Uusimmat

21 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Mikä katurengas radalla?

Aloittaja Taffu, 09.04.13 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:11:59
Ynnätäänpäs vähän, vaihtoehtoja tarjottu:

Pirelli Supercorsa SP
Metsu K3
Michelin Power SuperSport
Dunlop Sportsmar.

Noista erityisesti toi Dunlop viehättää, koska niiden sivuilla väittävät märkäpidon myös hyväksi, mikä luultavasti näiden renkaiden heikoin kohta on. Pirellin Supercorsa SP noista ilmeisesti pitävin radalla kuitenkin olisi. Mutta huomaako keskiryhmäläinen radalla noista käytännössä eroa, tai onko sillä merkitystä? Ja onko noilla suurta eroa siinä, kuinka lämpeävät ajossa?

Tosiaan jos joku noista osaa sanoa pidosta myös maanteillä, niin sekin vaikuttaa valintaan jkv. Nyt jo ajeltu 2:lla pyörällä kohta 500km tänä kesänä, ja sekä Pilot Road 3, että tuo Pirelli Diablo Corsa 3 kyllä luistelevat melko kiitettävästi. :)

Parhaus riippuu lähtökohdista kuten Nitrous tuossa ekan viestin lainauksessa kirjoittaa. Kaikissa listan renkaissa riittää pito ajaa nopeankin ryhmän mukana ja vastaavasti pito voi loppua jo hitaassa ryhmässä sopivalla kaasukontrollilla ja yrityksellä. Mieluummin alle enemmän kuin riittävästi pitävää rengasta varsinkin tuohon keskiryhmän nopeamman pään vauhteihin.

Noista renkaista oma valinta olisi Pirelli tai Dunlop. Jos lähtökohtaisesti ajat paljon kadulla ja vähän radalla oma valinta olisi Sportsmart. Taas paljon rataa ja vähän katuajoa hyvillä keleillä laittaisin alle supercorsaa. Olkoon rajana vaikka 6tkm kesässä katuajoa. Sateella pitäisin dunloppia pitävämpänä kumina, joskaan tästä ei ole omakohtaista kokemusta. Omaa kokemusta sportsmartin ajamalla lämmittämisestä ei ole, mutta lämppäreiden kanssa pitää ihan kivasti. Oli se renkas minkä merkkinen vaan niin alle ratailuun sopiva profiili(190/55) eikä mitään touring profiilia(190/50). Sporstmartin kohdalla noissa oli muistaakseni aika iso ero.

Taffu

Kemoralla viime kesänä oli alla -96 CBR 600F ja aika 1:26, alla Pilot Road 2/3. Tuosta varmaan jkv nopeutuu uudella mopolla, eli jossain keskiryhmässä mennään, vaikea arvioida sen paremmin.

app

Pirellin ja Dunlopin välillä tekisin myös valinnan. Muista tosin ei kokemusta.
Vuonna 2010 ajoin SP:llä 6000 km, josta ehkä 1000 radalla. Eihän se muuta vaadi kun että märällä pinnalla ajetaan kadulla erittäin varovasti, ja sateella välttää kokonaan baanalle lähtöä. Ei kuitenkaan ongelmaa, kun jättää sen turhan kanttailun radalle.

nopea57

Poikkesin Mynetmotossa ja näkyykin olevan tuo SP discontinued, toki saa vielä. Tilalle V2 SP tälle vuodelle. Ihan samalta näyttää, mutta rakenteellisia muutoksia. Hinta tietysti vähän korkeampi.

MarkoL

Metsellerin K3 ja tuo kyseinen Pirelli ovat hyvin lähellä toisiaan ominaisuuksiltaan,  K3 kestää oikein hyvin esim Kemorassa aikojen ollessa 1.20+ luokkaa.
Ja maantielläkin varsin kestävä ja pitävä gummi, kunhan pitää ylipainetta kumissa...

-M-
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 10.04.13 - klo:13:50
Metsellerin K3 ja tuo kyseinen Pirelli ovat hyvin lähellä toisiaan ominaisuuksiltaan,  K3 kestää oikein hyvin esim Kemorassa aikojen ollessa 1.20+ luokkaa.
Ja maantielläkin varsin kestävä ja pitävä gummi, kunhan pitää ylipainetta kumissa...

