Motoparkin ajolinjat

Aloittaja Turder, 15.02.12 - klo:12:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turder

Ajolinjoista keskustelua...

Millaisella linjalla kannattaa ajaa hevosen kenkä ja sen jälkeinen alamäki oikea -kompleksi? Kannattaako valuttaa hevosen kengän ulostulo leveämmälle vai pitää tiukasti sisälinja, josta pääsee sitten paremmin tuohon alamäki oikeaan.

Itse ajan sen siten, että hevosen kengästä ulostulossa olen n. radan keskivaiheilla ja siihen alamäki oikeaan leikkaan sisältä siten, että ulostulo siitä valuu vasempaan reunaan seuraavaa mutkaa varten.

Sekavahko selvitys, mutta kiinnostaisi tietää miten tuo kohta radasta ajetaan ns. oikein.

jarska

15.02.12 - klo:13:12 #1 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:13:15 käyttäjältä jarska
Tässä Partasen näkemys ajolinjoista:


"Ajolinjat ovat aina kuljettajan omia henkilökohtaisia mieltymyksiä ja eivät sovi sellaisinaan välttämättä kaikille.

Motopark on ehkäpä Suomen hienoin ja monipuolisin moottorirata ja siksi myös erittäin miellyttävä sekä haasteellinen ajettavaksi.

Mutka 1. ajetaan pimeähköön, loivasti ylämäkeen nousevaan mutkaan. Tunnetaan myös nimellä "Kahvilan mutka". Sisään mutkaan tullaan melko myöhään ja pidetään sama ajolinja läpi mutkan, jotta oltaisiin seuraavaan mutkaan sopivasti jo ulkolinjalla.

Mutka 2. jarrutus on hyvä paikka ohittaa ja pakottaa toinen huonommalle linjalle. Mutka muuten ajetaan normaalilla pyöreällä linjalla.

Mutka 3. tullaan sisään myöhään ja vastaavasti pyritään pääsemään mahdollisimman aikaisin kaasulle, sillä edessä on pitkä takasuora.

Mutka 4. "Bussipysäkki" ajetaan täydellä kaasulla läpi ja sen myös pystyy niin ajamaan, mikäli alusta on kunnolla säädetty kohdalleen. Ulostulossa huonosti säädettyllä alustalla oleva moottoripyörä yleensä tykkää vatkata. Vatkaaminen syö myös huippunopeutta ja luotettavuutta ajokkiin.

Mutka 5. jarrutukseen tullaan täydestä laukasta ja sisään mennään myöhään. Alustan täytyy olla säädetty oikein, sillä mutkassa on epätasaisuuksia.

Mutka 6. edeltävä pieni oikea ajetaan siten että vielä käytännössä roikutaan vasemmalla puolen moottoripyörää ja laite vaan käytetään pystyssä, sen jälkeen kallistetaan takaisin vasemmalle ja lisätään kaasua. Mutkan 6. ulostulo on leveä ja sallii siksi kohtuullisen reippaan kaasun lisäämisen.

Mutka 7. jarrutus on myös hyvä paikka ohittaa, edellyttäen että edellisestä mutkasta on päästy kiihdyttämään reippaammin ulos. Mutka ajetaan pyöreästi läpi.

Mutka 8. on kohtuullisen tiukkaan ylämäkeen nouseva ja siinä otetaan linja jo valmiiksi seuraavaan mutkaan.

Mutka 9. on täysin pimeä mutka ja jos huomaat olevasi väärällä linjalla niin silloin on jo liian myöhäistä. Mutkaan mennään sisään myöhään ja pidetään linja tiukkana seuraavalle suoralle. Ei välttämättä valuteta leveäksi kanttikiveen asti.

Mutka 10. "Hevosenkenkä". Sisään voi mennä useallakin eri linjalla, hyvä paikka ohittaa jarrutuksessa. Keskellä mutkaa voi tehdä hiukan terävämmän käännöksen ja nostaa moottoripyörän nopeasti pystyyn sekä avata seuraavalle suoralle / mutkaan tätä kautta nopeammin.

Mutka 11. on alamäkeen taittuva oikea ja siinä on tavattu nähdä näyttävimmät "high-sidet", eli pyörän perä lähtee alta todella nopeasti, koska mutka ajetaan läpi täydellä kaasulla ja samalla kohtuullisen syvässä kallistuksessa.

Mutka 12. on hyvä paikka ohittaa jarrutuksessa. Ajolinjoja voi sisäänajettaessa valita parikin. Ulostulo ratkaisee, sillä suora nousee lievään ylämäkeen. Ajolinja venytetään lähelle radan ulkoreunaa koko ajan tasaisesti kaasua lisäten. Tehokkaammalla laitteella ylämäessä saa helposti eroa aikaiseksi.

Mutka 13. on radan ehkäpä vaikein, mutta myös hitain mutka-yhdistelmä. Shikaanissa helposti häviää sekunnin, ellei toista, mikäli sen ajaa väärin. Ajolinja löytäminen tässä on tärkeää. Sen oppii vain ajamalla. Jarrutuksessa on hyvä paikka ohittaa. Ulostulo venytetään mahdollisimman leveälle radan reunaan."

murmela

"Sen oppii vain ajamalla. "

Paras neuvo. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

15.02.12 - klo:19:40 #3 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:19:43 käyttäjältä jarska
Sorry Turder kun tölväsin nuot Partasen opit heti kärkeen, näyttää siltä et meidän rataketuilla meni jauhot suuhun, eikä Murmelakaan löytänyt kuin yhden virheen. :D

Nojuu, siis mäkin tykkään kovasti tuosta radasta, meneekö linjat jotakuinkin noin vaiko...ehkä...kenties joku ajaa jonkun kohdan eri tavalla? airrev_1



Ps. Meidän pitää ottaa joku ilta porukalla chat-iltamat, jossa pääaiheena ajolinjat, muutama olut alle on suotavaa, jopa pakollista. :D

Waille

Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.02.12 - klo:19:40
Ps. Meidän pitää ottaa joku ilta porukalla chat-iltamat, jossa pääaiheena ajolinjat, muutama olut alle on suotavaa, jopa pakollista. :D
Hahah, toimii varmasti vähintään yhtä hyvin kuin useampipäiväisillä ratapäivillä mökillä iltaa viettäessä porukalla huippuunsa viilatut ajolinjat. Kyllä meinaan sen jälkeen aina seuraavana päivänä kulkee eniten täysii! :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Waille - 15.02.12 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.02.12 - klo:19:40
Ps. Meidän pitää ottaa joku ilta porukalla chat-iltamat, jossa pääaiheena ajolinjat, muutama olut alle on suotavaa, jopa pakollista. :D
Hahah, toimii varmasti vähintään yhtä hyvin kuin useampipäiväisillä ratapäivillä mökillä iltaa viettäessä porukalla huippuunsa viilatut ajolinjat. Kyllä meinaan sen jälkeen aina seuraavana päivänä kulkee eniten täysii! :)

Ainakin Kemorassa toimi hyvin. Eka päivä Kemorassa ikinä ja kyselin kakkosmutkan jarrupaikkaa. Vastauksena oli, että ei ainakaan ennen 150m merkkiä. Seuraavana päivänä radalle ja voin sanoo, että pelotti tulla torvi auki siihen merkille asti varikolta lähtiessä. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:15:40
"Sen oppii vain ajamalla. "

Paras neuvo. :)

Mun mielestä aika kuvaava neuvo kylläkin: Se shikaani pitää ajaa muutaman kerran ihan ite päin hel****iä, että saa juonesta kiinni.  On se sen verran erilainen paikka verrattuna mihinkään muuhun mutkaan Suomen radoilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Turder

15.02.12 - klo:20:39 #7 Viimeisin muokkaus: 23.02.12 - klo:21:59 käyttäjältä Turder
Juu Jarska nou hätä airrev_1 Olen vaan tuossa kohdin nähnyt niin paljon eri linjoja, että jäin niitä miettimään viime syksyllä kun Motoparkissa viimeksi olin.

Tuossa n. 1.10 kohdalla on ekan kerran tuo mutkaosio. Itse ehkä ajan vielä leveämmällä linjalla hevosenkengästä ulos confused_thinking

Motopark test + crash on a 1098R

jarska

Lainaus käyttäjältä: Waille - 15.02.12 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.02.12 - klo:19:40
Ps. Meidän pitää ottaa joku ilta porukalla chat-iltamat, jossa pääaiheena ajolinjat, muutama olut alle on suotavaa, jopa pakollista. :D
Hahah, toimii varmasti vähintään yhtä hyvin kuin useampipäiväisillä ratapäivillä mökillä iltaa viettäessä porukalla huippuunsa viilatut ajolinjat. Kyllä meinaan sen jälkeen aina seuraavana päivänä kulkee eniten täysii! :)

Juu, mut kyllähän ne ajolinjat tärkeitä on.
Orgin ratapäivillä Kemorassa, kun olin ekaa kertaa nopeessa, pojat ihan asiasta olivat leirinuotiolla maininneet mun ajolinjoista, et ovat kuin joku 3 promillen humalassa yrittäs valssin ensiaskeleita.
Onneksi en yöpynyt tuolla...seuraavana päivänä olikin rukoilemista et pääsis ny kuitenki vielä ajaan ku muuhun ryhmään ei mahtunu.
Siellä mä sitten ajoin toisenki päivän, mut ei viikatemiehen läsnäolokaan haitannut ajoa niin paljon kuin ORG:n poikien polttava katse joka etapilla...kattelivat et voikohan ton antaa ajaa koko päivää...aja siinä sitten rennosti. :D
Onhan se totta, et tuolla ryhmässä ajolinjat merkkaa paljon, hankala mua oli varmaan ohittaa vaikka nopeus ehkä juur riitti, pahoittelen ja opettelen. :-[

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.02.12 - klo:19:40
Sorry Turder kun tölväsin nuot Partasen opit heti kärkeen, näyttää siltä et meidän rataketuilla meni jauhot suuhun, eikä Murmelakaan löytänyt kuin yhden virheen. :D

Viime syksynä rataennätyksen haltijan neuvomana opettelin kahta mutkaa ja tuotti tulosta ja omista ajoista lähti reilu sekunti pois heittämällä pelkästään ne ajamalla eri tavalla.

Eli "hevosenkenkä" jossain määrin eri tavalla kuin tuossa linkitetyssä piirroksessa. 10:n ja 11:n välissä neuvottiin pysymään huomattavasti kauemmin vasemmassa reunassa kuin tuossa piirroksessa. Näin tein ja muut ajoivat piirroksen esittämällä tavalla. Vauhtiero edellä meneviin oli 11 ja 12 välissä n. 20 km/h ja menin heittämällä ohi, törkeä kiilaus kohtaan 12 jonka Kari neuvoi myöskin ajamaan aivan eri tavalla kuin piirroksessa eikä kukaan tullut välillä 12-13 ohi. Oma ennätykseni parani (ilman vetoapua) aikaan 1:33,717 Lähde: http://mp-tuki.fi/asiakirjat/tulokset_20110911_jm_ycc_motopark.pdf Heti perään ajetussa A-lähdössä olin maalissa sijalla 12, lähtö ruudusta 22 ja lähes kaikki ohitukseni tein yllä mainitussa kohdassa, joten uskaltaisin epäillä, että se osa radasta on YCC-kuskien keskiarvoa paremmin hallussa, bussipysäkki ja sitä seuraava takasuoran jarru taas tasoa keskiryhmän katukuskit, siellä otin turpaan 1-2 sekuntia muille.

Suosittelen osallistumaan Vehniäisen vetämälle rata-ajon teoriakurssille (ja miksei myös käytännön kurssille) ja asiat hahmottuvat selvästi paremmin kuin nettikeskusteluissa ja saa vielä asiantuntijan tekemät kirjalliset ohjeet ym.

Tulevalla kaudella olisi tarkoitus päästä Motoparkissa Wehnän neuvojen turvin tuonne 1:32 pintaan, pyörä sama katukuntoinen ja vakioalustainen R1 vuosimallia 2008. Paremmalla pyörällä (alustalla) sitten ehkä joskus alle maagisen 1:30!!!

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Turder - 15.02.12 - klo:20:39
Juu Jarska nou hätä airrev_1 Olen vaan tuossa kohdin nähnyt niin paljon eri linjoja, että jäin niitä miettimään viime syksyllä kun Motoparkissa viimeksi olin.

Tuossa n. 1.10 kohdalla on ekan kerran tuo mutkaosio. Itse ehkä ajan vielä leveämmällä linjalla hevosenkengästä ulos confused_thinking

[smg id=47 type=av align=center caption="Motopark test   crash on a 1098R"]

Mitä tuossa lopussa oikeen tapahtu?

jarska

15.02.12 - klo:22:44 #11 Viimeisin muokkaus: 16.02.12 - klo:22:27 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 15.02.12 - klo:22:36
Suosittelen osallistumaan Vehniäisen vetämälle rata-ajon teoriakurssille (ja miksei myös käytännön kurssille) ja asiat hahmottuvat selvästi paremmin kuin nettikeskusteluissa ja saa vielä asiantuntijan tekemät kirjalliset ohjeet ym.

Samaa mieltä, sain kunnian olla häntäpään vartijana ja välillisessä Wehnän opissa ja johan lähti kulkemaan bowdown_1...siis ei mitään mahdottomia vielä, mut ajo parani kummasti.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.02.12 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Turder - 15.02.12 - klo:20:39
Juu Jarska nou hätä airrev_1 Olen vaan tuossa kohdin nähnyt niin paljon eri linjoja, että jäin niitä miettimään viime syksyllä kun Motoparkissa viimeksi olin.

Tuossa n. 1.10 kohdalla on ekan kerran tuo mutkaosio. Itse ehkä ajan vielä leveämmällä linjalla hevosenkengästä ulos confused_thinking


Mitä tuossa lopussa oikeen tapahtu?

Pari vuotta sitten kun tuo video nettiin tuli, taisi joku tiimistä kertoilla, että keula pohjasi jarrussa ja keula luisti alta. Tämä on tosin vain oma hatara muistikuvani aiheesta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Motopark pitäisi korkata vajaan kuukauden päästä. Onko jollain rataprofiiliin piirrettyä ajolinjaa tai hyvää videota, josta näkisi ajolinjat?

Kaippa sitä joku voi romaaninkin tähän kirjoittaa, mutta jotenkin kuvat kertoo enemmän.

Voin koittaa piirtää rataprofiilin, jos joku viitsisi siihen lisätä ajolinjat.

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 23.05.13 - klo:07:38
Motopark pitäisi korkata vajaan kuukauden päästä. Onko jollain rataprofiiliin piirrettyä ajolinjaa tai hyvää videota, josta näkisi ajolinjat?

Kaippa sitä joku voi romaaninkin tähän kirjoittaa, mutta jotenkin kuvat kertoo enemmän.

Voin koittaa piirtää rataprofiilin, jos joku viitsisi siihen lisätä ajolinjat.

Haku auttaa aina. ;)

Powered by EzPortal