Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.02.12 - klo:22:19
Mutta ihan vakavasti: Ainakaan tähän mennessä ei oma vauhti ole ollut renkaasta kiinni ja on tullut ajettua Contilla, Metzlerillä, Pirellillä ja Dunlopin eri versioilla. Välillä alla on ollut myös sekarengastus eri valmistajien kumeja. Jokainen rengas on vähän omanlaisensa, mutta kyllä niillä kaikilla ajaa ja enemmän se vauhti on kuskista kiinni kuin renkaasta ainakin näin harrastajatasolla. Dunloppi on ehkä hieman tunnokkaampi luistaessaan ja Conti äkkijyrkin ja muut siitä välistä. Dunlop tosin repeytyy helpommin kuin muiden valmistajien renkaat. Ensi kesän varmaan aloittelen 2004 paistetuilla siltakivillä, saas nähdä miten ne luistaa. Tämä kommentti koskee siis ko. valmistajien ratakäyttöön tarkoitettuja kuvioituja ja kuviottomia ratarenkaita, katurenkaat sit erikseen.
Olen kyllä täysin eri mieltä tässä asiassa. Ajan itse renkaani alusta loppuun, ja siis tosiaan loppuun, ostettuani ne uutena. Ainoan lippani tyrin typeryyksissäni neulansilmässä, kun oli loppu jo takanen, ja lipsahtihan se.
Vauhti riippuu renkaasta meilläkin (alle 1,30 Alastarossa), ja mitä pehmeämpää seosta, sen enemmän pelivaraa virhepaikoissa. Kun siirryin lopulta pois puolitouringrenkaista, ei ole viimeisen puolen tusinan ratapäivän aikana
kertaakaan takanen lipsunut avauksessa, tai muuallakaan, mitä etunen on vähän jo hakannut käsille, mikä hyvä merkki, kun oppii noviisi näköjään hiukan jarrun kanssakin mutkaan menemään.
Ahvenistolta esimerkki, minun paras ratani, jossa pääsen lähimmäs kisakuskien aikoja.: Viime kesänä hard-seoksella pääsin 1.32.75, ja olin tyytyväinen, kun parani sekunnin verran edellisestä. Renkaalla oli ajettu 140 kierrosta enkan syntyessä. Sitten ostin med/soft seoksen, ja Ahvenistolle. Tiesin mennessäni, että nyt on pari sekuntia pehmeämpi kumi takana, ja toisella setilä 1.30.35. Harmitti kun oli helle, eikä enää kolmannella setillä ollut skarppi olo, ja jätin siihen. Mopo meni kuin raiteilla.
Toinen esimerkki Alastaro, Tuen rataviikko: Ensimmäisenä päivänä Pirellin SC 2:lla 1.31.05, ja rengas loppu, seuraavana päivänä Dunlop med/hard, ja paras aika 1.29,05, eli 2.0 s pois. Samalla renkaalla siten, kunnes täysin loppu, ja alle se sama Apparan med/soft, ja aika 1.28.05. Tuntumakin on aivan eri maailmasta, kun lähdet hyvällä suht pehmeällä seosrenkaalla.
Meillä on Nitrous muistaakseni Alastaron paras aika lähes identtinen, joten suoritustaso on tällä hetkellä samaa luokkaa tällä radalla, mutta sinulla parempi muualla, kun en ole Apparaa lukuunottamatta päässyt sisään muihin ratoihin
Mitä tulee vauhdin kehittymiseen,. meillä on nyrt edessä ihan toisenlainen kesä, kuin viimeksi; ne sekuunnit on he****in pitkiä tästä teenpäin, ja jo siinä ~1.26vauhdissa saattaa tulla eteen se tosiasia, että löysät on pois. Joka tapauksessa on täysin epärealistist kuviterlla että aloittelija etenee 1-2 s/päivä Alastasrossa tasosta 1.28 alaspäin.
Minulla tuli Sekunnin/päivä myös viime kesänä enkka alas päin siellä, mutta jos koko kesänä pääsen Alastarossa aikaan 1.25.xx, hypin päälläni riemusta. Se on meille taviksille tosi kovaa kyytiä.