Oikea viskositeetti öljylle on se mitä valmistaja ensisijaisesti suosittelee. Ratakäytössä kylmän pään viskositeetilla ei ole niin merkitystä, joten siitä voi lipsua ilman huolta, mutta kuumapään viskon tulisi olla sitä mitä valmistaja suosittelee. Jos oikeaa viskositeettia ei ole saatavilla kannattaa valita pykälää korkeampi kuumakesto. Tällöin haittana on marginaalinen tehon lasku kun liian matalalla viskositeetilla tuhoaa helposti moottorin.
Viskositeetin lisäksi on tärkeää katsoa, että API luokitus täyttyy. Käytännössä API SL luokitus on löhes pyörään kuin pyörään riittävä ja tuo luokka löytyykin löhes kaikilta myytäviltä moottoriöljyiltä nykyisin, mutta toki poikkeuksiakin on.
Esimerkki lyhyesti:
Valmistajan suositus: 10W-40, API SL.
Ensisijaisesti käytettävä öljy:10W-40, API SL tai parempi
Yhtä hyvä ratakäyttöön: 15w-40, 20w-40 API SL tai parempi
Jos edellä mainittuja ei saatavilla: 10w-50, 15w-50 ja api kuten edellä
vältettäviä: 10w-30, 10w-60 jne. ja/tai huonompi kuin API SL
Tärkeintä öljyjen kanssa on kuitenkin se, että öljyt vaihtaa riittävän usein. Jos öljyille miettii budjettia niin ennemmin ajaa halvalla öljyllä, jota vaihtaa tuplasti tai neljä kertaa useammin kuin kuin tuplasti tai neljä kertaa kalliimpaa "huippuöljyä".
Markkinoiden parhaan ja halvimman öljyn ero voitelukyvyssä on uutena hyvin marginaalinen. Käytännössä erot saadaan labrassa irti, mutta käytännössä niillä ei ole mitään eroa. Ero kuluneen ja tuoreen öljyn välillä onkin sitten muutaman kertaluokan suurempaa. Sanoisin, että ~500km rata-ajoa on aikalailla järkevä vaihtoväli.