Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.13 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.13 - klo:13:10
Tämähän kävi mulla myös, sillä lisukkeella et kierrosajat huononi.
Fiilis oli että näiiiin se pitää jarruttaa, jopa tuntuuki hyvältä ja mähän osaan melkeen ku isot pojat ja sitte loppu vauhti ihan tyystin ja taluteltiin mutka läpi.

Eihä toi oo mikää ongelma. Jos vauhti kuolee sinne mutkaan, nii siitähä on helppo napata mopo pystyyn ja vetää aivan älytön ruoska-avaus! *täält puuttuu keulimishymiö?*

Ruoska avaukseni on yhtä hukassa kuin jarrutukseni.

tonibergholm

Tuossa Alastaron viikonlopun ajoja analysoitaessa huomasin, että olen n. 10sec/kierros vain matkustajana, eli kaasukahva auki 0°, jarrupaine 0... Tarttee juhannuksena ajella Kemoraan opettelemaan jarruttamista (ja avaamista). Pahimmillaan rullailen yli 100m ennen jarrutuksen aloittamista, kaasun pois kääntämisestä. Kiva oli verrata Wehnän dataan, kun esim. palmasin jarruun on Wehnällä takajarrussa jo paineet, vaikka kaasu on vasta menossa pois.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.06.13 - klo:09:07
Tuossa Alastaron viikonlopun ajoja analysoitaessa huomasin, että olen n. 10sec/kierros vain matkustajana, eli kaasukahva auki 0°, jarrupaine 0... Tarttee juhannuksena ajella Kemoraan opettelemaan jarruttamista (ja avaamista). Pahimmillaan rullailen yli 100m ennen jarrutuksen aloittamista, kaasun pois kääntämisestä. Kiva oli verrata Wehnän dataan, kun esim. palmasin jarruun on Wehnällä takajarrussa jo paineet, vaikka kaasu on vasta menossa pois.
Ja kuinka kauan sulla kestää jarrun alotuksesta maksimijarruun?
Entä paljoko se maksimijarru noin suurin piirtein prosenteissa on esim verrattuna ko vehnädatan maksimiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.06.13 - klo:09:07
Tuossa Alastaron viikonlopun ajoja analysoitaessa huomasin, että olen n. 10sec/kierros vain matkustajana, eli kaasukahva auki 0°, jarrupaine 0... Tarttee juhannuksena ajella Kemoraan opettelemaan jarruttamista (ja avaamista). Pahimmillaan rullailen yli 100m ennen jarrutuksen aloittamista, kaasun pois kääntämisestä. Kiva oli verrata Wehnän dataan, kun esim. palmasin jarruun on Wehnällä takajarrussa jo paineet, vaikka kaasu on vasta menossa pois.

Kovin on tutun kuuloista juttua :) Tuonne RaceDAC ketjuun laitoin pari kuvaa aiheesta. http://www.mprata.fi/index.php?topic=57.msg15177#msg15177

Itsellä auttoi kun teki (täys)kaasulta jarrulle siirtymisestä yhden liikkeen. Kaasun ollessa pohjassa kaksi sormea valmiiksi irti kaasurullasta valmiina ottamaan jarrusta kiinni samalla liikkeellä kun kaasun rullaa kiinni. Sitten vaan ihmettelemään miten saa sen kaasun pidettyä auki 100m pidempään.

tonibergholm

17.06.13 - klo:10:23 #244 Viimeisin muokkaus: 17.06.13 - klo:10:35 käyttäjältä tonibergholm
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.06.13 - klo:09:24
Ja kuinka kauan sulla kestää jarrun alotuksesta maksimijarruun?
Entä paljoko se maksimijarru noin suurin piirtein prosenteissa on esim verrattuna ko vehnädatan maksimiin?

