Ycc säännöistä

Aloittaja Pete_L, 02.10.12 - klo:01:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete_L

02.10.12 - klo:01:10 Viimeisin muokkaus: 02.10.12 - klo:01:12 käyttäjältä Pete_L
Saako jokkiksessa olla ajovalo/takavalo paikoillaan ( teipattuna ).
Kadullakin kun tulee ajeltua... ja laiska ei viittis koko ajan vaihdella
katteita ees takas...

murmela

http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/558288/025+ROAD+RACING+Jokamiesluokka+2012+1.0.pdf

025.4 MOOTTORIPYÖRÄN TEKNISET MÄÄRÄYKSET

Luokassa saa ajaa 2- tai 4-tahtisella moottoripyörällä jonka moottorin tilavuus on 123 cm3 - 1400 cm3. Moottoripyörä ei saa olla ahdettu eikä siinä saa käyttää ilokaasua. Moottoripyörän tulee täyttää Suomen Moottoriliiton sääntöjen Road Racing -pyöriä koskevat yleiset turvallisuusmääräykset.

Moottoripyörässä on käytettävä SML:n urheilusäännöstön kohdan 032.1 mukaista polttoainetta. Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita, lukuun ottamatta 2-tahtisen vaatimaa voiteluöljyä.

Moottoripyörässä saa käyttää haluamiaan renkaita. Slicks-renkaat ja vastaavat ovat sallitut. Kilpailun jälkeen renkaissa tulee olla kulutuspintaa jäljellä vähintään 1/3 osalla kulutuspinnasta vähintään 1 mm.

025.4.1 Moottoripyörään pitää tehdä seuraavat muutokset:

- Vilkut ja taustapeilit pitää poistaa
- Jarruvalo pitää poistaa tai se pitää tehdä toimimattomaksi.
- Äänimerkki pitää poistaa tai kytkeä irti
- Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit pitää poistaa, mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia.
- Matkustajan jalkatapit pitää poistaa
- Rekisterikilpi ja kilpiteline pitää poistaa
- Kaikkien ulostyöntyvien tai muuten vaarallisten osien tulee olla pyöristettyjä
- Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.
- Sivu- tai keskiseisontatuki pitää poistaa tai se pitää lukita yläasentoonsa
- Etu- ja takajarrusatuloiden kiinnityspultit pitää varmistaa lukituslangalla
- Takaratas tulee varustaa sormisuojalla (ns. hainevä).

Moottoripyörässä tulee olla kilpailunumero yksi edessä, yksi takana ja/tai yksi molemmilla sivuilla. Numeroiden tulee olla selvästi luettavissa ja niiden tulee erottua katteiden väristä.

Glykolin käyttö jäähdytysjärjestelmässä on kiellettyä, vain vesi sallitaan.

Rekisteröimättömissä pyörissä alakatteen tulee olla umpinainen (siten, että 50 % moottorin öljy ja jäähdytinnesteen määrästä sopii alakatteeseen moottoririkon yhteydessä, käytännössä noin 5 litraa). Muissakin pyörissä suositellaan umpinaisen alakatteen käyttämistä. Sadekelillä umpinainen alakate tulee olla varustettu kahdella 25 mm reiällä.

Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella tai vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä.

025.4.2 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset:

- Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
- Jarrupalojen materiaali on vapaa
- Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin
- Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä
- Pikakaasukahvan saa asentaa
- Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita.
- Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
- Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi.
- Vanteet saa vaihtaa
- Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
- Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa
- Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa

Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia.

Maksimiäänitaso on 103 dB/A. Maksimiäänitaso mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti. Äänitasovaatimusta voidaan muuttaa kilpailun lisämääräyksellä ympäristöluvan sitä vaatiessa.

Moottoripyörän pitää olla varustettu ohjaustangossa olevalla moottorin pysäytyskatkaisijalla. Katkaisimeen on ulotuttava ilman käden irrottamista ohjaustangosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Parin viime kesän osalta taitaa käytäntö olla se, että valo pitäisi olla teipattuna, mutta katsastuksessa noita ei näytä kukaan huomaavan, kun säännöllisesti joissain pyörissä on jarruvalo toiminnassa kisassakin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Pete_L

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.10.12 - klo:07:51
Parin viime kesän osalta taitaa käytäntö olla se, että valo pitäisi olla teipattuna, mutta katsastuksessa noita ei näytä kukaan huomaavan, kun säännöllisesti joissain pyörissä on jarruvalo toiminnassa kisassakin.
-Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit pitää poistaa, mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia.

Ok, just tuota hain. esim. ajovalo mustalla "jesarilla" teipattuna ei kovinkaan sirpaloituvaa materiaalia ole.
Omassa pyörässä on kuitukatteet johon alkuperäset valot asennettuna, kadullaki kun tulee jonku verran ajettua.
Muuten tarkotus tehä täysin sääntöjen mukanen lankavarmistuksineen jne.

Jääkone

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.10.12 - klo:02:56
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/558288/025+ROAD+RACING+Jokamiesluokka+2012+1.0.pdf

025.4 MOOTTORIPYÖRÄN TEKNISET MÄÄRÄYKSET



025.4.2 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset:

- Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
- Jarrupalojen materiaali on vapaa
- Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin
- Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä
- Pikakaasukahvan saa asentaa
- Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita.
- Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
- Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi.
- Vanteet saa vaihtaa
- Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
- Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa
- Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa

Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia.

Maksimiäänitaso on 103 dB/A. Maksimiäänitaso mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti. Äänitasovaatimusta voidaan muuttaa kilpailun lisämääräyksellä ympäristöluvan sitä vaatiessa.

Moottoripyörän pitää olla varustettu ohjaustangossa olevalla moottorin pysäytyskatkaisijalla. Katkaisimeen on ulotuttava ilman käden irrottamista ohjaustangosta.


Onko jollain tietoa onko YCC säännöt myös ensi vuonna kuvaillun kaltaiset?

Lähinnä itseä mietityttää, että nykyisten sääntöjen mukaan jarrujen pääsylinteriä ei saa vaihtaa, mikä pistää satunnaisiin ycc kisoihin osallistumisen suurempaan harkintaa. (Ainakin omassä retro vehkeessä jarrut on sen verran paskat vakiona, että yritän pääsylinterin vaihdolla saada tosta vehkeestä helpomman ja turvallisemman ajettavan ens kaudeks.)

Vai onko noissa YCC katsastuksissa katsastajat sen verran "hitsauskypärä päässä", että enemmänkin turvavarusteeksi laskettavat muutokset menee läpi?

slowrider

Hyvä kysymys. Eikös tuon mukaan sitten mene "laittomaksi" myös esim. shifteri, kittiecu/commanderi, Tehoputket yms? Mahtaa vanhat kisapyörät olla koneensakin puolelta aina jotenkin laitettuja...

josse

YCC:n "sääntöjen" perustana on turvallisuus. Sen takia vaaditaan vettä syyläriin, varmistuslankoja jarrupultteihin, lasiosia irrotettavaksi jne. Muuten varustelu on vapaata. Pyörässä saa olla mitkä jarrut, pakoputket, viritysosat, pleksit, tarrat jne. tahansa. Kunhan ne täyttää turvallisuusaspektit.


Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Jääkone - 03.11.12 - klo:19:00
Onko jollain tietoa onko YCC säännöt myös ensi vuonna kuvaillun kaltaiset?

Lähinnä itseä mietityttää, että nykyisten sääntöjen mukaan jarrujen pääsylinteriä ei saa vaihtaa, mikä pistää satunnaisiin ycc kisoihin osallistumisen suurempaan harkintaa. (Ainakin omassä retro vehkeessä jarrut on sen verran paskat vakiona, että yritän pääsylinterin vaihdolla saada tosta vehkeestä helpomman ja turvallisemman ajettavan ens kaudeks.)

Vai onko noissa YCC katsastuksissa katsastajat sen verran "hitsauskypärä päässä", että enemmänkin turvavarusteeksi laskettavat muutokset menee läpi?

Ainoa muutos, joka sääntöihin tuli, on se, että osallistumisoikeutta rajoitetaan pyörien kuutiotilavuuksien mukaan (säännöissä asiasta sitten tarkemmin). Eli jatkossa(kaan) esim. 9 -vuotias ei voi osallistua kisaan Hayabusalla. En usko tuon muodostuvan suureksi ongelmaksi kun sitä ongelmaa ei tähänkään asti ole ollut. Kerran on 16-vuotias osallistunut omalla piikillään kisaan. Yläikärajoista ei ole tuolla mainintaa erikseen. En jaksa kantaa etukäteen suurta huolta esim. kutojamummojen ryntäyksestä RR-areenoille YCC:n kautta.

Myös pientä loivennusta osallistumisoikeuteen on tulossa. Jatkossa tultaneen SM-kisoissa ajattamaan samassa lähdössä SM- ja cup-luokat. Sellaiset kuskit jotka eivät mahtuisi 115 %:n säännön mukaan kisaan, ovat tuomariston päätöksellä oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Eli jos Kemoralla SB:n kärki menee aika-ajossa 1:08, niin 1:18 ja risat ja sitä hitaammin ajavat ovat oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Tästä(kin) säännöissä sitten tarkemmin kun on sen aika. Tuosta suusanallisesti viime lauantain lajiparlamentissa.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Ari


Myös pientä loivennusta osallistumisoikeuteen on tulossa. Jatkossa tultaneen SM-kisoissa ajattamaan samassa lähdössä SM- ja cup-luokat. Sellaiset kuskit jotka eivät mahtuisi 115 %:n säännön mukaan kisaan, ovat tuomariston päätöksellä oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Eli jos Kemoralla SB:n kärki menee aika-ajossa 1:08, niin 1:18 ja risat ja sitä hitaammin ajavat ovat oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Tästä(kin) säännöissä sitten tarkemmin kun on sen aika. Tuosta suusanallisesti viime lauantain lajiparlamentissa.

Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

Ari

Mulla olis Jukka jonkinlainen visio viime kesän osallistujamäärien (SM:t sun muut kaikki yhteensä) perusteella noiden kisaviikonloppujen kehittämiseen. Tulis kaikille enemmän ajamista koko viikonlopun ajalle, kukaan ei häviäisi mitään ja olis paljon enemmän tyytyväisiä harrastajia. Jos yhtään kiinnostuit, pistä sähköpostia siviiliin.
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

spedor

[Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D
[/quote]
Minun mielestä olisi myös asiallista ohjeistaa jokkis porukkaa siinä kohtaa kun meinaa mennä superbiken b:n rataennätykset vahingossa rikki :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Ari - 07.11.12 - klo:23:53

Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D

Periaatteessa ihan hyvä pointti, mutta ei kovin toteuttamiskelpoinen, koska säännöt pyörän varustukselle ovat erit. Esim. kaudella 2011 YCC:n kärkikahinoissa pyörinyt Streethawk tuli kisoihin ajamalla paikalle, ruuvasi peilit ja kilven irti, ajoi kisan, ruuvasi romut takaisin ja lähti ajamalla pois. Vauhdin puolesta olisi voinut ajella B:n seassa, mutta valollinen pyörä, jossa on seisontajalka, muttei umpinaista alakatetta, ei kovin helpolla mene B:n katsastuksesta läpi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Raha myös vaikuttaa hyvin paljon osallistumisluokkaan.
Halvalla kun aina yrittää päästä  ???

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Ari - 08.11.12 - klo:00:08
Mulla olis Jukka jonkinlainen visio viime kesän osallistujamäärien (SM:t sun muut kaikki yhteensä) perusteella noiden kisaviikonloppujen kehittämiseen. Tulis kaikille enemmän ajamista koko viikonlopun ajalle, kukaan ei häviäisi mitään ja olis paljon enemmän tyytyväisiä harrastajia. Jos yhtään kiinnostuit, pistä sähköpostia siviiliin.

