Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Heino - 09.09.13 - klo:17:42
Lainaus käyttäjältä: mattipoeka - 09.09.13 - klo:07:43
Itse kun juuri hakemassa jyrkempiä linjoja Palmasiin ja Lemminkäiseen (2 apexia) enkä siis ainakaan loivempia linjoja. Kahvilanmutkaan tulen jo nyt sisäkanttariin jarrussa :)

Ai niinkö se pitäis? Käännän maksimit jo siinä ennen kanttaria, niin ei voi jarrua pitää kiinni enää ollenkaan. Kanttarin suuntaan mäkin meen, aika paljon enemmän kuin monet muut joiden perässä oon ajanut.

Mun mielestä ei pitäis. Teoriassakaan ei pitäis. Ja käytännössä en ole nähnyt vielä yhtäkään harrastelijakuskia joka olis tolla ns terävämmällä linjalla edes nopeampi kuin saman tasoiset verrokit.
Se mikä monella kuskilla on ongelmana ton 2 apexin kanssa on se että he luulevat että se tarkoittaa ns terävää linjaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Heino

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.09.13 - klo:18:10
Eiköhän näistä löydy se keskitie missä jarrutetaan pitkälle mutkaan sisään, mutta ei silti tartte tehdä liian nopeita suunnanmuutoksia. Sen apeksin ei välttämättä tartte olla kanttarissa kiinni. Maksimikallistuksessa ei näissä vauhdeissa vielä pitäs kauaa viihtyä.

Sitä kanttarissa kiinni olevaa apeksia mä tosiaan yritin etsiä kun tuota jarrun lopetuspaikkaa vaihtelin. Yllätyin kuinka kaukana se mulla itse apeksista oli, että kanttariin pääsi kiinni ja sain suunnan haluamakseni, vaikka vauhti oli hyvin hiljainen.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Heino - 09.09.13 - klo:18:48
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.09.13 - klo:18:10
Eiköhän näistä löydy se keskitie missä jarrutetaan pitkälle mutkaan sisään, mutta ei silti tartte tehdä liian nopeita suunnanmuutoksia. Sen apeksin ei välttämättä tartte olla kanttarissa kiinni. Maksimikallistuksessa ei näissä vauhdeissa vielä pitäs kauaa viihtyä.

Sitä kanttarissa kiinni olevaa apeksia mä tosiaan yritin etsiä kun tuota jarrun lopetuspaikkaa vaihtelin. Yllätyin kuinka kaukana se mulla itse apeksista oli, että kanttariin pääsi kiinni ja sain suunnan haluamakseni, vaikka vauhti oli hyvin hiljainen.

Tähän vois ajatuksia herättämään laittaa tämmösen lainauksen.
Lainaus käyttäjältä: wehna - 27.08.13 - klo:18:09
...
Totta on että joissakin paikoissa ajolinjan haku on tosi tarkkaa hommaa ja toisinaan taas metrinkään heitto ei paljoa vaikuta, ehkä muutaman kymmenyksen.

Ulostulossa linjan valinta on tarkkaa hommaa ja siinäkin paikka josta lähdet kiihdytystä tekemään sisäkanttarin vierestä. Samoin paikka, johon tähdätään radan ulkoreunassa, on oltava tarkka. Noissa ei tarvitse paljoakaan ryssiä, niin ei pysty kiihdyttämään kunnolla tai homma muuttuu vaaralliseksi.

Sisääntulossa voi hieman joustaa enemmän linjojen kanssa. Tarkoitus on vaan saada pyörä oikeaan paikkaan ja oikeaan suuntaan siihen paikkaan josta kiihdytys aloitetaan. Eri kuskeilla on hieman eri tapoja/ linjoja ja jo eri vaihde aiheuttaa eroa linjaan.
...

Heino

Jeps. Sen takia mä tosin juuri sitä jarrun lopetuspaikkaa vaihtelin, että saisin pyörän parempaan asentoon ulostulossa. Tärkein asia mitä mä sillä mutkaan menolla yritin saada aikaan oli tuo ulostulosuunta. Sen takia mä en yrittänytkään sille kanttarille jarruttaa, jolla saisin pyörän nopeiten mutkaan, vaan käänsin aikaisemmin että suunta olisi oikea kun avaan suoralle.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Heino - 09.09.13 - klo:19:25
Jeps. Sen takia mä tosin juuri sitä jarrun lopetuspaikkaa vaihtelin, että saisin pyörän parempaan asentoon ulostulossa. Tärkein asia mitä mä sillä mutkaan menolla yritin saada aikaan oli tuo ulostulosuunta. Sen takia mä en yrittänytkään sille kanttarille jarruttaa, jolla saisin pyörän nopeiten mutkaan, vaan käänsin aikaisemmin että suunta olisi oikea kun avaan suoralle.

Mun jarrun lopetuspaikka näkyy aika hyvin ennätysvideosta. Kovaa jarrua lähes kanttarin alkuun asti, siitä lineaarinen päästö ennen sitä keskimutkan röykkyä. Maksimikallistuksessa vain siinä röykyn ja avauspaikan välissä joku alle sekunnin verran. Just sen verran että saa mopon oikeeseen suuntaan. Tähän vois laittaa käppyröitä mut ei jaksa.

Heino

Käännyn muuten ihan samassa paikassa. Ulostulo on kierroksesta riippuen sitten enemmän tai vähemmän samanlainen. Suahan mä vähän seurailinkin tuolla! Tuo kahvilan mutka taisi olla aika samankaltainen linjaltaan jo ennestään. Kolmosmutkaan sain eniten apua kun tajusin mennä sisään hieman keskemmältä sinua seuratessa kuin omin päiten.

app

09.09.13 - klo:20:31 #66 Viimeisin muokkaus: 09.09.13 - klo:20:33 käyttäjältä app
Palmasissa, kuten kahvilanmutkassa tärkeää on tajuta se, ettei sitä yhtä ainoota oikeaa linjaa ole. Pääasia on ettei henkilö kaada mopoa järjettömän suuren kallistuskulman takia. Avauksessa ja jarrussakin Palmasissa tarkkana röykkyjen kanssa, niin ei pitäisi mennä nurin.

Ylipäätään väite, että on vaan yksi linja ja tapa ajaa koko mutka, on tyypillistä teoreetikon ajattelua, jos ei kyetä sisäistämään tosiasiaa, että se kaarre voidaan tosiaan läpäistä monellakin toisistaan poikkeavala linjalla hyvässä ajassa. Se on myös pakko ajaa kerta toisensa jälkeen hiukan eri linjaa, koska pelkkä linjan äärimmäisen tarkka vahtaaminen tällä meidän tasolla on juuri tuota "ei näe metsää puilta"-ajattelua.
Sisäänmenossa taiton paikka riippuu siis aina myös tulokulmasta ja vauhdista.

Tämä oli mun ainoa kommentti tästä asiasta, ja murmela voi, jos vaan malttaa, jättää tämän viestin lainaamisen väliin.

murmela

Eipä se minua yhtään haittaa jos esim minun kanssa samoja kierrosvauhteja ajavat kuskit häviävät 0,2-0,4 sekunttia välillä; las palmasin jarrumerkki - vauhtivasurin jarrumerkki. Eli siis kokonaisuudessa johon kuuluu palmasin jarru, apeksi, ja avaus.
Ja tuo aika hävitään sen liian terävän ajolinjan takia jarrussa ja apeksissa.

Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

http://www.youtube.com/watch?v=KL53VrLkHCQ
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:20:49
Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

Vetää muuten aika kivaa vauhtia tuon vauhtivasurin ja saa aikaisin avattua kaasun auki!  :o
Ehkä mäkin ensi kesänä  ajelu_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.09.13 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:20:49
Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

Vetää muuten aika kivaa vauhtia tuon vauhtivasurin ja saa aikaisin avattua kaasun auki!  :o
Ehkä mäkin ensi kesänä  ajelu_1

Tuossa kohtaa yksi suuri tekijä on se, että sisääntulossa rata on huomattavasti leveämpi, kuin ulostulossa. Joten jos erehtyy ajamaan sisäntulon sen radan leveyden mukaan, niin silloin ulostulossa loppuu radasta leveys kesken. Jolloin joutuu nolla/pintakaasulla odottamaan että keula kääntyy apeksin jälkeen tarpeeksi. Jonka jälkeen voi vasta avata.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.09.13 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:20:49
Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

Vetää muuten aika kivaa vauhtia tuon vauhtivasurin ja saa aikaisin avattua kaasun auki!  :o
Ehkä mäkin ensi kesänä  ajelu_1

Tuossa kohtaa yksi suuri tekijä on se, että sisääntulossa rata on huomattavasti leveämpi, kuin ulostulossa. Joten jos erehtyy ajamaan sisäntulon sen radan leveyden mukaan, niin silloin ulostulossa loppuu radasta leveys kesken. Jolloin joutuu nolla/pintakaasulla odottamaan että keula kääntyy apeksin jälkeen tarpeeksi. Jonka jälkeen voi vasta avata.
Siellä ulostulossa on ulkokanttarin jälkeen se oikotie, eli siellä on leveyttä vaikka muille jakaa. Toki sisääntaitto pitää tehdä karvan "myöhässä", että saa hyvän avauslinjan. Toisekseen se mopo kääntyy tuossa paikka paremmin jos on veto päällä, harva tuota kuitenkaan tuo jarrulla kanttariin kiinni, jolloin ainut tapa saada mopo kääntymään on avata kaasua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.09.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.09.13 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:20:49
Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

Vetää muuten aika kivaa vauhtia tuon vauhtivasurin ja saa aikaisin avattua kaasun auki!  :o
Ehkä mäkin ensi kesänä  ajelu_1

Tuossa kohtaa yksi suuri tekijä on se, että sisääntulossa rata on huomattavasti leveämpi, kuin ulostulossa. Joten jos erehtyy ajamaan sisäntulon sen radan leveyden mukaan, niin silloin ulostulossa loppuu radasta leveys kesken. Jolloin joutuu nolla/pintakaasulla odottamaan että keula kääntyy apeksin jälkeen tarpeeksi. Jonka jälkeen voi vasta avata.
Siellä ulostulossa on ulkokanttarin jälkeen se oikotie, eli siellä on leveyttä vaikka muille jakaa.

Jokainen voi kattoo vaikka tosta liitetystä kuvasta kuinka hyvin nitron fantasia toimii todellisuudessa. Nitron tarkoittama "levennys" siis kuskin oikealla puolella...

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.09.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.09.13 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.13 - klo:20:49
Ajolinjaa palmasiin kannattaa katsoa vaikkapa tuosta Vesa Kallion esimerkistä:

Vetää muuten aika kivaa vauhtia tuon vauhtivasurin ja saa aikaisin avattua kaasun auki!  :o
Ehkä mäkin ensi kesänä  ajelu_1

Tuossa kohtaa yksi suuri tekijä on se, että sisääntulossa rata on huomattavasti leveämpi, kuin ulostulossa. Joten jos erehtyy ajamaan sisäntulon sen radan leveyden mukaan, niin silloin ulostulossa loppuu radasta leveys kesken. Jolloin joutuu nolla/pintakaasulla odottamaan että keula kääntyy apeksin jälkeen tarpeeksi. Jonka jälkeen voi vasta avata.
Siellä ulostulossa on ulkokanttarin jälkeen se oikotie, eli siellä on leveyttä vaikka muille jakaa.

Jokainen voi kattoo vaikka tosta liitetystä kuvasta kuinka hyvin nitron fantasia toimii todellisuudessa. Nitron tarkoittama "levennys" siis kuskin oikealla puolella...

Omassa ajossa ajoittain on tuo levennys käytetty hyödyksi, mutta varsinkin psykologinen etu tuosta on. Uskaltaa huomattavasti paremmin laskea kanttarille kun tietää, että siellä on asvalttia vastassa. Toisaalta sulla varmaan tuolla kohtaa ei tonnarilla vielä ollut kaasu lähellekään auki, joten molemmat renkaat on tukevasti tontissa, jolloin suunnan muutelu tuolla ulkokanttarilla onnistuu helposti. Mutta ainut oikea totuus tulee tunnetusti sun näppikseltä, joten turhaa tämäkin näpyttely on.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Siirsin osan ketjusta tonne jäsenten väliseen: http://www.mprata.fi/index.php?topic=84.msg19701#msg19701

Meni siirrossa varmaan asiaakin mukana, mutta jäi sitä tännekin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

mako

Mites te ajatte ton alastaron vauhtivasurin ku siin on noit betonipaikkoja .

Powered by EzPortal