Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 08.07.16 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.07.16 - klo:07:49
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.07.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: vehkaoja - 08.07.16 - klo:01:21
Mielenkiintoista. Itse kuvitellut, että juurikin noissa nopeissa olisi merkittävästi kiristettävää, mutta viime kesän nopeimmalta kierrokselta oikea 130 kmh ja vasen 126 kmh. Kierrosaika jäätävät 1:30,3.
Muutaman vuoden takaisella 1:28,7 kierroksella samat vauhdit. Pikaselauksella nopeimmat 131/128, jolloin aika 1:30.1

Olisi kiva tietää, missä ne isoimmat erot teihin 5 sekuntia nopeampiin tulee.

Veikkaan, että ajallisesti isoimmat erot tulee hitaista paikoista. Siis lähinnä siitä miten sinne hitaaseen paikkaan mennään ja miten sieltä poistutaan.
Mitäpä näitä piilottelemaan. Tuossa liitteenä kierros pyöreesti ja pehmeesti rullailua. Ajolinja saattaa olla vähän sinne päin, mutta varsinkaan jarrut ei oikein osu ja avauksetkin on vähän varovaisia.
Kuvasitko videoo?
Ei jaksanu kaivaa kameraa repusta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

vehkaoja

Onhan näissä "vähän" ja kaikenlaista eroa. Nitrous 1:24,6 oma 28,7. Kierroksen pituus mun pyöreillä linjoilla 24 m pidempi.

T1mppa

16.06.17 - klo:14:37 #92 Viimeisin muokkaus: 16.06.17 - klo:15:23 käyttäjältä T1mppa
Mistä kohtaa pitäis lähteä taittamaan nopeeseen oikeaan.
Tosiaan tuossa kanttarin kohdalla pitäis olla jo reilusti kaasulla ja pyörän melko pystyssä, jotta alusta imee ne röykyt. Mitä enemmän kaasua, sitä tasaisemmin menee.
Nyt muistan, että lähden tosta 1. kohdasta, eli kun kanttari loppuu, kääntämään mutkaan. Sitten joka kerta kiroon, kun oon taittanut liian aikaisin ja melkein joutuu himmaamaan kun kanttari tulee silmille.
Onko 2. liian kaukana tai onko 3. vielä mahdollinen?
Tuossa kuvassa nyt ei näy niin selkeästi asfaltin kumijälkiä, mitä ajaessa näkee.
Vauhtia voi koittaa varmaan jonkun 130 laittaa, kun on kanttarin kohdalla? Onko liian mahtipontinen tavoite?
Kuvakaappaus on mun enkkakierrokselta 1.26.1 ja mutkaan taitto ihan liian aikaisin.

edit. Edellisen sivun Vuorelan videossa, on aikalailla sama ajolinja ja nopeus kun tuossa mun ajamassa. Jos sitä taittaa myöhemmin, niin sit sen vois ajaa kovempaa?

murmela

Siin on apeksinopeudelle maksimoitu ajolinja (sininen viiva).
Joku 140-145 rupee oleen aika kova.
147 taitaa olla kovin mitä datasta oon nähny.
Varmaan reilusti yli 150 pääsis, mut siin vaiheessa kaiken pitää alkaa osumaan sadasosasekunnilleen kohdilleen tai linja menee ulos radalta.

Tossa mutkassa kannattaa ottaa huomioon se että edeltävä suora on kapeampi kuin mutka ja sitä seuraava suora (ks musta viiva joka piirretty sisäreunojen suuntaisesti).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.17 - klo:23:37
Siin on apeksinopeudelle maksimoitu ajolinja (sininen viiva).
Joku 140-145 rupee oleen aika kova.
147 taitaa olla kovin mitä datasta oon nähny.
Varmaan reilusti yli 150 pääsis, mut siin vaiheessa kaiken pitää alkaa osumaan sadasosasekunnilleen kohdilleen tai linja menee ulos radalta.

Tossa mutkassa kannattaa ottaa huomioon se että edeltävä suora on kapeampi kuin mutka ja sitä seuraava suora (ks musta viiva joka piirretty sisäreunojen suuntaisesti).
Mulla on enkkakierroksella 145 tossa, mutta sillä vauhdilla kunnon avaus myöhästyy sen verran että niin kovaa ajamalla ei välttämättä saa älytöntä hyötyä vs riskien kasvu.

Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla


mako

Eilen olin botnian ja kemoran reissujen jälkeen taas alastaron perunapellolla.
Kolmannella setillä tuli nippu 1. 25 alkusii . Paras oli 1.25.1 (murmelalle vähän painetta) .
Seuraavaan settiin takki tyhjänä hirveetä reuhomista  24 alkusta hakemaan . No sit  pikku liu'ulla palmasiin miettimään tota ajoo.
Jälkeenpäin taas helppo nähdä kierrosajoistakin mitä se yliyrittäminen tuottaa . Tota palmasin jarruu mietiskelen, ku  yritän heti alkuun runtata kunnolla , mut perä pompottaa niin paljon et välillä pikku kallistuksessakin Pyörä vatkaa vielä enkä pysty pitämään linjaa . Ennen aloitin jarrun vähän aikaisemmin ja käytin enemmän moottorijarruu , mut nyt vaan yritän mahdollisimman nopeasti vaihtaa vaihde kerrallaan alas

Nitrous

Jos perä pompottaa puolelta toiselle, saa sen pysymään yhdellä laidalla kun painaa lantiolla pyörää ihan inan sisäkurviin päin. Samalla saa aikaseks kivoja ja näyttäviä jarrusladeja kavereiden harmiksi ja kuvaajien iloksi.

