Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:13:47
Murmela, kansakoulussa tesimaalit, tiakrammit ja seksuaalivalistus oli niitä, joista en tajunnu tuon taivaallista, mut noista käppyröistä alkaa jo jotain selviin kun tarpeeksi tutkii, kuten app sanoi, ei ehkä välttämätön toi RaceDac mut kiva lisä treeneihin. hesse_ok
Joo, ohan mummot ja waarit ajanu kilpaa, ja tehneet uusia tesimaalin ja tiakrammin ihmettelijöitä, ennen kuin edes sanan telemetria keksijää oli pantu alulle. Joten ei se todellakaan ole välttämätöntä.
Muut esim siin vaiheessa kun sä haluut oikeesti tietää, ett jarrutaksä sinne apeksiin asti, vai luuleksä vaan jarruttavas apeksiin asti, niin siin vaihees toi data on lahjomaton. Mä veikkaan ett se on se suurin järkytyksen aihe kuskeille, ku ne tajuaa ett ei ne aja lähelekkään niinku ne luulee ajavansa, oli ne sit kuin hitaita tai nopeita tahansa. Ts kuski näkee omasta ajostaan semmosia asioita mistä sillä ei ollu mitään hajua ett se niitä siel radalla tekee.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.12 - klo:16:20
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.02.12 - klo:13:32
Kenen ajamia nuo käppyrät on?
Tuo nimenomainen on sun ajama.

Piti varmistaa ennenkuin alkaa arvostelemaan...  :D

Näyttäs olevan noin 1.23 Alastarossa ajettu kierros. Kaasulta jarrulle näemmä kestää vielä hetken siirtyä, mutta melko hyvin menee jarrulta kaasulle. Melkolailla identtisesti samaan aikaan tai jopa vähän ennemmin kuin jarru on kokonaan löysätty.  Kovat jarrut on luokkaa 1,1G, joka varmaan on aika optimi tuolla vakiokeulalla 83-kiloisella ukolla. Muihin jarruihin voisi selkeesti siis tuoda tehoa lisää. Laaksot on idässä leveitä, eli avata voisi napakammin. Lisäksi tuo keuliisongelma näkyy yllättävänkin hyvin tässä, isommissa avauspaikoissa joutuu nostelemaan ja vihree käppyrä sakkailee.

Tulee olemaan ihan helmeä kun tähän saa vielä sen jarrupainetiedon. Sitten alan etsimään tehoja jarruista.


nopea57

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.02.12 - klo:22:30
Tyylejä on liki yhtä monta kuin tekijää. Mutta jos ne kärsii polvi auki MotoGPssä hiilikuitujarruilla tulla, kuten muissakin MM-luokissa, sen tyylin täytyy olla lähimpänä oikeaa.

Liukas satula pilaa ihan minkä tahansa ratapyörän.

Palaan vielä tähän peruskysymykseen. Uskoisin noiden protopyörien geometrian olevan niin kuskin mukainen (ei turhaa liikkumavaraa pituussuunnassa), että ei tarvitse huolehtia luistelusta satulassa jarruun tultaessa. Muistan nähneeni jossain myynnissäkin sellaisia tankin takareunaan asetettavia pahkuroita, joiden tarkoitus on estää kulkusten kilinä jarruissa. Sopivasti mitoitettuun pahkuraan voi nojata. Tuskin tuo Rossi ihan käsillä ottaa vastaan mutka toisensa perään.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 20.02.12 - klo:09:34

Palaan vielä tähän peruskysymykseen. Uskoisin noiden protopyörien geometrian olevan niin kuskin mukainen (ei turhaa liikkumavaraa pituussuunnassa), että ei tarvitse huolehtia luistelusta satulassa jarruun tultaessa. Muistan nähneeni jossain myynnissäkin sellaisia tankin takareunaan asetettavia pahkuroita, joiden tarkoitus on estää kulkusten kilinä jarruissa. Sopivasti mitoitettuun pahkuraan voi nojata. Tuskin tuo Rossi ihan käsillä ottaa vastaan mutka toisensa perään.

No juuri tätä tarkoitin. Jos noi kärsii +300 vauhdista hiilarijarruilla stoppailla tuolla tyylillä, jossain on vikaa jos pitää polvilla tankkia puserrella. Varmasti oikein tyyli on olla puristelematta. Ja marsmars ostamaan jotain kumimattoa/gripejä jos nimenomaan haluaa rata-ajoaan kehittää.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 20.02.12 - klo:10:11
Ja marsmars ostamaan jotain kumimattoa/gripejä jos nimenomaan haluaa rata-ajoaan kehittää.

