Ilmoittautukaa Motoparkin jokkiskisoihin

Aloittaja Ese70, 25.05.13 - klo:21:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Mane - 31.05.13 - klo:22:33
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 31.05.13 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 31.05.13 - klo:21:42
Koko RoadRacing kisatouhu vaatisi jonkun piristysruiskeen niin markkinoinnin kuin järjestelyjenkin osalta.

Jukka on tehnyt isosti piristyshommia ja mm. hänen pitämänsä rataosuuden suorittamismahdollisuus on ison kiitoksen arvoinen.

Esitän:
Kuljettajatutkinnon teoriaosuuden vetäjien määrää lisätään. Isoilla ratapäivillä mainostetaan mahdollisuutta suorittaa se. 2 tuntia keskellä päivää tai illalla ajojen jälkeen ei tunnu missään - varsinkaan jos viikonlopun pörrää.
Juttu suorittamismahdollisuudesta alkaa kiertämään ja kohta siitä tulee "statussymbooli". Se käydään, kun muutkin sen on käyneet. Alkuun kokeiluna. Kouluttelija paikalle muutaman kerran. Jos homma ei lähe käyntiin, ei kulutkaan ole olleet suuria. Suuri rumba päälle keskustelupalstoilla. Kaverille pikku painetta päälle: "se ei maksa mitään ja saatat joskus innostua" "piäthän kuitenkin ruokatauon, istu se teoriakurssilla"...

Rataosuuden suorittamismahdollisuus jokaisen kisan alkuun.

Joskus esitin videoneuvottelun käytön mahdollisuutta teoriaosuuteen, mutta se sai jäätävän vastaanoton, joten sitä en enää esitä. Sen sijaan voisiko ajatella teorian verkkotenttiä. Ainakin jokkisautoilijat käyttää semmoista.
EHDOTUS!
Voisiko kuvitella,että esim. kerhokisaan osallistuminen olisi kuljettajatutkinnon ajokokeen arvoinen "kisa-simulaatio"suoritus? En tiedä joko näin olisi,mutta voisi olla yksi keino saada ukkoja viivalle houkuteltua! Ja sitte ku huomaa pärjäävänsä tai ei niin siitä onkin lyhyt matka jokkisviivalle,kun on jonkinmoinen kokemus hommasta.?! :-\
Samat rataketut niitä kerhokisoja pitelee,jotka muutenkin valvoo näitä tutkintoja?!

On jo tuotannossa Moottoripyöräilyn tuki ry:n kerhokisojen osalta. Jos Moottoriliiton sivuilta ei tästä löydy tietoa, siihen en osaa ottaa kantaa, tieto on lajipäällikölle tästä toimitettu muistaakseni jo viime kaudella.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.06.13 - klo:01:06
Kun sitä ei kukaan muu ole sanonut niin sanonpahan sitten minä tämän ääneen:
Nykyisellään tuolla ajajatutkinnolla voi pyyhkiä hanuria, koska lista sen suorittaneista kuskeista ei ole reaaliaikainen eikä ilmeisesti ihan helposti saatavillakaan. Käytännössä on siis aika vaikeaa tarkistaa onko tutkinto suoritettu vai ei. Viime vuosina varsinkin jokkikseen on osallistunut paljon kuskeja ilman tutkintoa ja nähtävästi ekan kisan jälkeen tutkkinto katsotaan suoritetuksi. Joku viisaampi voi korjata jos menee pahasti metsään, mutta nykyinen systeemi on suomeksi sanottuna perseestä lajin elinvoimaisuuden kannalta.

Kyllä se on kuule sanottu ääneen aikoja sitten. Itse käyn sanomassa nämä asiat ääneen noissa kilpailunjärjestäjien kokouksissa.

Ehdotin jo monta vuotta sitten, ja tarjosin sille tekijänkin, että Moottoriliiton sivuille tulisi sovellus johon tutkinnon vastaanottaja käy laittamassa täpän kun teoria on suoritettu ja sama tai eri tyyppi laittaa täpän kun käytännön osuus on suoritettu. No, se ei käynyt ja taisi olla nyt syksyllä jolloin keksivät ihan itse tämän saman idean (minun suustani tulleet ideat ovat saastuneita ja menee tovi ennen kuin ne voidaan keksiä uudelleen jotta olisivat käyttökelpoisia), mutta tuotannossa se ei liene vieläkään.