Tyrkkää lajipäällikölle (Kalliomäki). Itse kehitän vain YCC:tä ja kerhokisoja.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Ari - 07.11.12 - klo:23:53
Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D

Jos ei kuski itse tajua siirtyä ajamaan Cup-luokkiin vauhdin ollessa 1:09 (toistaiseksi moista ei ole nähty), niin se on sitten hänen ongelmansa.

Itselleni tärkeintä on kisoissa hyvä vääntö muiden kilpakumppanien kanssa. Toisille taas tärkeintä on pisteet ja kolmannelle kolmen euron muovikipot. Kippojen perässä olevat ovat niitä, jotka anovat itsensä omaa tasoaan alempana oleviin luokkiin tai odottavat vaikkapa A:han noustuaan sen pari vuotta jotta pääsevät taas näytösluontoisesti voittamaan cup-lähtöjä. Tuo ilmiö on sangen tuttu muistakin lajeista. Judopuolelta muistan hyvin ne raasut jotka eivät pärjänneet yhtä kauan harrastaneiden kanssa ja kävivät sitten mestaroimassa peruskurssilaisten joukossa.

Minua kiinnostaa kokeilla omia rajojani tässä luokassa ja jos joku päivä olen liian hyvä (mitä suuresti epäilen) tähän luokkaan, niin päivitän kalustoani alaspäin. Jos YCC:n lähdön onnistuu voittamaan vaikkapa vakiokuntoisella CBR 250 -mopolla, niin se lienee osoitus jo ajotaidosta, ehkä myös muiden ajotaidottomuudesta. Mutta pointti kuitenkin selvä.

Näiden vuosien (2005-2012) aikana ei ole ollut ongelmaa siitä, että kärkijätkät jäisivät pyörimään luokkaan ja pilaamaan muilta voittamisen riemun. Yleisestä luulosta huolimatta taso ei nyt ole kovimman kärjen osalta hirveästi parantunut. Botniaringin ennätys taitaa olla vuodelta 2009 ja Motoparkin ennätys vuodelta 2008 ja Kemorallakin taidettiin mennä jo jokunen vuosi sitten nykyvauhtia kovempaa, Alastaron ennätykset syntyneet viime aikoina.

Jos luonnollinen poistuma katoaa, niin sitten poistuma tehdään luonnottomasti ja muutetaan sääntöjä siten, että YCC:stä tulee myös nousupisteet ja nopeimmat nostetaan cup-luokkiin ja evätään osallistumisoikeus YCC:n lähtöihin. Ehtoa voi tosin viiilata sellaiseksi, että noston voi välttää vaihtamalla kalustonsa vähemmän kilpailukykyiseen. Tähän asti tuo on hoitunut muutoin ja esim. herra Pöllänen vaihtoi oman superbiken pystypyörään ja sitä pyörä-kuski -yhdistelmää vastaan jopa minä pärjäsin omalla vakiolla kusiaisellani 2008 muistaakseni.

Mikäli joku on kiiltävän perään, niin tallilta voi tulla ostamaan halvalla pyttyjä. Taitaa olla n. 30-40 pokaalia siellä luokista joita ei ajettu. Olisi tarjolla sivaripalkintoa, BOTTia, SuperTwiniä, YCC B:tä jne. Niitä voi sitten esitellä yhtä ylpeänä kuin dosentti Bäckman "väitöskirjaansa". Jos ei mene läpi alaa tuntevalle, niin ryssät ja naapurin juopot kyllä nielevät tarinan ja pokaalien sepitetyn historian ja sitten voi hetken paistatella huomion keskipisteenä. Vauhdin Maailmaan voi tarjota jutun näytösluontoisesta voitosta. Ehkä menee läpi toisenkin kerran kun meni kerran aiemminkin moinen satu.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal