Ycc säännöistä

Aloittaja Pete_L, 02.10.12 - klo:01:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 31.05.13 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:21:00
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc

Näin toki itsekkin asian ymmärtänyt mutta kun tuolta lajisäännöistä asiaa katsoo niin tilanne on vähän eri. eipä siis ihme jos sekaannusta syntyy. Tuon mukaanhan jokainen pakoputkiviritetty mopo on laiton :)

Sieltä puuttuu tommoseen rajoitukseen tämä:"Kaikki muutokset joita ei ole nimenomaisesti sallittu, ovat kiellettyjä." :)

Jos joku pystyisi kirjoittamaan yksiselitteistä ja selkeää laki/sääntötekstiä...

Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:27
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 31.05.13 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:21:00
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc

Näin toki itsekkin asian ymmärtänyt mutta kun tuolta lajisäännöistä asiaa katsoo niin tilanne on vähän eri. eipä siis ihme jos sekaannusta syntyy. Tuon mukaanhan jokainen pakoputkiviritetty mopo on laiton :)

Sieltä puuttuu tommoseen rajoitukseen tämä:"Kaikki muutokset joita ei ole nimenomaisesti sallittu, ovat kiellettyjä." :)

Jos joku pystyisi kirjoittamaan yksiselitteistä ja selkeää laki/sääntötekstiä...

Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Viime kesänä tota suota koitin selvitellä ja päädyin ajaan kerhokisoja :) ensi kertaa kisailemaan kun alkaa niin ei yhtään haittas jos muutkin ku vakioporukka tietäs miten homma toimii :)

Cat

Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.


Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?


Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa
lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.

koskee sitten ilmeisesti myös öljyntyhjennys proppua?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 31.05.13 - klo:23:20

Viime kesänä tota suota koitin selvitellä ja päädyin ajaan kerhokisoja :) ensi kertaa kisailemaan kun alkaa niin ei yhtään haittas jos muutkin ku vakioporukka tietäs miten homma toimii :)

Alkuun auttaa kummasti kun hommaa jonkun valmiin kisapyörän mistä pitäis löytyä kaikki sääntöjen mukaiset jutut :)

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:23:35
Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa
lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.

koskee sitten ilmeisesti myös öljyntyhjennys proppua?

Öljysuodatin, proppu ja täyttökorkki tulee varmistaa.


Cat

Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?

Nitrous

02.06.13 - klo:00:53 #51 Viimeisin muokkaus: 02.06.13 - klo:02:42 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.13 - klo:00:15
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?

Ainakin itse ymmärtäisin tuon niin, ettei keräyssäiliötä tarvita jos polttoainejärjestelmä on alkuperäinen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.13 - klo:00:53
Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.13 - klo:00:15
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?

Ainakin itse ymmärtäisin tuon niin, ettei keräyssäiliötä tarvita jos polttoainejärjestelmä on alkuperäinen.

Orkkisysteemissä on aina myös ylivuotoletku. Tämä pitää johtaa tuohon astiaan.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:27


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.08.13 - klo:00:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:27


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä

Tässä hyvin kiteytetty suomen RR touhut. Edes kuskit ei tiiä tämmösiä perusjuttuja.
Itse keväällä luin liiton sivuilta säännöt, ei ollu päivitetty ihan vuoteen tai kahteen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 07.08.13 - klo:06:08
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.08.13 - klo:00:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:27


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä

Tässä hyvin kiteytetty suomen RR touhut. Edes kuskit ei tiiä tämmösiä perusjuttuja.
Itse keväällä luin liiton sivuilta säännöt, ei ollu päivitetty ihan vuoteen tai kahteen.

Ja sitten odotellaan, että alkaa huutomyrsky siitä, että kuskien pitäisi olla aktiivisempia asioiden selvittämisessä. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Taas koitin aamusella tutkia mitä eroja mopon rakentelussa ycc:n kanssa. Pitääkö oikeasti tota englanninkielistä fim opusta alkaa setviin?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.08.13 - klo:07:33
Taas koitin aamusella tutkia mitä eroja mopon rakentelussa ycc:n kanssa. Pitääkö oikeasti tota englanninkielistä fim opusta alkaa setviin?

Suomessa kaiketi ajetaan IDM teknisten sääntöjen mukaan, joihin on tehty jotain pieniä nordic muutoksia.

Nordic:
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/906309/NMC+Road+Racing+rules+2013.pdf
IDM:
http://www.superbike-idm.de/fahrerbereich/reglements

Ihan pihalla olen näistä sääntöjutuista, mutta luulis jonkun kilpaa ajavan tietävän mistä säännöt löytyy.

slowrider

Sen verran partanen ycc katsastuksessa sano et woodcraftin koneenposki ei menis läpi kun pitäs kuitua olla suoja. Ja eikö ainaki jarrun pääsylinteri pitäs vakio olla? No ei ne säännöt ainakaan helpolla löydy :)

tamik87

Tuolla IDM säännöissä ne on kaikki suht selkeästi sanottu.

Powered by EzPortal