Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.12 - klo:00:05
Jos mä ny oikein ymmärsin ett käsitutkalla tutkaatte nopeuden siinä?
Oikee tapa tohon nopeuden mittaamiseen ois valokennoilla mitattu nopeus, joista jälkimmäinen on siinä jarrumerkillä.
Kyllä me valokennoilla noita mitataan. Enpä silti ole koskaan kuulluut että noissa, ainakaan suomessa, jarrutesteissä tai kisoissa ajatellaan tai laskiskellaan ilmanvastuksia.
Kyllähän siinä ehkä pitäis katsoa tuulensuunta, kitkakertoimia, alustan kallistuskulmia, ilmanpainetta, pyörän ja kuskin reaktioita jne....
Jukka Ärrän numerot ja metrit noissa koulutuksissa ja muutenkin ovat ihan kohdallaan. Josta aasinsilta vielä kerran siihen että jarruttaminen on vaikeaa.
Väittäisin vielä että maantiellä ko asiat ovat vielä hankalampia. Siellä muuttujia on paljon enemmän, asiat tulee yllätyksenä jolloin ei enää tila tai aika riitä.
Aika harvoin se Alastaron pääsuora loppuu yllätyksenä ? Siihen osaa varautua.
Olen myös nähnyt ihan kelpo ratakuskeja noissa jarrutreeneissä nolliin. Taviksia vähän parempia, jos sitäkään. Sekin on vähän eri kun 200:sta jarrutetaan sataseen ja jatketaan matkaa.
Jarruttamisen yksi tärkeä osa-alue on havannointi tai ennakoiva ajo. Ettei ne asiat kilometrin välein tule aina yllätyksenä, viime metreillä paniikkijarru, etupyörä lukossa.
" Ei ollut mitään tehtävissä "?
Ratakuskit tai rataharrastajat varmasti sitten osaavat normaali liikenteessä lukea nopeammin ja paremmin asioita mitä ympärillä tapahtuu?
Pieni kevennys: Anteeksi Wehnä, pakko kirjoittaa. Kukaan ei varmasti epäile etteikö ko henkilö osaisi ajaa liikenteessä?
Onneksi hän itse ei ollut siitä ihan varma. On kiinnostunut tulemaan noihin EAK ja ajokorttikoe treeneihin, että osaako ajaa ja käsitellä pyörää niinkuin liikenteessä pitäisi.
Hiukan off topic: Olen nähnyt jos jonkin näköistä mp mestaria jotka ovat tulleet esim noihin SMOK testeihin, ajatuksella että vetäsen ne tosta yhtäkkiä läpi.
Kyllä jää muuten vetäsemättä!! Niihinkin pitää täsmä harjoitella kuten niin moniin muihinkin mp eri lajeihin.....