Kierrosaika ja läskit

Aloittaja carbon, 10.02.12 - klo:08:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

carbon

Törmäsin aiheeseen karting ja siinä kuskin painon vaikutus kierrosaikaan. Ammattilainen ja harrastaja ottivat mittaa lisäpainojen kanssa. 10, 20 ja 30 kg.
Molemmat n. 60 kg, ammattilaisen kierrosaika n. 40s (tuplasti vähemmän mitä suomi mp radat). Jokainen +10 kg toi 0,3s, 30 kg se oli siis 0,9s.
Harrastajalla se oli 0,5s/10 kg, eli 1,5s/kierros jos oli kaikki +30 kg. Voisi olettaa että esim Alastarolla harrastajan kierrosaika karting autolla ilman ja lisäpainon
kanssa (30 kg) olis jotain 4s luokkaa ?
Näin satakiloisena yrittää nyt pönkittää itsetuntoa kysymällä että mikäköhän se on Alastarolla 60 ja 100 kiloisen ero moottoripyörällä jos kaikki muut
asiat on tasavertaisia ?
Formula 1 autoissa kuulin mitä se oli / 10 kg, mutta kun ei muista....
Voin mää koittaa..

app

Paljionkohan kartingauto painaa? Kokonaismassojen ero on meidän tapauksissa:
Luuviulu: 200 + 60 + 10 (puku+kypärä) = 270 kg
Zelluliittizetä: 200 + 100 + 10 = 310 kg

Painoa tulee lisää siis 14,8 %, jos on ruoka-aikaan kotona.

Tässä vertailussa pitäisi tietää, onko se mikroauto teho/painosuhteeltaan läheskään samaa luokkaa, kuin nämä meidän mopot. Saattapi olla että tuo kartingkuskien ero tässä tapauksessa selittyy suureltakin osin kiihdytyksissä menetetystä ajasta. Jarrut kaiketi on riittävät.

Nitrous

Tuohon on pirun "helppo" selvittää ihan itse. Ajat ensin yhden setin lähes tyhjällä tankilla ja katsot mitä kierrosaikoja ajat (nehän on kuitenkin n. 0,1 sekunnin sisään kaikki, kuten meillä kaikilla harrastajilla). Seuraavalle setille tankkaat n. 15 litraa polttoainetta ja katsot setin jälkeen kierrosajat. Nyt näet suoraan n. 10kg:n vaikutuksen aikoihin.  ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.12 - klo:09:15
Tuohon on pirun "helppo" selvittää ihan itse. Ajat ensin yhden setin lähes tyhjällä tankilla ja katsot mitä kierrosaikoja ajat (nehän on kuitenkin n. 0,1 sekunnin sisään kaikki, kuten meillä kaikilla harrastajilla). Seuraavalle setille tankkaat n. 15 litraa polttoainetta ja katsot setin jälkeen kierrosajat. Nyt näet suoraan n. 10kg:n vaikutuksen aikoihin.  ;)

Tää nyt ei ihan liity läskeihin, mut olen kuullut varikolla aiemminkin et lähes tyhjällä tankilla ajelee kovempaa, en kyllä itte huomannut ajossani, joten kiistän koko jutun. :D
Voihan se taas olla et minä ja mopo-paketissa ei pienet painon vaihtelut meinaa mitään. :P

app

10.02.12 - klo:09:32 #4 Viimeisin muokkaus: 10.02.12 - klo:09:41 käyttäjältä app
Pitää muistaa myös painopisteen merkitys. Yli- tai riittävän tehokkaassa SB:ssa massapainopisteen alapuolelle lisätty, sopivan kokoinen puntti saattaa nopeuttaa hiukan. Rengas vaan kuluu hiukan enemmän.
Teorissa riski kuski, joka osaa ajaa mutkat kypärä maan pintaa hipoen, avauksissa nokka mitarissa kiinni, ja jarruissa tiukkatakakeno... ei promilleilla höystettynä kuiteskaan mielellään (saattaa hidastaa), voisi jopa hyötyä massasta yksittäisillä kierroksilla.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 10.02.12 - klo:09:32
Teorissa riski kuski, joka osaa ajaa mutkat kypärä maan pintaa hipoen, avauksissa nokka mitarissa kiinni, ja jarruissa tiukkatakakeno... ei promilleilla höystettynä kuiteskaan mielellään (saattaa hidastaa), voisi jopa hyötyä massasta yksittäisillä kierroksilla.

Kiitos app, sä valoit minuun uskoa, kunhan saan ajoasennon korjattua ja muljautettua nämä(läskit) lihakset enemmän keulaa kohti, menen kohta susta edelle. :P

nopea57

Jaa-jaa, Stoner valitteli kovasti kun joutuivat laittamaan 4kg lisää painoa siihen alle 160kg pyörään, huomaa kuulemma nopeissa mutkissa selvästi. Ja varmaan laitettu optimaaliseen kohtaan vielä tuo lisäpaino.

Ja ihan selvästihän kierrosajat alkavat tippua kisan edetessä ja polttoaineen vähetessä, vaikka renkaatkin kuluu.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.02.12 - klo:09:43

Kiitos app, sä valoit minuun uskoa, kunhan saan ajoasennon korjattua ja muljautettua nämä(läskit) lihakset enemmän keulaa kohti, menen kohta susta edelle. :P

Säähä menit jo. Kemoras. Mut et Alastaros. Kypärää maaha vaa jälkimmäisessäskis.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 10.02.12 - klo:09:48
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.02.12 - klo:09:43

Kiitos app, sä valoit minuun uskoa, kunhan saan ajoasennon korjattua ja muljautettua nämä(läskit) lihakset enemmän keulaa kohti, menen kohta susta edelle. :P

Säähä menit jo. Kemoras. Mut et Alastaros. Kypärää maaha vaa jälkimmäisessäskis.

