Kemora-dataa

Aloittaja Nitrous, 11.06.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.05.14 - klo:01:03
Catin kierros:



Tossa meikäläisen vajaat 2 sekkaa hitaampi käppyrä. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

20.05.14 - klo:08:17 #226 Viimeisin muokkaus: 20.05.14 - klo:08:22 käyttäjältä app
3-mutkassa mulla mätti osuminen taas talven tauon jälkeen. Kysyisinkin Nitrousilta ja/tai catilta, tuletteko kyseiseen mutkaan jättämällä taiton ikään kuin liian myöhään, jarrun ollessa melko kova, jatkuen lähelle apeksia, ja kanttariin tullaan vasta sisäkanttarin puolivälin jälkeen?

Itsellä mutkan alin nopeus samaa luokkaa, mutta taitankohan liian aikaisin sisään, jolloin joudun liruttelemaan apeksin jälkeen liian kauan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:08:17
3-mutkassa mulla mätti osuminen taas talven tauon jälkeen. Kysyisinkin Nitrousilta ja/tai catilta, tuletteko kyseiseen mutkaan jättämällä taiton ikään kuin liian myöhään, jarrun ollessa melko kova, jatkuen lähelle apeksia, ja kanttariin tullaan vasta sisäkanttarin puolivälin jälkeen?

Itsellä mutkan alin nopeus samaa luokkaa, mutta taitankohan liian aikaisin sisään, jolloin joudun liruttelemaan apeksin jälkeen liian kauan.

Helevetin hyvä kysymys, johon voisin vastata, että ainakin sunnuntaina ajoin sen joka kerta eri tavalla, mutta kovaa sinne jarrutetaan sisään ja apexi taitaa tosiaan olla vasta kanttarin puolivälin jälkeen. Pääasia tuossa kolmosessa on kuitenkin se, että saa linjan nelosen avausta varten kohdalleen. Moni näyttää ajavan ton 3-4 yhdistelmän mun mielestä turhan sisältä mikä aiheuttaa sen, että nelosen ja paluusuoralle tuovan vasurin väliin tulee turha ässä. Ite käyn hakemassa vauhtia ihan sieltä ulkokanttarilta, että saa riittävän suoran avauslinjan paluusuoralle. Tossa otin kusiaisella joitain tonnareitakin kiinni, joten ei kai se ihan perseelleen mene.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: heippa - 19.05.14 - klo:11:45
Matala kymppi siellä mun mielestä on, löytyy myös juutubista se siun ajo, takakamera kuvas ajoasentoa.

Saisko juutuubi videoo näkösälle, kiitos.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:09:02
Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:08:17
3-mutkassa mulla mätti osuminen taas talven tauon jälkeen. Kysyisinkin Nitrousilta ja/tai catilta, tuletteko kyseiseen mutkaan jättämällä taiton ikään kuin liian myöhään, jarrun ollessa melko kova, jatkuen lähelle apeksia, ja kanttariin tullaan vasta sisäkanttarin puolivälin jälkeen?

Itsellä mutkan alin nopeus samaa luokkaa, mutta taitankohan liian aikaisin sisään, jolloin joudun liruttelemaan apeksin jälkeen liian kauan.

Helevetin hyvä kysymys, johon voisin vastata, että ainakin sunnuntaina ajoin sen joka kerta eri tavalla, mutta kovaa sinne jarrutetaan sisään ja apexi taitaa tosiaan olla vasta kanttarin puolivälin jälkeen. Pääasia tuossa kolmosessa on kuitenkin se, että saa linjan nelosen avausta varten kohdalleen. Moni näyttää ajavan ton 3-4 yhdistelmän mun mielestä turhan sisältä mikä aiheuttaa sen, että nelosen ja paluusuoralle tuovan vasurin väliin tulee turha ässä. Ite käyn hakemassa vauhtia ihan sieltä ulkokanttarilta, että saa riittävän suoran avauslinjan paluusuoralle. Tossa otin kusiaisella joitain tonnareitakin kiinni, joten ei kai se ihan perseelleen mene.

Kiittää hän!

Syksyllä sain osumaan sen jo aika kivasti, kun oli tosiaan jarru niin kova, että hirvitti kerran pari, josko pito riittää etusessa, kun mopo jo tosi kallellaan. Nyt oli järjestäin pehmoset jarrut, ja moottorilla liian pitkään päälle. Oli vaan talven aikana unohtunut, ja nyt aukes idea taas.

Alun hapuilun jälkeen viikonvaihteessa, ei sentään tarvinnut enää shikaanissa suuntaa korjata, mutta liian pyörenä ajelin sen kolmosen, ja tästä seuraa että avaus jää hennoksi, kun mopo jatkaa liian pitkään liian kallellaan apeksin jälkeen.
Ei muuta kun jatkossa kakkosmutkan jälkeen reilumpi avaus ja myöhempään jarrulle. Jopa niin että sisäkantariin jää jarrun myöhästyessä väliä metri pari kun ei käänny, kuin että liruttelemalla mutkaan sisään ja ulos.

JBP:n kanssa syyskuussa todettiinkin, että silloin on lähtö kolmosesta kohdallaan, kun nelosen jälkeisessä puolenvaihdossa ravistaa käsille, keulan nypätessä ilmaan puolenvaihdon aiheuttamassa kehän pitenemisessä. Työntö on tuolloin riittävän kova takaa, ja linja varmasti suora kohti vitosen kanttarin reunaa (mieluummin radan puolella :D ).

wbaum

20.05.14 - klo:13:42 #230 Viimeisin muokkaus: 20.05.14 - klo:14:37 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:09:02
Helevetin hyvä kysymys, johon voisin vastata, että ainakin sunnuntaina ajoin sen joka kerta eri tavalla, mutta kovaa sinne jarrutetaan sisään ja apexi taitaa tosiaan olla vasta kanttarin puolivälin jälkeen. Pääasia tuossa kolmosessa on kuitenkin se, että saa linjan nelosen avausta varten kohdalleen. Moni näyttää ajavan ton 3-4 yhdistelmän mun mielestä turhan sisältä mikä aiheuttaa sen, että nelosen ja paluusuoralle tuovan vasurin väliin tulee turha ässä. Ite käyn hakemassa vauhtia ihan sieltä ulkokanttarilta, että saa riittävän suoran avauslinjan paluusuoralle. Tossa otin kusiaisella joitain tonnareitakin kiinni, joten ei kai se ihan perseelleen mene.
Eikö teitä häiritse se kolmosen outin muoto ulkokanttarilla, mulla oli siinä sladissa vehje vähän väliä siinä jos menin syvälle niin tuli kammo siihen paikkaan. Ihan luonnoton paikka lyödä lisää hanaa nelosen inniin kun on jatkuvasti pidon rajamailla. Siinä etsiä luottoa sitten... En tiä onko se tuo 190/55 superbike pro vai mikä se ongelma.

Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:13:26
JBP:n kanssa syyskuussa todettiinkin, että silloin on lähtö kolmosesta kohdallaan, kun nelosen jälkeisessä puolenvaihdossa ravistaa käsille, keulan nypätessä ilmaan puolenvaihdon aiheuttamassa kehän pitenemisessä. Työntö on tuolloin riittävän kova takaa, ja linja varmasti suora kohti vitosen kanttarin reunaa (mieluummin radan puolella :D ).
Eikös siinä oo jotain pattia radassa nelosen-vitosen kohdalla "optimisuoralla", keula ilmassa pitäis mennä vaan leijuen :D

wehna

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.05.14 - klo:09:43
Lainaus käyttäjältä: heippa - 19.05.14 - klo:11:45
Matala kymppi siellä mun mielestä on, löytyy myös juutubista se siun ajo, takakamera kuvas ajoasentoa.

Saisko juutuubi videoo näkösälle, kiitos.

Mun puolesta videon voi laittaa näkyville.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

app

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.05.14 - klo:13:42

Eikös siinä oo jotain pattia radassa nelosen-vitosen kohdalla "optimisuoralla", keula ilmassa pitäis mennä vaan leijuen :D

En usko että on patti, vaan johtuu nopeasta puolenvaihdosta, jolloin nelosmutkan kanttarin jälkeen takasen kontakti asfalttiin siirtyy hetkessä oikealta kantilta renkaan keskelle. Takapyörässä sen verran massaa, että sen liike-energia yhdistettynä jo alkaneeseen avaukseen, saa keulan kevenemään pieneksi hetkeksi, niin että käväsee hiukan ilmassa, ja tuntuu käsissä ravistuksena.

wbaum

20.05.14 - klo:14:06 #233 Viimeisin muokkaus: 20.05.14 - klo:14:35 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:13:52
En usko että on patti, vaan johtuu nopeasta puolenvaihdosta, jolloin nelosmutkan kanttarin jälkeen takasen kontakti asfalttiin siirtyy hetkessä oikealta kantilta renkaan keskelle. Takapyörässä sen verran massaa, että sen liike-energia yhdistettynä jo alkaneeseen avaukseen, saa keulan kevenemään pieneksi hetkeksi, niin että käväsee hiukan ilmassa, ja tuntuu käsissä ravistuksena.
Okoo, no siitä se varmaan johtuu. Itelläkin sitten huomannut vähäisesti samaa kun on päässyt hyvin linjalle. Niin tiukalla ohjausiskari että paljoa enempää se nyt ei voikkaan vatkata.