Tulee kyllä nykyään tilattua joka mopoon, ei osaa enää ajaa ilman niitä, helpottaa tosi paljon otetta tankista.

app

Aloitetaan kausi puristelematta, kun perustelut on nähtävissä. Gripit ja huopajakkara on jo.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 20.02.12 - klo:08:39
Tulee olemaan ihan helmeä kun tähän saa vielä sen jarrupainetiedon. Sitten alan etsimään tehoja jarruista.
Nii, ja osta se 10Hz mokkula.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.12 - klo:19:05
Muut esim siin vaiheessa kun sä haluut oikeesti tietää, ett jarrutaksä sinne apeksiin asti, vai luuleksä vaan jarruttavas apeksiin asti, niin siin vaihees toi data on lahjomaton. Mä veikkaan ett se on se suurin järkytyksen aihe kuskeille, ku ne tajuaa ett ei ne aja lähelekkään niinku ne luulee ajavansa, oli ne sit kuin hitaita tai nopeita tahansa. Ts kuski näkee omasta ajostaan semmosia asioita mistä sillä ei ollu mitään hajua ett se niitä siel radalla tekee.

Itselleni on ainakin ollut hyötyä vauhdin kehittymisen (nopeampi kierrosaika pienemmällä riskillä) kannalta noista teknisistä apuvälineistä. Pelkästään jo RaceChrono on ollut tosi hyvä apu. Voi verrata omia t o d e l l i s i a nopeuksia toisten todellisiin nopeuksiin eri kohdissa rataa ja näkee missä on korjattavaa paljon ja missä nyt ei kannata enää riskitasoa nostaa yhtään. Esimerkkinä vaikkapa Motopark jossa otan vastaavilta vehkeiltä turpaan 30 km/h pääsuoralla, mutta vedän aika samoihin ihan SM-tason kavereiden kanssa vaikkapa hevosenkengän avauksesta.

Hankalinta minulle ei ole uuden oppiminen vaan poisoppiminen vanhasta. Sen takia uskallan väittää kouluttavani huomattavan suuren osan aloittelijoista vuodessa, kahdessa samoihin vauhteihin ja nopeammaksi kuin mitä itse olen. Menee näet aika monta ratapäivää ja viikkoa ennen kuin yhdenkin väärin opetellun mutkan saan sujumaan oikein viisaampien (tässä yhteydessä lasken sellaisiksi ne jotka myös itse ajavat sen mutkan nopeasti) oppeja kuunneltuani ja vierestä seurattuani.

Mukavaa että joillakin riittää aikaa, energiaa ja mielenkiintoa tekniseen näpertelyyn. Oma tekninen osaamistasoni jää kirveen ja jakoavaimen käyttöön. Niillä on ratkaistu monta ongelmaa, jopa naapuruussuhdeongelmat.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.02.12 - klo:21:44
Tuossa jutussahan se oli aika hyvin selitetty, että tarttee käyttää takajarrua perän sitomiseks. Kun ton jarrutuksen sitten handlaa, kääntyy mopo ihan pirun hyvin.

Onko tää kovinkin yleistä noissa piireissä, et käytetään takajarrua apuna, tuossa Tompan laitteessa näytti olevan jollain nappi sydeemillä toimiva?
Tästä takajarrusta  taidettiin jutellakki toisessa ketjussa, on syytä varmaanki osata tuo homma ja kunnolla, jos rupee radalla kokeileen ja mieluummin ei... ;D

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.02.12 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.02.12 - klo:21:44
Tuossa jutussahan se oli aika hyvin selitetty, että tarttee käyttää takajarrua perän sitomiseks. Kun ton jarrutuksen sitten handlaa, kääntyy mopo ihan pirun hyvin.

Onko tää kovinkin yleistä noissa piireissä, et käytetään takajarrua apuna, tuossa Tompan laitteessa näytti olevan jollain nappi sydeemillä toimiva?
Tästä takajarrusta  taidettiin jutellakki toisessa ketjussa, on syytä varmaanki osata tuo homma ja kunnolla, jos rupee radalla kokeileen ja mieluummin ei... ;D

Siinä toisessa jutussa joku taisi sanoa sitovansa tehoa jarrulla ulostulossa. On kyllä ihan eri asia kuin jarruissa käyttää takajarrua. Takajarrua käytettiin ennen enemmän, nykyään luistokykät tekee kuolevaiselle riittävän takajarrun. Vasemman käden peukkujarru tuli tunnetuksi erään Mick Doohanin myötä. Aikoinaan teloi ittensä niin että oikealla nilkalla ei tehnyt mitään ja tuon ajan 500cc 2t pelit vaati takajarrun käyttöä moottorijarrun vähyydenkin vuoksi.

Sanoisin että kelvollisella kalustolla harrastajalla riittää ihan tarpeeksi tekemistä ilman tätä. Mutta kun aletaan ajamaan Kemorassa kympin alle, ni tilanne alkaa muuttumaan. Takajarrua kannattaa kyllä sen verran motoriikalle opettaa, että jos tulee vika, löytyy joku jolla edes vähän himmaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.02.12 - klo:22:52Takajarrua kannattaa kyllä sen verran motoriikalle opettaa, että jos tulee vika, löytyy joku jolla edes vähän himmaa.
Ja myöskin ehdollistaa itsensä sille, ett heti kun huomaa ajavansa hiekalle, niin välittömästi näpit irti etujarrusta, ja takajarru pohjaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.02.12 - klo:22:52
Siinä toisessa jutussa joku taisi sanoa sitovansa tehoa jarrulla ulostulossa. On kyllä ihan eri asia kuin jarruissa käyttää takajarrua. Takajarrua käytettiin ennen enemmän, nykyään luistokykät tekee kuolevaiselle riittävän takajarrun. Vasemman käden peukkujarru tuli tunnetuksi erään Mick Doohanin myötä. Aikoinaan teloi ittensä niin että oikealla nilkalla ei tehnyt mitään ja tuon ajan 500cc 2t pelit vaati takajarrun käyttöä moottorijarrun vähyydenkin vuoksi.

Sanoisin että kelvollisella kalustolla harrastajalla riittää ihan tarpeeksi tekemistä ilman tätä. Mutta kun aletaan ajamaan Kemorassa kympin alle, ni tilanne alkaa muuttumaan. Takajarrua kannattaa kyllä sen verran motoriikalle opettaa, että jos tulee vika, löytyy joku jolla edes vähän himmaa.

Täällähän tämä ketju olikin, yhdistin tänne ja juu... ihan eri tapauksessa takajarrun käytöstä puhuttiin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.02.12 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.02.12 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.02.12 - klo:21:44
Tuossa jutussahan se oli aika hyvin selitetty, että tarttee käyttää takajarrua perän sitomiseks. Kun ton jarrutuksen sitten handlaa, kääntyy mopo ihan pirun hyvin.

Onko tää kovinkin yleistä noissa piireissä, et käytetään takajarrua apuna, tuossa Tompan laitteessa näytti olevan jollain nappi sydeemillä toimiva?
Tästä takajarrusta  taidettiin jutellakki toisessa ketjussa, on syytä varmaanki osata tuo homma ja kunnolla, jos rupee radalla kokeileen ja mieluummin ei... ;D


Sanoisin että kelvollisella kalustolla harrastajalla riittää ihan tarpeeksi tekemistä ilman tätä. Mutta kun aletaan ajamaan Kemorassa kympin alle, ni tilanne alkaa muuttumaan. Takajarrua kannattaa kyllä sen verran motoriikalle opettaa, että jos tulee vika, löytyy joku jolla edes vähän himmaa.

Pystytkö karvan verran valottamaan, että millaisesta takajarrun käytöstä tulee suurin etu kierrosaikaan? Lyhentää karvan verran jarrutusmatkaa? Keulimisenestoon avauksissa vai jopa mopon kääntämisestä mutkaan sisäänmenossa? Toistaiseksi ei takajarrua ole tullut käytettyä radalla ollenkaan, mutta jossain vaiheessa sekin virstanpylväs toivon mukaan saavutetaan, että takajarrustakin alkaa olemaan hyötyä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Vime kesänä kysyin eräältä itsekin radalla jonkun verran aikaa kuluttaneelta kaverilta, tätä takajarrun tarpeelisuus-kysymystä. Sanoi että MotoGP-kuskeista ehkä pulolet käyttää takajarrua ylipäätän. En kehdannut kysyä, mistä tieto oli peräisin, mutta nyt kiinostaisi tietää onko näin; voit nykykalustolla painaa täysin takajarruun koskematta, radalla kun radalla, kärjen tahdissa.
Vai onko lopulta niin, että se tulee välttämättömäksi, jos halutaan paras mahdollinen kierrosaika?

