Kemora-dataa

Aloittaja Nitrous, 11.06.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 15.09.13 - klo:15:21
Jos jos jotain kiinnostaa, vvoin laittaa tänne hi-/low kuvaa kunhan löydän luurin piuhan jostakin.

Laita ihmeessä, mielenkiintoista vertailla.

Vuorela

Paljos fastriderila oli kierrosaika tuossa kuvassa?

1:13.04 näyttäis tämmöseltä.


Videolta sama löytyy tuosta: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=3m36s

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:06
Paljos fastriderila oli kierrosaika tuossa kuvassa?



1.13.60

app

15.09.13 - klo:16:37 #168 Viimeisin muokkaus: 15.09.13 - klo:16:42 käyttäjältä app
Menettekö Vuorela ja Slowari karusellin vasempaan sisäreunsta, vai keskemmältä rataa sisään, kun säilyy noin hyvin kaarrenopeus?

Entä paljonko aikaa kuluu karusellissa, sektorilla 5?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 15.09.13 - klo:16:37
Menettekö Vuorela ja Slowari karusellin vasempaan sisäreunsta, vai keskemmältä rataa sisään, kun säilyy noin hyvin kaarrenopeus?

Entä paljonko aikaa kuluu karusellissa, sektorilla 5?

Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Lainaus käyttäjältä: app - 15.09.13 - klo:16:37
Menettekö Vuorela ja Slowari karusellin vasempaan sisäreunsta, vai keskemmältä rataa sisään, kun säilyy noin hyvin kaarrenopeus?

Entä paljonko aikaa kuluu karusellissa, sektorilla 5?

Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.

No sitten. mulla paras 19.1, mutta nopeus vasurissa hitaimmillaan 80, ja välisuoralla 106, oikeessa 74. Aika poikkeavat tavat, vai onko sulla tuossa hitaimmat nopeudet.

Ykkösmutkassa kanssa meillä eri ajotapa nopeuden perusteella. Sulla varmaan kovempi jarru ja avaus, kun mulla päin vastoin, nopeus 123.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Lainaus käyttäjältä: app - 15.09.13 - klo:16:37
Menettekö Vuorela ja Slowari karusellin vasempaan sisäreunsta, vai keskemmältä rataa sisään, kun säilyy noin hyvin kaarrenopeus?

Entä paljonko aikaa kuluu karusellissa, sektorilla 5?

Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.

Sektori 5 18.65 tuolla kierroksella. Pitää kaivaa videota niin osaan siitä linjasta jotain sanoa :)

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 15.09.13 - klo:17:02
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Lainaus käyttäjältä: app - 15.09.13 - klo:16:37
Menettekö Vuorela ja Slowari karusellin vasempaan sisäreunsta, vai keskemmältä rataa sisään, kun säilyy noin hyvin kaarrenopeus?

Entä paljonko aikaa kuluu karusellissa, sektorilla 5?

Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.

No sitten. mulla paras 19.1, mutta nopeus vasurissa hitaimmillaan 80, ja välisuoralla 106, oikeessa 74. Aika poikkeavat tavat, vai onko sulla tuossa hitaimmat nopeudet.

Ykkösmutkassa kanssa meillä eri ajotapa nopeuden perusteella. Sulla varmaan kovempi jarru ja avaus, kun mulla päin vastoin, nopeus 123.

Nopeudet vaihtelee vähän kierroksittain, muttei niissä isoa heittoa ole kierroksesta toiseen. Vasurissa aina alle 80, suora jossain 105-110 välillä ja toi oikeen hitain 70-75 yleensä siinä sisäänmenon tienoilla. Keskimutkassa sitten vähän enemmän vauhtia. Tuon kertainen ajolinja nyt osui noin. Yleensä hitaampia saa paljon kiinni tuossa paluusuoralta karuselliin. Ideana saada vauhtisäilymään paluusuoralta vasuriin niin että voi jarruttaa keskelle vasuria asti, osua välisuoran avauspaikkaan siihen sisäkanttarille ja ajaa se välisuora mahdollisimman lyhyenä ilman turhia S-mutkitteluja. Jos menen paluusuoralla liian sisältä vasuriin ei tuosta tule mitään, kun joko vauhti loppuu tai linja menee mihin sattuu. Nytkin jäi kanttarit kokoajan todella kauas, joten parantamisen varaa olis paljon.

1-2 mutkien vauhdit on mitä on. Noi ja muut nopeat mutkat on viimeisiä paikkoja missä alan riskitasoa nostamaan. On mullakin joskus ollut ykkösmutkassa vauhdit 120+, mutta suoravauhdit sitten alempia. Nyt toi ykkösmutkan hitaus tulee toki osin jarrutustekniikan paranemisesta ja vauhdin loppumisesta. Enkä edes jarruta tuohon kunnon aloitusteholla ja jarru loppuu jo paljon ennen mutkaa... Avaus on näköjään mukavan lineaarinen ja sopivan nopea, mut sehän onkin helppoa kun taluttaa sitä mopoa keskimutkassa  :)

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.09.13 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Tuolla kierroksella näin: Kolmosmutkaan kolmonen, nelonen siinä kolmosmutkan jälkeen ennen nelosmutkaa. Nelosella paluusuoran jarruun, jossa kolmonen ja kolmosella kahvilan mutkaan asti, jossa ihan lopussa kakkoselle.

Tosin toistaiseksi paluusuoran jarru->varikkosuora välin ajoin paria kokeilua lukkunottamalla kakkosella, mutta pitää opetella ajamaan kolmosella, kun moposta tulee rauhallisempi eikä välit lopu kesken siinä suoralla ennen kahvilan mutkaa (180km/h vauhdissa). Ongelmana on vaan kahvilan mutkassa pienemmän vaihtaminen, jota en vielä osaa tehdä riittävän hyvin. Ei toistaiseksi kummempaa vaikutusta kierrosaikaan kummalla vaihteella tuon lopun ajaa. Lisää vauhtia saadessa kolmosen luulisin olevan parempi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 15.09.13 - klo:13:21
Voisitko Murmela katsoa jossain välissä tuota minun dataa tuossa liitetiedostossa? Ja kommentoida jos ehdit joskus? Olis mukava tietää kuinka perseellään omat jarrut ja avaukset on?  :)

Pikanen yleisanalyysi:
Kaasulta jarrulle on seminopea, pääset maksimijarrulle yleensä heti, eikä ole sitä harrastelijoille hyvin tyypillistä jarrun puristavaa lisäystä
Mutta maksimijarru on turhan pieni, varsinkin pitkien suorien jälkeen tehoo uupuu joku 30-40%
Jarrun kevennys on suht lineaarinen, tosin välillä vähän hapuilee

Avaukset suht lineaarisia, mutta heti apeksin jälkeen et nosta pyörää yhtään pystyyn vaan avaat liikaa jolloin avauslinja menee liian pyöreeks.

Tuolla kierroksella tais viimenen vasuri mennä vituiks koska sössit jarrussa, apeksissa ja avauksessa, kaikissa tasapuolisesti. Kahvilanmurkan jarru helvetinmoista liukumista.

Käppyrästäkin näkee ett suunta on selkeesti enemmän oikee kuin väärä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.09.13 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Tuolla kierroksella näin: Kolmosmutkaan kolmonen, nelonen siinä kolmosmutkan jälkeen ennen nelosmutkaa. Nelosella paluusuoran jarruun, jossa kolmonen ja kolmosella kahvilan mutkaan asti, jossa ihan lopussa kakkoselle.

Tosin toistaiseksi paluusuoran jarru->varikkosuora välin ajoin paria kokeilua lukkunottamalla kakkosella, mutta pitää opetella ajamaan kolmosella, kun moposta tulee rauhallisempi eikä välit lopu kesken siinä suoralla ennen kahvilan mutkaa (180km/h vauhdissa). Ongelmana on vaan kahvilan mutkassa pienemmän vaihtaminen, jota en vielä osaa tehdä riittävän hyvin. Ei toistaiseksi kummempaa vaikutusta kierrosaikaan kummalla vaihteella tuon lopun ajaa. Lisää vauhtia saadessa kolmosen luulisin olevan parempi.

Mulla meni Kemorassa jotenkin näin:
1. Mutka kolmosella, katsomosuoralla vitoselle, 2. mutka nelosella tai vitosella, 3. mutka kolmonen, 4. mutka kolmonen->nelonen, pyörä pystyyn ->vitonen. Paluusuoran jarrussa kolmoselle ja sillä koko radan loppuosa, myös kahvilan mutka. Noilla mentiin 1.12.5. Kahvilanmutkasta pääsis kyllä paremmin kakkosella, mutta siinä jarrussa oli muutenkin riittävästi ohjelmaa, joten kompromissina tingin avauksesta vähän.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.09.13 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.09.13 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.09.13 - klo:16:49
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Tuolla kierroksella näin: Kolmosmutkaan kolmonen, nelonen siinä kolmosmutkan jälkeen ennen nelosmutkaa. Nelosella paluusuoran jarruun, jossa kolmonen ja kolmosella kahvilan mutkaan asti, jossa ihan lopussa kakkoselle.

Tosin toistaiseksi paluusuoran jarru->varikkosuora välin ajoin paria kokeilua lukkunottamalla kakkosella, mutta pitää opetella ajamaan kolmosella, kun moposta tulee rauhallisempi eikä välit lopu kesken siinä suoralla ennen kahvilan mutkaa (180km/h vauhdissa). Ongelmana on vaan kahvilan mutkassa pienemmän vaihtaminen, jota en vielä osaa tehdä riittävän hyvin. Ei toistaiseksi kummempaa vaikutusta kierrosaikaan kummalla vaihteella tuon lopun ajaa. Lisää vauhtia saadessa kolmosen luulisin olevan parempi.

Mulla meni Kemorassa jotenkin näin:
1. Mutka kolmosella, katsomosuoralla vitoselle, 2. mutka nelosella tai vitosella, 3. mutka kolmonen, 4. mutka kolmonen->nelonen, pyörä pystyyn ->vitonen. Paluusuoran jarrussa kolmoselle ja sillä koko radan loppuosa, myös kahvilan mutka. Noilla mentiin 1.12.5. Kahvilanmutkasta pääsis kyllä paremmin kakkosella, mutta siinä jarrussa oli muutenkin riittävästi ohjelmaa, joten kompromissina tingin avauksesta vähän.

Kuten ehkä tuosta edellisestä viestistä saattoi huomata on perusjutut opettelussa ja kokeilin mm. eri vaihteita eri kohdissa. Nyt alkoi olla jo homma vähän sinne päin, kuten Alastaron ajoista voi päätellä. Kemoralle jäi vielä ainakin pari sekuntia perusasioiden tekemiseen.

Pääsuoran vitosta tuli käytettyä tarpeen mukaan, tuossa 242km/h ei vielä tarvinut tai ei saanut mitään lisäarvoa isommasta vaihteesta. Ehkä kakkosmutkaan sais lisää mutkanopeutta vitosella... Loppuosan kolmosen käyttö tulee ensi kesänä kokeiluun, mutta kahvilan mutkassa täytyy opetella kakkoselle vaihto. Paluusuoran vitoselle en keksi syytä. Nyt osuu kierrokset sopivasti suoralle tullessa ja saa hyvin kelattua vauhtia pyörän pystyyn nostamisella. Ei tainnut sullakaan paluusuoralla sen enempää suoravauhtia (217km/h) olla?

Mikko K.

Tässä tää mun kuvatus... Onko tää pakko linkittää jonnekin, jos sen haluaa näkyviin?

Kierros 1:12,24

Ykkösmutkan avauksessa on tod. näk ohitettu joku tai jotain vastaavaa, koska tuohon mutkaan on joutunu jarruttaan aikasemmin pehmeesti ja parkkeeraamaan.  Paketti vaan kasaan ja pari sekuntia tosta vielä lähtee.

rranta

Tässä mun nopeuskuva. Hauskahan näitä on vertailla. Pistäkää kaikki tulemaan vaan, niin näkee nuo omat huonot paikat. Tietää mihin pittää keskittyä. Saapa nähä ossaanko taas. Oon vähän netti tietokone käsi....

Powered by EzPortal