app

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.05.14 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:13:52
En usko että on patti, vaan johtuu nopeasta puolenvaihdosta, jolloin nelosmutkan kanttarin jälkeen takasen kontakti asfalttiin siirtyy hetkessä oikealta kantilta renkaan keskelle. Takapyörässä sen verran massaa, että sen liike-energia yhdistettynä jo alkaneeseen avaukseen, saa keulan kevenemään pieneksi hetkeksi, niin että käväsee hiukan ilmassa, ja tuntuu käsissä ravistuksena.
Okoo, no siitä se varmaan johtuu. Itelläkin sitten huomannut vähäisesti samaa kun on päässyt hyvin päässyt linjalle. Niin tiukalla ohjausiskari että paljoa enempää se nyt ei voikkaan vatkata.

Sama juttu, ohjausiskari niin kireellä kun wehnä antaa laittaa. Pitää vielä joskus kattoo, onko siellä epätasaisuutta, mutta pääasia ettei löydy The Sauma. Sit se on menoo taas.. 

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.05.14 - klo:13:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:09:02
Helevetin hyvä kysymys, johon voisin vastata, että ainakin sunnuntaina ajoin sen joka kerta eri tavalla, mutta kovaa sinne jarrutetaan sisään ja apexi taitaa tosiaan olla vasta kanttarin puolivälin jälkeen. Pääasia tuossa kolmosessa on kuitenkin se, että saa linjan nelosen avausta varten kohdalleen. Moni näyttää ajavan ton 3-4 yhdistelmän mun mielestä turhan sisältä mikä aiheuttaa sen, että nelosen ja paluusuoralle tuovan vasurin väliin tulee turha ässä. Ite käyn hakemassa vauhtia ihan sieltä ulkokanttarilta, että saa riittävän suoran avauslinjan paluusuoralle. Tossa otin kusiaisella joitain tonnareitakin kiinni, joten ei kai se ihan perseelleen mene.
Eikö teitä häiritse se kolmosen outin muoto ulkokanttarilla, mulla oli siinä sladissa vehje vähän väliä siinä jos menin syvälle niin tuli kammo siihen paikkaan. Ihan luonnoton paikka lyödä lisää hanaa nelosen inniin kun on jatkuvasti pidon rajamailla. Siinä etsiä luottoa sitten... En tiä onko se tuo 190/55 superbike pro vai mikä se ongelma.

Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:13:26
JBP:n kanssa syyskuussa todettiinkin, että silloin on lähtö kolmosesta kohdallaan, kun nelosen jälkeisessä puolenvaihdossa ravistaa käsille, keulan nypätessä ilmaan puolenvaihdon aiheuttamassa kehän pitenemisessä. Työntö on tuolloin riittävän kova takaa, ja linja varmasti suora kohti vitosen kanttarin reunaa (mieluummin radan puolella :D ).
Eikös siinä oo jotain pattia radassa nelosen-vitosen kohdalla "optimisuoralla", keula ilmassa pitäis mennä vaan leijuen :D

Yrität ajaa ton yhdistelmän todennäköisesti niin, että kiihdytät koko ajan ja samalla pidät linjan koko ajan niin sisällä, että radan uloin kolmannes jää käyttämättä ja nelosen jälkeen tulee kiire kääntää vasuriin etkä saa kaasua auki kuin vasta sen vasurin jälkeen?
Ite ajoin tuon tonnarilla niin, että kolmosesta kova avaus sinne ulkokanttarille (siinä taitoksen päällä pieni kaasun kevennys, ettei lähde liikaa sladiin), vähän ennen kanttarin loppupäätä rulla kiinni (tai jopa pieni neppaus jarrusta, että keula tippuu), odotus, että keula osottaa paluusuoralle vasurin sisäkanttariin ja sit niin kova avaus kun vaan uskaltaa. Parhaillaan mulla tais olla rulla kokonaan auki jo ennen nelosen sisäkanttaria. Ajatuksena tuossa on se, että molemmista mutkista pääsee avaamaan suoremmalla linjalla, eikä tartte pitää mopoo niin pitkään kallellaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Jos minua tarkoitit, niin ajan kolmosen jälkeen läheltä ulkokanttaria, avaten koko ajan niin paljon kun uskaltaa pitoa ajatellen. Ikään kuin yhtä mutkaa menis. Nelosmutkaa ennen sen verran keventäen, että taittuu sinne sisäkanttarin vierestä. Ei jarrua.
Riippuu tietysti moposta ja vaihteesta, millä shikaaniin tullaan, milloin kaasu avataan kokonaan, mutta lauantaina kysyessäni eräältä 1.07-vauhtiselta puukädeltä, missä kaasu kokonaan auki tässä, hän sanoi pystyvänsä avaamaan sen vasta juuri ennen paluusuoran jarrua kokonaan. 
Ryhdyin ajamaan nelosvaihteella kolmosen läpi, ettei tarvii siinä ulkokanttarin kohdalla potkia sitä. 

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.14 - klo:16:35
Jos minua tarkoitit, niin ajan kolmosen jälkeen läheltä ulkokanttaria, avaten koko ajan niin paljon kun uskaltaa pitoa ajatellen. Ikään kuin yhtä mutkaa menis. Nelosmutkaa ennen sen verran keventäen, että taittuu sinne sisäkanttarin vierestä. Ei jarrua.
Riippuu tietysti moposta ja vaihteesta, millä shikaaniin tullaan, milloin kaasu avataan kokonaan, mutta lauantaina kysyessäni eräältä 1.07-vauhtiselta puukädeltä, missä kaasu kokonaan auki tässä, hän sanoi pystyvänsä avaamaan sen vasta juuri ennen paluusuoran jarrua kokonaan.
Ryhdyin ajamaan nelosvaihteella kolmosen läpi, ettei tarvii siinä ulkokanttarin kohdalla potkia sitä.

Eiku wbaumia tarkotin. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

eri-ernesti

20.05.14 - klo:18:56 #238 Viimeisin muokkaus: 20.05.14 - klo:19:00 käyttäjältä eri-ernesti
Jarruissa hakemista ilmeisesti...

wbaum

21.05.14 - klo:01:00 #239 Viimeisin muokkaus: 21.05.14 - klo:01:09 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:15:18
Yrität ajaa ton yhdistelmän todennäköisesti niin, että kiihdytät koko ajan ja samalla pidät linjan koko ajan niin sisällä, että radan uloin kolmannes jää käyttämättä ja nelosen jälkeen tulee kiire kääntää vasuriin etkä saa kaasua auki kuin vasta sen vasurin jälkeen?
Ite ajoin tuon tonnarilla niin, että kolmosesta kova avaus sinne ulkokanttarille (siinä taitoksen päällä pieni kaasun kevennys, ettei lähde liikaa sladiin), vähän ennen kanttarin loppupäätä rulla kiinni (tai jopa pieni neppaus jarrusta, että keula tippuu), odotus, että keula osottaa paluusuoralle vasurin sisäkanttariin ja sit niin kova avaus kun vaan uskaltaa. Parhaillaan mulla tais olla rulla kokonaan auki jo ennen nelosen sisäkanttaria. Ajatuksena tuossa on se, että molemmista mutkista pääsee avaamaan suoremmalla linjalla, eikä tartte pitää mopoo niin pitkään kallellaan.
Kyllä, mä ajan juuri noin sen kuin mitä epäilit :D Siis kakkosesta koitan avata kolmoseen ulkoreunaa kohti (tää on jo ehkä virhe, pitäis kai yrittää avata keskelle rataa suunnilleen.) Sitten jarrulle, ja oon siellä mielestäni tosi syvään ja koitan saada pikkuhiljaa kaasua lisää niin että se kasvaisi koko ajan. Jos tää onnistuu niin kaasu on noussut lineaarisesti vitoseen asti ja jossain sen jälkeen on tuppi ~nurin. Usein käy vaan niin että tuohon kiihdytykseen tulee taukoja kun meinaa tulla vitosen sisä- tai ulkokanttari silmille kun en ole pystynyt ajamaan nelosen kanttareeseen sisään...

Hämmentävä vaan tuo että silloin kun tuo kiihdytyskäyrä on "portaikko" on mun sektoriaika ollut monesti parempi kuin näillä "osuneilla", mun mutka-ajo on varmaan niin heikko...

Siis tajusinko nyt oikein tuon mitä selitit, että kolmoseen tullessa tullaan toooodella syvälle (eli kakkosesta survotaan ihan tosissaan), käännetään jarruttaen pyörä ulkokanttaretta kohti ja lyödään hanaa pieni tovi ja siellä viittä vaille ulkokanttareella jarrulle uusiksi? Mennäänkö tässä kolmosen sisäkanttarille ollenkaan?

Powered by EzPortal