jalkatapit

Aloittaja raukkis, 19.02.12 - klo:14:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

raukkis

Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.

Fasu

Lonkalta heitettynä- En käyttäs tappeissa ja tangoissa tai vastaavissa rungonosissa leimaamatonta tavaraa. Saattaa tulla vak.yhtiön kanssa eri näkemyksiä
ja mahdollinen korvaus jää saamatta joko henkilö/kalustovauriosta. Kiinalaisissa ei monesti valmistajan nimeä tai tuote numeroa, yleensä ei mitään merkkiä.
Materiaali jotain kierrätystavaraa ja irtoaa potkaisemalla. Säästö väärässä paikassa voi johtaa tuntuviin menetyksiin. confused_thinking
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 19.02.12 - klo:18:48
Lonkalta heitettynä- En käyttäs tappeissa ja tangoissa tai vastaavissa rungonosissa leimaamatonta tavaraa. Saattaa tulla vak.yhtiön kanssa eri näkemyksiä
ja mahdollinen korvaus jää saamatta joko henkilö/kalustovauriosta. Kiinalaisissa ei monesti valmistajan nimeä tai tuote numeroa, yleensä ei mitään merkkiä.
Materiaali jotain kierrätystavaraa ja irtoaa potkaisemalla. Säästö väärässä paikassa voi johtaa tuntuviin menetyksiin. confused_thinking

Olis mukava kuulla joku ihan lainopillinen näkökulma tuohon korvausasiaan. Itse nimittäin epäilen, ettei jalkatappien valmistajan tuntemattomuuden takia evätä korvauksia. Aika paljon nimittäin porukka käyttää ihan itse sorvattuja tappeja ja jalkatappirunkoja eikä niissäkään mitään leimoja tietenkään ole. Eikä kyllä taida sen paremmin olla noissa merkkivalmistajienkaan sarjoissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

19.02.12 - klo:19:50 #3 Viimeisin muokkaus: 19.02.12 - klo:20:09 käyttäjältä Grandi67
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 19.02.12 - klo:14:29
Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.

Ensinnäkin,en missään nimessä jäykistäisi vakiojalkatappeja. Itsellä jo hitaassa ryhmässä vakiopaikassa olevat tapit tapasi asfalttiin monessa kohdassa. Mulla ei itsellä oo ollut mitään moittimista kiinan kamoissa,siis kestävyydessä.Ehkä tuuria,tiedä häntä.Oon ostanu clipareita,kahvoja,tappisarjat. Työn jälki ei oo niin viimeisteltyä kuin 3 x kalliimmissa hilkkeissä.Ehkäpä siihen edullisuuteen vaikuttaa myös se,ettei siinä oo 2-3 eurooppalaista välistävetäjää välissä.

Raukkis,Käviskös nää http://www.ebay.com/itm/390321232593?item=390321232593&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item5ae0f55ad1&vxp=mtr

Raaseri

Bemarissa on Gillesit ja Ducatissa kiinantapit. Gillesin laatu on kyllä erinomainen, mutta eipä kyllä kiinantappejakaan voi mistään moittia. Toisekseen, kun kattelee missä nämä mun puhelimet, läppärit, vaatteet jne on valmistettu, samasta maasta ns laatumerkit monesti tulee. En epäile etteikö laatueroja ole, mutta kategorisesti kiinanvalmisteita ei pysty tuomitsemaan.

Fasu

19.02.12 - klo:20:08 #5 Viimeisin muokkaus: 19.02.12 - klo:20:33 käyttäjältä Fasu1000
Tuo tappi/tanko homma vaatis vähän paneutumista. Konttorin virkailija ei tuommoseen osaa ottaa kantaa, mutta vahinkotarkasta paremmin.
On tullut tehtyä hommia eri yhtiöille jotain 25v. ja jos prosessi on lähtenyt liikkeelle vaikka irronneesta tapista, niin aika heikoilla jäillä ollaan yhtiön kanssa.
Se omatekemäkin on parempi,jos pystyy osoittaan materiaalin, josta valmistettu ja missä mahdollisesti hitsattu jne. Alumiinia löytyy eri lujuusluokitettuna
alan firmoista. Kyllä suuremmat valmistajat iskee tavaraan oman tunnuksen ja tuotenumerot sekä jotan sakemannin ja eu:n tyyppikatsastus leimoja.
Esimerkkinä LSL leimaa tangot, kiinnikkeet ja muutos-sarjat.
Jos vahinkoon liittyy kuoleman tapaus, tarkastus on vielä tiukempaa. Pahimmillaan on käynyt niinkin,että tuninki osa, jolla ei ollut mitään tekemistä vahingon
kanssa on johtanut korvausten hyllyttämiseen.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 19.02.12 - klo:19:50
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 19.02.12 - klo:14:29
Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.

Ensinnäkin,en missään nimessä jäykistäisi vakiojalkatappeja. Itsellä jo hitaassa ryhmässä vakiopaikassa olevat tapit tapasi asfalttiin monessa kohdassa.


Tuosta kyllä joudut syyttämään ihan itseäsi ja omaa ajoasentoasi. Meikäläisellä on tuossa k7 tonnarissa edelleen vakiotapit paikoillaan, eikä ne ole vielä toistaiseksi raapineet maahan kuin kahdesti ja molemmilla kerroilla otti pyörästä maahan myös katteet, äänenvaimennin, kaatumatatti ja kuskista polven lisäksi erinäiset muut ruumiinosat. Kuvista katsellessa jalkatapista on edelleen n. 1-2cm radan pintaan siinä vaiheessa kun kiinalainen alakate jo ottaa tonttiin.

Tuosta Kiinan laadusta on itsellä kahta kokemusta: Kopiokahvat on ihan loistavat laadultaan, mutta tappisarja oli niin löysä, että kädellä painamalla jalkatappi taipui pari senttiä alaspäin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

Tappien ottaessa kiinni voi tosiaan ajoasento olla sellainen, että pää on ulkokurvin, eikä sisäkurvin, puoleisen peilin kohdalla.  popcorn_gif

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 20.02.12 - klo:09:56
Tappien ottaessa kiinni voi tosiaan ajoasento olla sellainen, että pää on ulkokurvin, eikä sisäkurvin, puoleisen peilin kohdalla.  popcorn_gif

Todennäköisesti näin oli confused_thinking.Mutta en silti laittais jäykkiä.

Vuorela

Gixxerissä oli vakiotapeista tehty kiinteät ottalla jousi pois ja laittamalla tilalle sopiva L-mallinen metallinpala estämään taipumisen. Palassa oli vielä pari reikää ja lankavarmistus että pysyi paikallaan.

Kuva vakiotapista löytyy vaikkapa tuolta: http://purkuosat.net/images/Gsxr60005/GSXR653/SDC10424.JPG

Jalkatappien päästä ylimääräinen pituus pois ja tappeja oli nostettu siirtolevyllä pari senttiä ylöspäin. Lienee halvimmasta päästä saada jäykät tapit. Purkaamoilta sitten varaosia.

T1mppa

20.02.12 - klo:14:09 #10 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:14:10 käyttäjältä T1mppa
Vakiotapit on auttamatta liian matalalla, ainakin vanhemmissa pyörissä. Itsellä nopeuden rajoittajaksi tuli se, että ei saa enäämpää kallistettua -> pitää ajaa pyöreämpiä ajolinjoja, mikä ei Alastarossa ole se nopein vaihtoehto.

Kuten kuvasta näkyy, ainakin pyrin pitämään sen pään sen sisäkurvin puoleisen peilin tilalla. Mutkassa on siis jalkatappi-kenkä-polvi yhdistelmä, joka kertoo maksimikalliskuskulman.

Eli vakiotappeja ei kannata jäykistää! (jos ei jollain saa siirrettyä niitä ylemmäs)

Nitrous

Tuossa vertailuksi vähän modernimpi mopo vakiotapeilla. Tapin pää näkyy about etuakselin linjassa parin sentin verran katteen ulkopuolella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

20.02.12 - klo:15:02 #12 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:15:05 käyttäjältä Raaseri
[smg id=39]

Noi on pari senttiä vakiota ylempinä, ihan turhaan. Mutta tuossa mopossa onkin vanhoista vakiomopoista parhaimpia kallistusvaroja. Mä olen tuollaisella ajanut kyynärpää maassa (kaatumatta), mutta tappeja ei saa maahan niin että säilyis kaatumati.

T1mpan aiempaan kommenttin pyöreämmistä ajolinjoista. Jos haluat kovaa kierrosaikaa, kaarrenopeus ei ratkaise vaan keskinopeus. Monesti kannattaa uhrata kaarrenopeutta sille että saa vaan mopon nopeasti toiseen suuntaan. Moderneilla renkailla se on lähes poikkeuksetta nopein tapa suoriutua ratakierroksesta.

Tuo sun mopo ei ole kyllä se kaikkein terävin rataskalpelli, kaikella kunnioituksella, eli jos haluat sillä parantaa kannattaa miettiä seuraavaa: Jarrutukseen lisää tehoa, myöhemmin ja syvempään jarrulle.  Vaikka nopeus menisi hetkellisesti esim 10km/h nykyistä kaarrenopeuttasi alemmaksi, saat mopon merkittävästi nopeammin käännettyä ajosuuntaan ja pääset kaasulle. Vaikka uhrasit hetkellisesti nopeutta, lopputuloksena keskinopeuden pitäisi kasvaa = ratakierroksen nopeutua.

Toki tämä on nyt ihan arvailua, kun vain yhden kuvan perusteella teen jotain ehdotuksia. Ja voi olla ehdotuksena metsässä.


raukkis

jalkatappien raapiminen ei ole vielä ollut ongelma mutta parempi se tietysti olisi varautua. Ilmeisesti vauhdin lisääntyessä nuo vakitapit kuitenkin alkavat raastaa pikeä. Mikä tuossa on muuten se tärkein pointti että ns. ratakäyttöiseen pyörään suositellaan kiinteitä tappeja. Suojaa jalkaa vai pyörää kaadossa? vai joku muu..

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 20.02.12 - klo:15:02
Toki tämä on nyt ihan arvailua, kun vain yhden kuvan perusteella teen jotain ehdotuksia. Ja voi olla ehdotuksena metsässä.

Pyrin kokoajan jarruttamaan myöhemmin ja kovempaa, jotta saisin tehtyä yhden nopean käännöksen mutkassa, mutta jotenkin tuo kallistusvara aina on se este. Oon koittanut muilta kattoa, miten se tehdään, mutta ei vaan onnistu. Nyt kun on uusi pyörä, niin uskon tällä onnistuvan "pysäyttämään" vauhdin mutkassa ja kääntämään ja nostamaan mopon mahd. nopeasti pystyyn ja hanan auki.
Nykyistä pyörää viime kesänä kerran kokeilleena, huomasin että kääntyykin huomattavasti herkemmin. Katotaan mitä uusi ajokausi tuo tollessaan!

Powered by EzPortal