N. sekunti / jarrupaikka, etujarrut yhtä kovia (paineiltaan) kuin Wehnälläkin, takajarrut aika mietoja. Kovimmat hidastuvuudet mulla  ~9,5m/s^2 (palmas) ja paineet tuossa liitteessä.

tonibergholm

Niin ja mulla on siis käsi kaasulta pois mennessä suoraan jarrulla, mutta en vaan sitä jarrukahvaa purista... :D

app

17.06.13 - klo:18:03 #246 Viimeisin muokkaus: 17.06.13 - klo:18:10 käyttäjältä app
Juttelin tänään Kuparisen Eskon kanssa jarruttamisesta, ja asia on nyt päätetty, alan kayttämään kahta sormea jarruissa. Kokeillutkin olen, ja opettelu ei viene kauaa. Tässä on vuoden aikana laitettu kaikki uusiksi ajotekniikassa, ja tämä päälle, niin sitten ei muuta kun vauhtia lisää.
Eskokin sanoi tuon ongelman olevan tuttu juttu, ennen kun mopoissa jarrut olivat sellaisia, että oli pakko painaa koko kädellä , ja kovaa.

Klipareiden asentoa en muuta mihinkään, koska nykyinen tuntuu hyvältä. Esko sanoi että se testataan ajossa, mikä hyvältä tuntuu, kuin myös kahvojen kulma, koska jokaisella on oma tyyli tulla jarruun, toiset pystymmässä, toiset hyvinkin matalana. Niks naks poppakonsteja ei siis hänen mukaansa tarvinne. Kokemusta piisaa ratailusta tuossa osoitteessa jonkin verran, joten katsomme siellä vielä varmuuden vuoksi putkien paikat mulle. Wehnän asetukset oli todella hyvät, ja niillä jatketaan, kun olen jo tottunut tuohon asentoon.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.06.13 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.06.13 - klo:09:24
Ja kuinka kauan sulla kestää jarrun alotuksesta maksimijarruun?
Entä paljoko se maksimijarru noin suurin piirtein prosenteissa on esim verrattuna ko vehnädatan maksimiin?

N. sekunti / jarrupaikka, etujarrut yhtä kovia (paineiltaan) kuin Wehnälläkin, takajarrut aika mietoja. Kovimmat hidastuvuudet mulla  ~9,5m/s^2 (palmas) ja paineet tuossa liitteessä.

Saisko semmosen graafin missä on vaan sun jarrupaineet ja vehnän jarrupaineet?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

Kahta sormea oon aina pitänyt jarrulla ja lyhyt sormisena joutui vaihtaan vivut nykyiseen,että ovat luontevasti passissa. Ilman luistokytkintä joutuu lisäksi antaa
välikaasua pienemmälle vaihtaissa ja jollakin peukalon hangalla se toimii,en ole sen kummemmin seurannut asiaa. Jarrussa kaksi sormea riittää,
viimeisen kahden vuoden aikana yksi kammojarru koko kouralla. Lankavarmistukset kannattaa tehdä huolella,ettei lapanen tartu kapulaan.
Oisko app:lla tarttunut vantus kapulaan kesken äksönin?? :)
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 17.06.13 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.06.13 - klo:09:07
Tuossa Alastaron viikonlopun ajoja analysoitaessa huomasin, että olen n. 10sec/kierros vain matkustajana, eli kaasukahva auki 0°, jarrupaine 0... Tarttee juhannuksena ajella Kemoraan opettelemaan jarruttamista (ja avaamista). Pahimmillaan rullailen yli 100m ennen jarrutuksen aloittamista, kaasun pois kääntämisestä. Kiva oli verrata Wehnän dataan, kun esim. palmasin jarruun on Wehnällä takajarrussa jo paineet, vaikka kaasu on vasta menossa pois.

Kovin on tutun kuuloista juttua :) Tuonne RaceDAC ketjuun laitoin pari kuvaa aiheesta. http://www.mprata.fi/index.php?topic=57.msg15177#msg15177

Itsellä auttoi kun teki (täys)kaasulta jarrulle siirtymisestä yhden liikkeen. Kaasun ollessa pohjassa kaksi sormea valmiiksi irti kaasurullasta valmiina ottamaan jarrusta kiinni samalla liikkeellä kun kaasun rullaa kiinni. Sitten vaan ihmettelemään miten saa sen kaasun pidettyä auki 100m pidempään.

