Ilmoittautukaa Motoparkin jokkiskisoihin

Aloittaja Ese70, 25.05.13 - klo:21:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuomas

Olen jo pitkään harkinnut ja haaveillut jokkiskisoihin osallistumisesta, mutten ole saanut aikaiseksi. Seuraavat ovatkin tältä pohjalta omia mietteitä koskien itseäni, ketään kritisoimatta.

Syyt miksi en vielä ole jokkiskisojen starttiruudukkoon ajanut, ovat seuraavat:

1. Vauhti. Pitäisi treenata että kehtaa tulla edes yrittämään. Vaikka kuin porukat täällä vakuuttaisivat, että kyllä sinne hitaammatkin mahtuvat, niin mieleen tulee että varikolla tirskutaan ja manataan kun tuomas tekeytyy liikkuvaksi shikaaniksi :)

2. Tutkinto. Tämä varmaan tulee jostain lajiliitosta tms kattojärjestöstä että pitää olla tutkinto suoritettuna. Ihan ymmärrettävää, mutta se että saisi itsensä kammettua ensin kuuntelemaan jotain luentoa ja sitten vielä näyttämään radalle että on ajolinjat kohdillaan on aika iso vaatimus. Ja kun ei ole oikein tiedossa kuin täydellistä linjaa tuossa näyttökokeessa vaaditaan. Joskus autoa endurance racing luokassa ajaneena tuo "jokamiestutkinto" oli 3h setti jossain ABC-liikennemyymälän neukkarissa missä käytiin liput läpi ja vähän muuta ja that's it.

3. Riski. Kisaamisessa kuitenkin riskit on hieman suuremmat kuin normi ratapäivillä. En haluaisi kontata ja samalla jopa kolata jonkun muun epäonnekkaan samaan nippuun. En tiedä, ehkä olen yliarvioinut kisaamisen riskit.

4. Mopon rakentaminen sääntöjen mukaiseksi. Kaikenlaista hainevää ja muuta pitäisi ripustaa mopoon.

5. Raha. Tämä ei ole omalla kohdalla niin kauhen iso syy. Samalla tavalla se rengas kuluu ja bensa palaa myös normi ratapäivällä.

Tämä näin kisailuista haaveilevan mietteitä nopeasti. Tiedän että jokaiseen kohtaan on varmasti pätevät vasta-argumentit, mutta en siltikään ole vielä saanut itsestäni irti niin paljon että olisin YCC-luokassa lähtöruudukossa.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Cat

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:14:09
Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta. Ajatutkintojen ja kisojen sopimattomuus kohtuu myöhään ilmoitettuun aikatauluun johtuu vain ja ainoastaan priorisoinnin puutteesta, ellei nyt sitten sattumoisin työskentele vakuutuskäräjöintien parissa. Matkat ei voi estää mitään, eikös kaikki keskitetä nykyään ruuhkasuomeen tai lähistölle, miksei voi muuttaa sinne. Ilmoitettuja syitä ei tarvitse ottaa itseensä ja kehoittaa ilmoittajan tekemään itse. Toivottavasti kuitenkin luokan kiinnostavuus kasvaa vielä.

Kävin just ajamassa crossia kaverin pyörällä/varusteilla, kustannukset murto-osa RR:stä. Mutta ei, en saanut sieltä sitä fiilistä, joka tulee kun pistää kemoran kahvilanmutkaan nelosella soittaen. Kun on vaan päästävä sinne radalle - se on tän hetken fiilis. Voi olla, että huomenna katselen kaukoputkella liito-oravien pesimistapahtumaa, ja kirjoittelen aamulehden yleisöpalstalle moottoripyörien melu ja saaste haitoista.

Btw, mun kompressori toimii vieläkin, kiitos korjauksesta :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 01.06.13 - klo:18:14
Olen jo pitkään harkinnut ja haaveillut jokkiskisoihin osallistumisesta, mutten ole saanut aikaiseksi. Seuraavat ovatkin tältä pohjalta omia mietteitä koskien itseäni, ketään kritisoimatta.

Syyt miksi en vielä ole jokkiskisojen starttiruudukkoon ajanut, ovat seuraavat:

1. Vauhti. Pitäisi treenata että kehtaa tulla edes yrittämään. Vaikka kuin porukat täällä vakuuttaisivat, että kyllä sinne hitaammatkin mahtuvat, niin mieleen tulee että varikolla tirskutaan ja manataan kun tuomas tekeytyy liikkuvaksi shikaaniksi :)

2. Tutkinto. Tämä varmaan tulee jostain lajiliitosta tms kattojärjestöstä että pitää olla tutkinto suoritettuna. Ihan ymmärrettävää, mutta se että saisi itsensä kammettua ensin kuuntelemaan jotain luentoa ja sitten vielä näyttämään radalle että on ajolinjat kohdillaan on aika iso vaatimus. Ja kun ei ole oikein tiedossa kuin täydellistä linjaa tuossa näyttökokeessa vaaditaan. Joskus autoa endurance racing luokassa ajaneena tuo "jokamiestutkinto" oli 3h setti jossain ABC-liikennemyymälän neukkarissa missä käytiin liput läpi ja vähän muuta ja that's it.

3. Riski. Kisaamisessa kuitenkin riskit on hieman suuremmat kuin normi ratapäivillä. En haluaisi kontata ja samalla jopa kolata jonkun muun epäonnekkaan samaan nippuun. En tiedä, ehkä olen yliarvioinut kisaamisen riskit.

4. Mopon rakentaminen sääntöjen mukaiseksi. Kaikenlaista hainevää ja muuta pitäisi ripustaa mopoon.

5. Raha. Tämä ei ole omalla kohdalla niin kauhen iso syy. Samalla tavalla se rengas kuluu ja bensa palaa myös normi ratapäivällä.

Tämä näin kisailuista haaveilevan mietteitä nopeasti. Tiedän että jokaiseen kohtaan on varmasti pätevät vasta-argumentit, mutta en siltikään ole vielä saanut itsestäni irti niin paljon että olisin YCC-luokassa lähtöruudukossa.

-tuomas-

23.6.2013 on seuraava mp-tuen kerhokisa. Osallistu siihen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 01.06.13 - klo:18:14
Olen jo pitkään harkinnut ja haaveillut jokkiskisoihin osallistumisesta, mutten ole saanut aikaiseksi. Seuraavat ovatkin tältä pohjalta omia mietteitä koskien itseäni, ketään kritisoimatta.

Syyt miksi en vielä ole jokkiskisojen starttiruudukkoon ajanut, ovat seuraavat:

1. Vauhti. Pitäisi treenata että kehtaa tulla edes yrittämään. Vaikka kuin porukat täällä vakuuttaisivat, että kyllä sinne hitaammatkin mahtuvat, niin mieleen tulee että varikolla tirskutaan ja manataan kun tuomas tekeytyy liikkuvaksi shikaaniksi :)

2. Tutkinto. Tämä varmaan tulee jostain lajiliitosta tms kattojärjestöstä että pitää olla tutkinto suoritettuna. Ihan ymmärrettävää, mutta se että saisi itsensä kammettua ensin kuuntelemaan jotain luentoa ja sitten vielä näyttämään radalle että on ajolinjat kohdillaan on aika iso vaatimus. Ja kun ei ole oikein tiedossa kuin täydellistä linjaa tuossa näyttökokeessa vaaditaan. Joskus autoa endurance racing luokassa ajaneena tuo "jokamiestutkinto" oli 3h setti jossain ABC-liikennemyymälän neukkarissa missä käytiin liput läpi ja vähän muuta ja that's it.

3. Riski. Kisaamisessa kuitenkin riskit on hieman suuremmat kuin normi ratapäivillä. En haluaisi kontata ja samalla jopa kolata jonkun muun epäonnekkaan samaan nippuun. En tiedä, ehkä olen yliarvioinut kisaamisen riskit.

4. Mopon rakentaminen sääntöjen mukaiseksi. Kaikenlaista hainevää ja muuta pitäisi ripustaa mopoon.

5. Raha. Tämä ei ole omalla kohdalla niin kauhen iso syy. Samalla tavalla se rengas kuluu ja bensa palaa myös normi ratapäivällä.

Tämä näin kisailuista haaveilevan mietteitä nopeasti. Tiedän että jokaiseen kohtaan on varmasti pätevät vasta-argumentit, mutta en siltikään ole vielä saanut itsestäni irti niin paljon että olisin YCC-luokassa lähtöruudukossa.

-tuomas-

1. Toiset menee mukaan kun vauhti on porukan loppupäästä ja toiset vasta, kun vauhti riittää kärkipäähän. Vähän luonne kysymys mikä kellekin kelpaa. Siihen en usko, että kukaan kellekään siellä nauraa oli vauhti mikä tahansa. Henki porukassa on minusta hyvä kuten norm. ratapäivillä. Kisassa tietty otetaan vähän enemmän tosissaan miehestä mittaa, ei se muuten mitään kisaa olisikaan.

2. Tutkinto on ihan läpihuuto juttu. Jos normaali ratapäiväajo sujuu, niin melkein sanoisin että homma ok. Ajolinjojen ei pidä olla täydellisiä. Tai jos pitäisi, niin en olisi läpäissyt. Pääasia taitaa olla, että ajolinjat on loogisia, ajo turvallista ja sitten osaa vielä kohtuullisesti startata viivalta. Tutkinnossa tärkeää minusta on pistää kuski ajattelemaan asioita. Kertomaan ne kerran, antamalla materiaalia ja ennen kisailua tulee sitten itse vielä luettua ja mietittyä asioita. Ei lähdetä ihan muutes vaan vähän ajaan kisaa. Koska siellä on parempi olla ajatuksella mukana, ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi.

3. Riski kyllä kasvaa. Mutta se varmaan siinä hommassa on osa sitä suolaa.

4. Hankit osat ja palkkaat jonkun pätevän kaverin laittaan ne paikoilleen, jos ei itse osaa/jaksa. Näin minä tein, kun osannut itse. Ja jos on katumopo, niin siistit palikat ei edes haittaa ulkonäköä.

5. Hyvä, jos ei jää rahasta kiinni. Itse kävin tosissani yhden kauden ajamassa jokkista ja taisi mennä rahaa luokkaa 10 kertaa enemmän siihen kisakauteen kuin tavalliseen ratapäiväkauteen... Että ei se ainakaan minulle ollut ihan sama juttu.

Sinne vaan kisaamaan. hel***in hauskaa touhua.

app

Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia. Ihmettelen kovasti, mikä on kun sinne ei ole enempää tunkua? Kerhon jäsenyys muutama kymppi kaudessa, siinä kausilisenssii. Kun maksat ratapäivämaksun, jolla saat treenata sen kisapäivän, kahta settiä lukuunottamatta, olet samalla maksanut kisamaksun. ja kaikki toimii justiinsa kuten oikeassa kisassa.

slowrider

01.06.13 - klo:18:49 #50 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:18:54 käyttäjältä slowrider
Minulla kans on ollut vakavasti harkinnassa kokeilla kisailua. Pari kerhokisaa ajoin viime kesänä ja se oli kyllä todella hauskaa.

Talvella päätin että ycc:tä ajetaan tänä kesänä, mutta rahatilanne ja kisojen siirtyminen "oikeiden" kisojen yhteyteen sai jättämään koko homman sikseen. Syitä jos erittelee niin lähinnä jotenkin näin.

1. Vauhti: Millään radalla oma vauhti ei riitä kun ihan häntäpäähän. Sinänsä se ei ole ongelma kun mistään kärkisijoista en edes haaveile, mutta ajatus usean satasen panostuksesta kisaan jossa muut katoaa ekassa mutkassa ja lopun kisan ajelee yksikseen ei oikein kiinnosta. Toisinsanoen taso on liian kova/aloittelevia kisaajia vähän.

2.Kustannukset: Erikseen kun lähtee ajamaan kisaa niin kustannukset kovat kun vertaa esim.ratapäivien yhteydessä oleviin kisoihin.

3.Lisenssi: Poskettoman kallis

No näistä huolimatta vähän on alkanut polttelemaan ja jokunen ajatus kemoran kisaan osallistumisesta on käynyt jo mielessä (numeronki varasin ihan varmuudenvuoksi ja ajajatutkinnon teoria on käyty). Kerhokisoja tulen kyllä ajamaan. Se on varma :)

slowrider

Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia. Ihmettelen kovasti, mikä on kun sinne ei ole enempää tunkua? Kerhon jäsenyys muutama kymppi kaudessa, siinä kausilisenssii. Kun maksat ratapäivämaksun, jolla saat treenata sen kisapäivän, kahta settiä lukuunottamatta, olet samalla maksanut kisamaksun. ja kaikki toimii justiinsa kuten oikeassa kisassa.

Olisiko syy juuri tuossa että taso on niin kova. Kynnys lähteä kisaamaan häntäpäähän tuntuu monella olevan ongelma. Sama se oli itselläkin. Joskus heikkona hetkenä pikku kaljoissa tohdin ilmottautua ekaan kerhokisaan enkä kyllä yhtään katunut :D (sillon alastaron oma ennätys oli jotain 1.38)

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 01.06.13 - klo:18:53
Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia. Ihmettelen kovasti, mikä on kun sinne ei ole enempää tunkua? Kerhon jäsenyys muutama kymppi kaudessa, siinä kausilisenssii. Kun maksat ratapäivämaksun, jolla saat treenata sen kisapäivän, kahta settiä lukuunottamatta, olet samalla maksanut kisamaksun. ja kaikki toimii justiinsa kuten oikeassa kisassa.

Olisiko syy juuri tuossa että taso on niin kova. Kynnys lähteä kisaamaan häntäpäähän tuntuu monella olevan ongelma. Sama se oli itselläkin. Joskus heikkona hetkenä pikku kaljoissa tohdin ilmottautua ekaan kerhokisaan enkä kyllä yhtään katunut :D (sillon alastaron oma ennätys oli jotain 1.38)

Taso kova kärjellä, mutta kynnys lähteä mukaan vaan sen ratakurssin suorittaminen. Kerhokisassa nimenomaan voi kokeilla kisafiilistä, oli vauhti mikä tahansa, ja pystyssäkään ei välttämättä tavitse pysyä maaliin asti  ???. Mukana aina runsaasti aloittelevia ratailijoita.

slowrider

01.06.13 - klo:19:05 #53 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:19:08 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 01.06.13 - klo:18:53
Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia. Ihmettelen kovasti, mikä on kun sinne ei ole enempää tunkua? Kerhon jäsenyys muutama kymppi kaudessa, siinä kausilisenssii. Kun maksat ratapäivämaksun, jolla saat treenata sen kisapäivän, kahta settiä lukuunottamatta, olet samalla maksanut kisamaksun. ja kaikki toimii justiinsa kuten oikeassa kisassa.

Olisiko syy juuri tuossa että taso on niin kova. Kynnys lähteä kisaamaan häntäpäähän tuntuu monella olevan ongelma. Sama se oli itselläkin. Joskus heikkona hetkenä pikku kaljoissa tohdin ilmottautua ekaan kerhokisaan enkä kyllä yhtään katunut :D (sillon alastaron oma ennätys oli jotain 1.38)

Taso kova kärjellä, mutta kynnys lähteä mukaan vaan sen ratakurssin suorittaminen. Kerhokisassa nimenomaan voi kokeilla kisafiilistä, oli vauhti mikä tahansa, ja pystyssäkään ei välttämättä tavitse pysyä maaliin asti  ???. Mukana aina runsaasti aloittelevia ratailijoita.

Juu pystyssä pysyminen toki plussaa. Minähän olen sentään sinua paremmin kisoissa pärjännyt vaikka vissiin jotain 6s hitaampia kierroksia ajan :) No joo, Noiden kerhokisojen aikana varikolla jutellut hitaampien kuskien kanssa ja kyllä se vähän siltä kuullostanut että ei sinne vain tohdita lähteä ajamaan vaikka kiinnostusta olisikin. Ja toisessa kisassa minkä ajoin oli viereisessä pilttuussa eräs kaveri joka harmitteli kun sai sitten lopulta yksin ajaa sen kisan. Ei siinä paljon kisafiilistä tule

Edit: vähän offiin menee. Ehkä tästä vois jo pätkän raapasta tonne kisailun aloittamisketjuun :)

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.06.13 - klo:18:15
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:14:09
Alkaa vähän kuulostaa siltä että osallistujapulaan syynä on harrastajat itse. Kalleus ei voi olla esteenä, köyhät harrastakoon jotain muuta. Ajatutkintojen ja kisojen sopimattomuus kohtuu myöhään ilmoitettuun aikatauluun johtuu vain ja ainoastaan priorisoinnin puutteesta, ellei nyt sitten sattumoisin työskentele vakuutuskäräjöintien parissa. Matkat ei voi estää mitään, eikös kaikki keskitetä nykyään ruuhkasuomeen tai lähistölle, miksei voi muuttaa sinne. Ilmoitettuja syitä ei tarvitse ottaa itseensä ja kehoittaa ilmoittajan tekemään itse. Toivottavasti kuitenkin luokan kiinnostavuus kasvaa vielä.

Kävin just ajamassa crossia kaverin pyörällä/varusteilla, kustannukset murto-osa RR:stä. Mutta ei, en saanut sieltä sitä fiilistä, joka tulee kun pistää kemoran kahvilanmutkaan nelosella soittaen. Kun on vaan päästävä sinne radalle - se on tän hetken fiilis. Voi olla, että huomenna katselen kaukoputkella liito-oravien pesimistapahtumaa, ja kirjoittelen aamulehden yleisöpalstalle moottoripyörien melu ja saaste haitoista.

Btw, mun kompressori toimii vieläkin, kiitos korjauksesta :D

Niin toimii kellokin että kiitos vain korjauksesta :D Krossipuolella ei kuulemma ole pulaa osallistujista. Liekö sitten juuri kustannukset vai mikä. Tosin harrastusmahdollisuuksiakin vähän erilailla entä räärää puolella.

No hyvä että sulla into säilyy ja osallistut noihin kekkereihin. Toivottavasti toimit esimerkkinä muillekin jolla asia on harkinnassa ettei siihen toimintaan välttämättä tarvi rataennätystä ja/tai lottovoittoa jos edellytykset ja mahdollisuudet muutoin on osallistua.

slowrider

01.06.13 - klo:19:47 #55 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:19:52 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 01.06.13 - klo:19:27


Krossipuolella ei kuulemma ole pulaa osallistujista. Liekö sitten juuri kustannukset vai mikä. Tosin harrastusmahdollisuuksiakin vähän erilailla entä räärää puolella.


Noissa crossikerhojen "kerhokisoissa" osallistumiskynnys todella alhainen. Tyyliin kesällä joka torstai kisa ja sitä rataa. Noita kun ajelee niin se kynnys oikeaan kisailuun pienenee.

Veikkaan että tämä nykyinen halvempi linja noissa mp-tuen kerhokisoissa toimii. Eli kustannuksissa tultiin alemmas, eikä tarvi pondereiden kanssa pelata ja kisoja tulee enemmän. Se on uudelle kisaajalle heti 30e halvempi kisa (ratapäivän polttoaineen hinta)

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 01.06.13 - klo:19:05
Minähän olen sentään sinua paremmin kisoissa pärjännyt vaikka vissiin jotain 6s hitaampia kierroksia ajan

Pari sekunttia on ero.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia.
Lähes...?
Viime syksynä pisti kyl hymyilyttämään ku kerhokisan lähtöluettelosta löyty sm-mestaria ja suomen cupin mestaria.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

01.06.13 - klo:20:59 #58 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:21:01 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia.
Lähes...?
Viime syksynä pisti kyl hymyilyttämään ku kerhokisan lähtöluettelosta löyty sm-mestaria ja suomen cupin mestaria.  :)

Älä. Samaa tuli pohdittua kun tuonne sekaan meni :D Meriitti kai sekin et samassa startissa ollut :D nimim.sijalla 26 tai jotain sinnepäin :)

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: app - 01.06.13 - klo:18:45
Mp-Tuen kerhokisat ovat tasoltaan lähes yhtä kovia kuin jokkislähdöt, ja kärki menee rataennätys + ~5 s vauhtia. Ihmettelen kovasti, mikä on kun sinne ei ole enempää tunkua? Kerhon jäsenyys muutama kymppi kaudessa, siinä kausilisenssii. Kun maksat ratapäivämaksun, jolla saat treenata sen kisapäivän, kahta settiä lukuunottamatta, olet samalla maksanut kisamaksun. ja kaikki toimii justiinsa kuten oikeassa kisassa.

Itselleni ero oli kuin yöllä ja päivällä oliko jokkis omana kisaviikonloppunaan vai SM-luokkien kanssa samassa kisatapahtumassa. Ja se jälkimmäinen voitti 100-0. Ennen kisailua luulin, että olisin tykännyt enemmän jokkisesta ihan omana viikonloppunaan, mutta väärässä olin. Kyllä se vaan oli ihan eri fiilis, kun varikko täynnä telttoja, paljon ihmisiä, monta eri luokkaa paikalla, koko päivän radalla tapahtuu yms. Siinä oli ihan oikean kisailun fiilistä. Ja hienoa katsoa muiden luokkien menoa, kun ei ollut omaa ajoa. Sitten kun tuli niitä jokkiksen omia kisaviikonloppuja, niin oli se oikeesti aika ankeeta. Vaikka siellä oli kuitenkin classicia ja sivuvaunuja joskus samaan aikaan.
Veikkaanpa etten itse kauheesti syttyisi kerhokisoista vrt. oikea kisailu. Minusta kerhokisa voi olla ihan kiva paikka käydä tutustumassa kisailuun, mutta jos ihan oikeesti haluaa ajaa kilpaa, niin jokkikseen tai johonkin toiseen oikeaan kilpaluokkaan mars. Ehkä siksi sinne ei ole tunkua, kun ei se ole oikea kisa?

Powered by EzPortal