Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Jalka alhaalla alentaa samalla hiukan painopistettä, ja lisää kestää painaa.
Nitrous tarkoittaa ihan oikeaa asiaa, eli käsiltä kaikki mahdollinen turha paine pois, ja keskikropan lihaksilla (tai flssällä) pidetään kroppaa pystyssä, jaloilla vastaan painaen tapeilta. Tuo minun yllä oleva vastakommentti oli tarkoitettu tuomaan esiin, että ei se nyt niin kevyt ole se hidastuvuus kovimmissa jarruissa, että nenää kaivellaan toisella kädellä. Takuulla joutuu pitämään vastaan molemmilla käsillä, kun mopo on vielä pystyssä, ja jarruvoima maksimissaan.

Odottamaan jäämmä vastawäitteitä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:13:54
Takuulla joutuu pitämään vastaan molemmilla käsillä, kun mopo on vielä pystyssä, ja jarruvoima maksimissaan.

Odottamaan jäämmä vastawäitteitä.

Ainakin ~1,2 geetä menee vielä selkälihaksilla. Alkupäivästä menee helpommin, loppupäivästä alkaa selkä huutaa hoosiannaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:13:54
Takuulla joutuu pitämään vastaan molemmilla käsillä, kun mopo on vielä pystyssä, ja jarruvoima maksimissaan.

Odottamaan jäämmä vastawäitteitä.

Ainakin ~1,2 geetä menee vielä selkälihaksilla. Alkupäivästä menee helpommin, loppupäivästä alkaa selkä huutaa hoosiannaa.

Raaseri näytti kurssilla mopon päällä istuen, että keskikropan lihaksilla pidetään yläkroppaa pystyssä. Tarkoitin vastauksessani, että siihen pyritään, mutta käytännössä joutuu käsilläkin painamaan vastaan. Eikä ihan vähääkään, kun  oikein tiukka paikka tulee.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:13:54
Takuulla joutuu pitämään vastaan molemmilla käsillä, kun mopo on vielä pystyssä, ja jarruvoima maksimissaan.

Odottamaan jäämmä vastawäitteitä.

Ainakin ~1,2 geetä menee vielä selkälihaksilla. Alkupäivästä menee helpommin, loppupäivästä alkaa selkä huutaa hoosiannaa.

Raaseri näytti kurssilla mopon päällä istuen, että keskikropan lihaksilla pidetään yläkroppaa pystyssä. Tarkoitin vastauksessani, että siihen pyritään, mutta käytännössä joutuu käsilläkin painamaan vastaan. Eikä ihan vähääkään, kun  oikein tiukka paikka tulee.
Tuo luulosi voi johtua myös siitä että asentosi/ulkojalan nivunen/ penkki/ tankki ei anna tarpeeksi tukea.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SamiN

En ihan kaikkia viestejä kerennyt lukea, mutta mitä tulee tuohon hidastuvuuteen ja ilmanvastukseen niin mitä omista logeista vilkaisin niin vähän reilu 300 nopeuksissa hidastuvuus oli kaikissa n. -0.6G ilman jarrua.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:14:32
Tuo luulosi voi johtua myös siitä että asentosi/ulkojalan nivunen/ penkki/ tankki ei anna tarpeeksi tukea.

Näin mutuna, ilman muuta dataa kuin videomateriaali http://www.youtube.com/watch?v=q9JgzYI4mOE&feature=plcp ja omat aistihavainnot, voisin sanoa, että aika paljon voisi Kawasakikuski lisätä jarrutehoa mutkiin mentäessä (kuvassa oleva sininen). Keskimutkissa (etenkin hitaat osuudet) vauhtia voi nostaa aika paljon. Kusiaisella jos ottaa pahasti päähän tonniselta jarruissa ja keskimutkissa, on joko pyörässä tai kuskissa tai molemmista parantamisen varaa aika paljon, etenkin tässä tapauksessa kun takana köröttelevällä videokuvaajalla ajoasento on aivan hanurista (kuulemma en roiku tarpeeksi enkä saa edes kyynärpäätä vielä maahan), pyörän alusta on vielä kaukana Öhlinsin ja vastaavien), ajolinjat hakusessa ja jarruakaan en uskalla gps-datan analyysisi perusteella käyttää juuri lainkaan.

Yamahalla ajavalla koulutettavalla oli myös ajolinjat aika hakusessa ja jarrutuksen kanssa pientä ongelmaa ja suurin haaste on ohittamisten opettamisessa. Keskimutkissa (hitaat osuudet) en kestänyt enää omalla pyörälläni perässä (R1 2008 versus R6R 2008), joten siellä vauhtitaso on jo riittävä. Muut osiot samalle tasolle ja 1:18 alkuiset ajat vaihtuvat 1:12-1:13 tasolla oleviin. Siihen mennee kouluttavalla vielä vuosi, ehkä pari, itselläni toivottavasti jo tällä kaudella 1:12 puolelle. Videossa kaarreltiin 6-8 sekuntia hitaampia kierrosaikoja.

