Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: JTK - 18.02.12 - klo:23:05
Etenkin kun noissa esimerkeissähän oli laskeskelu  keskihidastuvuuksia.

Muotokerroin vaikuttaa ilmanvastukseen juu, mutta vaikutus on varsin pieni vs. nopeuden
Mutokertoimia: auto 0,25...0,40 ... kartio 0,34 .... levy 1,0 ..1,10

Pinta-aloihin pätee sama. vaihetelu väli on pieni.

Jos iv:llä olisi iso merkitys jarrutusmatkaan, niin oletettavasti leveät kustomit ja muut leveät moottoripyörät pysäis paremmin kuin sportit? En muista ainakaan lehtien mittaustuloksista moisia moottoripyörien tyyppieroja olleen.

Aina ei desimaalien määrä ole tärkeä vaan suuruusluokka.
Cossalterin opus antaa pinta-ala*muotokertoimelle suuntaa-antaviks arvoiks kyykylle 0,3...0,35m2 ja nakulle 0,7m2, ja tuo on sinänsä merkitsevä seikka jo 80kmh ja 100kmh jarruissa jossa on joku tietty raja joka vaatii maksimaalista jarrua.

Jos esim kyykkykuski ei tajua sitä että jarrun alussa hidastuvuus "saa" olla esim 5% suurempi, kuin jarrun lopussa, niin tuossa 80kmh testissä se tarkoittaa keskimääräisenä hidastuvuutena ja lopullisena jarrutusmatkana ~0,88m eroa.
Nakupyörän (10%) kuskilla ~1,77m. Olettaen siis että mopoissa on samantasonen keula ja samat renkaat. Esim joku kotari?
Ja jos se raja on 25 metriä, niin kyl noi metri puoltoista on aika iso siin vaiheessa ku katotaan läpäseekö testiä vai ei.

Sinänsä ois mielenkiintosta nähä dataa jostain tuota testia sahanneelta, ett kuinka paljon se "epäonnistuminen" johtuu siitä että alussa "jarruttaa" yhtä paljon kuin lopussa. Eli siis jarruttaa sen verran että hidastuvuus on sama jarrun alussa ja lopussa, vaikka se hidastuvuus vois olla sen 5-10% suurempi jarrun alussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tulipa mieleen noista mittauksista, että jos joku haluaa omatoimiseti harjotella/ samalla mitata jarrutusmatkaa, niin se onnistuu suht tarkasti RaceDACin avulla.
Eli pistää muutaman magneetin (euron kappale tjsp) jarrulevyyn jolloin eturenkaan pyörimisnopeuden/"ajan" saa mitattua erittäin tarkasti reed-anturilla (maksaa muutaman euron).

Gepsin avulla katsoo paljonko mittarinopeuden pitää olla että todellinen nopeus on tasan sata. Ja siit sitten vaan jarruttelee. Ja käppyrästä voi katsoa kuinka monta sekunttia eturenkaan hidastuminen 100-0kmh kesti. Siit voi laskee suoraan keskimääräsen hidastuvuuden, ja siitä keskimääräsen jarrutusmatkan.
Ja esim (ilmanen) Performance Tool laskee siit datasta/käppyrästä suoraan jarrutusmatkan ilman ett ite tarvii pähkäillä.
Tarkkuus luokkaa 0-0,5m.

Racedacin max mittaustaajuus on sata kertaa sekunnissa, joten tuon ajan mittaaminen tapahtuu noin sadasosan/parin tarkkuudella.
Toki sen matkankin vois mitata suoraan eturenkaasta, mut siin ongelmaks tulee renkaan kasaan painuminen jarrussa, joka aiheuttaa muutaman prosentin heiton mitattuun matkaan. Esim 25 metrin matkalla 20mm tarkottais 1,75m eroa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

carbon

Eiköhän tämä jarrutus juttu ole kohta käsitelty ? Porin kaupungissa ei ainakaan tyhjiössä ajella, kaikilla taitaa olla se ilma siinä edessä ja kaikilla on renkaat
edessä ja takana milla jarrutella. Tervemenoa vaan kaikki kursseille tai itsekseen treenailemaan turuille ja toreille.
Jarruttamaan oppii vain toistojen kautta kuten yleensä kaikki muukin, ainakin moottoripyöräilyssä. Joku nopeammin kuin toinen.
Voin mää koittaa..

jarska

Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

carbon

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:10:01
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Täytyskö mun poistaa tämä häirikkö täältä kirjoittelemasta ?!!
Perusta oma forum.....
Voin mää koittaa..

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:10:01
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.12 - klo:12:06
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:10:01
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

19.02.12 - klo:12:39 #52 Viimeisin muokkaus: 19.02.12 - klo:12:40 käyttäjältä raukkis
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.12 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.12 - klo:12:06
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:10:01
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png

punanen ja musta? edit. eiku tuo musta taitaa olla vauhti...

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.12 - klo:12:22

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png

Oilpa hyvän näköisiä käppyröitä. Kertoisitko vielä värien nimet?
Kyllä taitaa nyt tämä Racedac mennä ohi toisesta hankinnasta. Tämän kanssa aikaa saa ainakin kulumaan kivasti. Sama kun juoksupuolella sykemittari nykyajan toiminnoilla, ei  vättämätön, mutta hyvä lisuke muuten niin tylsän perustreenin lisänä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 19.02.12 - klo:12:49
Kertoisitko vielä värien nimet?
Vihree on kaasu 0-100%, ja punanen on jarru on-off.
Sininen ja musta onkin siinä kuvassa kerrottu asteikkoineen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Kenen ajamia nuo käppyrät on?

jarska

Nitrous, mä tällään itteni joskus sun perään niin saapi harjotella tuota(kin) juttuu jos sopii...taisit jo vähän luvatakki innocent_1

Murmela, kansakoulussa tesimaalit, tiakrammit ja seksuaalivalistus oli niitä, joista en tajunnu tuon taivaallista, mut noista käppyröistä alkaa jo jotain selviin kun tarpeeksi tutkii, kuten app sanoi, ei ehkä välttämätön toi RaceDac mut kiva lisä treeneihin. hesse_ok

Carboni, enkä perusta kun täällä on niin kivaa. :P

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.02.12 - klo:13:47
Nitrous, mä tällään itteni joskus sun perään niin saapi harjotella tuota(kin) juttuu jos sopii...taisit jo vähän luvatakki innocent_1


Ensin pitäs opetella ite jarruttamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.02.12 - klo:13:32
Kenen ajamia nuo käppyrät on?
Tuo nimenomainen on sun ajama.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Kiitoksia. Löysin siitä vauhdin, mutta jarru oli on-off, ja ihmettelin ensin, onko ajan suhteen liian tiukkaan pakattu.

Powered by EzPortal