Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Jos sulla on liikaa yritystä? :)
Siks jääny siihen junnaamaan.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Osa vihaa Alastaroa sen takia, kun kierros ei ole "yhtäjaksoinen". Viimeistään supervaikea kahvilan mutka pilaa tunnelman. Tonnisen ja pienempien pyörien ajolinjat ovat ihan eri planeetalta keskenään. Tonnisella kun tapetaan vauhti keskelle hidasta mutkaa ja käännetään pyörä mahdollisimman nopeasti uuteen suuntaan ja sitten moottoriteholla vauhti ylös. Pienemmillä pyörillä ajolinjat huomattavasti/jonkin verran pyöreämmät ja käytetään aikalailla koko rata.
Tämä on siis se miten olen itse ajanut ja mitä olen kuullut.

Koita löytää jokaiseen mutkaan oikea ajolinja ja saada se ajolinja jokaisella kierroksella toteutettua. Itselläni on koko päivä noin 2-3 sec sisään ja optimi on yleensä nopein kierros tai joitain kymmenyksiä ero nopeimmasta.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään. Rwhp:t näissä 130, 175 ja 112. Supereiden ja sporttienkin rataenkoissa ei taida sekkaa enempää eroa olla. Musta teholla nyt ehkä vähiten merkitystä, kun ei oo reilusti yli 200 nopeuksia joissa pienempitehoiset hyytyy.

murmela

15.07.13 - klo:16:22 #33 Viimeisin muokkaus: 04.05.16 - klo:07:19 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.07.13 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Osa vihaa Alastaroa sen takia, kun kierros ei ole "yhtäjaksoinen". Viimeistään supervaikea kahvilan mutka pilaa tunnelman. Tonnisen ja pienempien pyörien ajolinjat ovat ihan eri planeetalta keskenään. Tonnisella kun tapetaan vauhti keskelle hidasta mutkaa ja käännetään pyörä mahdollisimman nopeasti uuteen suuntaan ja sitten moottoriteholla vauhti ylös. Pienemmillä pyörillä ajolinjat huomattavasti/jonkin verran pyöreämmät ja käytetään aikalailla koko rata.
Tämä on siis se miten olen itse ajanut ja mitä olen kuullut.

Koita löytää jokaiseen mutkaan oikea ajolinja ja saada se ajolinja jokaisella kierroksella toteutettua. Itselläni on koko päivä noin 2-3 sec sisään ja optimi on yleensä nopein kierros tai joitain kymmenyksiä ero nopeimmasta.

Suomen radat on suurimmaks osaks niin hidasvauhtisia/ hidasmutkaisia, että kusiaisen ja tonnarin linjat ei niissä nykyisin käytännössä eroa. Toki on joitakin nopeita mutkia/ niistä nopeita avauksia jotka tonnarin tehoilla kannattaa ajaa hieman suoraviivaisemmin. Esim alastarolla niitä taitaa olla kaksi; oikee ennen palmasii, ja vasen palmasin jälkeen.
Kusiaisen tehot riittää ehkä jonnekkin 130-140kmh asti, tai jos on kevennetty mopo ja kuski ja kisakiree kone, niin sit ehkä jonnekkin 160 kmh asti, tjsp. Toki vaatii semmosen kuskin joka osaa käyttää kusiaisen vähäisiä vääntöjä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.07.13 - klo:16:14
Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään.

Mutta kaikilla näillä pyörillä sulla on eri ajolinjat?

app

Alastarosta sanovat jotkut, että se on "avaa ja jarruta"-rata. Kierrosennätyksen ero kusiaisella ja tonnisella aika tasan 1 s.
Muistaakseni siellä on toista kymmentä mutkaakin näiden suorien välissä. Itse kaaduin viimeksi suoralla, joten en ole niin niihin mutkiin keskittynytkään, ne kun osaa kuka vaan  :P. Avaamaan ja jarruttamaan vaan, niin kaikki nakuttaa 1.18 tasan aikoja. Ok, kusiaisella ajavat saavat mennä 19 puolelle.

Siellä on muutama paikka, joihin ois hyvä saada neuvoa joltain joka tietää linjat. Ihan loogiset ne eivät ole joka paikassa. loogisella tarkoitan sitä mikä kartalla näyttää nopeimmalta.

Neulansilmät on alussa hyvä kysyä joltain radan tuntevalta, varsinkin se kahvilan mutka.

