Mikä katurengas radalla?

Aloittaja Taffu, 09.04.13 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hupeli

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 11.04.13 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: hupeli - 11.04.13 - klo:17:29
Tere!
Alkuun todettakoon että arvostan kokeneiden ratailijoiden neuvoja paljon. Oma kiinnostukseni ratailua kohtaan on varsin tuore: takana yksi ratapäivä männä kesältä. Tulevana olisi sitten tarkoitus päästä lajiin jotenkin sisään. (Toivottavasti). En siis vielä voi sanoa tulenko "hurahtaneeksi" lajiin. Ymmärrän varsin hyvin Taffua, eipä minullakaan tule noita rengaslämppäreitä ensitöikseni ostettua. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan pelkällä kumarruksella saa. Ehkä vuoden päästä tilanne voi olla toinen jos kipinä roihahtaa...

p.s Racetekit on tilattu. :)

Hyvä hupeli!

Mutta joo, pidetään mielellään tää ketju lämppäri-, ja etenkin slicksivapaana. Sitten noita hankitaan, kun tarve tulee :) Jos nyt aivan aloittelijatkin tätä lukevat, niin saattavat vielä ajatella, ettei radalle ollenkaan uskalla ilman pro-kalustoa..

Sitten kun nopean ryhmän vauhteja mennään, niin jo varmaan ihan paikallaan nuo lämppärit yms, mutta sitä odotellessa   ;D

Edit - Lisätään vielä, että hyvä että jaksatte silti neuvoa :)

Kieltämättä välillä näitä ketjuja lueskellessa tulee juuri tuollainen olo. Mutta täytyy sitten muistutella itselleni etten ole vielä kenenkään kuullut syntyneen radalle pyörän selkään. Kait sitä jokainen alusta aloittaa.
Ja siinähän tämän sivuston viehätys meikäläiselle onkin kun jokaista ketjua lukiessa on kuin ö aapisen laidassa; koko ajan uutta ja mielenkiintoista asiaa! Välillä kokee jopa ahaa elämyksen kun hoksii mistä puhutaan! Ilman näitä pro ukkeleita tätä elämystä ei taitaisi tulla!

Että kiitosta vaan kaikille hyvästä sivustosta ja mielenkiintoisista keskusteluista!

Nitrous

Täällä kun kysyy neuvoa saa sen miljoona vastausta, mikä on kyllä todella positiivinen asia. Kysyessä vain pitäisi muistaa kertoa riittävän tarkkaan, että millä tasolla itse ratailua harrastaa, koska esim. rengassuositus on täysin eri aloittelijalle ja keskiryhmän nopean pään kuskille. Vaikka siis molemmat kysyisivät parasta katurengasta radalle. Toiselle riittää käytännössä mikä tahansa musta ja pyöreä, mutta suosituksena tulisi tod. näk. joku Misukan Pilot Poweri tai vastaava. Toiselle taas suositellaan seosrenkaisiin ja lämppäreihin siirtymistä pikkuhiljaa vaikka esim. mezin k3:lla pärjää vielä jos ajamalla lämmittää. Siinä ohessa sitten tulee se neljätoista sivujuonnetta. Jos kysyjän taso ei ole tiedossa, suosittaa jokainen pääasiassa omalle tasolleen parasta kumia.

Kysyjien taitotaso erot ovat myös se syy, etten enää kovin herkästi neuvo ajoasentoa yms. asioita ilman, että nään ko. kuskin ajavan. Valokuvasta voi monesti sanoa jotain suuntaa antavaa ja videolta pääsee jo aika hyvin kärrylle, mutta perässä seuraten näkee ne oikeat kehityskohteet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

11.04.13 - klo:22:27 #47 Viimeisin muokkaus: 11.04.13 - klo:22:29 käyttäjältä Juha_K
Tässä on Simon mietteitä renkaiden valintaan.

http://vimeo.com/63839367
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Taffu

