Kuluneen kesän sää oli osin pettymys rata-ajon kannalta. Tästä nousi mieleen saada ensi kaudelle reippaampi aloitus esimerkiksi Espanjassa. Samalla voisi ajella maanteitäkin, kun siellä hienoa tietä ja maisemaa riittää ja katse kantaa kauas, omaa kokemusta on valitettavasti lähinnä autoilusta.
Sää: Olen hieman perehtynyt paikalliseen säähän, joka varsinkin etelässä on kesällä aika takuuvarma. Vietin Málagassa heinäkuun 2011: kertaakaan ei satanut, lämpötila oli korkeimmillaan 30 astetta (tai hieman ylikin) joka päivä, eikä kylmä ollut edes yöllä. Tilastojen mukaan heinäkuussa keskimääräinen alin lämpötila on 20 astetta ja ylin 30 astetta ja sadepäiviä (sadetta yli 1 mm) on nolla.
Nyt kiinnostaa kuitenkin kevät. Tilastollisesti helmikuun lämpötilat ja sademäärät vastaavat Suomen syyskuuta, joten eipä kiinnosta. Maaliskuu vertautuu Suomen toukokuuhun, joten sekin on hieman siinä ja siinä. Huhtikuu alkaa jo kiinnostaa ja toukokuu on sään puolesta aika varma, koska sadepäiviä on vain kolme.
Lueskelin espanjalaista nettisivustoa, jossa porukka suunnitteli käyvänsä tänä vuonna monella radalla aikavälillä 25.3. – 10.11. Siinä todettiin, että pohjoisessa käydään lämpiminä kuukausina. Ohessa on kuvana myöhemmin keskusteluun ilmestynyt lista tätä porukkaa kiinnostaneista ratapäivistä ja niiden järjestäjistä.
Ratamaksut: Ratapäivien järjestäjiä on paljon. Myös ajokurssien järjestäjiä riittää, joitakin myös englanninkielisiä. Tässä esimerkki ratapäivästä:
Circuito: Albacete
Fecha Rodada: 12/10/2012
Tipo de Propuesta: Rodada día completo
RODADA EN ALBACETE POR 110€ MAS 20€ DEL SEGURO.
-Servicio de neumaticos
-Monitores
-Servicio de fotografia
-Trasporte de motos
-Bebida y barritas para los pilotos
-Ambulancia
-Servicio de mecanica
-Boxes
-Seguro de lluvia
-Descuentos para grupos
-Grabacion on board
Kaluston kuljetus: Omalla pakulla meno on aika kallista ja aikaaviepää ainakin, jos yksin menee. Kaksi maksajaa ja kuljettajaa on jo toinen juttu. Toisaalta, jos menee lennolla, niin joutuu perillä vuokraamaan pakun ja maksaa sekin jonkun satasen/viikko.
Olen nyt panemassa liikkeelle logistiikainsinöörin opinnäytetyönä selvitystä siitä, miten yksi tai useampi mopo parhaiten kulkisi Suomesta Málagaan. Ideana on valmistaa alumiinista tai vanerista laatikko, joka on kuljetuksen standardien mukainen ja joita voidaan pinota päällekkäin. Siihen tulee mahtua mopon lisäksi varavanteet, työkalut, ajopuvut, kypärät yms, yhteensä 300 kg. Ja kiinnityksen on oltava sellainen, että kestää kuljetuksen rekassa ja merikontissa. Samalla selvitetään muutkin kuljettamiseen liittyvät asiat, erityisesti hinta ja aikataulut.
Mahdollisena sivutuotteena voisi olla mopon vienti laatikossa suoraan hotellille, jotta esim. customilla ajava voisi lomallaan käyttää omaa pyörää ja ajovarusteita. Hinnan tulee tietysti olla kilpailukykyinen vuokraamisen kanssa.
Tähän aiheeseen toivon kommentteja ja kokemuksia erityisesti sellaisilta, jotka ovat Espanjassa olleet ajamassa omalla pyörällä. Miten sää, ratapäivän varaus ym. ja mitä erityisiä vaikeuksia tai huomioon otettavia asioita tähän liittyy?