Muutosvastarinnasta olkoot osoituksena se, että meni n. 3-4 vuotta taistellessa, että sain oikeuden pitää noita koulutuksia ja ylipäätään A-lisenssin. Toki ymmärrän, että tässä tapauksessa harkinta oli puhtaan objektiivinen. Onhan selvää, ettei n. 40 -vuotias mies joka on ajanut moottoripyörää vuodesta 1987, radalla vajaa 15 vuotta, kisaa vuodesta 2005 ja jolla on koulutustehtävistä n. 10 vuoden kokemus pörssiyhtiöstä ja muutamasta muusta lafkasta ja jolla on juridinen ja kaupallinen koulutus kelpaa millään noin vaativaan tehtävään vaan siihen vaaditaan pätevyys jonka saavuttaa esim. 25 -vuotias nainen jolla ei ole vielä omakohtaista kokemusta moottoripyöräilystä, mutta varikolla on nähty.

Myönnän, että ongelmani on se, etten vaan osaa pukea kourulauseiksi kertomaani kun näen yksinkertaisen ihmisen tekevän yksinkertaisia asioita päin v***ua vaan sanon sen suoraan ja mikä pahinta, tarjoudun tekemään sen puolestaan. Näihin muutosvastarintoihin olen törmännyt niin vakuutusyhtiössä, erilaisissa asukasyhdistyksissä ja talonyhtiöissä ja puuhakerhoissa joissa valtaa pitävät ihmiset joilla ei ole oikeastaan muuta substanssia kuin mieletön halu vastustaa kaikkea mikä voisi heidän vähäisen vallan uhaksi muodostua.

2005 perustin jokkiksen yhdistyksemme aktiivinen avulla. Tiesin kuinka se saadaan sellaiseksi mikä kuskeja kiinnostaa. Ja miksikö tiesin? Siksi koska olin potentiaalinen kuljettaja. Muut kerhot paria poikkeusta lukuunlaskematta vastustivat. Ei tule toimimaan, tuo on nähty, ei ole tilaa, plaa plaa plaa. Nyt oma aika ei enää riitä täysiaikaiseen pyöritykseen, arki väännetään sorvia muualla. Nyt YCC:n idea munitaan hajauttamalla "pakollinen" läsnäolo 7-10 tunnin sijasta kolmen vuorokauden ajalle, kustannukset nousevat, ruudut tyhjenevät ja... No, ruudut täytettiin aikoinaan ja antaa nyt muiden näyttää kuinka ne tyhjennetään. Kohtuullisen turhautunut olo kun yrittää rautalangasta vääntää kuinka homma pitää tehdä jotta se toimisi ja kun sen saa toimivaksi niin osaavat silti ryssiä sen.

Toisaalta aina jotain positiivistakin. Oma tavoitteeni oli joskus päästä kolmen parhaan joukkoon Yamaha Center cupissa. Jos kehitys jatkuu tätä rataa, voin tehdä nuorennot ja käydä näytösluontoisesti voittamassa ensi kaudella mestaruuden. Siihen ei vaadita kuin tarkkaa ajoa 10 kierrosta valitsemallaan nopeudella yhden kisan verran maaliin pystyssä päästen. Annan sen jälkeen haastattelun Vauhdin Maailmaan jossa kerron kuinka tulin, näin ja voitin... näytösluontoisesti.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 01.06.13 - klo:09:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 31.05.13 - klo:22:19
Kuljettajatutkinnon teoriaosuuden vetäjien määrää lisätään. Isoilla ratapäivillä mainostetaan mahdollisuutta suorittaa se. 2 tuntia keskellä päivää tai illalla ajojen jälkeen ei tunnu missään - varsinkaan jos viikonlopun pörrää.

Kun keskellä viikonloppua herään 07 valmistelemaan alkavaa ratapäivää ja pääsen unille 22-23 välillä, niin ainakin mulle se 2 tuntia tuntuu jossain ja mikä parasta, se myös näkyy ulospäin.

