Uusimmat

10 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mako

toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.08.12 - klo:17:30
Auttaisko toi video yhtään?

Tuossa tuo yläkroppa liikkuu vähä sinneppäin niinku sen pitäis. Samoin ajo on vähä sinneppäin niinku sen pitäis...
Mutkat yritän ajaa jarrulla apeksiin, ja jarrun alotuksessa kroppa pystyssä ja mopo suorassa ja täysjarru, ja sitä mukaa kun jarrua keventää niin kroppa painuu eteemmäs ja alemmas ja mopo kallistuu enemmän.
Kunnes sit apeksissa jarru on nollilla, kroppa edessä ja alhaalla, ja mopo kylellään.

Auttaa jonnin verran, kiitos.
Ehkä vielä enemmän jos tuon ison pään sijasta näkys jarrukahva...joskus näinkin täällä moisen videon mut en enää löyrä sitä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

Jotkut vaihtaa tonnisellakin tuossa ykköselle.

Itse vaihdan aika kaikki vaihteet kerralla jarrutellessa. Tuollai on vähemmän ohjelmaa kun ei tarvitse kytkimen kanssa jatkuvasti pelata.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:19:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

Jotkut vaihtaa tonnisellakin tuossa ykköselle.

Itse vaihdan aika kaikki vaihteet kerralla jarrutellessa. Tuollai on vähemmän ohjelmaa kun ei tarvitse kytkimen kanssa jatkuvasti pelata.

Onkohan tämäkin virhe, mutta mulla tapana tollasissa kovissa jarruissa vain painaa kytkin pohjaan, lappaa ne 2-3 pykälää alas kerralla ja siinä mutkaan taittaessa kun mopo vielä suorassa "sidon perän" pikkuhiljaa kytkimellä. Tuntuisi jopa rauhoittavan menoa noin. välikaasuja tms en ole edes kokeillut, Toki se nyt vähän vaikeaa kun se jarrukahva on muutenkin muissa sormissa kiinni ja siinä paha enää kaasua rullailla

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:19:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

Jotkut vaihtaa tonnisellakin tuossa ykköselle.

Itse vaihdan aika kaikki vaihteet kerralla jarrutellessa. Tuollai on vähemmän ohjelmaa kun ei tarvitse kytkimen kanssa jatkuvasti pelata.

Onkohan tämäkin virhe, mutta mulla tapana tollasissa kovissa jarruissa vain painaa kytkin pohjaan, lappaa ne 2-3 pykälää alas kerralla ja siinä mutkaan taittaessa kun mopo vielä suorassa "sidon perän" pikkuhiljaa kytkimellä. Tuntuisi jopa rauhoittavan menoa noin. välikaasuja tms en ole edes kokeillut, Toki se nyt vähän vaikeaa kun se jarrukahva on muutenkin muissa sormissa kiinni ja siinä paha enää kaasua rullailla

Tuolloin jää moottorijarru pois. Itse siis vaihdan sopivan vaihteen heti jarrutuksen alussa ja päästän kytkimen. Riippuu vähän jarrupaikasta miten toi kytkimen päästö menee. Rauhallisemmalla päästöllä saa mopon pidettyä vakaana. Pystyssä jarruttaessa perä vähän elää mikä ei sinänsä haittaa. Vastaavasti kemoran kolmoseen ja kahvilan mutkaan vaihtaessa saa olla vähän tarkempana, kun mopo on jo kallellaan kytkintä päästäessä. Näin siis luistokytkimen kanssa. Tonnilla K4:lla sai olla tarkempana kytkimen kanssa myös pystyssä jarruttaessa.

Ainakin itsellä tulee moottorijarrua ohjelmaa kun ei mopo tunnu pysähtyvän normaalisti. Ei tartte jäädä kuin normaalia isompi vaihde silmään ja hidastuvuus heikkenee heti. Se moottorijarrun käyttö myös pitää takapyörän paremmin maassa kiinni, jolloin voi periaatteessa jarruttaa kovempaa. Sitten kun muuten on homma hanskassa voi ottaa takajarrunkin mukaan :)

slowrider

#155
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:19:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

Jotkut vaihtaa tonnisellakin tuossa ykköselle.

Itse vaihdan aika kaikki vaihteet kerralla jarrutellessa. Tuollai on vähemmän ohjelmaa kun ei tarvitse kytkimen kanssa jatkuvasti pelata.

Onkohan tämäkin virhe, mutta mulla tapana tollasissa kovissa jarruissa vain painaa kytkin pohjaan, lappaa ne 2-3 pykälää alas kerralla ja siinä mutkaan taittaessa kun mopo vielä suorassa "sidon perän" pikkuhiljaa kytkimellä. Tuntuisi jopa rauhoittavan menoa noin. välikaasuja tms en ole edes kokeillut, Toki se nyt vähän vaikeaa kun se jarrukahva on muutenkin muissa sormissa kiinni ja siinä paha enää kaasua rullailla

Tuolloin jää moottorijarru pois. Itse siis vaihdan sopivan vaihteen heti jarrutuksen alussa ja päästän kytkimen. Riippuu vähän jarrupaikasta miten toi kytkimen päästö menee. Rauhallisemmalla päästöllä saa mopon pidettyä vakaana. Pystyssä jarruttaessa perä vähän elää mikä ei sinänsä haittaa. Vastaavasti kemoran kolmoseen ja kahvilan mutkaan vaihtaessa saa olla vähän tarkempana, kun mopo on jo kallellaan kytkintä päästäessä. Näin siis luistokytkimen kanssa. Tonnilla K4:lla sai olla tarkempana kytkimen kanssa myös pystyssä jarruttaessa.

Ainakin itsellä tulee moottorijarrua ohjelmaa kun ei mopo tunnu pysähtyvän normaalisti. Ei tartte jäädä kuin normaalia isompi vaihde silmään ja hidastuvuus heikkenee heti. Se moottorijarrun käyttö myös pitää takapyörän paremmin maassa kiinni, jolloin voi periaatteessa jarruttaa kovempaa. Sitten kun muuten on homma hanskassa voi ottaa takajarrunkin mukaan :)

Siis juuri noinhan siis itse teen. Mutta siis niin että se vaihteiden lappaus on kerralla heti jarrun alussa ja sitten sitä moottorijarrua annostelen kytkimellä ennen taittoa

edit: Siis esim. botnialla 6->3 ja kerralla löysäys vain tuntuisi liika pahalta :) ja jotenkin sitä hidastuvuutta on helpompi jarrulla hallita. käytän siis tuota moottorijarrua lähinnä perän sitomiseen ja elämisen vähentämiseen

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.12 - klo:19:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .

Jotkut vaihtaa tonnisellakin tuossa ykköselle.

Itse vaihdan aika kaikki vaihteet kerralla jarrutellessa. Tuollai on vähemmän ohjelmaa kun ei tarvitse kytkimen kanssa jatkuvasti pelata.

Onkohan tämäkin virhe, mutta mulla tapana tollasissa kovissa jarruissa vain painaa kytkin pohjaan, lappaa ne 2-3 pykälää alas kerralla ja siinä mutkaan taittaessa kun mopo vielä suorassa "sidon perän" pikkuhiljaa kytkimellä. Tuntuisi jopa rauhoittavan menoa noin. välikaasuja tms en ole edes kokeillut, Toki se nyt vähän vaikeaa kun se jarrukahva on muutenkin muissa sormissa kiinni ja siinä paha enää kaasua rullailla

Tuolloin jää moottorijarru pois. Itse siis vaihdan sopivan vaihteen heti jarrutuksen alussa ja päästän kytkimen. Riippuu vähän jarrupaikasta miten toi kytkimen päästö menee. Rauhallisemmalla päästöllä saa mopon pidettyä vakaana. Pystyssä jarruttaessa perä vähän elää mikä ei sinänsä haittaa. Vastaavasti kemoran kolmoseen ja kahvilan mutkaan vaihtaessa saa olla vähän tarkempana, kun mopo on jo kallellaan kytkintä päästäessä. Näin siis luistokytkimen kanssa. Tonnilla K4:lla sai olla tarkempana kytkimen kanssa myös pystyssä jarruttaessa.

Ainakin itsellä tulee moottorijarrua ohjelmaa kun ei mopo tunnu pysähtyvän normaalisti. Ei tartte jäädä kuin normaalia isompi vaihde silmään ja hidastuvuus heikkenee heti. Se moottorijarrun käyttö myös pitää takapyörän paremmin maassa kiinni, jolloin voi periaatteessa jarruttaa kovempaa. Sitten kun muuten on homma hanskassa voi ottaa takajarrunkin mukaan :)

Siis juuri noinhan siis itse teen. Mutta siis niin että se vaihteiden lappaus on kerralla heti jarrun alussa ja sitten sitä moottorijarrua annostelen kytkimellä ennen taittoa

Jaa, eipä tullut tuo vaihtoehto mieleen vaikka sitä noitten luistokytkimettömien kanssa olen kuullutkin käytettävän. :) Ei kai siinä mitään väärää ole, jos se tuntuu toimivan.

Ymmärsin siis väärin että olit pitämässä kytkimen pohjassa koko jarrun ajan.

mako

määki tykkään ottaa kytkimel vastaan vaiks on luistokytkin ja välikaasu tiätty, pitäähän sen ajon vaikeeta olla . :)

slowrider

Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:20:44
määki tykkään ottaa kytkimel vastaan vaiks on luistokytkin ja välikaasu tiätty, pitäähän sen ajon vaikeeta olla . :)

mää teen siitä vaikeaa jälkikäteen netissä :D

app

Kuussatasella jotuu vaihtamaankin enemmän, kun taas me kiloset luistokytkimiemme kanssa päästään aika helpolla.
Huomasin Vuorelan kommenteissa paljon tuttua. Näköjään on tullut ihan vastomaisesti tämä parän sidonta. Nyt vasta kun ajattelen asiaa, niin sitä heittää mahdollisimman aikaisin pienemmän mopon olessa pystyssä, ja kytkin heti ylös. Helpottaa paljon mutkaan tuloa paikoissa joissa jarru on kova. Vähän sama efekti kuin jarruvarjossa. En ole joutunut/saanut kokeilla samaa ilman luitokytkintä.

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:20:51
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:20:44
määki tykkään ottaa kytkimel vastaan vaiks on luistokytkin ja välikaasu tiätty, pitäähän sen ajon vaikeeta olla . :)

mää teen siitä vaikeaa jälkikäteen netissä :D

Me tehdään kaikesta vaikeaa netissä. Sekä jälki- että etukäteen. Ja radalla kaikki menee käteen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .
Luistokytkin.

Riippuu ihan siit mitkä sun mopon ensiö/vaihde/toisio -välitykset on, ts millä kierrosalueella sun mopos on siin mutkassa vs millä kerrosalueella sä haluasit sen olevan.
Vs mitkä on sun skillsit ajaa niillä kierroksilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

mako

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.08.12 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .
Luistokytkin.

Riippuu ihan siit mitkä sun mopon ensiö/vaihde/toisio -välitykset on, ts millä kierrosalueella sun mopos on siin mutkassa vs millä kerrosalueella sä haluasit sen olevan.
Vs mitkä on sun skillsit ajaa niillä kierroksilla.
aika tiuhat on välit .mut tuntuu vaan et kakkosella menee kierrokset kuitenkin liian alas. mut en tiedä pitäis just kokeilla ykkösellä oikein tiukkaa ulostuloo ku nyt annan mennä leveeks kakkosella

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:23:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.08.12 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:39
toi jarrutus ja alas vaihdot esim palmasiin tulossa .itse en vaihda kerralla vaan otan koneella vastaan jo aikaisemmin eli jarrua koko ajan mut vaihto kerrallaan alaspäin pienillä väleillä. tämä ei ole ilmeisesti oikea tapa ?sit toi alastaron kahvilanmutka ilmeisesti jotkut 600 kuskit ottaa ykköselle saakka  siinä vai olenko ymmärtänyt väärin .
Luistokytkin.

Riippuu ihan siit mitkä sun mopon ensiö/vaihde/toisio -välitykset on, ts millä kierrosalueella sun mopos on siin mutkassa vs millä kerrosalueella sä haluasit sen olevan.
Vs mitkä on sun skillsit ajaa niillä kierroksilla.
aika tiuhat on välit .mut tuntuu vaan et kakkosella menee kierrokset kuitenkin liian alas. mut en tiedä pitäis just kokeilla ykkösellä oikein tiukkaa ulostuloo ku nyt annan mennä leveeks kakkosella
Tuuppaset jopoos racedacin niin sittempähän näät racechronosta missä sun kierrokset seilaa siin ykkösmutkassa. Ja seuraava asia minkä sä huomaat on se ett arvot sitä kaasua ihan liian pitkään, ja pahimmassa tapauksessa ajat vajaakaasulla "täysiä" pitkin pääsuoraa. Yllättävän moni kuski luulee ajavansa täyskaasulla siinä pääsuoralla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

#164
Sanokaas miten kannattaa liikkua mopon päällä 2-3 ja Lemminkäinen-kikka mutkien välit. Miten häiritsee vähiten alustan toimintaa?
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750