Sellaista muuten vielä kysyisin, että onko noilla katurenkailla, joita tuossa aiemmin listasin, edes tarkoitus päästä noihin ~90° lämpötiloihin, vai sulavatko ne silloin?

hupeli


Taffu

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 11.04.13 - klo:22:27
Tässä on Simon mietteitä renkaiden valintaan.

http://vimeo.com/63839367

Juha, mä tiedän kyllä, että paras pito löytyy slickseistä lämppäreiden kera :) Ja ymmärrän myös sen, että sillä voi kompensoida mokailua esim. kaasun käytön ja ajolinjojen kanssa, sillä mitä parempi pito, sitä enemmän saa anteeksi... Mutta tämän ketjun irroitin juuri sen takia, että joku kuitenkin haluaa ajaa sillä mopolla sinne radalle reppu selässä ilman lämppäreitä ja pukkeja, kuten minä  hesse_yahoo

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 11.04.13 - klo:22:28
Sellaista muuten vielä kysyisin, että onko noilla katurenkailla, joita tuossa aiemmin listasin, edes tarkoitus päästä noihin ~90° lämpötiloihin, vai sulavatko ne silloin?

Ajamalla lämmitettävillä renkailla ei todennäköisesti pääse tuonne 90 asteen huitteille. Joku 70 varmaan alkaa olemaan aika lähellä optimia noille, mutta voin kyllä ollla väärässäkin. Esim. mulla omassa ajossa etunen karvan lämpenee lämppäristä ja takanen pysyy aikalailla samoissa paineiden perusteella, mutta jos vauhdista pudottaa viitisen sekuntia pois, alkaa molemmat kumit selvästi jäähtymään jo yhden kierroksen aikana. Kumin lämpöjen ja sopivien kylmäpaineiden kanssa arpominen on siis hyvin kuskikohtainen juttu ja riippuu hyvin paljon kierrosajasta, ajotyylistä ja renkaasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 11.04.13 - klo:22:40
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 11.04.13 - klo:22:27
Tässä on Simon mietteitä renkaiden valintaan.


Juha, mä tiedän kyllä, että paras pito löytyy slickseistä lämppäreiden kera :) Ja ymmärrän myös sen, että sillä voi kompensoida mokailua esim. kaasun käytön ja ajolinjojen kanssa, sillä mitä parempi pito, sitä enemmän saa anteeksi... Mutta tämän ketjun irroitin juuri sen takia, että joku kuitenkin haluaa ajaa sillä mopolla sinne radalle reppu selässä ilman lämppäreitä ja pukkeja, kuten minä  hesse_yahoo
Juu, ei ollut tarkoitus slicksejä mainostaa. :) Mä ajoin ekat ratailut Metzeler Z6 nakeilla ja sitten kun Alastarolla meni alta 1.40 (taisi olla toinen tai kolmas ratapäivä) vaihdoin käytettyihin seosrenkaisiin ja niillä ajoin kesän ilman lämppäreitä. Noissa vauhdeissa ne sai jo ihan ajamalla pitäviksi. Kyllä niillä kadullakin ajaa ihan mukavasti.

Yksi vaihtoehto lisää voisi olla Contin RaceAttack Endurance seos. Sillä pitäisi saada vähän enemmän kilsoja ja pitää ihan mukavasti.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

Tossa ketjua kahlatessa tulee kyllä mieleen, että toki on turvallista ajaa radalla  sinne tarkoitetuilla renkailla ja lämmitettynä. Jos rata kuitenkin on kaukana ja sinne ajellaan reppu selässä mennen tullen, sateenkin yllättäessä, niin jotain arvoa kannattanee laskea renkaiden turvallisuudelle myös tuolla matkalla, ja muissa normiajoissa, jolloin renkaan lämmöt on ehkä 30-40 astetta. Olen Jarskan kanssa samaa mieltä, että nuo Sportsmartit on hyvät. Maantiellä ehdottomasti turvalliset joka kelillä ja radalla alkavat toimia varsin nopeasti. Oma ajo on nysväilyä, eikä renkaat varmaankaan lämpiä yli 50 asteen, mutta niiden ulkoasu jo lyhyenkin rata-ajon jälkeen on lähes kuin slickseissä, tosi nätisti hiertynyt, joten uskoisin lämmön olevan riittävä. Siihen en pysty ottamaan kantaa mikä on tilanne kovemmassa kyydissä, mutta Jarskahan otti kantaa.

Ja jos radalla ei ole vielä ihan kauhea kiire, niin ehtinee ajaa ne pari lämmittelykierrostakin, jonka jälkeen nuo renkaat jo toimii. Käytin kylmäpaineina suunnilleen 2 kummassakin päässä. Nopeampi kuski voisi käyttää lukemani mukaan takana jopa 1.6. Vähän on alkuun lötköt ihan kylmänä, mutta toisaalta esim siirtymätaipaletta kotiinkin päin voi hyvin ajaa noilla paineilla kunnes pääsee lisäämään.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.04.13 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.
mutta toisaalta esim siirtymätaipaletta kotiinkin päin voi hyvin ajaa noilla paineilla kunnes pääsee lisäämään.

Varikolta löytyy yleensä toistakymmentä kompuraa renkaan täyttöön. Ainakaan tähän mennessä en tiedä kenenkään kieltäytyneen antamasta ilmaa renkaisiin kun on vaan käynyt ystävällisesti kysäsemässä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.04.13 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

Tossa ketjua kahlatessa tulee kyllä mieleen, että toki on turvallista ajaa radalla  sinne tarkoitetuilla renkailla ja lämmitettynä. Jos rata kuitenkin on kaukana ja sinne ajellaan reppu selässä mennen tullen, sateenkin yllättäessä, niin jotain arvoa kannattanee laskea renkaiden turvallisuudelle myös tuolla matkalla, ja muissa normiajoissa, jolloin renkaan lämmöt on ehkä 30-40 astetta. Olen Jarskan kanssa samaa mieltä, että nuo Sportsmartit on hyvät. Maantiellä ehdottomasti turvalliset joka kelillä ja radalla alkavat toimia varsin nopeasti. Oma ajo on nysväilyä, eikä renkaat varmaankaan lämpiä yli 50 asteen, mutta niiden ulkoasu jo lyhyenkin rata-ajon jälkeen on lähes kuin slickseissä, tosi nätisti hiertynyt, joten uskoisin lämmön olevan riittävä. Siihen en pysty ottamaan kantaa mikä on tilanne kovemmassa kyydissä, mutta Jarskahan otti kantaa.

Ja jos radalla ei ole vielä ihan kauhea kiire, niin ehtinee ajaa ne pari lämmittelykierrostakin, jonka jälkeen nuo renkaat jo toimii. Käytin kylmäpaineina suunnilleen 2 kummassakin päässä. Nopeampi kuski voisi käyttää lukemani mukaan takana jopa 1.6. Vähän on alkuun lötköt ihan kylmänä, mutta toisaalta esim siirtymätaipaletta kotiinkin päin voi hyvin ajaa noilla paineilla kunnes pääsee lisäämään.

Minähän noista tuonne .orgin puolelle kirjoittelin, mutta laitetaan nyt tähänkin jotain.

Eli sportsmarteilla ajoin lainapyörällä Alastarossa 1:27 aikoja. Silloin alla pari vuotta vanha vakio blade ja lämppäreistä tosiaan lähdettiin. Takana paineet oli 1.7 luokkaa. Ihan mukavasti pitää kunhan tiedostaa ettei ole alla se viimeisin liimakumi. Kemoralle tuo voisi vertautua johonkin 1.15 alkuiseen aikaa. Noita aikoja on sinänsä ihan turha tuijottaa, koska ei se ole niin kovin kummoista ajaa muutaman sekunnin alle oman ennätyksensä vähän heikommillakaan renkailla. Käytännössä renkaista musta ja pyöreä varmaan riittää tuonne 10s päähän omista ennätyksistä ihan hyvin. Noista käyttämistäni paineistakaan on tässä keskustelussa kuskeille tuskin iloa, kun ei se rengas pysy enää 5-10s hitaammilla ajoilla niin lämpöisenä. Saati jos ei ole lämppäreitä käytössä.

nopea57

12.04.13 - klo:14:49 #56 Viimeisin muokkaus: 12.04.13 - klo:14:53 käyttäjältä nopea57
Löytyyhän niitä kompuroita, ainakin jos on jotkut ajopäivät kyseessä, vapailla päivilläkin jollain tietty löytyy. Mutta tosiaan aivan hyvin voi noilla ajaakin ekalle tankkauspisteelle (tankki on kuitenkin tyhjä), sitä oli tarkoitus kuvata että sangen monikyvykkäät renkaat. Itse en muistanut mainostaa kestopuolta, joka siis on myös hyvä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.04.13 - klo:14:49
Löytyyhän niitä kompuroita, ainakin jos on jotkut ajopäivät kyseessä, vapailla päivilläkin jollain tietty löytyy.
Lähinnä sillä muistutin, ettei ilman puutteen takia arastele tiputtaa paineita. Nuo kumit on kuitenkin tehty toimimaan alle 2bar lämminpaineilla, ja pitokin on luonnollisesti parhaimmillaan kun paineet ovat oikeat. Eli myös turvallisuuteen liittyvä juttu.

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.04.13 - klo:14:49
Mutta tosiaan aivan hyvin voi noilla ajaakin ekalle tankkauspisteelle (tankki on kuitenkin tyhjä),

Varikolta saa yleensä bensaakin. Joskus jopa halvemmalla kuin huoltikselta. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

12.04.13 - klo:15:35 #58 Viimeisin muokkaus: 12.04.13 - klo:15:38 käyttäjältä nopea57
Tuon bensan osalta kommentti oli odotettu.  :)  Motoparkissa ei myyty. Kemoralla joskus, jne.

Jos paineet aivan alas tiputtaa, niin sitten pitääkin ajaa kovaa...

hupeli

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 11.04.13 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 11.04.13 - klo:22:40
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 11.04.13 - klo:22:27
Tässä on Simon mietteitä renkaiden valintaan.


Juha, mä tiedän kyllä, että paras pito löytyy slickseistä lämppäreiden kera :) Ja ymmärrän myös sen, että sillä voi kompensoida mokailua esim. kaasun käytön ja ajolinjojen kanssa, sillä mitä parempi pito, sitä enemmän saa anteeksi... Mutta tämän ketjun irroitin juuri sen takia, että joku kuitenkin haluaa ajaa sillä mopolla sinne radalle reppu selässä ilman lämppäreitä ja pukkeja, kuten minä  hesse_yahoo
Juu, ei ollut tarkoitus slicksejä mainostaa. :) Mä ajoin ekat ratailut Metzeler Z6 nakeilla ja sitten kun Alastarolla meni alta 1.40 (taisi olla toinen tai kolmas ratapäivä) vaihdoin käytettyihin seosrenkaisiin ja niillä ajoin kesän ilman lämppäreitä. Noissa vauhdeissa ne sai jo ihan ajamalla pitäviksi. Kyllä niillä kadullakin ajaa ihan mukavasti.

Yksi vaihtoehto lisää voisi olla Contin RaceAttack Endurance seos. Sillä pitäisi saada vähän enemmän kilsoja ja pitää ihan mukavasti.

Tuo Contin rengas oli mielessä toisena vaihtoehtona kunnes päädyin Metzuun. En löytänyt tosta oikein mistään tietoa. Mutta ilmeisesti siis hyvä vaihtoehto? confused_thinking

Powered by EzPortal