Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.02.12 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:12:44
Tossa yks esimerkki: http://www.racedac.com/dataexamplescontent.html#clubracestart
Tätä kun vähän aikaa tutkaili, luki ohjeistusta ja raapi päätä, niin pääsi jo vähän jyvälle, mitä kaikkee pystyy tarkkaileen.
Kun käppyröitä saa ulos omasta mopostaan niin olis kiva vertailla niitä "optimiin" per rata, en tiedä pystyykö tollasta mitenkään toteuttaa ja voihan sitä verrata tietenkin nopeemman kuskin vastaavaan, mut tää nyt oli vaan noviisin hajatelmia. 
Suurimman hyödyn tavis kuski saa tosta datasta nimenomaan siinä, että näkee sen mitä itse oikeasti tekee siellä radalla. Ja mitä enemmän tutkii sitä omaa ajoaan datasta, niin sitä enemmän näkee niitä virheitä joita ei muutoin huomaa omasta ajostaan. Erittäin tyypillinen "huomaat sitten kun ensimmäistä kertaa kokeilet" -tilanne.
Kun muuttaa sitä omaa ajamistaan, niin muutoksen huomaa suoraa kierrosajassa, ja sen jälkeen tuleekin mieleen katsoa taas datasta ett mitä muutoksia ja uusia virheitä siellä näkyy sen muuttuneen ajamisen myötä.
Tossa esimerkin freeware käppyräohjelmassa, Performance Tools, pystyy valitsemaan mitä eri käppyröitä sä haluat kerralla nähdä siinä ruudulla, millä skaalalla ja väreillä ne esitetään, käyrien kohinan tasoitus, x-akseli joko aika tai matka, ja kuinka pitkä pätkä kerrallaan näytetään siinä ruudulla.
Eli sä pystyt muokkaamaan sitä näkymää sillä tavalla, että sä pystyt tarkastelmaan joko kaikkea dataa kerralla koko kierroksen osalta, tai esim vain paria dataa yhden mutkan osalta, tai mitä mitä tahansa dataa miltä tahansa pätkältä. Eli tekemään siitä näkymästä juuri sellaisen että se kertoo sulle helposti nimenomaan ne asiat mitä sä sillä kertaa haluat tarkastella.
Esim toi mun viimesin datakäppyrästö on tehty siitä näkökulmasta että mä halusin tuoda esille koko kierroksen ja sen sisältämät jarrut/hidastuvuudet. Appsin kommentin perusteella ne siinä heti näkyykin.
Ja sit taasen tossa mainitsemassasi esimerkissä halusin tuoda esiin vain sen lähdön, ja ne asiat mitkä vaikuttaa siinä lähdössä. Olisihan siihen voinu pistää esim ton kiihtyvyyskäyrän lisäksi, mutta mun mielestä 0-100kmh 3,8 sekunttia kertoo paremmin siitä miten se lähtökiihdytys onnistu kuin se ett kiihtyvyys vaihtelee välillä 0-0.9-0.34G.
Ja toisaalta, käppyrästähän näkee suoraan että se miks mopo ei lähteny nopeemmin johtu siit että en vääntäny kaasuu.
Ja kun se sun ajo koostuu kirjaimellisesti miljoonasta eri asiasta, niin se on aika turha lähteä vertaamaan sitä ajamiseen joka on 20 sekunttia nopeampaa ja joka myöskin koostuu miljoonasta eri asiasta. Eli se eroavaisuus on kaikilla osa-alueilla niin suuri että ei siitä ole mitään muuta hyötyä; kuin se että se vertailu on joko kivaa ihan huvin vuoksi, tai sit tulee masentunu olo ku huomaa ett ei siit vertailusta ollukkaan mitään hyötyä.