Alastarossa ei oo niin isoo merkitystä sillä kypärän maahan laittamisella. Siellä tehdään kierrosaika pysäyttämällä mopo apeksiin tiukalla jarrulla, siinä nopeasti kopautetaan kypärä tonttiin, mopo pystyyn ja torvi auki suoralle. Kemoralla on sitten ajettaviakin mutkia. Tämä siis näin mustavalkoisesti ilmaistuna.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.12 - klo:09:55

Alastarossa ei oo niin isoo merkitystä sillä kypärän maahan laittamisella. Siellä tehdään kierrosaika pysäyttämällä mopo apeksiin tiukalla jarrulla, siinä nopeasti kopautetaan kypärä tonttiin, mopo pystyyn ja torvi auki suoralle. Kemoralla on sitten ajettaviakin mutkia. Tämä siis näin mustavalkoisesti ilmaistuna.

Ei sitten ole ole isoo merkitystä, joten persettä (isoo) ritsille jarruissa, ja avauksissa tankille, samalla pää etusen etureunan kohdalla.

carbon

Kattelin Motogp riders info. Eihän noilla taida olla kovastikaan tekemistä meikäläisten Alastaron kierrolla, mutta kuitenkin.
Gibernauta pidettiin jo liian isona kaverina "ykkösiin" 175 cm ja 69 kg. Pedrosa esim 51 kg ja 160 cm. Loput siitä välistä.
Sitten tuli JÄTTI Simoncelli, R.I.P, käsittämättömät 76 kg ja 183 cm ! Hän itse asiassa näyttikin aika kookkaalta, ainakin muihin verrattuna.
Vanhoja kirjoituksia kattelin, niin "voiko noin kookas kuljettaja päästä maailman huipulle ? "
Jarska...myydään mopot pois ja aletaan harrastaa sumopainia ?
Voin mää koittaa..

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: carbon - 10.02.12 - klo:10:39
Kattelin Motogp riders info. Eihän noilla taida olla kovastikaan tekemistä meikäläisten Alastaron kierrolla, mutta kuitenkin.
Gibernauta pidettiin jo liian isona kaverina "ykkösiin" 175 cm ja 69 kg. Pedrosa esim 51 kg ja 160 cm. Loput siitä välistä.
Sitten tuli JÄTTI Simoncelli, R.I.P, käsittämättömät 76 kg ja 183 cm ! Hän itse asiassa näyttikin aika kookkaalta, ainakin muihin verrattuna.
Vanhoja kirjoituksia kattelin, niin "voiko noin kookas kuljettaja päästä maailman huipulle ? "
Jarska...myydään mopot pois ja aletaan harrastaa sumopainia ?

Ettekö meinaa pyytää mua  mukaan , 175cm / 103kg.
Tosin nyt kovalla punttikuurilla(ei siis enää voimanostoa) tiputetaan paino lähemmäs 90kg...no ainakin yritetään....kele
terv. mätisäkki

1198S

Et sä Carpon vielä pääse sumopainiin vaix tavara vaakaa tarttiskin mikä lukemat alkaa 0,1 tonnista  :-X

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: carbon - 10.02.12 - klo:10:39
Kattelin Motogp riders info. Eihän noilla taida olla kovastikaan tekemistä meikäläisten Alastaron kierrolla, mutta kuitenkin.
Gibernauta pidettiin jo liian isona kaverina "ykkösiin" 175 cm ja 69 kg. Pedrosa esim 51 kg ja 160 cm. Loput siitä välistä.
Sitten tuli JÄTTI Simoncelli, R.I.P, käsittämättömät 76 kg ja 183 cm ! Hän itse asiassa näyttikin aika kookkaalta, ainakin muihin verrattuna.
Vanhoja kirjoituksia kattelin, niin "voiko noin kookas kuljettaja päästä maailman huipulle ? "
Jarska...myydään mopot pois ja aletaan harrastaa sumopainia ?

Pituus/Paino: 182 cm/67 kg.

Voittanut 9 maailmanmestaruutta, (MotoGP/500 ksm: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2009) (250 ksm: 1999) (125 ksm: 1997).

Ainakin tuollainen voi vielä jotenkin pärjätä. Minäkin pärjäisin, mutta olen 183 cm/85 kg, joten ei mahdollisuuksia.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.02.12 - klo:13:31
Lainaus käyttäjältä: carbon - 10.02.12 - klo:10:39
Kattelin Motogp riders info. Eihän noilla taida olla kovastikaan tekemistä meikäläisten Alastaron kierrolla, mutta kuitenkin.
Gibernauta pidettiin jo liian isona kaverina "ykkösiin" 175 cm ja 69 kg. Pedrosa esim 51 kg ja 160 cm. Loput siitä välistä.
Sitten tuli JÄTTI Simoncelli, R.I.P, käsittämättömät 76 kg ja 183 cm ! Hän itse asiassa näyttikin aika kookkaalta, ainakin muihin verrattuna.
Vanhoja kirjoituksia kattelin, niin "voiko noin kookas kuljettaja päästä maailman huipulle ? "
Jarska...myydään mopot pois ja aletaan harrastaa sumopainia ?

Pituus/Paino: 182 cm/67 kg.

Voittanut 9 maailmanmestaruutta, (MotoGP/500 ksm: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2009) (250 ksm: 1999) (125 ksm: 1997).

Ainakin tuollainen voi vielä jotenkin pärjätä. Minäkin pärjäisin, mutta olen 183 cm/85 kg, joten ei mahdollisuuksia.

Ketä noista sä tarkotat? Pesupalloa vasemmalla vai jompaa kumpaa klommoposkea?

[smg id=40]

Powered by EzPortal