Tuo kaasun auki pitäminen 100m pidempään ei ole temppu eikä mikään. Sen kun keksis, että millä sen jälkeen pysyy vielä radalla niin olis fiksu. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.06.13 - klo:21:54

Saisko semmosen graafin missä on vaan sun jarrupaineet ja vehnän jarrupaineet?

Juu, kun oon analysaattorikoneen ääressä myöhemmin tänään.

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta


murmela

Kylläpä muuttui jarruttaminen "helpoksi" kun vaihtoi hyytyneen -05 kawan oem nissinin 19RCS brembooon. Varmaan toi vanha pääsylinterikin olis huoltoa kaivannut ja toiminta sen jälkeen parantunut, mutta mutta.
Tosiaankin toi vanha muuttu viikko sit niin kuminauhaks että kaikki vähäinenkin jarrutuntuma oli ihan tiessään. Parhaimmillaankin sen kanssa ei tiennyt 1) Missä kohtaa loppuu "vapaa" liike, 2) Millanen ja millä matkalla on ensipuraisu 3) Milloin tapahtuu kun kahvasta vetää lisää 4) Miten jarrun kokonaistoiminta muuttuu mutkasta toiseen.
Ainoa mikä oli varmaa, oli se että jos kahvasta vetää, niin kyllä ne jarrut toimii sen verran että mopo pysähtyy.

Brembon säädin välityssuhteeltaan suoraan 20 milliin jotta surullisen kuuluisat -05 Tokicot ainakin saa tarpeeks painetta lyhyelläkin kahvan liikkeellä. Paloina on jotku ihan perus ferodon HH-sintteripalat. Nesteenä motulin RBF600 motonetistä. Letkut teräspunos.

Alastarolla lauantaina 5 settiä, ~50 kierrosta, ja botnialla sunnuntaina 6 settiä, ~40 kierrosta, ja kylläpä on jälleen nastaa ajella.
Jarrukahvan liike oli koko ajan täysin vakio. Eli jarrut otti aina saman verran samassa kohtaa, ja samalla jarrukahvan liikkeellä muutos oli aina samanlainen.

Ainoaksi ongelmaksi tuli toimivien jarrujen kanssa se että jarrumerkit oli koko ajan liian aikaisessa. Paskoilla jarruilla oli oppinut siihen että jarrua piti koko ajan tunnustella ja arpoa, ja jättää sen takia marginaalia jarruihin.

Datasta jälkikäteen katsoen suurin ero on siinä että täyskaasulta täysjarrulle tapahtuu huomattavasti nopeemmin ja säännönmukaisemmin. Vanhalla nissinillä meni pääsääntöisesti 0,5-1,5 sekkaa siihen että arpoi jarrumaksimin aikaiseksi. Nyt pystyy yksinkertaisesti puristamaan lähes suoraa sen kahvan siihen kohtaan mistä jo etukäteen tietää että se jarrumaksimi löytyy. Ja tällä hetkellä mun käsillä ajassa se tarkoittaa 0,4-0,7 sekunttia. Aika helvetinmoinen muutos vanhaan verrattuna. Veikkaan että parin päivän lisätreenillä pystyn tiputtamaan tuon ajan jonnekkin 0,3-0,5 sekunnin haarukkaan.
Lisäksi veikkaisin että varsinkin lyhyiden jarrujen suorittaminen tulee helpottumaan vielä entisestään kunhan vain tottuu kunnolla tuohon että se jarru toimii aina yhtä tarkasti.
Koska varsinkin niissä se jarrun tekninen toiminta merkitsee vielä enemmän kuin pitkien suorien päässä olevien huomattavasti pitempien jarrujen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.07.13 - klo:21:45
Kylläpä muuttui jarruttaminen "helpoksi" kun vaihtoi hyytyneen -05 kawan oem nissinin 19RCS brembooon. Varmaan toi vanha pääsylinterikin olis huoltoa kaivannut ja toiminta sen jälkeen parantunut, mutta mutta.
Tosiaankin toi vanha muuttu viikko sit niin kuminauhaks että kaikki vähäinenkin jarrutuntuma oli ihan tiessään. Parhaimmillaankin sen kanssa ei tiennyt 1) Missä kohtaa loppuu "vapaa" liike, 2) Millanen ja millä matkalla on ensipuraisu 3) Milloin tapahtuu kun kahvasta vetää lisää 4) Miten jarrun kokonaistoiminta muuttuu mutkasta toiseen.
Ainoa mikä oli varmaa, oli se että jos kahvasta vetää, niin kyllä ne jarrut toimii sen verran että mopo pysähtyy.

