Mitä moottoriöljyä käytät?

Aloittaja JiiPee66, 12.09.12 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

13.02.14 - klo:14:36 #30 Viimeisin muokkaus: 13.02.14 - klo:14:51 käyttäjältä Nitrous
Oikea viskositeetti öljylle on se mitä valmistaja ensisijaisesti suosittelee. Ratakäytössä kylmän pään viskositeetilla ei ole niin merkitystä, joten siitä voi lipsua ilman huolta, mutta kuumapään viskon tulisi olla sitä mitä valmistaja suosittelee. Jos oikeaa viskositeettia ei ole saatavilla kannattaa valita pykälää korkeampi kuumakesto. Tällöin haittana on marginaalinen tehon lasku kun liian matalalla viskositeetilla tuhoaa helposti moottorin.

Viskositeetin lisäksi on tärkeää katsoa, että API luokitus täyttyy. Käytännössä API SL luokitus on löhes pyörään kuin pyörään riittävä ja tuo luokka löytyykin löhes kaikilta myytäviltä moottoriöljyiltä nykyisin, mutta toki poikkeuksiakin on.

Esimerkki lyhyesti:
Valmistajan suositus: 10W-40, API SL.
Ensisijaisesti käytettävä öljy:10W-40, API SL tai parempi
Yhtä hyvä ratakäyttöön: 15w-40, 20w-40 API SL tai parempi
Jos edellä mainittuja ei saatavilla: 10w-50, 15w-50 ja api kuten edellä
vältettäviä: 10w-30, 10w-60 jne. ja/tai huonompi kuin API SL

Tärkeintä öljyjen kanssa on kuitenkin se, että öljyt vaihtaa riittävän usein. Jos öljyille miettii budjettia niin ennemmin ajaa halvalla öljyllä, jota vaihtaa tuplasti tai neljä kertaa useammin kuin kuin tuplasti tai neljä kertaa kalliimpaa "huippuöljyä".
Markkinoiden parhaan ja halvimman öljyn ero voitelukyvyssä on uutena hyvin marginaalinen. Käytännössä erot saadaan labrassa irti, mutta käytännössä niillä ei ole mitään eroa. Ero kuluneen ja tuoreen öljyn välillä onkin sitten muutaman kertaluokan suurempaa. Sanoisin, että ~500km rata-ajoa on aikalailla järkevä vaihtoväli.

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Alle 10€ litra saa castrolin power 1 synteettistä suomestakin matkikseen/postiin tuotuna. Eli hyvääkin voi vaihtaa usein.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

slowrider

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 13.02.14 - klo:15:13
Alle 10€ litra saa castrolin power 1 synteettistä suomestakin matkikseen/postiin tuotuna. Eli hyvääkin voi vaihtaa usein.

Köyhästä tuossakin puolet liikaa :)

T1mppa

Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, niin onko eroa synteettisen tai mineraaliöljyn välillä?
Jos vaihtoehtoina on 10W-40 synteettinen tai 15W-40 mineraali?

Esimerkkinä käyttämäni Nesteen öljy

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.02.14 - klo:16:01
Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, niin onko eroa synteettisen tai mineraaliöljyn välillä?
Jos vaihtoehtoina on 10W-40 synteettinen tai 15W-40 mineraali?

Esimerkkinä käyttämäni Nesteen öljy
Synteettinen on aina lähtökohtaisesti tasalaatuisemmasta ja laadukkaammasta perusöljystä valmistettu. Voitelun kannalta tuoreilla öljyillä ei juuri eroa, synteettinen kestää hyvänä kauemmin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.

Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Mä ostin tätä pari pönttöä ens kesäks, muutaman päivän välein aattelin vaihtaa.  popcorn_gif

m1kk0

Tattista vaan vastauksista. Hommasin vaan pari 4l kannua 10w40 ja jälkeenpäin mietin, että olisiko pitänyt esim 20w50. Taulukon mukaan kävisi kyllä  :o

Juha_K

Yksi Aussi on tehnyt testejä Motulin 5100/7100 ölpille. Ei sen tarkempaa käsitystä mitä nuo arvot tuossa merkitsee, mutta 7100 arvot aavistuksen pienemmät. :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.02.14 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Ohessa pari kopioita lisää.

Koko artikkelia en kehtaa kopioda. Juttu/lehti löytyy lehtiluukusta: http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

14.02.14 - klo:10:57 #41 Viimeisin muokkaus: 14.02.14 - klo:11:07 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.02.14 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Ohessa pari kopioita lisää.

Koko artikkelia en kehtaa kopioda. Juttu/lehti löytyy lehtiluukusta: http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427

Eli arvioitiin pelkästään kemiallista koostumusta, josta kyllä saa hyvän arvauksen, mutta ei välttämättä kerro ihan koko totuutta.
Liitteenä kulumäjäljen koko 4-kuulakokeessa kolmelle eri öljylle. Tuokaan ei kerro kuin yhdestä ominaisuudesta, mutta saattaa herättää jotain ajatuksia.

Edit. Kiinnileikkautuminen tapahtuu siinä kohtaa missä käppyrä loppuu. Kuulat muistaakseni 10mm halkaisijaltaan. Kolme kuulaa alla ja neljäs kuula niiden päällä niin, että muodostuu pyramidi. Päälikuulaa pyöritetään tietyllä nopeudella tietty aika annetulla kuormalla ja sen jälkeen mitataan kulumajäljen koko. Kuulat vaihdetaan uusiin jokaiselle kuormalle, jolloin kuluminen alkaa aina nollasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

boy007


Joo kun käyn kerran vuodessa radalla niin en ota kantaa,...
   mutta Shell Advanced Ultra 4 jota Ducati susoittelee kestää katu käytössä
    paremmin kuin esim. Motul.

Ostin tollasen http://lubricheck.com/ ja alan seuraamaan öljyn kulumista
sillä.

Musta olis kiva tietää näyttääkö se oikein rata-ajossa, öljythän kuluu ja
likaantuu ihan eri vauhtia kuin maantiellä. Onko joku jo kokeillut?
joni

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.09.12 - klo:15:08150 ratapäivää pyöriny Delvac MX 15W-40

Nyt kun olen kahden pyörän loukussa, niin onko tuo Delvac MX 15W-40 vielä juuri se oikea Delvac ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

slowrider

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 13.03.15 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.09.12 - klo:15:08150 ratapäivää pyöriny Delvac MX 15W-40

Nyt kun olen kahden pyörän loukussa, niin onko tuo Delvac MX 15W-40 vielä juuri se oikea Delvac ?

Juu tuota jotku kuulemma käyttää ;)

Powered by EzPortal