Kausikortti, toiveet ja tavoitteet ratapäiville

Aloittaja Tango, 19.09.12 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:10:21
Vinkkejä viisaammilta otetaan kiitollisena vastaan, halu oppia tässä(kin) hommassa on kova. shakehands_1

Kannattaa panostaa a) ennakkomyyntiin b) yhteistyökumppaneihin (joku paikallinen mp-liike tms. joka tulee jakamaan kustannuksia) c) täydellisiin ilmoihin d) optimaalisiin päiviin (lomakaudella oleva lauantai jolloin ei kenelläkään muulla ole tapahtumaa missään, ei kisoja, eikä kenelläkään häitä, rippijuhlia jne).

Minkäänlaisia taitoja ei tarvita jos onnistuu saamaan kilpailuviikonloppua edeltävän perjantain (SM-kisat) tai Alastarolta keskellä kesää lauantain. Jos taas haluaa järjestää syyskuussa vihreällä arkipäivällä Motoparkissa kannattavan ratatapahtuman jossa turvallisuudesta ei tingitä tai Botniaringillä (oletuksella, ettei lisälenkki ja uusi pinnoite valmistu ajallaan) elokuisena arkipäivänä, niin täytyykin olla vähän markkinointipuolen kykyjä tai paljon hyviä suhteita.

Ratapäivien järjestämisen kulta-aika oli 2001-2003 jolloin Ahvenistolla sai tehtyä hyvän tilin halutessaan ja rahoittaa sillä joko omaa harrastamistaan tai sitten muiden ratojen tappiollisia keikkoja. Nyt se aika on takana ja Apparan voi käytännössä unohtaa kun puhutaan tosissaan treenaamisesta moottoripyörillä. Ennakoivan ajon koulutukseen ja vastaaviin se on erittäin hyvä rata, kilpaharjoitteluun ei.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

mako

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:10:21
Tätä ketjua lueskellessa pari sanaa myös MP-Radan tulevista päivistä.
Enää ei mennä vasemmalla kädellä omia ratapäiviä, apinoidaan hyvien järjestäjien mallia "jossain määrin", eli ryhmiä tulee olemaan kuten muillakin...hidas, keskiryhmä ja nopeat...viime kesäinen(hidas, nopeat) ei toiminut ja homma näytti hitaassa ryhmässä lähinnä villin lännen touhulta, eikä siellä oikeesti hitaat viihtyneet, vaikka porukkaa yritettiin jakaa myöhemmin.
Lippumiehiä yritetään myös saada ja ambulanssi tulee olemaan paikalla jokaisella MP-Radan päivällä.

Vinkkejä viisaammilta otetaan kiitollisena vastaan, halu oppia tässä(kin) hommassa on kova. shakehands_1
joskus yrittäny ehdottaa jukan ja jarskan yhteistyötä esim . mptuki/mprata päivä  jaettu vastuu/tappio/voitto  shakehands_1  .mulle ainakin olis asiakkaana ihan sama
mitä järjestäjän kohdalla lukee. jos homma toimii kunnolla . 

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:10:21
Tätä ketjua lueskellessa pari sanaa myös MP-Radan tulevista päivistä.
Enää ei mennä vasemmalla kädellä omia ratapäiviä, apinoidaan hyvien järjestäjien mallia "jossain määrin", eli ryhmiä tulee olemaan kuten muillakin...hidas, keskiryhmä ja nopeat...viime kesäinen(hidas, nopeat) ei toiminut ja homma näytti hitaassa ryhmässä lähinnä villin lännen touhulta, eikä siellä oikeesti hitaat viihtyneet, vaikka porukkaa yritettiin jakaa myöhemmin.
Lippumiehiä yritetään myös saada ja ambulanssi tulee olemaan paikalla jokaisella MP-Radan päivällä.

Vinkkejä viisaammilta otetaan kiitollisena vastaan, halu oppia tässä(kin) hommassa on kova. shakehands_1

Ratapäiviä koskeva tiedotustyyli ja lippukauppa kannattaa "kopioida" moottoripyörä.orgilta:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/forumdisplay.php/384-MotOrg-ry-n-ratap%C3%A4iv%C3%A4t-ja-ajokoulutukset
http://www.moottoripyora.org/kauppa

Orgillahan nuo lippumiespaikat "myydään" ihan samaan tapaan kuin normaalit ratapäiväliputkin. Ja kuten Andy mainitsi, niin ne on käytännössä heti loppuunmyyty.

Yksi asia mikä varmaankin vaikuttaa siihen, että orgin päivät on usein ennakkoon loppuunmyyty, on se että niiden järjestely/aikataulutus on käytännössä vakio. Eli osallistuja tietää tarkkaan mitä tapahtuu milloinkin, ja sama kaava toistuu ratapäivästä ja radasta riippumatta.
Eli aasiakas tietää jo ennakkoon tasan tarkkaan mitä rahallaan saa/ päivät toimii, jolloin ostopäätös on helppo tehdä, ja lisäksi niitä päiviä on myös helppo mainostaa kaverille.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

02.10.12 - klo:12:31 #48 Viimeisin muokkaus: 02.10.12 - klo:12:35 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: mako - 02.10.12 - klo:11:44
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:10:21
Tätä ketjua lueskellessa pari sanaa myös MP-Radan tulevista päivistä.
Enää ei mennä vasemmalla kädellä omia ratapäiviä, apinoidaan hyvien järjestäjien mallia "jossain määrin", eli ryhmiä tulee olemaan kuten muillakin...hidas, keskiryhmä ja nopeat...viime kesäinen(hidas, nopeat) ei toiminut ja homma näytti hitaassa ryhmässä lähinnä villin lännen touhulta, eikä siellä oikeesti hitaat viihtyneet, vaikka porukkaa yritettiin jakaa myöhemmin.
Lippumiehiä yritetään myös saada ja ambulanssi tulee olemaan paikalla jokaisella MP-Radan päivällä.

Vinkkejä viisaammilta otetaan kiitollisena vastaan, halu oppia tässä(kin) hommassa on kova. shakehands_1
joskus yrittäny ehdottaa jukan ja jarskan yhteistyötä esim . mptuki/mprata päivä  jaettu vastuu/tappio/voitto  shakehands_1  .mulle ainakin olis asiakkaana ihan sama
mitä järjestäjän kohdalla lukee. jos homma toimii kunnolla .

Jukka varmaan kohta kertoo miksei se ala meitä. :D

Mun mielipide on et mikä ettei joku kerta, ei ehkä pystytä niin suuressa mittakaavassa ottaan ratapäiviä, mut johonkin kimppaan.
Ja mielellään kuulis myös Tonin ja Carbonin mielipiteitä, tärkeitä mulle, enkä mää yksin näitä hanskaa. :-[

raukkis

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:10:21

Lippumiehiä yritetään myös saada ja ambulanssi tulee olemaan paikalla jokaisella MP-Radan päivällä.

Vinkkejä viisaammilta otetaan kiitollisena vastaan, halu oppia tässä(kin) hommassa on kova. shakehands_1

Tuo lanssi seikka on sattuneesta syystä aika tärkeä seikka. On huomattavasti mukavampi olla raatona radan reunassa kun tietää avun tulevan hyvinkin pian kuin olla epätietoinen onko apua tulossa ja jos niin milloin. Ja saattaahan tuo jopa olla ratkaisevaa ensihoidon kannalta kuinka kaatuneen käy.

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:12:31
mielellään kuulis myös Tonin ja Carbonin mielipiteitä, tärkeitä mulle, enkä mää yksin näitä hanskaa. :-[

Ehdottomasti mennään tuen ja orgin mallilla järjestelyissä, ryhmissä ja lanssit yms... Itsellä on omien duunikuvioiden järjestely meneillään siihen suuntaan, että voi(sin) olla koko ensi kesän toukokuun alusta syyskuun loppuun (moottori)radanvarressa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.10.12 - klo:12:15
http://www.moottoripyora.org/kauppa

Joskus aikaan kyselin näitä suomalaisia verkkopankki sydeemejä ja olivat aika hinnakkaita sellaisille, jotka tarvii vaan silloin tällöin rahaliikennettä.
Eri asia yhdistykset kun heillä on muutakin rahavirtaa kuin ratapäivien myyminen.
Onhan meillä jo tässä softassa mahdollisuus myydä lippuja PayPal/luottokortti volyymillä, mut rupeeko jengi maksaan noita käyttäen?

slowrider

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.10.12 - klo:12:15
http://www.moottoripyora.org/kauppa

Joskus aikaan kyselin näitä suomalaisia verkkopankki sydeemejä ja olivat aika hinnakkaita sellaisille, jotka tarvii vaan silloin tällöin rahaliikennettä.
Eri asia yhdistykset kun heillä on muutakin rahavirtaa kuin ratapäivien myyminen.
Onhan meillä jo tässä softassa mahdollisuus myydä lippuja PayPal/luottokortti volyymillä, mut rupeeko jengi maksaan noita käyttäen?