Mutta kannatan ideaa muutoin. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, sitoudu kiertämään ja kouluttamaan noilla isommilla ratapäivillä kaudella 2014 ja siinähän se homma sitten on. Palkkaa ei makseta, tuskin kulukorvauksiakaan.

En minä, Jukka, sinua tarkoittanut. Sinä teet hommia muutenkin paljon.
Lähinnä ajattelin, jotta liitto kouluttais puolikymmentä kokenutta kilpailijaa/entistä kilpailijaa jotka kulkevat muutenkin ratapäivillä. Oman ajon ohessa voisivat sitten pidellä koulutuksia. Itse voisin ajopäiväni katkaista ja pitää parin tunnin luennon, mutta pätevyyteni ei riitä kuin koiraluentoihin, jos niihinkään.
Enkä minä ilkeyttäni asiaa ehdottanut. Teinpähän avauksen keskusteluun. Ja voihan esitys olla kuolleena syntynyt.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Cat

01.06.13 - klo:10:52 #33 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:10:55 käyttäjältä Cat
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:01:52
Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:23:53
Kieltämättä tää hinta on kyllä aivan sairasta. Kolmepäivänen työviikko = tosi huono. Kauden lisenssi = 450e jaettuna kuudella = n.75e kisa + kisamaksu 160e + reenipäivät 70e pvä x 2 = 140e.

eli tollanen 380e. Sitten renkaat, dieselit, bensat, ruuat, majoitus yms.

Itse tosin tingin kaikesta mahdollisesta; nukun autossa, ja kannan mikroa + sähkötoimista kylmälaukkua mukana. Makaroonia ja jauhelihaa vaan. Ihan niinkuin kemoralla viimeksi.

Oon jo nyt alkanu miettimään että eihän tässä ole v***u mitään järkeä. Ei vaan riitä millään, vaikka tinkii _kaikesta_ muusta.

Plus sitten paras mikä on kavereita naurattanu, eli tummensin mun auton lasit jätesäkillä + jesarilla.

Sä oot just oikeella asenteella liikkeellä. Isot propsit siitä.
Talven teet duunia, niin ens kesän budjetti onkin kasassa jo kauan ennen kautta?
Ja ei se varmaan haittaa jos alat kyseleen sponsseja/ kehität itsellesi myös sen puolen?

Tosta safkasta tuli mieleen, ett mulla on ollu jo pitkään mukana tommonen perussähköllä toimiva puolikas jääkaappi, mitä saa ilmaseks jostain kierrätyksestä tai netti-ilmosta. Sen ku kylmentää edellisenä yönä/ lataa safkat sinne/ kylmäkallet pakastelokeroon, niin se/ safkat pysyy kylmänä pitkänkin matkan. Ja varikolla sen saa sähköihin. Moni on sitä nauranu. Mut jos funtsitaan vaikkapa sitä että sillä säästää safkakuluissa 10e päivässä, niin se on esim 30 päivän ratakaudessa 300 egee. Nollabudjettiharrastelijalla sekin on jo paljon.
Samoin mukana kulkee wanha kaasugrilli (semmosenkin saa varmaan jostain ilmaseks), joka jalat rälläköin matkakompaktiksi. Lämmin grillattu safka parantaa kummasti mieltä.

Reenipäiviksi kannattaa kytätä orgin ratapäiviä silloin kun ne tulee myyntiin. Lippumieheksi (2 tuntii) menemällä saa ilmasen rata-ajan (koko muu aika).
Samoin kannattaa kytätä mp-forumia, jossa mp-tuki ilmottelee järkkäripaikoista. Ts sama juttu, eli lippumies = ilmanen rata-aika. Lisäksi niillä useampipäiväsillä keikoilla tarjotaan majotus.
30 reenipäivää * esim 50e on 1500e säästöä vuodessa. Se on paljo se. Plus majotus joillakin keikoilla, useampi huntti sekin.

