http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/558288/025+ROAD+RACING+Jokamiesluokka+2012+1.0.pdf025.4 MOOTTORIPYÖRÄN TEKNISET MÄÄRÄYKSET
Luokassa saa ajaa 2- tai 4-tahtisella moottoripyörällä jonka moottorin tilavuus on 123 cm3 - 1400 cm3. Moottoripyörä ei saa olla ahdettu eikä siinä saa käyttää ilokaasua. Moottoripyörän tulee täyttää Suomen Moottoriliiton sääntöjen Road Racing -pyöriä koskevat yleiset turvallisuusmääräykset.
Moottoripyörässä on käytettävä SML:n urheilusäännöstön kohdan 032.1 mukaista polttoainetta. Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita, lukuun ottamatta 2-tahtisen vaatimaa voiteluöljyä.
Moottoripyörässä saa käyttää haluamiaan renkaita. Slicks-renkaat ja vastaavat ovat sallitut. Kilpailun jälkeen renkaissa tulee olla kulutuspintaa jäljellä vähintään 1/3 osalla kulutuspinnasta vähintään 1 mm.
025.4.1 Moottoripyörään pitää tehdä seuraavat muutokset:
- Vilkut ja taustapeilit pitää poistaa
- Jarruvalo pitää poistaa tai se pitää tehdä toimimattomaksi.
- Äänimerkki pitää poistaa tai kytkeä irti
- Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit pitää poistaa, mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia.
- Matkustajan jalkatapit pitää poistaa
- Rekisterikilpi ja kilpiteline pitää poistaa
- Kaikkien ulostyöntyvien tai muuten vaarallisten osien tulee olla pyöristettyjä
- Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.
- Sivu- tai keskiseisontatuki pitää poistaa tai se pitää lukita yläasentoonsa
- Etu- ja takajarrusatuloiden kiinnityspultit pitää varmistaa lukituslangalla
- Takaratas tulee varustaa sormisuojalla (ns. hainevä).
Moottoripyörässä tulee olla kilpailunumero yksi edessä, yksi takana ja/tai yksi molemmilla sivuilla. Numeroiden tulee olla selvästi luettavissa ja niiden tulee erottua katteiden väristä.
Glykolin käyttö jäähdytysjärjestelmässä on kiellettyä, vain vesi sallitaan.
Rekisteröimättömissä pyörissä alakatteen tulee olla umpinainen (siten, että 50 % moottorin öljy ja jäähdytinnesteen määrästä sopii alakatteeseen moottoririkon yhteydessä, käytännössä noin 5 litraa). Muissakin pyörissä suositellaan umpinaisen alakatteen käyttämistä. Sadekelillä umpinainen alakate tulee olla varustettu kahdella 25 mm reiällä.
Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella tai vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä.
025.4.2 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset:
- Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
- Jarrupalojen materiaali on vapaa
- Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin
- Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä
- Pikakaasukahvan saa asentaa
- Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita.
- Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
- Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi.
- Vanteet saa vaihtaa
- Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
- Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa
- Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa
Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia.
Maksimiäänitaso on 103 dB/A. Maksimiäänitaso mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti. Äänitasovaatimusta voidaan muuttaa kilpailun lisämääräyksellä ympäristöluvan sitä vaatiessa.
Moottoripyörän pitää olla varustettu ohjaustangossa olevalla moottorin pysäytyskatkaisijalla. Katkaisimeen on ulotuttava ilman käden irrottamista ohjaustangosta.