No todistetusti itsellä ainakaan ei ole ongelmaa maksaa visalla tai paypalilla kun tota luottokunnan laskua katsoo....

Andy

02.10.12 - klo:13:57 #53 Viimeisin muokkaus: 02.10.12 - klo:16:02 käyttäjältä tonibergholm
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.10.12 - klo:12:15
Yksi asia mikä varmaankin vaikuttaa siihen, että orgin päivät on usein ennakkoon loppuunmyyty, on se että niiden järjestely/aikataulutus on käytännössä vakio. Eli osallistuja tietää tarkkaan mitä tapahtuu milloinkin, ja sama kaava toistuu ratapäivästä ja radasta riippumatta.
Eli aasiakas tietää jo ennakkoon tasan tarkkaan mitä rahallaan saa/ päivät toimii, jolloin ostopäätös on helppo tehdä, ja lisäksi niitä päiviä on myös helppo mainostaa kaverille.

Moi,
tällaiseksi nuo Orgin päivät ovat muodostuneet vuosien varrella. Tärkein syy tällaiseen "franchising"-malliseen toteutukseen liittyy järjestelyporukkaan. Tekijöitä tarvitaan useampia ja silloin tällainen vakiintunut setti on kaikista helpoin tapa pitää laatu tasaisena ja työt riittävän yksinkertaisina myös tekijöilleen. Se vähän niinkuin itsestään on mennyt tällaiseksi, enkä koe erityistä tarvetta myöskään muuttaa tätä.

Tuohon verkkokauppa/maksuasiaan vielä kommentoin, että vielä 2008 käsittelimme käsin mm. kaikki ratapäivämaksut ja niihin liittyvät palautukset, virheet yms. Siihen kun käyttää useita kymmeniä työtunteja vuoden aikana, niin aika helposti saadaan business casea homman automatisointiin. Mutta jos kyse on huomattavasti pienemmästä mittakaavasta, 2-3 ratapäivää pienellä jengillä, niin homma toimii kyllä ihan manuaalisestikin. Tällöin ei myöskään tarvitse maksaa provikkoja kellekään.

Nämä vain muistutuksena, että alkuun pärjää kyllä pienemmälläkin infralla, mutta volyymin kasvaessa nämä asiat tulevat ennemmin tai myöhemmin ratkaistavaksi.

Mielelläni jaan näitä Orgin järkkäilyistä kertyneitä kokemuksia kuten myös kuulemme käyttäjiltämme palautetta omiin päiviin liittyen.

//Andy

jarska

Paljon tullut hyviä pointteja ja neuvoja kokeneemmilta, iso kiitos.
Turha munkaan on itkeä miksi ORGin ratapäivien liput menee käsistä, homma toimii ja hienosti.
Minunki umpiluiseen kalloon alkaa vähitellen mennä, et ei jengi tule niin herkästi jos ei ole puitteet kunnossa ja näitä aletaan pikkuhiljaa hiomaan.

Jos saadaan ratapäivät toimimaan paremmin, niin onhan meillä jo yksi etu vaikkapa MP-Tuen päiviin verrattuna, henkilökunnalta saattaa hymy lipsahtaa jossain välissä, joko tällä jengi ryntää kevätratalaitumille. :P :D

raukkis

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:15:17
Paljon tullut hyviä pointteja ja neuvoja kokeneemmilta, iso kiitos.
Turha munkaan on itkeä miksi ORGin ratapäivien liput menee käsistä, homma toimii ja hienosti.
Minunki umpiluiseen kalloon alkaa vähitellen mennä, et ei jengi tule niin herkästi jos ei ole puitteet kunnossa ja näitä aletaan pikkuhiljaa hiomaan.

