DIY

Aloittaja marko_, 15.05.13 - klo:22:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Termosta!

Kuinkas monella meistä on Bilteman akseli, mutta ei fiksua tasapainopukkia sinne alle?

Tässä alla liitteenä havainne kuva härvelistä.


  • Pulverimaalattu
  • Tuohon tulee vielä pidike työkauluille (pieni kuusioavain akselille, puukko, painoja.)
  • Mittakello helppo kiinnittää, jos on epäilystä että vanne on soikea.
  • Kiinnitysreiät pulttaamista varten, talvella menee vaikka koiralle agility esteenä olohuoneeseen.
Olisiko joku valmis maksamaan tuosta ja minkä verran? Pukin mukana toimitetaan kuitti ostoksesta. Jos saadaan järkevä eräkoko aikaan niin voisin laittaa työn alle.
Kehitysideoita?

slowrider

DIY hengessä rakentelua. Pikkuinen sorvi kun löytyy, muttei jyrsinkonetta, niin sellanen pittää sit tehdä. Nyt alkaa tiimille tuleen hipo-palikkaa ihan liukuhihnalta kun on oikein vaakakarainen jyrsinkone. Kuvassa menossa terävarren plaanaus tasojyrsimellä :P



slowrider

Taas vähän DIY hengessä näpertelyjä. Ensin parin viikon takasta rakentelua. Nämä eivät ihan valmiit vielä. Tuonne palkin puolelle tulee Yamahan keulajousista pätkät ja akseleihin tulee reiät lukitussokkaa varten.



Saastelaitteiden tulpat on unohtunut tilata ja nyt kasaaminen tökkäsi siihen. Eipä siinä auttanut muuta kuin taas teeseitse hengessä näperrellä palikat. Eihän nämä yhtä hienot ole kuin ostetut, mutta ajavat asiansa.


Seuraava projekti olikin tukevampi rengaskone. Alettiin sitä kaverin kanssa tekemään ja sanotaanko vaikka niin, että se lähti vähän lapasesta. No pari teaseriä ehkä havainnollistaa asiaa...





MikkoS

Suosittu vieterinvaihtotokeskutelu sai älyämään että eihän miulla ole edes jousipuristinta. Kaupan vehje on varmasti hyvä, mutta samalla aika kallis. Vaihtoehtoja jäi siis tasan yksi, joten motonetin pullotunkkiosaston kautta valmistushommiin.
tunkki ja haarukka
koekasaus
ongelma

Siinähän se sitten olis. Kokeiluvaiheessa huomasin, että jousi koittaa puristaessa vähän vetää sivuun, joten jälkimodina pieni upotus ylemmän latan alapintaan.
mod
Ja nyt se ei enää koita karata mihinkään. Tunkki on alustassa kiinni kuusiokoloruuvilla, joka ei kuvissa näy lainkaan.
valmis
valmis

Korkeudensäädön holkit pitää vielä sulatella tigillä kiinni, mut enpä tän päivän puitteissa enää jaksanut. Ja ttx-iskari tarvitsee soviteholkin. Sitä varten pitäis vielä purkaa iskari irti pyörästä, jota en sitäkään vielä toistaiseksi ole saanut aikaiseksi.

Mitetteitä ja parannusehdotuksia:
-Alusta vois olla vähän leveempi syvyyssuunnassa. Koko härveli on 60cm korkea ja alustana toimiva latta kapeammalta kantilta vain 10cm, joten voi keikata nurin jos käsittelee huolimattomasti. Tää on jämäraudoista tehty ja en viitsinyt mennä pihalta etsimään leveempää lattaa (oli kylmä).
-Motonetin (halpa) pullotunkki on aika korkea. Etsimällä matalamman, saa koko paketin korkeutta vähän hillittyä. Tuossa on 100mm isku ja lyhemmälläkin pärjäis, kun mitoittaa korkeudensäätöurat oikein.
-Kuuskantaruuvi kiinnityshaarukan pidättimenä on ruma. Haettava kaupasta M6 pidätinruuvi.
-Sorvi pitäis pestä.


