Lainaus käyttäjältä: JTK - 18.02.12 - klo:23:05
Etenkin kun noissa esimerkeissähän oli laskeskelu keskihidastuvuuksia.
Muotokerroin vaikuttaa ilmanvastukseen juu, mutta vaikutus on varsin pieni vs. nopeuden
Mutokertoimia: auto 0,25...0,40 ... kartio 0,34 .... levy 1,0 ..1,10
Pinta-aloihin pätee sama. vaihetelu väli on pieni.
Jos iv:llä olisi iso merkitys jarrutusmatkaan, niin oletettavasti leveät kustomit ja muut leveät moottoripyörät pysäis paremmin kuin sportit? En muista ainakaan lehtien mittaustuloksista moisia moottoripyörien tyyppieroja olleen.
Aina ei desimaalien määrä ole tärkeä vaan suuruusluokka.
Cossalterin opus antaa pinta-ala*muotokertoimelle suuntaa-antaviks arvoiks kyykylle 0,3...0,35m2 ja nakulle 0,7m2, ja tuo on sinänsä merkitsevä seikka jo 80kmh ja 100kmh jarruissa jossa on joku tietty raja joka vaatii maksimaalista jarrua.
Jos esim kyykkykuski ei tajua sitä että jarrun alussa hidastuvuus "saa" olla esim 5% suurempi, kuin jarrun lopussa, niin tuossa 80kmh testissä se tarkoittaa keskimääräisenä hidastuvuutena ja lopullisena jarrutusmatkana ~0,88m eroa.
Nakupyörän (10%) kuskilla ~1,77m. Olettaen siis että mopoissa on samantasonen keula ja samat renkaat. Esim joku kotari?
Ja jos se raja on 25 metriä, niin kyl noi metri puoltoista on aika iso siin vaiheessa ku katotaan läpäseekö testiä vai ei.
Sinänsä ois mielenkiintosta nähä dataa jostain tuota testia sahanneelta, ett kuinka paljon se "epäonnistuminen" johtuu siitä että alussa "jarruttaa" yhtä paljon kuin lopussa. Eli siis jarruttaa sen verran että hidastuvuus on sama jarrun alussa ja lopussa, vaikka se hidastuvuus vois olla sen 5-10% suurempi jarrun alussa.