-M-

Muistelen ajaneeni toissa kesänä K3:lla 1:16 huitteille Kemorassa ja kestää ihan hyvin ja toimii myös kadulla ok.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

Lämpeneekös tuo helposti radalla ilman lämppäreitä?

Samaa sitten kysyisin muilta tuosta Metsun K3:sta. Taitaa kyllä kallistua tuohon Dunlopin kokeiluun, koska niitä katukilsoja kyllä tulee kanssa ja joskus jopa täysin paskassa säässä. Eikä se nyt ihan huono rengas voi olla, jos kerta Jarskakin sillä on nopean vauhdeissa luistellut :P

jarska

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:15:28
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.
Lämpeneekös tuo helposti radalla ilman lämppäreitä?

Siis mä sytyin johki kiimaan kun pääsin ekaa kertaa nopeeseen, en käyttäny lämppäreitä sillon, enkä edes täpinöissäni muistanu ajaa lämmityskiekkoja alle vaan ammuin varikkopilttuun ovelta suoraan muiden mukaan.
Kait se lämpes hyvin ku ei lipsunu.

hupeli

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.04.13 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:11:59
Ynnätäänpäs vähän, vaihtoehtoja tarjottu:

Pirelli Supercorsa SP
Metsu K3
Michelin Power SuperSport
Dunlop Sportsmar.

Noista erityisesti toi Dunlop viehättää, koska niiden sivuilla väittävät märkäpidon myös hyväksi, mikä luultavasti näiden renkaiden heikoin kohta on. Pirellin Supercorsa SP noista ilmeisesti pitävin radalla kuitenkin olisi. Mutta huomaako keskiryhmäläinen radalla noista käytännössä eroa, tai onko sillä merkitystä? Ja onko noilla suurta eroa siinä, kuinka lämpeävät ajossa?

Tosiaan jos joku noista osaa sanoa pidosta myös maanteillä, niin sekin vaikuttaa valintaan jkv. Nyt jo ajeltu 2:lla pyörällä kohta 500km tänä kesänä, ja sekä Pilot Road 3, että tuo Pirelli Diablo Corsa 3 kyllä luistelevat melko kiitettävästi. :)

Parhaus riippuu lähtökohdista kuten Nitrous tuossa ekan viestin lainauksessa kirjoittaa. Kaikissa listan renkaissa riittää pito ajaa nopeankin ryhmän mukana ja vastaavasti pito voi loppua jo hitaassa ryhmässä sopivalla kaasukontrollilla ja yrityksellä. Mieluummin alle enemmän kuin riittävästi pitävää rengasta varsinkin tuohon keskiryhmän nopeamman pään vauhteihin.

Noista renkaista oma valinta olisi Pirelli tai Dunlop. Jos lähtökohtaisesti ajat paljon kadulla ja vähän radalla oma valinta olisi Sportsmart. Taas paljon rataa ja vähän katuajoa hyvillä keleillä laittaisin alle supercorsaa. Olkoon rajana vaikka 6tkm kesässä katuajoa. Sateella pitäisin dunloppia pitävämpänä kumina, joskaan tästä ei ole omakohtaista kokemusta. Omaa kokemusta sportsmartin ajamalla lämmittämisestä ei ole, mutta lämppäreiden kanssa pitää ihan kivasti. Oli se renkas minkä merkkinen vaan niin alle ratailuun sopiva profiili(190/55) eikä mitään touring profiilia(190/50). Sporstmartin kohdalla noissa oli muistaakseni aika iso ero.

Voisikos joku valaista tietämättömälle mitä tarkoittaa tuo profiilien 50/55 ero radalla??? Rengassetti juuri tarkoitus uusia ja muutamaa ratapäivää kesässä lukuunottamatta ajot matkailua. Pysynkö ensiasennusrenkaan profiilissa 50 vai olisiko 55 parempi? Renkaiksi miettinyt Metzeler Racetek k3.

Mazze

Lainaus käyttäjältä: hupeli - 10.04.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.04.13 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:11:59
Ynnätäänpäs vähän, vaihtoehtoja tarjottu:

Pirelli Supercorsa SP
Metsu K3
Michelin Power SuperSport
Dunlop Sportsmar.

