Espanja

Aloittaja Tango, 02.10.12 - klo:22:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tango

Kuluneen kesän sää oli osin pettymys rata-ajon kannalta. Tästä nousi mieleen saada ensi kaudelle reippaampi aloitus esimerkiksi Espanjassa. Samalla voisi ajella maanteitäkin, kun siellä hienoa tietä ja maisemaa riittää ja katse kantaa kauas, omaa kokemusta on valitettavasti lähinnä autoilusta.


Sää: Olen hieman perehtynyt paikalliseen säähän, joka varsinkin etelässä on kesällä aika takuuvarma. Vietin Málagassa heinäkuun 2011: kertaakaan ei satanut, lämpötila oli korkeimmillaan 30 astetta (tai hieman ylikin) joka päivä, eikä kylmä ollut edes yöllä. Tilastojen mukaan heinäkuussa keskimääräinen alin lämpötila on 20 astetta ja ylin 30 astetta ja sadepäiviä (sadetta yli 1 mm) on nolla.

Nyt kiinnostaa kuitenkin kevät. Tilastollisesti helmikuun lämpötilat ja sademäärät vastaavat Suomen syyskuuta, joten eipä kiinnosta. Maaliskuu vertautuu Suomen toukokuuhun, joten sekin on hieman siinä ja siinä. Huhtikuu alkaa jo kiinnostaa ja toukokuu on sään puolesta aika varma, koska sadepäiviä on vain kolme.

Lueskelin espanjalaista nettisivustoa, jossa porukka suunnitteli käyvänsä tänä vuonna monella radalla aikavälillä 25.3. – 10.11. Siinä todettiin, että pohjoisessa käydään lämpiminä kuukausina. Ohessa on kuvana myöhemmin keskusteluun ilmestynyt lista tätä porukkaa kiinnostaneista ratapäivistä ja niiden järjestäjistä.


Ratamaksut: Ratapäivien järjestäjiä on paljon. Myös ajokurssien järjestäjiä riittää, joitakin myös englanninkielisiä. Tässä esimerkki ratapäivästä:
Circuito: Albacete
Fecha Rodada: 12/10/2012
Tipo de Propuesta: Rodada día completo
RODADA EN ALBACETE POR 110€ MAS 20€ DEL SEGURO.
-Servicio de neumaticos
-Monitores
-Servicio de fotografia
-Trasporte de motos
-Bebida y barritas para los pilotos
-Ambulancia
-Servicio de mecanica
-Boxes
-Seguro de lluvia
-Descuentos para grupos
-Grabacion on board


Kaluston kuljetus: Omalla pakulla meno on aika kallista ja aikaaviepää ainakin, jos yksin menee. Kaksi maksajaa ja kuljettajaa on jo toinen juttu. Toisaalta, jos menee lennolla, niin joutuu perillä vuokraamaan pakun ja maksaa sekin jonkun satasen/viikko.

Olen nyt panemassa liikkeelle logistiikainsinöörin opinnäytetyönä selvitystä siitä, miten yksi tai useampi mopo parhaiten kulkisi Suomesta Málagaan. Ideana on valmistaa alumiinista tai vanerista laatikko, joka on kuljetuksen standardien mukainen ja joita voidaan pinota päällekkäin. Siihen tulee mahtua mopon lisäksi varavanteet, työkalut, ajopuvut, kypärät yms, yhteensä 300 kg. Ja kiinnityksen on oltava sellainen, että kestää kuljetuksen rekassa ja merikontissa. Samalla selvitetään muutkin kuljettamiseen liittyvät asiat, erityisesti hinta ja aikataulut.

Mahdollisena sivutuotteena voisi olla mopon vienti laatikossa suoraan hotellille, jotta esim. customilla ajava voisi lomallaan käyttää omaa pyörää ja ajovarusteita. Hinnan tulee tietysti olla kilpailukykyinen vuokraamisen kanssa.


Tähän aiheeseen toivon kommentteja ja kokemuksia erityisesti sellaisilta, jotka ovat Espanjassa olleet ajamassa omalla pyörällä. Miten sää, ratapäivän varaus ym. ja mitä erityisiä vaikeuksia tai huomioon otettavia asioita tähän liittyy?

qazwsx

03.10.12 - klo:12:34 #1 Viimeisin muokkaus: 03.10.12 - klo:12:36 käyttäjältä qazwsx
2009 -10 ja 2011.12 talvet olen ollut Madridissa ja FJR mukana. Olen ajellut tuolla kaikkina päivinä mutta talvella on usein aamut aika kylmiä pahin aamu oli 7 astetta pakkasta kus starttasin pyörän tulille.

Mutta Pääsiäisen aikaan on ollut molempina keväinä jo todella hyvät ilmat ajella, eikä vielä liian kuuma. Pääsiäiset olen ajellut tuolla Andaluciassa. Tiet tuolla on niin upeita ettei edes ole osannut radalle kaivata.

Tuo ratajuttu kyllä kiinnostaa minuakin jos hinta ja ajomäärä on kohtuullinen.

MP-tuellahan oli myös jotain tämän suuntaista kehitteillä ymmärtääkseni ? Vai liittyykö tämä siihen ?

Tuo kuvio tuo monia kysymyksiä mieleen vakuutuksien ja logistiikan kannalta. Yksi vaihtoehto vois olla jos ostais ratapyörän sieltä ja pitäis sen siellä?

Radatkin tuolla taitaa olla "hiukan " parempia kuin täällä kotona?

app

Suunnitteilla on järjestettyjä ratapäiviä Espanjassa tulevalle talvelle. Tiedotetta saadaan tännekin foorumille varmaankin pian.
Ei ole halpaa lystiä tämä, kun laskee pelkät kiinteät kulut. Lähemmäksi taitaa mennä tuhatta kuin viittä sataa euroa päivä radalla omalla pyörällä.
Istuin maanantaina erään suunnitteilla olevassa projektissa mukana olevan henkilön kanssa hetken, toisen asian yhteydessä, ja hän kalkuloi minulle nähtäväksi paljonko menee välttämättömiin kuluihin. Sen mallipaketin, joka siinä pikapikaa laskettiin, kulut olivat ~3000€/3 päivää.
Hinnat olivat kokemukseen ja tietoon perustuvia.
Tee se itse-tasolla voi säästää hiukan, mutta roudaushommat kaikkine järjestelyineen itse, vaikkapa isolla pakulla peräkärryineen, ei anna juurikaan säästöä.

Jos itsellä olisi rahaa tuonne lähteä, tarttuisin ehdottomasti tulossa olevaan valmispakettiin, koska silloin on takuuvarmasti asiansa osaavien ammattilaisten käsissä koko roska. Ei muuta kun koneeseen ja autokuljetuksella radalle, hotelliin, radalle, hotelliin, radalle, ja takas.
Itse puljaamalla, tilaten lennot, hotellit, ratapäivät ym. saattaa säästää satasen muutaman, mutta ei maksa vaivaa. Eikä välttämättä rahaakaan.

Turder

Saksalaiset, britit, hollantilaiset, ruotsalaiset jne. tuolla ravaa joka talvi ja paljon on järjestettyjä tapahtumia, joten sellaisten kautta voisi olla paras mennä haistelemaan fiiliksiä ja ajamaan. Yksi saksalainen puolituttu kävi/käy pari kertaa talvella ja kesällä ajamassa Espanjassa (mm. Jerez) ja Italiassa (Mugello). Voi sitä kateuden määrää kun kuunteli juttuja... Hauskojakin oli, mm. joku ajokoulutustapahtuma hyvin maksaville asiakkaille, pyörinä Ducati Desmosedicit, ajokouluttajana mm. Randy Mamola ja jos ei oma kierrosaika miellyttänyt niin kouluttaja kävi ajamassa asiakkaan transponderilla ajat tauluun :-X

Voisi olla "helppoa" ehkä ruotsalaisten kanssa junailla jotain yhteiskuljetuksia tms tai ainakin kysellä heiltä kustannuksista ja muusta kun samalta korkeudelta menevät sinne.

http://www.nolimitstrackdays.com/acatalog/eurotrackevents.html
https://focusedevents.com/
http://www.trackdays.co.uk/tracks/almeria.htm
http://www.tracksense.co.uk/trackday.htm

Tango

Lainaus käyttäjältä: app - 03.10.12 - klo:12:56
Ei ole halpaa lystiä tämä, kun laskee pelkät kiinteät kulut. Lähemmäksi taitaa mennä tuhatta kuin viittä sataa euroa päivä radalla omalla pyörällä.
...
Jos itsellä olisi rahaa tuonne lähteä, tarttuisin ehdottomasti tulossa olevaan valmispakettiin, koska silloin on takuuvarmasti asiansa osaavien ammattilaisten käsissä koko roska. Ei muuta kun koneeseen ja autokuljetuksella radalle, hotelliin, radalle, hotelliin, radalle, ja takas.
Itse puljaamalla, tilaten lennot, hotellit, ratapäivät ym. saattaa säästää satasen muutaman, mutta ei maksa vaivaa. Eikä välttämättä rahaakaan.

Itse en ole valmispakettia hakemassa, koska yleensä en lyhyitä matkoja harrasta vaan menen vähintään kolmeksi viikoksi. Keväällä ennen turistisesonkia saa kyllä kunnollisen asunnon kuukaudeksi hintaluokassa 600 €. Kaikki järjestelyt tekee helposti itsekin netin kautta. Toki edullinen valmispakettikin kiinnostaa, mutta ei hintaan 3000 €/kolme ratapäivää.

Jukka_R

Tässä ihan muutaman päivän sisällä julkaistaan aiheesta tiedote.

Valmispaketti on karkeasti seuraava:

Pyörät pakataan Suomessa ja viedään Espanjaan ja keväällä (huhtikuu) takaisin.

1. Reissu mihin kuuluu pyörien kuljetus (ks. yllä) + 4-5 ratapäivää, lennot, pyörien ja ajokamojen säilytys ja hotellit, 2990,-
2. Reissu niille jotka ovat jo ensimmäisellä olleet (kiinteät kulut rahdista maksettu) 1990,- tms.

Lisäksi on suunnitteilla paketti johon kuuluu vain pyörien ja tavaroiden kuljetus Espanjaan ja takaisin. Hinnasta ei vielä selvyyttä, mutta luonnollisestkin vähemmän kuin tuo mihin sisältyy radat, lennot ja hotellit.

Itselläni ei esimerkiksi yrittäjänä ole mitään mahdollisuuksia maatua Espanjassa viikkotolkulla, joku tekee sitten nämä munkin vähät hommat. Sama ongelma monella muulla yrittäjällä. Siksi pyritään tekemään paketteja jotka soveltuvat mahdollisimman monentyyppisille harrastajille.

Mp-tuki sen enempää kuin minäkään ei ole järjestelyvastuussa. Meillä on tietty rooli, itse järjestelystä vastaa allalla vuosia toiminut yrittäjä, maailmallakin erinomaisesti pärjännyt entinen kilpakuljettaja Kari Tiainen. Mukana on myös muita suomalaisia tunnettuja ja luotettuja toimijoita. Heistä sitten tietoa kun tieto on julkaisukunnossa.

Aiheesta tulee banneri muun muassa sivuille mp-tuki.fi
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

qazwsx

06.12.15 - klo:11:28 #6 Viimeisin muokkaus: 06.12.15 - klo:11:50 käyttäjältä qazwsx
Tämä ei tainnut ottaa tuulta alleen kun on ollut hiljaista pidemmän aikaa?

Jotain pientä pintaraapaisua olen nyt itse saanut tuohon ratailuun Espanjassa vaikka aivan nöösipoika olen verrattuna noihin konkareihin jotka ei täällä paljon kirjoittele.

Pyörä tällä hetkellä Almerian radalla Bike Promotion:in hallissa, joka on siinä ratavarikon alueella. Pyörän ja tavaroiden säilytyksestä menee vuokraa vuodessa 250 euroa ( en kysynyt pelkkää talvi-ajan vuokraa erikseen)
Pyörän kuljetus tuolta muille radoille ja takaisin tuonne taisi olla 150 euroa Espanjan sisällä jos ajelee noita saman järjestäjän päiviä.
Pyörän kuljetus keväällä Saksaan oli muistaakseni 275 euroa (yhteen suuntaan) Mutta jäi kysymättä oliko tuo vain heidän pääpaikkaansa vai meneekä lisämaksu Hampurin varastolle rahdattaessa. Tuosta saa kuitenkin suuntaa kustannustasosta.

Renkaita saa aina ostettua varikolta ja aina uusia ja hintakaan ei ole ollut paha: Pirellin SC1 etu 120/70-17 ja takanen 200/60-17  maksoi vaihdettuna 404 euroa yhteensä. Paistot oli nyt viimeksi 41/15 eli ei kovin vanhoja.

Pyörä meni Suomalaisen porukan järjestämällä yhteiskuljetuksella tuonne radalle ja hintaa oli kuljetuksella noin tonnin luokkaa edestakaisin.

Onhan tuolla näkynyt muutama tuttu Suomestakin vaikkeivat he täällä itsestään ääntä pidäkkään. Itse ajattelin että kirjoittelen omista kokemuksista jos näistä olisi jotain hyötyä joillekin jos reissue tuonne joskus suunnittelee..
Omat taloudelliset ja ajalliset resurssit ei oikein mahdollista kuin just tuolla Almeriassa ajelut, mutta ainakaan vielä 15 ratapäivän jälkeen ei ole tullut sitä tunnetta että nyt tama on nähty ja tama osataan. Tuskin tuota opin kunnolla koskaan, sen verran riittää tuossakin radassa haastetta.

Sääennusteita radoille näkee tuosta linkistä : http://www.latestmotorsportweather.com/racing-circuits/europe/spain/almeria-en-tabernas-circuit.html

Edit: Laitetaan nyt vielä linkki tuonne Bike Promotion firman sivuille jonka päivillä olen ajellut: http://www.bike-promotion.com/Events

shyhander

Miten liikennevakuutus tai vastaava tuolla hoituu?

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: shyhander - 06.12.15 - klo:18:49
Miten liikennevakuutus tai vastaava tuolla hoituu?
Oman pyörän liikennevakuutus on Fenniassa ja sieltä hain Green Cardin jolla voin tarvittaessa todistaa että vakuutus on voimassa.
Tuo järjestäjä (Bike Promotion) myy myös tapaturmavakuutusta joka korvaa jos sattuu loukkaamaan itsensä.
Vakuutuksista asiaa järjestäjän sivuilla, tuo on saksaksi mutta onhan noita käännöspalveluita. http://www.bike-promotion.com/Site/versicherungen.html

wbaum

Eli periaattees pärjäisi jos nappaisi lennon vaikka malagaan ja sieltä sumplisi itsensä almeriaan aina kun olisi soppelit ratapäivät tiedossa. Melkein aina saisi tyyliin minimissään 5 ratapäivän setin vedellä kun siellä on. Miten oot majoittautunut?

On kyl kiinnostava konsepti. Espanja itelle vielä mieleinen paikkakin.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 06.12.15 - klo:23:05
Eli periaattees pärjäisi jos nappaisi lennon vaikka malagaan ja sieltä sumplisi itsensä almeriaan aina kun olisi soppelit ratapäivät tiedossa. Melkein aina saisi tyyliin minimissään 5 ratapäivän setin vedellä kun siellä on. Miten oot majoittautunut?

On kyl kiinnostava konsepti. Espanja itelle vielä mieleinen paikkakin.
Malaga tai Alicante noi yleisimmät lentokentät mitä porukat käyttää. Itse kuljin autolla Madridista kun olin töissä tuolla koko syksyn.
Tuolta Bike Promotion:ilta pystyy myös vuokraamaan ratabemareita hintaan 250/päivä joten muutaman päivän reissua varten ei välttämättä kannata omaa pyörää edes tuonne viedä. Juttu on tietysti eri jos paino poikkeaa paljon  normikuljettajasta tai haluaa reenata ja testata omalla pyörällä.
Nyt menen just ennen joulua neljäksi päiväksi näillä näkymin ja lennän Malagaan josta vuokra-autolla tuonne päivää ennen ratapäivää. Majoittunut olen välillä hotellissa Almeriassa (35 km radalle) tai Hostellissa Tabernaksessa (yö siistissä huoneessa 25 euroa) joka on kylä vain 13 km päässä radasta.
Nyt viimeksi kun olin tuon 8 päivän putken radalla olin ensin 6 päivää Tabernaksessa mutta kyllästyin tuohon keskustassa olevan kellon soittoon aina tasatunnein ja etsin toisen paikan ja löysin huoneiston 25 km (18 min) päässä radasta Murciaan päin, huoneistossa oh,k,2mh,wc,kh ja terassi takapihalla. Kaikki tarpeellinen pesukonetta myöten ja hinta tähän aikaan 20/vuorokausi/henkilö. Tuo oli minusta todella hyvä paikka ja sinne menen nytkin uudestaan.

Tuolla paikanpäällä pystyy myös teettämään huollot ja korjaukset pyörään ja homma toimii niin että hakevat ja tuovat pyörän takaisin radalle. Homma toimii myös Lauantaina, mulla jäi yksi päivä ajamatta kun kysyin Perjantaina iltapäivällä pystyisikö keulaa huoltamaan millä aikataululla kun pohjaa jarrussa, Hakivat pyörän Lauantaina aamupäivällä ja toivat Sunnuntaina aamulla takaisin. Kuljetus keulan huolto uusine tiivisteineen ja öljyineen pari muuta pikkujuttua ja pesu yhteensä 300 euroa.
Nyt sovin heidän kanssaan että vaihtavat uuden jäähdyttäjän tuon vanhan tilalle joka alkoi suihkuttamaan vettä eturenkaalle yhden kurvin ulostulossa jossa vauhtia jotain 150 (meinasi loppua rata kesken) Onneksi tuo alkoi puskemaan vasta aika loppuvaiheessa kurvista uloslähtiessä.

JMH

^
Toi on elämää! Kiva lueskella näitä.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Powered by EzPortal