Kokemuksesta voin kertoa neuvomisen olevan huomattavasti helpompaa kuin suorittamisen. Nyrkkeilykehien ja jääkiekkokaukaloiden läskimahainen yleisö on siitä parhaita esimerkkejä. RR-puolella samaa myös olen havainnut, muistakin kuin itsestäni. Ne jotka osaa, tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ne ryhtyy opettamaan. Valitettava tosiasia on se, että mopopuolen opettajana tienaa aika paljon huonommin kuin maailmanmestarina. Vain toista roolia olen kokeillut.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:13:54
Takuulla joutuu pitämään vastaan molemmilla käsillä, kun mopo on vielä pystyssä, ja jarruvoima maksimissaan.

Odottamaan jäämmä vastawäitteitä.

Ainakin ~1,2 geetä menee vielä selkälihaksilla. Alkupäivästä menee helpommin, loppupäivästä alkaa selkä huutaa hoosiannaa.

Raaseri näytti kurssilla mopon päällä istuen, että keskikropan lihaksilla pidetään yläkroppaa pystyssä. Tarkoitin vastauksessani, että siihen pyritään, mutta käytännössä joutuu käsilläkin painamaan vastaan. Eikä ihan vähääkään, kun  oikein tiukka paikka tulee.

On se sitkee kaveri inttämään. Sulla on ajoasennossa/jarrutekniikassa jotain pielessä, jos et pysty jarruttamaan perää ilmaan kädet rentona. Kuten jo aiemmin on sanottu, kun selkälihakset väsyy joutuu myös kädet töihin, mutta kyllä tuo kädet rentona jarruttaminen pari kertaa pitäisi onnistua lähes keneltä tahansa fysiikan puolesta. Kun perä nousee maasta on paha enää kiristää jarrua kovin paljon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 10.07.12 - klo:15:24
En ihan kaikkia viestejä kerennyt lukea, mutta mitä tulee tuohon hidastuvuuteen ja ilmanvastukseen niin mitä omista logeista vilkaisin niin vähän reilu 300 nopeuksissa hidastuvuus oli kaikissa n. -0.6G ilman jarrua.
Missä vauhdissa sielt pleksin takaa uskaltaa nousta pystyyn? /Paljoko sillon on hidastuvuus?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.07.12 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:14:32
Tuo luulosi voi johtua myös siitä että asentosi/ulkojalan nivunen/ penkki/ tankki ei anna tarpeeksi tukea.
Näin mutuna, ilman muuta dataa kuin videomateriaali (video^) ja omat aistihavainnot, voisin sanoa, että aika paljon voisi Kawasakikuski lisätä jarrutehoa mutkiin mentäessä (kuvassa oleva sininen). Keskimutkissa (etenkin hitaat osuudet) vauhtia voi nostaa aika paljon. Kusiaisella jos ottaa pahasti päähän tonniselta jarruissa ja keskimutkissa, on joko pyörässä tai kuskissa tai molemmista parantamisen varaa aika paljon, etenkin tässä tapauksessa kun takana köröttelevällä videokuvaajalla ajoasento on aivan hanurista (kuulemma en roiku tarpeeksi enkä saa edes kyynärpäätä vielä maahan), pyörän alusta on vielä kaukana Öhlinsin ja vastaavien), ajolinjat hakusessa ja jarruakaan en uskalla gps-datan analyysisi perusteella käyttää juuri lainkaan.
Yukka-sedä puhuu taas kerran aavistuksen muunneltua totuutta. Jatkot voi pistää vaikka tonne: http://www.mprata.fi/radalla/3/jasenten-valiset/84/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SamiN

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: SamiN - 10.07.12 - klo:15:24
En ihan kaikkia viestejä kerennyt lukea, mutta mitä tulee tuohon hidastuvuuteen ja ilmanvastukseen niin mitä omista logeista vilkaisin niin vähän reilu 300 nopeuksissa hidastuvuus oli kaikissa n. -0.6G ilman jarrua.
Missä vauhdissa sielt pleksin takaa uskaltaa nousta pystyyn? /Paljoko sillon on hidastuvuus?

Jossain 200 kieppeillä olen ite alkanut nousta, eikä se mitenkään revi enää silloin. Hidastuvuudesta en tiedä kun olen silloin aina myös kevyesti jarrulla. Noissa vauhdeissa ei vielä ole tullut kovin kiirus jarrutella joten hidastuvuus on ollut aika tasaista.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

app

10.07.12 - klo:16:34 #115 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:16:38 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:15:48


On se sitkee kaveri inttämään. Sulla on ajoasennossa/jarrutekniikassa jotain pielessä, jos et pysty jarruttamaan perää ilmaan kädet rentona. Kuten jo aiemmin on sanottu, kun selkälihakset väsyy joutuu myös kädet töihin, mutta kyllä tuo kädet rentona jarruttaminen pari kertaa pitäisi onnistua lähes keneltä tahansa fysiikan puolesta. Kun perä nousee maasta on paha enää kiristää jarrua kovin paljon.

Intät aktiivisesti mukana, ja kouluttajan viitan harteillesi laitoit ensimmäisissä viesteissäsi.
Mulla on torson lihakset kunnossa, jos riittää kerta viikkoon salitreeni kestovoimaa noin vajaan 10 v. kuuri.
En vaan usko sinun selkäfileillällä 1.2 g-teorian pätevän todellisuudessa. Pidän edelleen tosiasiana, että kovissa jarruissa käsillä työnnetään vastaan.
Ja heti voidaan tilaisuuden tullen kokeilla, kumpi pumppaa vatsoja minuuttiin enemmän, kun nähdään varikolla. Nurmikolle vaan seljälleen ja toinen pitää jaloista kiinni, ja ottaa aikaa. Selkätestiin tarvitaan pöytä, johon mahalleen, ja yläkroppa reunan yli.

Kyseenalaistin sinun teoriasi, ja laitoin oman mielipiteeni.

app

Ja vielä erikseen; mä jättäisin nämä tekniikka ym. koulutushommelit niille, jotka ajaa esim Alastarossa lähemmäs 1.20 rajaa, kuin 1.30. Eli ei ole meitin hommeleita. Räkyttää voidaan, ja sehän se tässä kivaa onkin.

app

10.07.12 - klo:16:50 #117 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:16:52 käyttäjältä app
Tämän kuvan perusteella toimii homma yhdelläkin kädellä. Perse pitää olla vaan penkistä irti, jotta tasapaino säilyy.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:15:48


On se sitkee kaveri inttämään. Sulla on ajoasennossa/jarrutekniikassa jotain pielessä, jos et pysty jarruttamaan perää ilmaan kädet rentona. Kuten jo aiemmin on sanottu, kun selkälihakset väsyy joutuu myös kädet töihin, mutta kyllä tuo kädet rentona jarruttaminen pari kertaa pitäisi onnistua lähes keneltä tahansa fysiikan puolesta. Kun perä nousee maasta on paha enää kiristää jarrua kovin paljon.

Intät aktiivisesti mukana, ja kouluttajan viitan harteillesi laitoit ensimmäisissä viesteissäsi.

Tee sinä vatsoja niin minä näytän miten yhdellä kädellä jarrutetaan perä ilmaan. Saa molemmat sit todistaa jotain. :P

Kouluttajan titteli on joskus tullut liikenneturhalta ja lähinnä olen pitänyt noita aloittelijoille suunnattuja koulutuksia, joita myös EAK-kursseiksi voisi tituleerata. Seuraavalla orgin Kemoralla aion heittäytyä hurjaksi ja kouluttaa tuollaisia itseäni n. 20-35 sekuntia hitaampia aikoja siellä ajelevia. Kannattaa siis muistaa, että koulutuksia ja kouluttajia on eri tasoisia. Mielestäni esim. Kallion ja Wehnän opit menevät vähän hukkaan hidasta ryhmää koulutellessa, kun taas itselläni riittää kompetenssi neuvomaan hitaan ja keskiryhmän kuskeja ajamaan turvallisemmin ja nopeammin. Tosin tässä tässä jarruasiassa väitän olevani oikeammassa kuin sinä, joten joskus uskaltaa myös nopeassa ajavia opastaa, jos selkeän virheen joltain bongaa.  ;)

Tehokkaan jarrutuksen perusteet muuten on aika pitkälti samat jo perus EAK-kurssilla kuin rata-ajossakin. Suurimpina eroina on, ettei radalla poljeta takajarrua lukkoon, asento jarrutuksen alussa ja radalla jarrutetaan myös mutkassa.

Edit. Hyvässä lykyssä muuten seuraavan Alastaron reissun jälkeen meikäläinenkin lukeutuu tuohon lähemmäs 1:20, kuin 1:30 aikoja ajelevaa porukkaa. :p
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:16:57

Tee sinä vatsoja niin minä näytän miten yhdellä kädellä jarrutetaan perä ilmaan. Saa molemmat sit todistaa jotain. :P

Jos jarrutat yhdellä kädellä perän ilmaan, en mielelläni aja ihan tuntumassa. Kerro etukäteen pliis, milloin näytät tempun tuon.

Saatatpa hyvinkin alittaa 1.25 ens kerralla. Minä tähtään 1.27 alitukseen.

Powered by EzPortal