Noista erityisesti toi Dunlop viehättää, koska niiden sivuilla väittävät märkäpidon myös hyväksi, mikä luultavasti näiden renkaiden heikoin kohta on. Pirellin Supercorsa SP noista ilmeisesti pitävin radalla kuitenkin olisi. Mutta huomaako keskiryhmäläinen radalla noista käytännössä eroa, tai onko sillä merkitystä? Ja onko noilla suurta eroa siinä, kuinka lämpeävät ajossa?

Tosiaan jos joku noista osaa sanoa pidosta myös maanteillä, niin sekin vaikuttaa valintaan jkv. Nyt jo ajeltu 2:lla pyörällä kohta 500km tänä kesänä, ja sekä Pilot Road 3, että tuo Pirelli Diablo Corsa 3 kyllä luistelevat melko kiitettävästi. :)

Parhaus riippuu lähtökohdista kuten Nitrous tuossa ekan viestin lainauksessa kirjoittaa. Kaikissa listan renkaissa riittää pito ajaa nopeankin ryhmän mukana ja vastaavasti pito voi loppua jo hitaassa ryhmässä sopivalla kaasukontrollilla ja yrityksellä. Mieluummin alle enemmän kuin riittävästi pitävää rengasta varsinkin tuohon keskiryhmän nopeamman pään vauhteihin.

Noista renkaista oma valinta olisi Pirelli tai Dunlop. Jos lähtökohtaisesti ajat paljon kadulla ja vähän radalla oma valinta olisi Sportsmart. Taas paljon rataa ja vähän katuajoa hyvillä keleillä laittaisin alle supercorsaa. Olkoon rajana vaikka 6tkm kesässä katuajoa. Sateella pitäisin dunloppia pitävämpänä kumina, joskaan tästä ei ole omakohtaista kokemusta. Omaa kokemusta sportsmartin ajamalla lämmittämisestä ei ole, mutta lämppäreiden kanssa pitää ihan kivasti. Oli se renkas minkä merkkinen vaan niin alle ratailuun sopiva profiili(190/55) eikä mitään touring profiilia(190/50). Sporstmartin kohdalla noissa oli muistaakseni aika iso ero.

Voisikos joku valaista tietämättömälle mitä tarkoittaa tuo profiilien 50/55 ero radalla??? Rengassetti juuri tarkoitus uusia ja muutamaa ratapäivää kesässä lukuunottamatta ajot matkailua. Pysynkö ensiasennusrenkaan profiilissa 50 vai olisiko 55 parempi? Renkaiksi miettinyt Metzeler Racetek k3.

Taitaa renkaan profiili vaikuttaa aika paljon pyörän kääntyvyyteen.
Itse pähkäilen myös seuraavaa rengas-settiä pyörään. Jos taffu laittaa dunlopit, hupeli metzelerit niin kai mun pitää laittaa pirellit alle.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: hupeli - 10.04.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.04.13 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:11:59
Ynnätäänpäs vähän, vaihtoehtoja tarjottu:

Pirelli Supercorsa SP
Metsu K3
Michelin Power SuperSport
Dunlop Sportsmar.

Noista erityisesti toi Dunlop viehättää, koska niiden sivuilla väittävät märkäpidon myös hyväksi, mikä luultavasti näiden renkaiden heikoin kohta on. Pirellin Supercorsa SP noista ilmeisesti pitävin radalla kuitenkin olisi. Mutta huomaako keskiryhmäläinen radalla noista käytännössä eroa, tai onko sillä merkitystä? Ja onko noilla suurta eroa siinä, kuinka lämpeävät ajossa?

Tosiaan jos joku noista osaa sanoa pidosta myös maanteillä, niin sekin vaikuttaa valintaan jkv. Nyt jo ajeltu 2:lla pyörällä kohta 500km tänä kesänä, ja sekä Pilot Road 3, että tuo Pirelli Diablo Corsa 3 kyllä luistelevat melko kiitettävästi. :)

Parhaus riippuu lähtökohdista kuten Nitrous tuossa ekan viestin lainauksessa kirjoittaa. Kaikissa listan renkaissa riittää pito ajaa nopeankin ryhmän mukana ja vastaavasti pito voi loppua jo hitaassa ryhmässä sopivalla kaasukontrollilla ja yrityksellä. Mieluummin alle enemmän kuin riittävästi pitävää rengasta varsinkin tuohon keskiryhmän nopeamman pään vauhteihin.

Noista renkaista oma valinta olisi Pirelli tai Dunlop. Jos lähtökohtaisesti ajat paljon kadulla ja vähän radalla oma valinta olisi Sportsmart. Taas paljon rataa ja vähän katuajoa hyvillä keleillä laittaisin alle supercorsaa. Olkoon rajana vaikka 6tkm kesässä katuajoa. Sateella pitäisin dunloppia pitävämpänä kumina, joskaan tästä ei ole omakohtaista kokemusta. Omaa kokemusta sportsmartin ajamalla lämmittämisestä ei ole, mutta lämppäreiden kanssa pitää ihan kivasti. Oli se renkas minkä merkkinen vaan niin alle ratailuun sopiva profiili(190/55) eikä mitään touring profiilia(190/50). Sporstmartin kohdalla noissa oli muistaakseni aika iso ero.

Voisikos joku valaista tietämättömälle mitä tarkoittaa tuo profiilien 50/55 ero radalla??? Rengassetti juuri tarkoitus uusia ja muutamaa ratapäivää kesässä lukuunottamatta ajot matkailua. Pysynkö ensiasennusrenkaan profiilissa 50 vai olisiko 55 parempi? Renkaiksi miettinyt Metzeler Racetek k3.

Yksinkertaistettuna pyörä kääntyy ketterämmin ja kalistuksessa on isompi kontaktipinta, jolloin pitoakin on enemmän tarjolla.

Aiemmassa tekstissäni huomautus oli lähinnä tarkoitettu noille sportsmarteille, missä profiilin muoto on 55 kumissa samanlainen kuin kuviollisissa kisarenkaassa (D211 GP). Tai näin olen asian ymmärtänyt, saa korjata jos olen väärässä. Muille insinööreille löytyy ihmeteltävää D211 renkaan profiilista verrattuna vanhempaan täältä: http://dunlopracing.com/D211GP-A_PressKit.pdf

T1mppa

http://www.motorcycle-usa.com/545/8285/Motorcycle-Article/2010-Street-Motorcycle-Tire-Comparison.aspx

Siinä onkin aika rutosti faktaa. En jaksanut ihan kaikkea lukea. 4 minuuttisessa videossa on jotain höpinää ja hyvä esimerkki renkaiden profiilista. Oli joku matalaprofiilinen, jonka sanoivat sopivan ainoastaan kadulle. Shinko Stealth!! :) Tuolla näyttää Dave Moss pyörivän renkaiden kimpussa. Sillä sedällä on paljon kokemusta pyöristä ja alustoista. Jossain videossa kertoi, että on rapiat 200 päivää vuodesta radalla/varikolla.

Mutta kun ostatte jotkut renkaat, niin koittakaa testata ainakin kerran lämppäreitä tulevan kauden aikana. Ainakin Murmela vuokraa yhtä settiä (Toivottavasti sai mainostaa :) )
Pääsee puskemaan heti varikolta lähtien kovaa. Näin saa käytettyä hyödyksi koko 20 minuuttisen ajoajan, kaiken muun hyödyn lisäksi.

juice09

mulla on tarjolla kokeiltavaksi lämppäreitä esim alastarossa 9-12.5 tai kemorassa 24.5

Taffu

Lainaus käyttäjältä: juice09 - 10.04.13 - klo:22:26
mulla on tarjolla kokeiltavaksi lämppäreitä esim alastarossa 9-12.5 tai kemorassa 24.5

Ei oikein tiedä uskaltaako kokeilla, ehkä on parempi elää epätietoisuudessa, niin selviää helpommalla :)

jarska

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: juice09 - 10.04.13 - klo:22:26
mulla on tarjolla kokeiltavaksi lämppäreitä esim alastarossa 9-12.5 tai kemorassa 24.5

Ei oikein tiedä uskaltaako kokeilla, ehkä on parempi elää epätietoisuudessa, niin selviää helpommalla :)

Turhaan taistelet väistämätöntä vastaan, jossain vaiheessa hankit ne kuitenki ja ihmettelet miten olenki pärjänny ilman.