Raaseri

01.03.12 - klo:13:30 #74 Viimeisin muokkaus: 01.03.12 - klo:13:35 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.03.12 - klo:08:17
Pystytkö karvan verran valottamaan, että millaisesta takajarrun käytöstä tulee suurin etu kierrosaikaan? Lyhentää karvan verran jarrutusmatkaa? Keulimisenestoon avauksissa vai jopa mopon kääntämisestä mutkaan sisäänmenossa? Toistaiseksi ei takajarrua ole tullut käytettyä radalla ollenkaan, mutta jossain vaiheessa sekin virstanpylväs toivon mukaan saavutetaan, että takajarrustakin alkaa olemaan hyötyä.

Minulla takajarrun käyttö ei tuo tippaakaan etua kierrosaikaan. Opettelin ajamaan kilpaa ajalla ennen luistokytkimiä ja silloin sekä kurapuolella takajarrun käyttö tuli opeteltua. Hyödyn takajarrusta voi kokeilla omalla autolla. Vedäppä kevyesti käsijarrua kun rullaat hidasta vauhtia. Mitä tapahtuu? Kai sillä absoluuttisen oikein suoritettuna saa perää painumaan alas., pyörä vähemmän nenällään ja teoriassa etujarruun saa lisää tehoa.

Luistokykien tultua en ole nähnyt tarvetta kierrosajan kannalta takajarrun käyttöön. Luistokykällä saa aikaan samaa efektiä, joskin jos alaspäinvaihtamisessa turautuu aikaa, tai sekoilee kytkimen kanssa, tämäkin hyöty nollautuu tai muuttuu negatiiviseksi. Erityisesti vuonna 2006 oli turhaakin showmenoa ajamisessa ja siksi sladittelin välillä jarrun kanssa. Ducatissa mulla on liian löysä jousi luistokykässä ja siksi siinä kovissa jarruissa vähän käytän takajarrua. Hitaamissa jarrupaikoissa en edes silloin.

Lainaus käyttäjältä: app - 01.03.12 - klo:09:03
Vime kesänä kysyin eräältä itsekin radalla jonkun verran aikaa kuluttaneelta kaverilta, tätä takajarrun tarpeelisuus-kysymystä. Sanoi että MotoGP-kuskeista ehkä pulolet käyttää takajarrua ylipäätän. En kehdannut kysyä, mistä tieto oli peräisin, mutta nyt kiinostaisi tietää onko näin; voit nykykalustolla painaa täysin takajarruun koskematta, radalla kun radalla, kärjen tahdissa.
Vai onko lopulta niin, että se tulee välttämättömäksi, jos halutaan paras mahdollinen kierrosaika?

Nykyään noita kameroita on niin hyvin, että näkeehän sen. Kaikkiin koviin jarruihin tullaan sisämutkan jalka ulkona. En jaksa uskoa että nämä kuskit sitten vasemmalle kääntyviin mutkiin käyttäisivät takajarrua kun oikealle kääntyviin ei käytetä. Tekisi mieleni väittää että takajarrun käyttö ei ole välttämätöntä. Mutta luultavasti osa kuskeista mestaruustasoilla sitä paljonkin käyttää. Ehkä se sopii joidenkin ajotyyliin.

Bemarilla parhaat aikani viime kesänä ajoin takajarruun koskematta. Tuttuja ohitellessa Las Palmasiin tai Lemminkäiseen joskus vähän leikitytti ja perää tuli laitettua sivulle. Jos nopealla kalustolla kolkuttelee B-luokan kärkiaikoja, voi näitä alkaa mielestäni miettimään. Edellytys se ei mielestäni ole.

Seuraava ei ole mitään omakehua tms. Mutta jos noita mun videoita kattelee mitä viime kesänä kuvasin, miettikääpä miten paljon siinä kaverit jättää tehoa etujarruistaan käyttämättä. Tarviiko silloin edes miettiä että takajarrulla sitoo jotta pystyisi käyttämään enemmän etujarrua. Tyvestä puuhun pojjaat.

Powered by EzPortal