Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
Vielä. Oma suurin oivallukseni koko ajamisessa ikinä oli se kun oikeasti sisäisti että vähemmän on enemmän.
Omalta kohdaltani allekirjoitan tuon myös. Kun olin oppinut alkeet (suurinpiirtein miten pyörää kallistetaan, milloin uskaltaa avata ja miten jarrutetaan) niin suurimmat harppaukset tulivat ylimääräisen karsimisella.
Esimerkkinä Kemora. Ulkomuistista heitettynä R6R:llä ajelin korkeaa 1:16 aikaa kisassa. Runkkasin koko laatikon läpi, ykköstä lukuun laskematta, kierroksen aikana. Sitten päätin ajaa niin, että vaihdoin vitoselta kolmoselle paluusuoran jarrussa ja sitten taas nelonen lähtösuoralla ja vitonen pääsuoralla ja sillä sitten aina paluusuoran jarruun asti. Kierrosajasta lähti suoraan vajaa sekunti vaikka mutkista ei perstuntuman mukaan lähdettykään yhtä hurjasti kuin aiemmin.
Toinen esimerkki samalta radalta. R1:llä sahasin tuskaisesti 1:16 alkuisia kesällä 2009. Alkoi vituttamaan, mentiin kaljalle Parkkosen kanssa, ryypättiin yö, kännissä tuli ilmeisesti tilattua shifteri kun krapulapäivän illalla moinen oli jo Matkahuollossa Uskolan poikien lähettämänä. Se sitten mopoon asennettiin ja seuraavana päivänä radalle. Viisi kierrosta ajoin ja joka kierroksella tippui 0,5 sekuntia pois, viimeisen ollessa 1:13.94. Treeniajoista 3 sek veks viiden kierroksen aikana. Selittävät tekijät olivat rentous (kunnon perseet rentouttavat muutkin lihakset kuin sulkijalihaksen) ja se, ettei tarvinnut enää kaasua löysätä ja/tai kytkintä nypeltää. Homma muuttui lähes yhtä yksinkertaiseksi kuin kuljettajansa.
Kuukauden päästä pitäisi sitten Wehnän fiksailema Rytkönen olla vähän paremmalla alustalla varustetun, joten kesän tavoitteeksi 1:12 alkuinen kisassa jos kuivalla mennään.
Ruutikin on loppupelissä aika yksinkertainen keksintö, mutta senkin keksimiseen meni ihmisiltä jokunen kymmenen tuhatta vuotta. Kaikkea ei siis kannata itse yrittää keksiä vaikka insinöörin koulutuksen olisikin saanut vaan joskus kannattaa kuunnella niitä jotka ovat jo asiat hyväksi havainneet empirian kautta.