Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 06.02.12 - klo:07:27
Ahveniston rataennätys on vuodelta 1994 (jos tarkoitat sitä Jonnen ajamaan 1.22 alkuista). Kun vertaa vuoden 1994 rataennätyksiä Kemoralta (silloin pinta oli vielä about vastaavassa kunnossa kuin nykyisin), Motoparkilta, Alastarolta ja Botniaringiltä (noissa kolmessa pinta on mennyt vain huonompaan suuntaan ajan saatossa) niin ymmärtää helposti miksi Ahveniston rataennätyksen lähelle pääsee aika helpostikin. Apparalla tosin henki ja terveys on höllässä jos lähtee liikoja yrittämään, joten omat kokeiluni olen siellä lopettanut enkä alle 1:30 ole ajanut. Muilla radoilla sekunteja on tippunut 3-4 per kierros sen jälkeen kun oman ennätykseni (1:30.6) Apparalla ajoin.
Apparan historiassa on paljon ikäviä träbeleitä, mutta minulla on ihan oma suhde tuohon kaupunginosaan, kun olen siellä maa-uimalassa oppinut uimaan pikkupoikana, hypännyt kympistä retkulla, laskenut minisuksilla "Luurankomäen" ja "Rajamäen" päältä, hypännyt hiihtosuksilla (11 v) K40 mäestä, mäkisuksilla myös, ja siellä metsissä kolunnut juostessa ja suunistaessa monet kesät. Siellä olen Visakankaan kaseikoissa ekat räkäkännini juonut murrosiässä, jne..
Yhteensä ratapäiviä minulla on siellä 10-11, ja Alastarossa vajaa 20. Tuo 1.22 on luku jonka olen myös lukenut. Onkohan täsmällistä aikaa edes tallella, kun ei vaan löydy minun atk-taidoillani netistä?
Alastarossa kahden Hämeenlinnan kaverin kanssa olen verrannut aikojani; heistä toisella enkka Ahvenistolla 1.28 (mun 1,30), ja Alastarossa hän oli minua sekunnin verran (heinäkuu 2011) hitaampi. Todettiin tulosten olevan linjassa, eli kellä enemmän treeniä radalla, se menee kovempaa. Minun pitäisi pystyä myös tuohon 1,28:een, mutta en ole pystynyt, kun sairastan joko hitautta tai teräsfobiaa. Olettaisin totuuden olevan näiden kahden ominaisuuden summa, jota tukee vahvasti se, että varikkosuoran päässä jään nopeimmille eniten, kun taas suolenkillä ja pääsuoraa lähestyessä sanovat minun menevän ihan ok vauhtia.
Se on kuitenkin selvää, että Alastarossa, ja muilla radoilla minä koitan petrata aikojani "tosissani", kun taas ahvenistolla en ota riskiä varikkosuoran päässä, mäen päältä sillalle taittaessa, Ja pääsuoraa lähestyttäessä neulansilmän jälkeisessä nopeassa. Niissä ei oikein voi välttää rengasvallia tai kaidetta, jos nurin menee.