Lainaus käyttäjältä: fredator - 31.03.13 - klo:19:42
Terve
- en tiedä kuuluuko tämä aihe juurikin mp-rata asioihin mutta ajattelin sen kuitenkin tähän laittaa (voihan se olla että moottori aikanaan löytää itsensä johonhkin ratapyörään ?)
- aika lailla olen noita 2t moottoreita ruuvaillut (ihan atomeiksi ja sitten kasaan), lähinnä Derbi50 mopon moottoreita sekä Suzuki rgv250 konetta
- nyt kiinnostaisi vähän tutustua 4t moottorin saloihin (ihan vaan huvin vuoksi ja että tallissa riittäisi tekemistä), mutta
> mikä moottori olisi hyvä ensikertalaiselle (olen vähän suzuki rivinelikkoa ajatellut mutta onkohan se liian monimutkainen)
> osia pitäisi olla helposti ja runsaasti saatavilla
> jos mahdollista, moottorille pitäisi olla jatkossakin jotain hyötykäyttöä
- vai pitäisikö yksinkertaisuuden nimissä ensin tutustua ihan vaikkapa ruohonleikkuri moottoriin ?
- tarkoituksena olisi kylläkin ihan purkaa melko lailla kone osiksi ja sitten "moottoriremppa" - hengessä pistää uudestaan kasaan (pitkällä aikavälillä)
terv,
fredator
Mun mielestä mekaanisesti noi on helppoja. Japsit on suunniteltu nopeaa osin koneellista kasaamista varten, sen kun levittää osat lattialle ja lykkää harjalla kohti nurkkaa niin melkein löytävät oikeille paikoilleen.
Nokatkin saa melkein väkisin omille hampailleen, ajoituskaan ei vaikeaa ole kunhan sen homman älyää.
Ainoa hankaluus on että jonkin verran erikoistyökaluja tarvitaan hommaa helpottamaan. Ducatikaan ei lopulta vaikea ole, mutta erikoistyökaluja tarvitaan vähän kaikkeen. Suzuki, Yamaha on minusta helppoja. Hondan rivinelkkua en ole itse kasannut, crossinelarit on mahtavia huollettavia. Ei tarvita mitään erikoiskaluja ulosvetäjää lukuunottamatta (tavallisella tyrii kampuran öljykanavan) ja ajoitus jne merkit on todella selkeitä.
Kunnon korjaamomanuaali on pakollinen, koska joka ruuvi on laitettava oikeaan momenttiin. Sen jälkeen maalaisjärkeä ja aikaa käyttäen hommat onnistuu. Ihmiset noita merkkihuolloissakin kasaa. Ammattilainen tekee hommat nopsaan, amatööri maltin kanssa yhtä hyvin, valo vaan palaa autotallissa paljon pidempään.