Brembon säädin välityssuhteeltaan suoraan 20 milliin jotta surullisen kuuluisat -05 Tokicot ainakin saa tarpeeks painetta lyhyelläkin kahvan liikkeellä. Paloina on jotku ihan perus ferodon HH-sintteripalat. Nesteenä motulin RBF600 motonetistä. Letkut teräspunos.

Alastarolla lauantaina 5 settiä, ~50 kierrosta, ja botnialla sunnuntaina 6 settiä, ~40 kierrosta, ja kylläpä on jälleen nastaa ajella.
Jarrukahvan liike oli koko ajan täysin vakio. Eli jarrut otti aina saman verran samassa kohtaa, ja samalla jarrukahvan liikkeellä muutos oli aina samanlainen.

Ainoaksi ongelmaksi tuli toimivien jarrujen kanssa se että jarrumerkit oli koko ajan liian aikaisessa. Paskoilla jarruilla oli oppinut siihen että jarrua piti koko ajan tunnustella ja arpoa, ja jättää sen takia marginaalia jarruihin.

Datasta jälkikäteen katsoen suurin ero on siinä että täyskaasulta täysjarrulle tapahtuu huomattavasti nopeemmin ja säännönmukaisemmin. Vanhalla nissinillä meni pääsääntöisesti 0,5-1,5 sekkaa siihen että arpoi jarrumaksimin aikaiseksi. Nyt pystyy yksinkertaisesti puristamaan lähes suoraa sen kahvan siihen kohtaan mistä jo etukäteen tietää että se jarrumaksimi löytyy. Ja tällä hetkellä mun käsillä ajassa se tarkoittaa 0,4-0,7 sekunttia. Aika helvetinmoinen muutos vanhaan verrattuna. Veikkaan että parin päivän lisätreenillä pystyn tiputtamaan tuon ajan jonnekkin 0,3-0,5 sekunnin haarukkaan.
Lisäksi veikkaisin että varsinkin lyhyiden jarrujen suorittaminen tulee helpottumaan vielä entisestään kunhan vain tottuu kunnolla tuohon että se jarru toimii aina yhtä tarkasti.
Koska varsinkin niissä se jarrun tekninen toiminta merkitsee vielä enemmän kuin pitkien suorien päässä olevien huomattavasti pitempien jarrujen.

Sinä olet löytänyt valon, aamen.

vehkaoja

Samat kokemukset -05 10R:stä. Kyllä Brembolla on mukava ajella!

murmela

IciWanha triidi, mutta tulipa mieleen tuossa kun katselin parin viikon takaisen oman kauden avausviikonlopun jarruja/hidastuvuuksia. Niin aika huolella näköjään tullu puristeltua.
Palmas/lemminkäinen/ykkösen jarruissa monta 1.3-1.4 G, ja vahingossa pari 1.5-1.6 G jarrun alotusta. Ja kaikki nuo täysin huomaamatta/mitenkään erityisemmin yrittämättä. On se vaan herkkuu ajaa vehkeellä joka jaksaa kantaa kovemmatkin jarrut täysin eleettömästi.

Hassua sitten taasen se että eiliset 41 kierrosta meni paljon tehottomimmilla jarrun alotuksilla, tyypillisesti ehkä 1.2 G. Ja vain satunnaisia sen ylityksiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal