Olen käyttänyt vähän mitä sattuu, eniten kuitenkin Teboil 4T Superbike 15W-50. Sitä saa aika halvalla monestakin paikasta.
Moottoripyörän öljylle asetetaan ainakin kolme vaatimusta, jotka tuo öljy täyttää:
1. Täytyy olla riittävän notkeaa, että öljy lähtee kiertämään heti käynnistettäessä. Tuo 15W tarkoittaa, että ehto toteutuu, kun lämpötila on yli -25 C ja tämä on toteutunut tänä ajokautena joka ratapäivä. Jos ajaisin talvella, niin ottaisin 10W-öljyä.
2. Kuumana ei saa mennä liian notkeaksi, koska silloin voiteleva kalvo jää ohueksi ja kitka kasvaa. Siksi ylärajana 50.
3. Ei saa olla sellaisia lisäaineita, jotka tarttuvat pintoihin ja tekevät ne liukkaammiksi. Autoissa tämä käy, mutta pyörässä sama öljy kiertää kytkimessä.
Tuo viskositeetti kuumana tietysti hieman askarruttaa, olisiko sittenkin 40 parempi kuin 50? Tuo lukuhan viittaa siihen, miten suuri on viskositeetti lämpötilassa 100 C. Nythän ajatus on, että radalla ajetaan kone kuumana, mutta onkohan asia näin? Setit ovat alle 20 min, jona aikana kone kyllä kuumenee, mutta joka setissä on myös ajoa kylmänä.
Tähän aiheeseen liittyy tietysti myös öljynvaihtoväli. Itse ajan käyttäen korkeita kierroksia, vaihtovalo syttyy melkein aina ennen vaihtamista. Kerran tänä kesänä vaihdoin öljyt jo 655 km ajon jälkeen. Tutkin jäteöljyn kaatamalla sen magneetin kautta, mutta mitään rautahiukkasia ei magneettiin jäänyt. Lisäksi öljy oli vielä aika puhtaan näköistäkin ja tämän jälkeen siirryin takaisin 1000-1500 km vaihtoväliin.