Jos saadaan ratapäivät toimimaan paremmin, niin onhan meillä jo yksi etu vaikkapa MP-Tuen päiviin verrattuna, henkilökunnalta saattaa hymy lipsahtaa jossain välissä, joko tällä jengi ryntää kevätratalaitumille. :P :D

En oo yhdelläkään mp-tuen päivällä käynyt joten totuudesta ei tietoa, mutta ihan normaalisti palvelun/tapahtuman markkinoinnissa välttämättä parasta tulosta saavuteta jos ylpeyden aihe on vittuilu. Toivottovasti ko. seikka on enemmän legendaa ja huulenheittoa kuin faktaa. Varmasti ainakin lajin perehtyvää noviisia rohkaisee paikalle saapumaan ystävällinen ja auttavainen suhtautuminen kuin välttämättömänä pahana koettava yksilö.

jarska

Ja puhalletaan samaan hengenvetoon myös sellanen asia kuin "tavan" kouluttajat myös MP-Radan päiville.
ORGillahan on jo kouluttajien kerma varattuna, mut eikö tästä porukasta löytys myös?
Hitaaseen ryhmään pelkästään tai sitten tykimpäänkin koulutusta?

Heittelen myös ajatusta (tiedän, apinoitu ORGin keskustelusta) et vaikkapa hitaan ryhmän koulutus maksais erikseen nimellisen 10€, 15€, 20€, joka menis kouluttajan liiveihin...ratalipun lisäksi, halukkaille, toimisko vai karkottasko?
Toki tavallistakin lippua myytäis samalla, ei pakollista osallistua koulutukseen missään ryhmässä.

jarska

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.10.12 - klo:15:40
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:15:17
Paljon tullut hyviä pointteja ja neuvoja kokeneemmilta, iso kiitos.
Turha munkaan on itkeä miksi ORGin ratapäivien liput menee käsistä, homma toimii ja hienosti.
Minunki umpiluiseen kalloon alkaa vähitellen mennä, et ei jengi tule niin herkästi jos ei ole puitteet kunnossa ja näitä aletaan pikkuhiljaa hiomaan.

Jos saadaan ratapäivät toimimaan paremmin, niin onhan meillä jo yksi etu vaikkapa MP-Tuen päiviin verrattuna, henkilökunnalta saattaa hymy lipsahtaa jossain välissä, joko tällä jengi ryntää kevätratalaitumille. :P :D

En oo yhdelläkään mp-tuen päivällä käynyt joten totuudesta ei tietoa, mutta ihan normaalisti palvelun/tapahtuman markkinoinnissa välttämättä parasta tulosta saavuteta jos ylpeyden aihe on vittuilu. Toivottovasti ko. seikka on enemmän legendaa ja huulenheittoa kuin faktaa. Varmasti ainakin lajin perehtyvää noviisia rohkaisee paikalle saapumaan ystävällinen ja auttavainen suhtautuminen kuin välttämättömänä pahana koettava yksilö.

Tää oli multa vaan huono vitsi, legendaa koko juttu.
Missään en ole nähnyt yhtä leveää hymyä, aurinkoista ja palvelualtista toimintaa kuin Tuen päivillä, pöydän takana.
Tosikkona vähän vierastan, mut olen käynyt päivillä ja tulen käymään uudelleen, homma toimii todella hyvin.

app

Tuen päivillä, kuten Orginkin on hyvä meininki. Se vaatii välillä totisempaa asennetta, jotta hommat hoituu. Lisäksi on kiistaton tosiasia, että jos yksi henkilö painaa 14 h/vrk duunia radalla, ja lopun päivästä istuu autossa tai konttuurissa setvimässä paperi ym. asioita, ei siinä aina ole suu messingillä.
Sitä paitsi minä en pidä liikaa hymyilevistä ihmisistä, siksi valitsin Tuen ensimmäiseksi seurakseni. Se on sitten seuran asia, pitäääkö minun valinnastani stoppie_gif

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.12 - klo:15:41
Heittelen myös ajatusta (tiedän, apinoitu ORGin keskustelusta) et vaikkapa hitaan ryhmän koulutus maksais erikseen nimellisen 10€, 15€, 20€, joka menis kouluttajan liiveihin...ratalipun lisäksi, halukkaille, toimisko vai karkottasko?
Toki tavallistakin lippua myytäis samalla, ei pakollista osallistua koulutukseen missään ryhmässä.
Lisää apinointia orgin keskustelusta.
Hyvä pointti oli se että alkeiskoulutus kannattaa olla ilmainen, jolloin kynnys osallistua on matala.
Sitten kun apina on saatu koukutettua harrastukseen, niin jatkokoulutukset on maksullisia.
Ja eihän tuokaan poista sitä mahdollisuutta, että alkeiskoulutuksesta aiheutuvat kustannukset korvataan kouluttajalle; jyvittämällä ne kaikkien lippujen hintoihin.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal