Liekkiä putkesta?

Aloittaja T1mppa, 26.03.13 - klo:15:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Jälleen työ- ja vapaa-aikaa käytän hyödyllisesti.
Mietin, että minkä takia 1000cc pyöristä tulee useammin/helpommin liekkiä pakoputkesta kuin 600cc? Onko tämä vain kuvitelmaa?

Vertailupyörissä vakiomoottorit, mutta putkistot suorat. Pelkästään perus/tarvike äänenvaimentimet.

Johtuuko liekin pukkaaminen siitä, että imu- ja pakoventtiilit ovat hetkellisesti samanaikaisesti auki ja näin menovettä pääsee pakoputkistoon joka sitten syttyy? Onko 1000cc:ssä tämä samanaikainen aukioloaika suurempi?

Onko eroja R4, R3, V2, V4?

Käsittääkseni ralliautoissa venttiilit ovat todella suuret ja samanaikainen aukioloaika melkoisen pitkä. Ne saa myös paljon liekkiä aikaiseksi.

Liekit eivät vaikuta kierrosaikaan. Haluaisin tähän selkelkeyttä, josko sitä vaikka oppisi tekniikasta jotain lisää.

rranta

No tämähän on nyt tämmönen diiba daaba vastaus, joka ei vastaa oikein mihinkään  :) Omassa tonnisessa K7 gixxerissä loppu putkessa paukkuminen ku tulppas sen pair systeemin. Parempi noin, jaksa kuunnella jokaisella sifteriavusteisella vaihteenvaihdolla sitä räkimistä...

James

Ralliautoissa (ainakin paremmissa) on paukkusysteemi, joka kaasua nostettaessa syötää suoraan pakosarjaan turpon eteen bensaa, joka sitten räjähtää. Sillain saadaan turbon paineet pidettyä ylhäällä vaikkei kaasutellakkaan.

Nitrous

Taitaapi ero olla enempi pyöräkohtaista (tai ainakin mallikohtaista) kuin suoraan kuutiotilavuudesta riippuvaa.
Putkessa polttamiseen vaaditaa käytännössä a) polttoainetta ja b) happea, c) lämpöä (lämmön puuten ei yleensä ongelma)

Polttoainetta sinne putkeen päätyy vain jos ruisku syöttää myös moottorijarrussa. Käytännössä siis kuskilla käsi kantaa kaasulla pikkasen, jolloin soppaa menee koneeseen. Moottorijarrussa seossuhde sitten onkin sen verran perseellään, ettei soppa pala koneessa vaan päätyy putkeen. Koska palamista ei tapahdu, on putkessa myös luonnollisesti jonkin verran myös happea. Se missä kohtaa bensa sitten syttyy ja palaa onkin melkoinen soppa ja jos kovasti paukuttaa niin palaa putkessa ja hienoimmillaanhan tuo on silloin kun soppa syttyy kunnolla vasta putken suulla, jolloin seurauksena on kiva ketunhäntä.

Soppaa voi joutua putkeen myös silloin kun palamista tapahtuu ja tämä johtuu venttiilien overlapista. Eli soppa siis virtaa suoraan sylinterin läpi pakoputkeen silloin kun molemmat venttiilit on auki.  Käytännössä mitä korkeammalle kiertävä kone, sen isompi overlap, että koneeseen saadaan myös isoilla kierroksilla ilmaa.

Tuo pairin poistaminen taas liittyy tuohon kohtaan b). On suhteellisen luonnollista, että jos putkessa on soppaa ja sinne johdetaan puhdasta ilmaa, syttyy polttoaine aika mielellään. Kun pair poistetaan, ei tule ilmaakaan ja taas on saatu hyvässä lykyssä ketunhäntää aikaiseksi.

Ralliautojen putkessa polttaminen johtuu siitä, että turbon kierrokset pyritään pitämään korkealla syöttämällä koneeseen (tai jopa putkistoon) polttoainetta myös moottorijarrulla. Lopputuloksena jatkuvasti riittävän suuri kaasuvirtaus pyörittämään hyrrää, helvetillinen rätinä pakoputkessa ja melko epätaloudellinen bensankulutus. :P

Mutta lyhyesti: Ilmaa ja soppaa pitää olla, etta paukkuu (tai on ketunhäntää). Olipas tämäkin diipadaapaa, mutta kai tämä johonkin vastasi...ainakin siihen, että pitäs lähtee töistä himaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..

pienisopoapina

Mikä ihmeen pair systeemi/modi ? Mistä niitä saa, mihin se asennetaan, auttaako kierrosaikaan?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

rranta

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 26.03.13 - klo:16:17
Mikä ihmeen pair systeemi/modi ? Mistä niitä saa, mihin se asennetaan, auttaako kierrosaikaan?

Ei auta kierrosaikaan tai jollain tosi karpaasilla saattaa vaikuttaa :) Tuo pair on saasteitten vuoksi koneessa. Sen poistoon modaamiseen on monenlaisia ohjeita nuihin gixxereihin ainaki. Käytännössä raitista ilmaa menee ns pair venttiilin kautta pakokanavaan jollon saasteet tavallaan pienenee pienenemättä. Hyvä on olla tukossa kun pyörää penkitetään jottei vääristä arvoja. Näin oon ainaki kuullu. Tällä foorumilla olevat tekniikasta paremmin ymmärtävät osaavat kertoa tämän varmaan paremmin. Jos sieltä joku hakee jotain tehollista hyötyä yleensä se kampikammiolta tuleva putki kierrätetään tuonne pair kanaviin sen venttiilin ohi jolloin saadaan ehkä suurempi alipaine ja se vaikuttaa tehoon tjs.  Normaalistihan se kampikammiolta tuleva putki menee ilmanputsarin koteloon jolloin taitaa alipainetta olla vain kun kaasu auki. Tekniikan miehet laittakoot paremmin ja ymmärrettävin.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:15:38
Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..

Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:15:38
Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..

Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Jos on vakioänkkäri paikoillaan varsinkin katin kanssa, syö se kyllä tehokkaasti tuon paukkeen. Monessa mopossa on nykyään kammiovaimennin, joka on huomattavasti tehokkaampi hukkaamaan ääntä kuin after-market absorptiovaimentimet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Köyhän miehen kokoputkisto, eli pönttö ilman killeriä(MIVV), kattiutareen poistava väliputki ja loppuputkistosta jyrsitty katalysaattorin kennot pois, pitäs hönkiä vapaasti.

timppa

Pair, Ais... onhan tuolle raitista ilmaa pakosarjaan syöttävälle järjestelmälle monta nimeä. Jos vaihtaa suoran putkiston, tai sitten poistaa katit (kuten omasta pyörästä tein), niin paukuttaa aika lailla ellei järjestelmää tulppaa. Äkkiseltään monella ei tule haittoja mieleen muuta kuin tuo paukuttelu, mutta pari muutakin juttua olis:

1: on tosiaankin aika vaikea (mahdotonta) saada säädettyä kone kunnolla, kuten yllä jo mainittiin
2: polttaa / ampuu villat aikas nopealla tahdilla ulos vaimentimesta

Suosittelen siis poistamaan/tulppaamaan, jos kajoaa käyrästöön.

jarska

Pemarin RääRäät ne vasta paukkuuki, mokomat.
Liekkö niissä saa edes tulpattua järjestelmää.
Tai sitten haluavat pelotella tällasia herkkiksiä kuten minä.
Carboninki RääRää paukkuu hirveesti, ajan sitä jo kolme...neljä sekuntia nopeempaa ku en uskalla päästää rinnalle, saatikka ohi.

timppa

Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: timppa - 27.03.13 - klo:21:09
Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"

Veikkaan, että bemarin tuotekehitysosasto on käyttänyt muutaman viikon pelkästään siihen, että vaihteen vaihdossa saadaan oikeanlainen paukaus aikaiseksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.03.13 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: timppa - 27.03.13 - klo:21:09
Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"

Veikkaan, että bemarin tuotekehitysosasto on käyttänyt muutaman viikon pelkästään siihen, että vaihteen vaihdossa saadaan oikeanlainen paukaus aikaiseksi.

Viikko pari ois vielä kannattanut uhrata tähän. Ei rätise eikä pauku riittävästi.

Powered by EzPortal