Kusiaisen ja tonnisen erot tulee esiin tehon puolesta vasta 100+ nopeuksissa, ja painoero ynnä geometriakin usen lähes sama, joten on turha liiotella hitaissa mutkissa ajolinjan eroa.

Meidän Juniorin gixerin (600) tehtaan ilmoittama paino on 195 kg. Mun buimurille (1000) ilmoittaa tehdas 203 kg. Mopot saman kokoiset. En lähtis piikkien linjoja suizalla opettelemään.


Raaseri

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.07.13 - klo:16:33
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.07.13 - klo:16:14
Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään.

Mutta kaikilla näillä pyörillä sulla on eri ajolinjat?

Kaikilla tasan sama linja. On ne toki vuosien varrella muuttuneet, sitä mukaa kun radassa patit, kuopat ja paikkaukset siirtyilee.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.07.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.

Tänks, mun känny ei oikein ime tota 10 hz dataa niin pidän sitä 5 hz taajuudella. Kallion Vesan opastuksessa ajelin ihan kylmiltäni 1:29 aikoja ja nyt kun kuukausi on kulunut edellisestä ratapäivästä niin olin kyllä aivan kuutamolla ja ei millään mennyt alle 1:29. Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

slowrider

Tuota vähän itsekkin miettinyt. Siis että onko oikeasti ns.harrastevauhdeissa syytä olla eri linjat 600/1000. Kuitenkin kumpikin kiihtyy lähes yhtä hyvin sieltä 40-50 vauhdista. Eli saako siitä pyöreämmästä linjasta kusiaisella juurikaan hyötyä? Joku piikki tms tietenkin jo ihan eri asia.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.07.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.

Tänks, mun känny ei oikein ime tota 10 hz dataa niin pidän sitä 5 hz taajuudella. Kallion Vesan opastuksessa ajelin ihan kylmiltäni 1:29 aikoja ja nyt kun kuukausi on kulunut edellisestä ratapäivästä niin olin kyllä aivan kuutamolla ja ei millään mennyt alle 1:29. Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Olisi muuten mielenkiintoista saada jonku nopean kusiaiskuskin dataa. Voisin itsekkin opetella käpistelemään noita käppyröitä. Joku 1.24 data mulla on jo mutta se on kilosella ajettu, joten ei niin hyvä vertailukohta

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:20:33
Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Samallahan sitä vauhtia on vähemmän tapettavaksi = jarrut 20m myöhemmin kuin tonnarilla ja sillä se keskinopeusero ratakiekalla ei ole niin suuri.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.07.13 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:20:33
Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Samallahan sitä vauhtia on vähemmän tapettavaksi = jarrut 20m myöhemmin kuin tonnarilla ja sillä se keskinopeusero ratakiekalla ei ole niin suuri.

Joo toi on hyvä huomio... Pitäisi noihin jarruihin panostaa vielä enemmän. Se on vaan niin taitolaji että mieluummin siinä jättää sen 10-20m turvamarginaalia ettei lörähdä joka kerta las palmasin perunapellossa löysät housuihin.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.07.13 - klo:20:34
...onko oikeasti ns.harrastevauhdeissa syytä olla eri linjat..

Ns. Harrastajavauhdissa auttais jos pystyisi ajamaan mitään linjaa edes metrin tarkkuudella. Tarkkuuden parantuessa sitten löytyy yleensä se linja kuin vauhtikin :)

Missä kohtaa palmasin jarrussa on röykyt ja miksi niistä pitää ajaa? (En ole tänä kesänä kuin ekat ratapäivät ajanut Alastarossa eikä noista ole jäänyt mielikuvaa).

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.07.13 - klo:21:09

Missä kohtaa palmasin jarrussa on röykyt ja miksi niistä pitää ajaa? (En ole tänä kesänä kuin ekat ratapäivät ajanut Alastarossa eikä noista ole jäänyt mielikuvaa).

Palmasin jarrussa röykyt ovat sisälinjalla. Pitää ajaa mutkaan sisään samalla tavalla kun Kemoran paluusuoran vasuriin. Röykyt loppuvat ennen kuin pyörää ruvetaan tällä linjalla kallistaa, joten ne ei aiheuta ongelmaa. Myöhäseks kun jää jarru, ja joutuu painaan tosissaan lopussa, ne huomaa.

Powered by EzPortal