MikkoS

Itte kun tekee ja suunnittelee, niin saa korjata yksinomaan itse aiheutettuja ongelmia. 
Olin laiska, enkä purkanut malliksi ttx-iskaria pyörästä irti ennen jousipuristimen tekemistä. Tuli oikaistua vähän väärässä paikassa; puristin toimi mainiosti vakioiskarin kanssa, öhlinsillä jousen lukkorenkaan sai pois, mutta tunkki ei laskenut riittävän alas. Jousi jäi siten jännitykseen eikä iskaria saanut laitteesta irti. Kun käytti korkeampaa asentoa, tunkin korkeus ei taas riittänyt saamaan lukkorengasta esiin. Eihän se siis pelannut kuten pitäis.
Korjaukseksi madalsin tunkin päässä olevaa kiinnityshaarukkaa viisi milliä. Ei vaikuttanut alakiinnityksen tukevuuteen millään tavalla.
kuva
kuva
Jousilautasen pään soviteholkki oli laakista hyvä. Yläpuolella olake vastaamaan puristimen reikään, alapuolella jousilautaseen vastaava 15 asteen kartio.
holkki
holkki
Arvelin alunpitäen, että 30mm välein sorvatut korkeudensäätöurat riittävät varmasti. Mutta kun eivät riittäneet, pistelin uusia uria ja nyt säätöväli on 15mm. Toimii.
korkeudensäätö
Henkinen olantaputus itselle, kun päädyin pulttikiinnitykseen pystytangoissa. Jos olisin hitsannut, kuten alunpitäen suunnittelin, ois käsissä ollut nätti jousipuristin, jolla saa puristeltua vaan r6 vakioiskaria ja tuurilla jotakin muuta. Mutta sainpaha pelastettua, nyt on soiva peli. 

murmela

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 02.01.16 - klo:22:32
Arvelin alunpitäen, että 30mm välein sorvatut korkeudensäätöurat riittävät varmasti. Mutta kun eivät riittäneet, pistelin uusia uria ja nyt säätöväli on 15mm. Toimii.
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.01.16 - klo:23:03
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Yhen kun tekee niin tietää mimmonen seuraavan pitää olla. Niinhä ne talonrakentajakin sanoo.

Jos nyt tekisin toisen puristimen, sorvaisin varmaan tankojen päihin 250mm matkalle M20-kierteet.
Harjat kun hioo pyöreeks, niin ei pitäis ees vapaiden kierteiden päiden raadella puristinta nostellessa.
Ylälevyn molemmin puolin laittais sopivan leveet ja paksut sormimutterit hyvillä pyöllyksillä, niin olis helppo, nopea ja portaaton säätö korkeudelle.
Valmistamisen vaiva sama tai pienempi, kun nykyisellä tavalla.



Juha_K

MikkoS, onko sulla noista rinkuloista mittoja tiedossa? Jos tekisi ittelle samanlaisen. Mulla on TTX:n edeltävä iskari niin samalla saisi myös TTX:ään sopivan rinkulan tehtyä.

Tässä on Öhlinsin versio vastaavasta.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 02.01.16 - klo:23:53
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.01.16 - klo:23:03
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Yhen kun tekee niin tietää mimmonen seuraavan pitää olla. Niinhä ne talonrakentajakin sanoo.

Jos nyt tekisin toisen puristimen, sorvaisin varmaan tankojen päihin 250mm matkalle M20-kierteet.
Harjat kun hioo pyöreeks, niin ei pitäis ees vapaiden kierteiden päiden raadella puristinta nostellessa.
Ylälevyn molemmin puolin laittais sopivan leveet ja paksut sormimutterit hyvillä pyöllyksillä, niin olis helppo, nopea ja portaaton säätö korkeudelle.
Valmistamisen vaiva sama tai pienempi, kun nykyisellä tavalla.
Jos oisit kysyny, nii oisin kertonu etukäteen.
Sen takia mä tykkään esitellä ideoita ja kysellä neuvoja, foorumilla, ett muut saa päteä, eikä mun tarvi tehä samoja virheitä ku ne.

