Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.06.13 - klo:01:06
Kun sitä ei kukaan muu ole sanonut niin sanonpahan sitten minä tämän ääneen:
Nykyisellään tuolla ajajatutkinnolla voi pyyhkiä hanuria, koska lista sen suorittaneista kuskeista ei ole reaaliaikainen eikä ilmeisesti ihan helposti saatavillakaan. Käytännössä on siis aika vaikeaa tarkistaa onko tutkinto suoritettu vai ei. Viime vuosina varsinkin jokkikseen on osallistunut paljon kuskeja ilman tutkintoa ja nähtävästi ekan kisan jälkeen tutkkinto katsotaan suoritetuksi. Joku viisaampi voi korjata jos menee pahasti metsään, mutta nykyinen systeemi on suomeksi sanottuna perseestä lajin elinvoimaisuuden kannalta.
Kyllä se on kuule sanottu ääneen aikoja sitten. Itse käyn sanomassa nämä asiat ääneen noissa kilpailunjärjestäjien kokouksissa.
Ehdotin jo monta vuotta sitten, ja tarjosin sille tekijänkin, että Moottoriliiton sivuille tulisi sovellus johon tutkinnon vastaanottaja käy laittamassa täpän kun teoria on suoritettu ja sama tai eri tyyppi laittaa täpän kun käytännön osuus on suoritettu. No, se ei käynyt ja taisi olla nyt syksyllä jolloin keksivät ihan itse tämän saman idean (minun suustani tulleet ideat ovat saastuneita ja menee tovi ennen kuin ne voidaan keksiä uudelleen jotta olisivat käyttökelpoisia), mutta tuotannossa se ei liene vieläkään.
Muutosvastarinnasta olkoot osoituksena se, että meni n. 3-4 vuotta taistellessa, että sain oikeuden pitää noita koulutuksia ja ylipäätään A-lisenssin. Toki ymmärrän, että tässä tapauksessa harkinta oli puhtaan objektiivinen. Onhan selvää, ettei n. 40 -vuotias mies joka on ajanut moottoripyörää vuodesta 1987, radalla vajaa 15 vuotta, kisaa vuodesta 2005 ja jolla on koulutustehtävistä n. 10 vuoden kokemus pörssiyhtiöstä ja muutamasta muusta lafkasta ja jolla on juridinen ja kaupallinen koulutus kelpaa millään noin vaativaan tehtävään vaan siihen vaaditaan pätevyys jonka saavuttaa esim. 25 -vuotias nainen jolla ei ole vielä omakohtaista kokemusta moottoripyöräilystä, mutta varikolla on nähty.
Myönnän, että ongelmani on se, etten vaan osaa pukea kourulauseiksi kertomaani kun näen yksinkertaisen ihmisen tekevän yksinkertaisia asioita päin v***ua vaan sanon sen suoraan ja mikä pahinta, tarjoudun tekemään sen puolestaan. Näihin muutosvastarintoihin olen törmännyt niin vakuutusyhtiössä, erilaisissa asukasyhdistyksissä ja talonyhtiöissä ja puuhakerhoissa joissa valtaa pitävät ihmiset joilla ei ole oikeastaan muuta substanssia kuin mieletön halu vastustaa kaikkea mikä voisi heidän vähäisen vallan uhaksi muodostua.
2005 perustin jokkiksen yhdistyksemme aktiivinen avulla. Tiesin kuinka se saadaan sellaiseksi mikä kuskeja kiinnostaa. Ja miksikö tiesin? Siksi koska olin potentiaalinen kuljettaja. Muut kerhot paria poikkeusta lukuunlaskematta vastustivat. Ei tule toimimaan, tuo on nähty, ei ole tilaa, plaa plaa plaa. Nyt oma aika ei enää riitä täysiaikaiseen pyöritykseen, arki väännetään sorvia muualla. Nyt YCC:n idea munitaan hajauttamalla "pakollinen" läsnäolo 7-10 tunnin sijasta kolmen vuorokauden ajalle, kustannukset nousevat, ruudut tyhjenevät ja... No, ruudut täytettiin aikoinaan ja antaa nyt muiden näyttää kuinka ne tyhjennetään. Kohtuullisen turhautunut olo kun yrittää rautalangasta vääntää kuinka homma pitää tehdä jotta se toimisi ja kun sen saa toimivaksi niin osaavat silti ryssiä sen.
Toisaalta aina jotain positiivistakin. Oma tavoitteeni oli joskus päästä kolmen parhaan joukkoon Yamaha Center cupissa. Jos kehitys jatkuu tätä rataa, voin tehdä nuorennot ja käydä näytösluontoisesti voittamassa ensi kaudella mestaruuden. Siihen ei vaadita kuin tarkkaa ajoa 10 kierrosta valitsemallaan nopeudella yhden kisan verran maaliin pystyssä päästen. Annan sen jälkeen haastattelun Vauhdin Maailmaan jossa kerron kuinka tulin, näin ja voitin... näytösluontoisesti.