ajatuksena että pohdittaisiin mikä on hyvä ja miksi tai mitä tulisi muuttaa ja miten.
mitä harrastajat kaipaa ja millä saadaan lisää kisaajia/harrastajia.
Itsellä tietoa/kokemusta vain junnu lajeista ja jotain huhuja kuullut liittyen isompiin pyöriin joten niidenkin osalta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä.
Minimotot:
a ja b junnu luokat, tietty "virittäminen" sallittu, itse pidän huonona koska kasvattaa kustannuksia ja aikaan saa myös sen että pitää olla "osaava" mekaanikko jotta poika/tyttö pärjää.
senior luokka oikein hauska, vaikka kärsiikin nykyään osallistuja katoa.
MiniGP:
ns vakio luokka, mitkään muutokset ei sallittuja.
erittäin helppo luokka aloittaa ja ei tarvtse osata kuin tankata. öljyn, renkaan yms vaihdot voi tehdä kotona / talvella. kustannuksiltaankin halpa.
Minisupermoto:
ajetaan siis motolla ja virittäminen tiettyyn pisteeseen asti sallittua.
karting radalla ja isojen miesten hauskaa ja onkin näyttävää hommaa. Varikolta kuunneltuna kuitenkin ei mikään halvin laji ja vaatii myös teknistä tietämystä.
JuniorCup:
eli 125 2-t vehkeet ja 250 4-t vehkeet
edullinen hankinta hinta (erityisesti käytetyissä) ja halpa ajaa.
huippunopeus radalla luokkaa 150-170km/h, ajetaan myös muissa pohjois maissa, joten voi hieman vertailla ulkomaillakin vauhtia.
GP125:
ei omakohtaista kokemusta, mutta huomattavasti nopeampi ja opettavampi kuin JC luokan vehkeet, mutta myös kustannukset karkaavat eri ulottuvuuksiin.
vaatii ehdottomasti tietotaitoa jos aikoo saada laitteen pysymään toiminnassa.
mahdollistaa "ropaamisen" sääntöjen puitteissa, mutta samalla kustannukset ja tietotaidon määräm tarve kasvaa potenssiin x
saman otsikon alle moto3, ruotsin kisojen perusteella vastaa gp125:tä
varikolla kuullun perusteella, kestää ajaa 3x pidempään kuin gp 125 enne huoltoa, mutta osat 4x kaliimpia, joten vielä kalliimpi kuin gp125
Moriwaki:
ennenkuin Aslan alkoi ajaa niin oletin (muiden tavoin) olevan auttamattoman hidas, mutta vika olikin silloin ajaneessa kuskissa.
Nyt toteasin että hitaampi kuin gp125, mutta ilmeisimmin myös helpommin huollettava, eikä vaadi hirveästi mekaanikoltakaan, joten ihan varteenotettava vekoktin.
haittana ettei ole luokkaa /kuskeja suomessa ja muissa pohjoismaissa,, vaan ilmeisimmin halpalento hollaantiin luokkaa 100€ ja siellä olisi kisoja vaikka kuinka
cbr cup:
hieno veto hondalta, halvalla radalle ja laitteita tarjolla riittävästi. pyörät täysin samoja eli kuski ratkaisee, kuten minigp:ssä.
yllättävän hitaita, cbr 125 ei pärjää minigp:lle ja 250 ei pärjää JC pyörälle. tämä seikka oli itselle pettymys lehtijuttuihin verrattuna, joissa sai kuvan että cbr 250 olisi 250 ninjan haastaja
sitten huhuja:
ruotsissa suunnittelevat std 650 , eli esim. suzuki sv 650 ja kawasaki er 600, etuna jälleen 600 ss verrattuna kustannusten karsinta, ilyksi rengas sääntöä tms luvassa
samoin suunnittelevat kisoja joissa renkaiden määrä rajoitettu 2 sarjaan/viikonloppu tässäkin kustannus säästöä ilmeisimmin haetaan.
nyt saa sitten heittää mietteitä ilmoille, millä lisää porukkaa radalle, niin junnuja kuin senioreitakin.
mihin suuntaan tulisi kehityksen mennä jotta riittää rahat / mielenkiinto.
kiinnostusta tuntuu porukalla olevan ajaa tehottomilla pyörillä mies miestä vastaan, mutta silti alla on kokoa ja voimaa
samoin riittääkö että laitetaan junioreille luokka johon useammalla on varaa ja ei tarvitse mekaanikkoa, vai tähdätä huippu luokkaan, jossa pitää säätää ja vääntää ja moneesti kisa ratkeaa jo varikolla, mutta missä kuski oppii myös antamaan palautetta ja pohtimaan pyörän toimintaa