En pistäis kierteitä. Turhan vaivalloinen käyttää vs esim 10 mm jaolla tehtynä.
Tai pitemmällä tunkilla, jos haluaa pitemmän jaon. Siihenhän se korreloi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 03.01.16 - klo:10:25
MikkoS, onko sulla noista rinkuloista mittoja tiedossa?
Tuolla miun toteutuksella (painaa jousilautasta) holkin reikä on 55mm ja ulkohalkaisija 80mm. Toimii hyvin.
Jos haluaa semmosen holkin, mikä painaa pelkästään jousta, pitää reiän olla 65,5mm (66mm toimii ihan varmasti sekin). Jousen ulkohalkaisija on noin 74mm. 
Nämä siis r6 ttx iskarin mittoja, muiden pyörien iskareita en ole koskaan mitannut.

Juuri tuosta öhlinsin puristimesta otin mallia tähän omaan tekeleeseen. Korkeudensäädön reiät muutin uriksi, kun tarkasti sorvaaminen käy miulta hitosti kätevämmin kun tarkasti poraaminen.
Öhlinsillä on myös kuppimallista tunkin päätä:
http://i.ytimg.com/vi/gjeYLzmqbSw/maxresdefault.jpg
Tuo on jo huomattavasti helpompi tehdä ja iskaria on nopeempi laitella puristimeen ja siitä pois. Päädyin haarukka+tappimallin kiinnitykseen, kun arvelin ettei tuo kuppimallinen toimi kovinkaan hyvin vakioiskarin kanssa.

Nämä korkeudensäädön toteutustavat on miusta enempi hifistelyä käytettävyyden ja valmistusteknisten ratkaisujen välillä. Jokaisella tavalla (ura, reikä, kierre) saa ihan varmasti hyvin toimivan ja käytettävän laitteen, millä vieterit vaihtuu hitosti nopeammin ja turvallisemmin kun kuormaliinoilla tms ratkaisuilla. 
Jos käytössä ei ole hyviä koneistusmahdollisuuksia, niin aivan soivan pelin saa tehtyä ihan kierretangoista ja alumiinilatasta. 
Mutta hyvä näitä ideoita on heitellä, parhaassa tapauksessa oppii muutenkin kun omien virheiden kautta.



Juha_K

^Kiitos, eikös jousen halkaisija ole sama muissakin TTX iskareissa niin sillä mitalla pärjää.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

m1kk0

Joo o  :'( toisten jälkiä korjaillaan tai ainakin yritetään. Öljypropun kierteet heikohkot. Ny neuvoja kuinka kannattais korjailla? Ei irrallista öljypohjaa vaan tyhjennys lohkossa, Ei oikeen napostelisi avata V konetta tuon takia  :o Toinen juttu on toi reikä tossa kierteen puolivälissä josta viimeiset öljyt valuu pois koneesta. Irtokierre varmaan tukkisi tuon ja sinne pohjaan jäisi noin 1 sentin alalta öljyä. Tämmöstä  :)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 20.10.17 - klo:23:09
Toinen juttu on toi reikä tossa kierteen puolivälissä josta viimeiset öljyt valuu pois koneesta. Irtokierre varmaan tukkisi tuon ja sinne pohjaan jäisi noin 1 sentin alalta öljyä.

Helicoili ois varmaan poikaa. Vaihtoehtona on etsiä isompi ruuvi ja tehdä sen mukaan tuohon uudet kierteet. Se kierteiden tekemisestä tuleva irtomuju voi vaan olla hieman hankalaa saada pois, mutta jos parhaansa mukaan sitä poistaa, niin eiköhän se riitä.

Ja jos sinne koneen pohjalle jää 1 cm vanhaa öljyä, niin jää sinne myös se kaikki shaisse. Mutta en tätäkään näkisi suurena ongelmana. Vaihtaa vaikka öljyjä karvan tiheempään, niin sillä pääsee eteenpäin.

m1kk0

Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ???  

JMH

^
Tulee vain standardien mukainen classic kilpuri, kun sekoittaa öljyä pitkin rataa.

Toivotaa, että pitää.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Powered by EzPortal