Olipa kyllä huono idea yhdistää YCC:n, classicin ja Moto3:n treenit. Pyöriä oli n. 40 pahimmillaan. Hitaimmalle kellotin 1:42 olevan kierroksen, nopein ajoi 1:12.4 ja loput jonnekin väliin. Piikeillä ajolinjat pyöreitä, mutkissa kohtuullista vauhtia, suorilla selkä edellä vastaan. Classiccien ajolinjat olivat... öö... erilaisia. Viimeksi on jännittänyt noin paljon radalla kun olin Radalle.comin päivillä ajamassa camohousujen seassa.
Superbiken treeneissä näin samaan aikaan 5-6 kuskia, Superstockissa alle 10 myöskin ja minimotoja ajeli n. 10 omassaan eikä Suomen cupin treeneissäkään ruuhkaa ollut.
Tuli vähän sellainen maku, että YCC:n treenit olivat sellainen pyttipannu johon heitettiin kaikki mitä sattui jäämään tähteeksi.
Ajoin 33 kierrosta ilman, että pääsin ajamaan yhtään puhdasta kierrosta. Jos jäin odottamaan vähänkään järkevää ohituspaikkaa, oikealta ja vasemmalta punki piikkiä eteen, kolmesti meinasin törmätä toiseen kuskiin ja kerran joku ajoi minua päin.
Aiheesta kävin sanomassa ja joku tietävämpi osasi sanoa, että piikit ajavat nopeammin kuin YCC:n kuskit, niillä on vain erilaiset ajolinjat. Täytyypä katsoa huomenna aika-ajossa ketkä piikkikuskit naputtelevat 1:11 alkuisia aikoja tai nopeammin. No, hyvä että kokeneempia on, itselläni vasta vajaa 800 ratapäivää, itse organisoineena reilu 500 ja kisalähtöjäkin alle 60 sekä kesiä radalla vasta 14, joten mistäpä minä mitään tiedän. Pahoitteluni että kävin asiasta huomauttamassa, varmaan piikit saivat nyt treenata omaa treeniään, anteeksi myös siitä että olimme treeniä häiritsemässä. Ensi kerralla hoidan treenini muutoin.
Jos itse olisin ollut tuota aikataulua muuttamassa, olisin sanonut, että jokainen YCC:n kuski joka ajaa vaikkapa alle 1:16, menee Suomen cupin treeneihin, loput sillisalaattiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut pudottaa treenien määrää kolmeen ja jakaa porukka saman tasoisiin ryhmiin, YCC, classic ja Moto3 ei sitä ole.
Ajamisella ja ajelulla on hieman eroa, tänään ajeltiin.