Mut jos perän pompotus on ongelma, ei niitä pykäliä kannata runtata kerralla kaikkia alas vaan vaihtaa vähän rauhallisemmin niin pysyy ehkä pito paremmin siellä takarenkaalla. Myös alustan säätöjä kannattaa miettiä, että sukeltaako keula/nouseeko perä liian nopeesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

mako

Joo keulassa enemmän painumaa (ku en oo saanut keulaa kunnolla alas ) ja perässä vähemmän rebaa(kuvion hyppyrin takia ) verrattuna viime vuoteen . viime vuonna kierrosajat samoja  . Jarrun myöhäisempi aloitus / runttaus  tekee vaihdotkin myöhäisemmiksi .nipparista päätellen keula pohjas tossa lipassa  . Täytyypi vähän taas rauhoittaa tota ajoa ,ku
Puristus oli sitä luokkaa et hanska alkoi tarrautumaan kaasukapulaan .

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 12.07.17 - klo:09:46
Eilen olin botnian ja kemoran reissujen jälkeen taas alastaron perunapellolla.
Kolmannella setillä tuli nippu 1. 25 alkusii . Paras oli 1.25.1 (murmelalle vähän painetta) .
Seuraavaan settiin takki tyhjänä hirveetä reuhomista  24 alkusta hakemaan . No sit  pikku liu'ulla palmasiin miettimään tota ajoo.
Jälkeenpäin taas helppo nähdä kierrosajoistakin mitä se yliyrittäminen tuottaa . Tota palmasin jarruu mietiskelen, ku  yritän heti alkuun runtata kunnolla , mut perä pompottaa niin paljon et välillä pikku kallistuksessakin Pyörä vatkaa vielä enkä pysty pitämään linjaa . Ennen aloitin jarrun vähän aikaisemmin ja käytin enemmän moottorijarruu , mut nyt vaan yritän mahdollisimman nopeasti vaihtaa vaihde kerrallaan alas

Vatkaus voipi johtua myös siitä että kun keula pohjaa, niin se alkaa sortamaan puolelta toiselle. Eli keulaan vaan jäykempää jousta ja lisää öljyä, nii rupee kantamaan.

Ja kiitti paineesta, pakko panna lauantaina MS1:stä taakse...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: mako - 12.07.17 - klo:09:46
Eilen olin botnian ja kemoran reissujen jälkeen taas alastaron perunapellolla.
Kolmannella setillä tuli nippu 1. 25 alkusii . Paras oli 1.25.1 (murmelalle vähän painetta) .
Seuraavaan settiin takki tyhjänä hirveetä reuhomista  24 alkusta hakemaan . No sit  pikku liu'ulla palmasiin miettimään tota ajoo.
Jälkeenpäin taas helppo nähdä kierrosajoistakin mitä se yliyrittäminen tuottaa . Tota palmasin jarruu mietiskelen, ku  yritän heti alkuun runtata kunnolla , mut perä pompottaa niin paljon et välillä pikku kallistuksessakin Pyörä vatkaa vielä enkä pysty pitämään linjaa . Ennen aloitin jarrun vähän aikaisemmin ja käytin enemmän moottorijarruu , mut nyt vaan yritän mahdollisimman nopeasti vaihtaa vaihde kerrallaan alas


Kannattaa opetella pois tosta kaikkien vaihteiden kerralla latomisesta. Sillä pystyy mukavasti säätämään moottorijarrua tarpeen mukaan, kun vähän harkitummin vaihtaa pienemmälle.

mako

TEORIASSA teen näin. (Käytäntö varmasti jotain aivan muuta)
Ennen  110m : kaasu pois jarru alkaa  -kolmonen kunnolla jarruu- 50m kakkoselle  jarru kevenee  = tilanne hallinnassa , mut vauhti loppuu välillä hiukan Kesken
Nyt.   100m : kaasu pois kunnolla jarruu -kolmonen  , kakkonen - 50m  jarrua vielä
Paljon  =  liian kiire ,pyörä elää liikaa  ,tulos tai ulos tilanne .




Nitrous

Kuulostaa ihan siltä, että on liian kiire ajaa kovaa. Osta itelle aikaa siihen jarruum esim. 5m aiemmalla jarrumerkillä. Kello taas tykkää kun peli on hanskassa ja vauhti ei lopu kesken.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

mako

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.07.17 - klo:17:12
Kuulostaa ihan siltä, että on liian kiire ajaa kovaa. Osta itelle aikaa siihen jarruum esim. 5m aiemmalla jarrumerkillä. Kello taas tykkää kun peli on hanskassa ja vauhti ei lopu kesken.
Joo tiedän on  liian kiire . Yrittänyt vaan parantaa tota jarruu , mut ehkä vähän liian isoo palaa kerralla .

tamik87

Lainaus käyttäjältä: mako - 12.07.17 - klo:16:03
TEORIASSA teen näin. (Käytäntö varmasti jotain aivan muuta)
Ennen  110m : kaasu pois jarru alkaa  -kolmonen kunnolla jarruu- 50m kakkoselle  jarru kevenee  = tilanne hallinnassa , mut vauhti loppuu välillä hiukan Kesken
Nyt.   100m : kaasu pois kunnolla jarruu -kolmonen  , kakkonen - 50m  jarrua vielä
Paljon  =  liian kiire ,pyörä elää liikaa  ,tulos tai ulos tilanne .





Kokeile tehdä silleen, että jarrutat vaikka tuosta 110 m kohdalta ja vaihdat vaihteet pienemmälle vasta juuri ennen taittoa, niin hidastuvuus on pienempi ja saat ylläpidettyä vauhdin paremmin.

wbaum

Enhän mä oo mikään neuvomaan, mut itellä tossa jarrussa oli valovuoden ero jarruttaako kropalla tankkia vai klipareita vasten.

Powered by EzPortal