Mä oon ite ajanu zx6r 05lla rataa kuus vuotta, joten voin kyl antaa lisääkin vinkkejä miten ko mopolla köyhäillään.  :)

Totta puhut, mutta mullakun se talvi meni näin

Heinäkuu 2012 --> armeijaan, lokakuun lopussa lääkäri kirjotti suositukset kotiutuksesta, kun jalkaan tullut rasitusmurtuma ei millään parantunut, vastustin tietenkin tätä lääkärin lausuntoa, muttei se mitään auttanut. Jäi 7½ viikkoa suorittamatta, ja sain sairaslomaa 2kk eli vuoden loppuun. No tammikuussa kun sairasloma loppui, niin oli uusi tarkastus, jalka kuvattiin, kunnossa on. Sanoin että haluan niin pian kuin mahdollista suorittamaan loppuun, aikaisintaan se onnistui maaliskuussa. Olin myöskin hyvin hämmästynyt siitä, että olisin saanut rauhanajan vapautuksen, en sitä kuitenkaan ottanut, vaan menin suorittamaan loput, kotiuduin sieltä ja kävin hakemassa kawan.

Olin kyllä töissä tammikuu 2013 - maaliskuu 2013. mutta silti toi armeija söi kaiken, jalasta luut ja lompakosta rahat. Varsinkin kun olin sillon vielä nuori ja villi ja saatoin käydä ryypiskelemässä viikonloppuisin. Seuraavaksi ryypiskelen aikuisena.

E: eniten mua viekin ihmetyttää minkätakia minulle tuli rasitusmurtuma, joka juoksen cooperissa vajaa 3000m, ja muutenkin urheilutaustaa löytyy lätkästä, futiksesta, kamppailulajeista jne

app

Pitäisköhän ilmottautua jokkiskisaan? Pitää.
Opettelen ensin hiukan ajamista. Heinäkuussa ensimmäinen startti. Sitten kai pitää ajaa kauden loput kisat myös., jos mopo yhtenä kappaleena

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.06.13 - klo:10:21
En minä, Jukka, sinua tarkoittanut. Sinä teet hommia muutenkin paljon.
Lähinnä ajattelin, jotta liitto kouluttais puolikymmentä kokenutta kilpailijaa/entistä kilpailijaa jotka kulkevat muutenkin ratapäivillä. Oman ajon ohessa voisivat sitten pidellä koulutuksia. Itse voisin ajopäiväni katkaista ja pitää parin tunnin luennon, mutta pätevyyteni ei riitä kuin koiraluentoihin, jos niihinkään.
Enkä minä ilkeyttäni asiaa ehdottanut. Teinpähän avauksen keskusteluun. Ja voihan esitys olla kuolleena syntynyt.

En ilkeilynä ottanut. Tarkennetaan nyt niin ei vääriä ymmärrellä. Juice tiesi asian. Ne jotka osaa, tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan. Aika harvassa on ne henkilöt joilla kiinnostusta on ja siinä sivussa myös osaamista. Itselläni oli kiinnostusta ja intoa silloin kun osaamista ei ollut ja nyt kun sitä alkaa jonkun verran olemaan, kiinnostus ja into on kuolemassa pois. Näitä hommia tehdään talkootyönä ja silloin pitää olla valmis joustamaan kuskienkin. Jos teoria järjestetään kolmesti vuodessa eikä yksikään niistä päivistä satu omaan kalenteriin, silloin pitää a) tulla seuraavana vuonna b) katsoa peiliin. Mulla on moni sukulainen päässyt kilpailuviikonloppuina ihan hyvin naimisiin ja mullan alle ilman minun myötävaikutusta, olen priorisoinut asioita. Työhommia on siirretty jos on voitu, mutta nyt sellaisella alalla ettei oikein voi sanoa, että mä kuule lähden nyt tästä vähän mopoilemaan, jatketaan käräjöintiä maanantaina. Oma aika ja joustot siis kortilla ja omaa aktiivisuuttani niin internetin lässytyksissä kuin muissakin ajan vähän alas. Kisat ajetaan tällä kaudella, ajetaanko seuraavalla, en tiedä. Ratapäivät mitkä on kalenteriin merkitty, vedetään myös, samoin koulutukset.

Jos näistä kisahommista halutaan samanlaisia palvelutapahtumia millaisia on jossain Karibian risteilyllä, niin silloin kuskien tulee olla valmiita laittamaan nolla lisää kilpailumaksuihin. Minusta on ihan mukava vetää kerran tai pari kaudessa teoria. Mutta jos se joutuu vetämään 5-10 kertaa ja silti löytyy joku mankuja jonka mielestä juuri nuo päivät eivät käyneet ja pikkaisen oli kaukana, aamullako olisi joutunut vaivautumaan, niin se ei kyllä enää nappaa eikä noita vapaaehtoisia näkynyt hirveästi muutoinkaan ylös pomppivan kun kysyttiin tekijöiksi halukkaita.

Pyrin sanomaan suoraan niin ei jää epäselväksi ja yksin mumisemiseksi.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.06.13 - klo:10:52
Olin kyllä töissä tammikuu 2013 - maaliskuu 2013. mutta silti toi armeija söi kaiken, jalasta luut ja lompakosta rahat. Varsinkin kun olin sillon vielä nuori ja villi ja saatoin käydä ryypiskelemässä viikonloppuisin. Seuraavaksi ryypiskelen aikuisena.

E: eniten mua viekin ihmetyttää minkätakia minulle tuli rasitusmurtuma, joka juoksen cooperissa vajaa 3000m, ja muutenkin urheilutaustaa löytyy lätkästä, futiksesta, kamppailulajeista jne

Itse en tiedä millaista on ryypätä aikuisena. Viimeksi olen ryypännyt opiskelijana, aikuisuudesta minulla ei ole käsitystä. Cooperissa meni 3250 ja lätkää enkä jalkapalloa pelannut, tatamilla kyllä nujuttu ja silti polvi otti kipeää sissikomppaniassa ja lopullisesti koivet ilmoittivat eläköityneensä 2009 jonka jälkeen ei ole 100 metriä pidempää matkaa juostu, mutta onneksi kestää polkumankelia, hiihtämistä ja lumikenkäilyä.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

raukkis

Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta. Ajatutkintojen ja kisojen sopimattomuus kohtuu myöhään ilmoitettuun aikatauluun johtuu vain ja ainoastaan priorisoinnin puutteesta, ellei nyt sitten sattumoisin työskentele vakuutuskäräjöintien parissa. Matkat ei voi estää mitään, eikös kaikki keskitetä nykyään ruuhkasuomeen tai lähistölle, miksei voi muuttaa sinne. Ilmoitettuja syitä ei tarvitse ottaa itseensä ja kehoittaa ilmoittajan tekemään itse. Toivottavasti kuitenkin luokan kiinnostavuus kasvaa vielä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.06.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:01:52
Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:23:53
Kieltämättä tää hinta on kyllä aivan sairasta. Kolmepäivänen työviikko = tosi huono. Kauden lisenssi = 450e jaettuna kuudella = n.75e kisa + kisamaksu 160e + reenipäivät 70e pvä x 2 = 140e.

eli tollanen 380e. Sitten renkaat, dieselit, bensat, ruuat, majoitus yms.

Itse tosin tingin kaikesta mahdollisesta; nukun autossa, ja kannan mikroa + sähkötoimista kylmälaukkua mukana. Makaroonia ja jauhelihaa vaan. Ihan niinkuin kemoralla viimeksi.

Oon jo nyt alkanu miettimään että eihän tässä ole v***u mitään järkeä. Ei vaan riitä millään, vaikka tinkii _kaikesta_ muusta.

Plus sitten paras mikä on kavereita naurattanu, eli tummensin mun auton lasit jätesäkillä + jesarilla.

Sä oot just oikeella asenteella liikkeellä. Isot propsit siitä.
Talven teet duunia, niin ens kesän budjetti onkin kasassa jo kauan ennen kautta?
Ja ei se varmaan haittaa jos alat kyseleen sponsseja/ kehität itsellesi myös sen puolen?

Tosta safkasta tuli mieleen, ett mulla on ollu jo pitkään mukana tommonen perussähköllä toimiva puolikas jääkaappi, mitä saa ilmaseks jostain kierrätyksestä tai netti-ilmosta. Sen ku kylmentää edellisenä yönä/ lataa safkat sinne/ kylmäkallet pakastelokeroon, niin se/ safkat pysyy kylmänä pitkänkin matkan. Ja varikolla sen saa sähköihin. Moni on sitä nauranu. Mut jos funtsitaan vaikkapa sitä että sillä säästää safkakuluissa 10e päivässä, niin se on esim 30 päivän ratakaudessa 300 egee. Nollabudjettiharrastelijalla sekin on jo paljon.
Samoin mukana kulkee wanha kaasugrilli (semmosenkin saa varmaan jostain ilmaseks), joka jalat rälläköin matkakompaktiksi. Lämmin grillattu safka parantaa kummasti mieltä.

Reenipäiviksi kannattaa kytätä orgin ratapäiviä silloin kun ne tulee myyntiin. Lippumieheksi (2 tuntii) menemällä saa ilmasen rata-ajan (koko muu aika).
Samoin kannattaa kytätä mp-forumia, jossa mp-tuki ilmottelee järkkäripaikoista. Ts sama juttu, eli lippumies = ilmanen rata-aika. Lisäksi niillä useampipäiväsillä keikoilla tarjotaan majotus.
30 reenipäivää * esim 50e on 1500e säästöä vuodessa. Se on paljo se. Plus majotus joillakin keikoilla, useampi huntti sekin.

Mä oon ite ajanu zx6r 05lla rataa kuus vuotta, joten voin kyl antaa lisääkin vinkkejä miten ko mopolla köyhäillään.  :)

Totta puhut, mutta mullakun se talvi meni näin

Heinäkuu 2012 --> armeijaan, lokakuun lopussa lääkäri kirjotti suositukset kotiutuksesta, kun jalkaan tullut rasitusmurtuma ei millään parantunut, vastustin tietenkin tätä lääkärin lausuntoa, muttei se mitään auttanut. Jäi 7½ viikkoa suorittamatta, ja sain sairaslomaa 2kk eli vuoden loppuun. No tammikuussa kun sairasloma loppui, niin oli uusi tarkastus, jalka kuvattiin, kunnossa on. Sanoin että haluan niin pian kuin mahdollista suorittamaan loppuun, aikaisintaan se onnistui maaliskuussa. Olin myöskin hyvin hämmästynyt siitä, että olisin saanut rauhanajan vapautuksen, en sitä kuitenkaan ottanut, vaan menin suorittamaan loput, kotiuduin sieltä ja kävin hakemassa kawan.

Olin kyllä töissä tammikuu 2013 - maaliskuu 2013. mutta silti toi armeija söi kaiken, jalasta luut ja lompakosta rahat. Varsinkin kun olin sillon vielä nuori ja villi ja saatoin käydä ryypiskelemässä viikonloppuisin. Seuraavaksi ryypiskelen aikuisena.

E: eniten mua viekin ihmetyttää minkätakia minulle tuli rasitusmurtuma, joka juoksen cooperissa vajaa 3000m, ja muutenkin urheilutaustaa löytyy lätkästä, futiksesta, kamppailulajeista jne

Kyl mä olen sun juttuja aikaisemminkin lueskellut, ts suurin piirtein tiesin.
Puhuinkin ens talvesta ja ens kaudesta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:14:09
Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta. Ajatutkintojen ja kisojen sopimattomuus kohtuu myöhään ilmoitettuun aikatauluun johtuu vain ja ainoastaan priorisoinnin puutteesta, ellei nyt sitten sattumoisin työskentele vakuutuskäräjöintien parissa. Matkat ei voi estää mitään, eikös kaikki keskitetä nykyään ruuhkasuomeen tai lähistölle, miksei voi muuttaa sinne. Ilmoitettuja syitä ei tarvitse ottaa itseensä ja kehoittaa ilmoittajan tekemään itse. Toivottavasti kuitenkin luokan kiinnostavuus kasvaa vielä.

http://www.moottoriliitto.fi/?x26122=877069 Tuolta näkee milloin nuo on ilmoitettu, omat vetämäni ajankohdan ilmoitin viime vuonna.

Kun on ajellut Hki-Rovaniemi välin reilut 300 kertaa pelkästään oppia saamassa niin ei nyt ihan hirveän kovalta suoritukselta tunnu jos kerran vaivautuu jostain päin Suomea niinkin kauas kuin Jyväskylään tai Helsinkiin saapumaan.

Lupaan maksaa puolet junalipusta sille Suomessa asuvalle suomalaiselle kuskille jolla on pidempi kuin 850 km matka kotoaan lyhintä mahdollista reittiä pitkin Jyväskylään tai Helsinkiin. Kyllä se on ihan kuskeista kiinni. Kerhokilpailuistakin tieto kerrottiin jo viime vuoden puolella, että meidän tapahtumissa ne tullaan järjestämään jokaisena meidän viikonloppuna. Myönnän, ettei sitä tietoa toimitettu haastetiedoksiantona jokaiselle suomalaiselle moottoripyörän omistajalle, etenkään kun noita kilpapyöriä ei kaikkia edes rekisteröidä ja tietoa ei omistajista löytyisi kovinkaan vaivattomasti.

Näissä harrastuspuolen hommissa on onneksi se hyvä puoli ettei niihin tietääkseni ketään pakoteta ja jos pakotetaan, niin nopeasti yhteys vaikka allekirjoittaneeseen niin hoidetaan kärsimyskorvaukset tilille. Koskee niin kuskeja kuin toimitsijoita.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

raukkis

^itse onnistuin raahaamaan perseeni teoriaan. Mutta se ei mielestäni poista sitä etteikö tuo 4-5 vkon ilmoitusaika olisi lyhkäinen toisille.

Mitä ovat ne konkreettiset toimenpiteet jolla homma saataisiin nousuun ja houkuteltua kuskit viivalle? (tai "vaivautumaan" edes tutkintoihin)

-Yhden päivän ohjelma
-osallistumismaksu ja lisenssihinnoittelu halvemmaksi
-mitä muuta?

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:14:09
Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta...

Kyllä se raha on varmasti monelle este. Ainakin itselleni. Kisoihin kun mennään, niin mennään kunnolla eikä "vain ajeleen ratapäivää" ja silloin ainakin minä onnistun kuluttamaan rahaa aikalailla tässä kisatouhussa. Toiset taas ajaa ihan tyytyväisenä puolikuntoisella kalustolla ja käytetyillä renkailla eikä paljoa treenipäiviä ajele. Se on varmaan paljon luonteesta kiinni, että miten hommaan lähtee mukaan ja millä panostuksella siitä saa itselleen kiinnostavan.
Toinen tärkeä asia on aika. Ei välttämättä kaikilla ole joka kesä aikaa laittaa "koko kesää" tähän harrastukseen.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 01.06.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:14:09
Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta...

Kyllä se raha on varmasti monelle este. Ainakin itselleni. Kisoihin kun mennään, niin mennään kunnolla eikä "vain ajeleen ratapäivää" ja silloin ainakin minä onnistun kuluttamaan rahaa aikalailla tässä kisatouhussa. Toiset taas ajaa ihan tyytyväisenä puolikuntoisella kalustolla ja käytetyillä renkailla eikä paljoa treenipäiviä ajele. Se on varmaan paljon luonteesta kiinni, että miten hommaan lähtee mukaan ja millä panostuksella siitä saa itselleen kiinnostavan.
Toinen tärkeä asia on aika. Ei välttämättä kaikilla ole joka kesä aikaa laittaa "koko kesää" tähän harrastukseen.

Ihan selvyydeksi ettei tuo yllä oleva ollut omia ajatuksiani vaan lähinnä viittausta aiempiin. Kuskien syyttely talouden tilasta, menojen priorisoinnista, laiskuudesta tms. ei välttämättä tuo parannusta tilanteeseen. Löytyykö historiasta jotain erityisempää muutosta mistä alamäki on alkanut?

mako

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:15:44
^itse onnistuin raahaamaan perseeni teoriaan. Mutta se ei mielestäni poista sitä etteikö tuo 4-5 vkon ilmoitusaika olisi lyhkäinen toisille.

Mitä ovat ne konkreettiset toimenpiteet jolla homma saataisiin nousuun ja houkuteltua kuskit viivalle? (tai "vaivautumaan" edes tutkintoihin)

-Yhden päivän ohjelma
-osallistumismaksu ja lisenssihinnoittelu halvemmaksi
-mitä muuta?
JYRKKÄ EHKÄ ,jos hintoja saataisiin laskettua esim. tietyn ennakko-osallistuja määrän ylittyessä , alkaisivat osanottajat itse markkinoimaan tapahtumaa .( saattaisi toimia myös ratapäivissä) .

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:01:52
Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.05.13 - klo:23:53
Kieltämättä tää hinta on kyllä aivan sairasta. Kolmepäivänen työviikko = tosi huono. Kauden lisenssi = 450e jaettuna kuudella = n.75e kisa + kisamaksu 160e + reenipäivät 70e pvä x 2 = 140e.

eli tollanen 380e. Sitten renkaat, dieselit, bensat, ruuat, majoitus yms.

Itse tosin tingin kaikesta mahdollisesta; nukun autossa, ja kannan mikroa + sähkötoimista kylmälaukkua mukana. Makaroonia ja jauhelihaa vaan. Ihan niinkuin kemoralla viimeksi.

Oon jo nyt alkanu miettimään että eihän tässä ole v***u mitään järkeä. Ei vaan riitä millään, vaikka tinkii _kaikesta_ muusta.

Plus sitten paras mikä on kavereita naurattanu, eli tummensin mun auton lasit jätesäkillä + jesarilla.

Sä oot just oikeella asenteella liikkeellä. Isot propsit siitä.
Talven teet duunia, niin ens kesän budjetti onkin kasassa jo kauan ennen kautta?
Ja ei se varmaan haittaa jos alat kyseleen sponsseja/ kehität itsellesi myös sen puolen?

Tosta safkasta tuli mieleen, ett mulla on ollu jo pitkään mukana tommonen perussähköllä toimiva puolikas jääkaappi, mitä saa ilmaseks jostain kierrätyksestä tai netti-ilmosta. Sen ku kylmentää edellisenä yönä/ lataa safkat sinne/ kylmäkallet pakastelokeroon, niin se/ safkat pysyy kylmänä pitkänkin matkan. Ja varikolla sen saa sähköihin. Moni on sitä nauranu. Mut jos funtsitaan vaikkapa sitä että sillä säästää safkakuluissa 10e päivässä, niin se on esim 30 päivän ratakaudessa 300 egee. Nollabudjettiharrastelijalla sekin on jo paljon.
Samoin mukana kulkee wanha kaasugrilli (semmosenkin saa varmaan jostain ilmaseks), joka jalat rälläköin matkakompaktiksi. Lämmin grillattu safka parantaa kummasti mieltä.

Reenipäiviksi kannattaa kytätä orgin ratapäiviä silloin kun ne tulee myyntiin. Lippumieheksi (2 tuntii) menemällä saa ilmasen rata-ajan (koko muu aika).
Samoin kannattaa kytätä mp-forumia, jossa mp-tuki ilmottelee järkkäripaikoista. Ts sama juttu, eli lippumies = ilmanen rata-aika. Lisäksi niillä useampipäiväsillä keikoilla tarjotaan majotus.
30 reenipäivää * esim 50e on 1500e säästöä vuodessa. Se on paljo se. Plus majotus joillakin keikoilla, useampi huntti sekin.

Mä oon ite ajanu zx6r 05lla rataa kuus vuotta, joten voin kyl antaa lisääkin vinkkejä miten ko mopolla köyhäillään.  :)

Toinen vaihtoehto budjetin säästämiseen on olla sopivasti äänessä ja lähteä aktiiviksi isompaan porukkaan mukaan. Ilmaista työtähän siinä joutuu jonkin verran tekemään, mutta toisaalta vastineeksi saa ilmaisia ratapäiviä ja varmuuden siitä, että ajamaan pääsee joka kerta kun oman porukan järkkämälle ratapäivälle tulee.

Itse laskeskelin aiemmin, että kisaaminen n. tuplaa ratapäivän kustannukset, joten ei ole ollu riittävästi intoa/rahaa lähteä ajamaan kilpaa. Pitänee pistää tuo tarkempaan harkintaan siinä vaiheessa kun vauhti ei enää muuten kehity.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal