Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:21:19
Pari kertaa on käynyt Kemoralla niin et karusellin vasemmalle taittuvissa mutkissa on nopeempi kaveri ohittanut mut sisäkaarteen puolelta, arvioinut ehkä mun nopeuden tai hatarat ajolinjani väärin,mut lähellä on ollut ettei kolahtanut ja toisella kertaa melkeen jarrutin keulan alta, kun meinas mennä takatuuppariin pahki.
Nopeuksien hieman kasvaessa olen itekkin miettinyt et onko jotain tapaa arvioida ohitettavan nopeus silleen, ettei tuki samoin toisen ajolinjaa vai paree jättää yrittämättä, ajella rauhassa perässä ja ohittaa vasta suoralla?
Mulla ehkä ajolinjat jo hieman muuttuneet silleen, etten aja niin pyöreitä linjoja ja sinne sisäkaarteeseen ei niin helposti pääse tukkimaan, mut aina sieltä siltikin joku sujahtaa ... toiset vaan osaa sen hienommin kuin toiset.
Tos on se dilemma ett moni kuski luulee olevansa hel***in kohtelias kun ohittaa sivusuunnassa mahollisimman kaukaa, eli päätyy parkeeraamaan sitten siihen apeksiin, "ulkoa" tulevan ohitettavan eteen.
Toisaalta sit taas jotku kuskit itkee siitä kun joku ohittaa liian läheltä, joka on siltikin se parempi tapa ohitettavan kannalta, koska silloin sen ohittajan ei tarvi parkkeerata siihen apeksiin, vaan ehtii vauhdilla alta pois.
Jos haluut välttää molemmat ongelmat, niin opettele ohittamaan avauksessa. Jonka perusidea on se että ajat/jarrutat "pitkäksi/ulos". Eli siinä vaiheessa kun se ohitettava lähtee taittaan mutkaan, niin ite ajat/jarrutat viel pari metrii suoraan, taitat sit vasta mutkaan, ja sit avaat.
Äläkä ajele rauhassa sen ohitettavan perässä, vaan hae koko ajan tota "ulkolinjaa", niin opit näkeen missä pääset avauksissa ohi.
Ite teen silleen että jos kuulen että takana on joku, niin jätän metrin rakoa apeksiin, jolloin osaava kuski kyllä menee mutkassa kuin mutkassa siitä ohi, eikä sen tarvi odotella.
Ja viime kesänä opin sen ett, nopeessakin, jos joku menee suorallla/jarrussa ohi, niin valitsee sen oman ajolinjan jo valmiiksi metrin ulos apeksista. Ettei käy niin kuin viime kesänä, jolloin ohittaja eka parkkeeras apeksiin ja ampu siitä suoraan ulkolinjalle, ja minä hätäpäissäni ajoin sata lasissa pihalle etten ois ajanu sen ohittajan perään/kylkeen.