Kemora-dataa

Aloittaja Nitrous, 11.06.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:23:07
Ei kai se paino edes kaikkea meinaa, vaan myös moottorin hyrrävoimat ovat tonarissa isommat.
Mutta jos siihen kuussatkuun saisikin tonarin tehot, niin sitten sinne pitäisikin laittaa tonarin voimansiirto...
Tai lyhentää huoltoväliä...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 20.09.14 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:42Tolla tekniikalla kusiainen tonnarin tehoilla vois oikeesti olla realismia. Vois tehä aika murhaavaa jälkee radalla.

Miksi turbotettu kusiainen, kun voit ostaa tonnisen? :) Sun ja mun mopolla märkäpainossa eroa 13kg, turbon ymppääminen varmaankin aika hyvin tuon painoeron söisi pois, en kyllä mahdollisesta teholisäyksestä osaa sanoa. Seuraava abs-malli 600RR on samanpainoinen, kuin mun tonninen.

http://www.hondanews.com/channels/powersports-motorcycles-sport-cbr600rr/releases/2008-honda-cbr600rr-specifications

http://www.hondanews.com/channels/powersports-motorcycles-sport-cbr1000rr/releases/2008-honda-cbr1000rr-specifications
Noh...kaupan paino ja ratapaino on karvan eri juttuja. Olihan mullakin se rytkönen, joka paino n. 170kg ajokunnossa, eli selkeesti alipainonen kisasääntöihin tyhjällä tankilla. Toi mun nykynen Honda painaa tod. näk. enemmän. Ton nykysen ceebran sais varmaan tiputettua johonkin 150kg huitteilla jos olis rahaa rakennella. Fiksusti toteutetulla mekaanisella ahtimella saatas paino edelleen tonnaria pienemmäksi ja kone olis edelleen kapeempi kuin tonnarissa, mutta voimaa saman verran. Se minkä takia tätä edes yhtään enempi funtsin, on se kun tuli luettua noita moottoreita pääaineena TKK:lla, eli pieni haisu siitä on olemassa, että mikä olis nykytekniikalla mahdollista jos säännöt/oma raha ei rajottas.

Mutta eikös tonnisesta saa ihan samaan malliin sitä painoa pudotettua? Jkv toki enemmän painoa väistämättä jäisi moottorin osalta. Tuohon sun keulaan muuten, onkohan tässä tonnisessa kuinka samanlainen etujousitus, kun mulla pohjaa vain kaikista kovimmissa jarruissa (~-1,3G) jkv, ei oikeastaan juuri mua häiritse. Mutta mulla vakiokeula, hydraulistopperit tallella ja lihasmassaa melko paljon enemmän, eli oisko vaan sulla huoltoa vailla keula? :)

tamik87

Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:23:07
Ei kai se paino edes kaikkea meinaa, vaan myös moottorin hyrrävoimat ovat tonarissa isommat.
Mutta jos siihen kuussatkuun saisikin tonarin tehot, niin sitten sinne pitäisikin laittaa tonarin voimansiirto...

Näinhän se on. Vääntö tuplaantuu niin vaihteiston väsymisikä tippuu huomattavasti jos ei kasvateta hammaspyörien hampaiden kokoa mikä taas kasvattaa koko hammaspyörän ja vaihteiston painoa. Toki voi kalliimmalla teräksellä, lämpökäsittelyllä ja tarkemmalla viimeistelyllä saada samankokoisesta vaihteistosta enemmän vääntöä läpi.

Nitrous

20.09.14 - klo:23:16 #378 Viimeisin muokkaus: 21.09.14 - klo:08:17 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 20.09.14 - klo:23:11
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 20.09.14 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:42Tolla tekniikalla kusiainen tonnarin tehoilla vois oikeesti olla realismia. Vois tehä aika murhaavaa jälkee radalla.

Miksi turbotettu kusiainen, kun voit ostaa tonnisen? :) Sun ja mun mopolla märkäpainossa eroa 13kg, turbon ymppääminen varmaankin aika hyvin tuon painoeron söisi pois, en kyllä mahdollisesta teholisäyksestä osaa sanoa. Seuraava abs-malli 600RR on samanpainoinen, kuin mun tonninen.

http://www.hondanews.com/channels/powersports-motorcycles-sport-cbr600rr/releases/2008-honda-cbr600rr-specifications

http://www.hondanews.com/channels/powersports-motorcycles-sport-cbr1000rr/releases/2008-honda-cbr1000rr-specifications
Noh...kaupan paino ja ratapaino on karvan eri juttuja. Olihan mullakin se rytkönen, joka paino n. 170kg ajokunnossa, eli selkeesti alipainonen kisasääntöihin tyhjällä tankilla. Toi mun nykynen Honda painaa tod. näk. enemmän. Ton nykysen ceebran sais varmaan tiputettua johonkin 150kg huitteilla jos olis rahaa rakennella. Fiksusti toteutetulla mekaanisella ahtimella saatas paino edelleen tonnaria pienemmäksi ja kone olis edelleen kapeempi kuin tonnarissa, mutta voimaa saman verran. Se minkä takia tätä edes yhtään enempi funtsin, on se kun tuli luettua noita moottoreita pääaineena TKK:lla, eli pieni haisu siitä on olemassa, että mikä olis nykytekniikalla mahdollista jos säännöt/oma raha ei rajottas.

Mutta eikös tonnisesta saa ihan samaan malliin sitä painoa pudotettua? Jkv toki enemmän painoa väistämättä jäisi moottorin osalta. Tuohon sun keulaan muuten, onkohan tässä tonnisessa kuinka samanlainen etujousitus, kun mulla pohjaa vain kaikista kovimmissa jarruissa (~-1,3G) jkv, ei oikeastaan juuri mua häiritse. Mutta mulla vakiokeula, hydraulistopperit tallella ja lihasmassaa melko paljon enemmän, eli oisko vaan sulla huoltoa vailla keula? :)
Eri keula on tonnarissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:10
Jos tuota oikein tulkitsin niin mä ajan ton kahvilanmutkab karvan terävämmin ja pääsen avaamaan aiemmin. Toki jos näkis kiihtyvyydet rinnakkain niin olis helpompi sanoo.

Mä taas mutulla veikkaisin ett Vuorela tulee liian suoralla jarrulla (kämmänny ton kahvilan tolla kierroksella), ja joutuu venaamaan ett mopo kääntyy. Sä taasen pyöremmällä jarrulla ja mopo on valmiiks oikeeseen suuntaan.


Onneksi tuonkin mutkan voi kämmätä monella tavoin. Ei siinä nyt kovin kaksisesti osuta paikalleen missään kohtaa:
https://www.youtube.com/watch?v=DiLMj-rNFwQ

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 20.09.14 - klo:23:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:10
Jos tuota oikein tulkitsin niin mä ajan ton kahvilanmutkab karvan terävämmin ja pääsen avaamaan aiemmin. Toki jos näkis kiihtyvyydet rinnakkain niin olis helpompi sanoo.

Mä taas mutulla veikkaisin ett Vuorela tulee liian suoralla jarrulla (kämmänny ton kahvilan tolla kierroksella), ja joutuu venaamaan ett mopo kääntyy. Sä taasen pyöremmällä jarrulla ja mopo on valmiiks oikeeseen suuntaan.


Onneksi tuonkin mutkan voi kämmätä monella tavoin. Ei siinä nyt kovin kaksisesti osuta paikalleen missään kohtaa:
Äkkiseltään katsoen taitat vähä reilu sata metrii liian aikasin kahvilan mutkaan ja jätät yli puolet rataa käyttämättä ennen apeksii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:23:49
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 20.09.14 - klo:23:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:10
Jos tuota oikein tulkitsin niin mä ajan ton kahvilanmutkab karvan terävämmin ja pääsen avaamaan aiemmin. Toki jos näkis kiihtyvyydet rinnakkain niin olis helpompi sanoo.

Mä taas mutulla veikkaisin ett Vuorela tulee liian suoralla jarrulla (kämmänny ton kahvilan tolla kierroksella), ja joutuu venaamaan ett mopo kääntyy. Sä taasen pyöremmällä jarrulla ja mopo on valmiiks oikeeseen suuntaan.


Onneksi tuonkin mutkan voi kämmätä monella tavoin. Ei siinä nyt kovin kaksisesti osuta paikalleen missään kohtaa:
Äkkiseltään katsoen taitat vähä reilu sata metrii liian aikasin kahvilan mutkaan ja jätät yli puolet rataa käyttämättä ennen apeksii.
Jep, jos 0,5 - 3m lähemmäs radan reunoja menis, niin vois johonkin päästäkin. Noin äkkisältään katottuna ulkoreuna taitossa, eka sisäkanttari, ulkoreunassa käynti, apeksi ja avauksen ulkokanttari jää kauas tavoitteesta. Sektoriaika 9,09s, aika paljon paremminkin on joskus päästy.

paaton

Minä tajusin tuon saman ongelman yllättäen ihan itse. Tulin jarruun keskeltä rataa ja yritin jarruttaa vaan mahdollisimman kovaa. Olihan siinä tosiaan vauhdin tuntua, mutta keskimutkassa sai odotella tasakaasulla ihan penteleen kauan.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 21.09.14 - klo:09:37
Minä tajusin tuon saman ongelman yllättäen ihan itse. Tulin jarruun keskeltä rataa ja yritin jarruttaa vaan mahdollisimman kovaa. Olihan siinä tosiaan vauhdin tuntua, mutta keskimutkassa sai odotella tasakaasulla ihan penteleen kauan.

Näitä johonkin tuli tuon videon reissun jälkeen kirjoitettuakin, mutta laitetaan uudestaan. Kahvilan sisäänmenoa yrittänyt saada paremmaksi opettelemälla kakkoselle vaihdon vasta ekan sisäkanttarin jälkeen ja rullaamalla mutkaan sisään. Kaasulla sen radan poikki menevän valkoisen viivan yli(ainakin ajatuksissa) ja jarrumerkki vasta siellä ekalla sisäkanttarilla. Saa tuolla ainakin vauhdin säilymään mutkaan paremmin jolloin pystyy lopussa kääntämään mopon jarrulla. Vaatii vaan taas jonkun verran toistoja että saa apeksin toistuvasti osumaan, kun lähestyminen on niin erilainen. Sai tuolla sisäänmenon aika-eron nitroukseen pudotettua suht nolliin, vielä kun avauksen sais samalla osumaan.

Jos menen tuossa kohtaa suoraan kaasulta jarrulle, niin eihän siellä mutkassa ole mitään muuta kuin aikaa odotella että pysähtyykö mopo paikalleen vai jaksaako vauhti viedä apeksiin asti :)

Samana viikonloppuna kun katseli catin menoa kahvilaan, niin onhan se vähän erilaista kun tyrkätään kaasulla sinne ekalle sisäkanttarille asti. Tai ainakin lähelle. Näkeehän sen toki sitten kellostakin että ajetaan eikä körötellä :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.09.14 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: paaton - 21.09.14 - klo:09:37
Minä tajusin tuon saman ongelman yllättäen ihan itse. Tulin jarruun keskeltä rataa ja yritin jarruttaa vaan mahdollisimman kovaa. Olihan siinä tosiaan vauhdin tuntua, mutta keskimutkassa sai odotella tasakaasulla ihan penteleen kauan.

Näitä johonkin tuli tuon videon reissun jälkeen kirjoitettuakin, mutta laitetaan uudestaan. Kahvilan sisäänmenoa yrittänyt saada paremmaksi opettelemälla kakkoselle vaihdon vasta ekan sisäkanttarin jälkeen ja rullaamalla mutkaan sisään. Kaasulla sen radan poikki menevän valkoisen viivan yli(ainakin ajatuksissa) ja jarrumerkki vasta siellä ekalla sisäkanttarilla. Saa tuolla ainakin vauhdin säilymään mutkaan paremmin jolloin pystyy lopussa kääntämään mopon jarrulla. Vaatii vaan taas jonkun verran toistoja että saa apeksin toistuvasti osumaan, kun lähestyminen on niin erilainen. Sai tuolla sisäänmenon aika-eron nitroukseen pudotettua suht nolliin, vielä kun avauksen sais samalla osumaan.

Jos menen tuossa kohtaa suoraan kaasulta jarrulle, niin eihän siellä mutkassa ole mitään muuta kuin aikaa odotella että pysähtyykö mopo paikalleen vai jaksaako vauhti viedä apeksiin asti :)

Samana viikonloppuna kun katseli catin menoa kahvilaan, niin onhan se vähän erilaista kun tyrkätään kaasulla sinne ekalle sisäkanttarille asti. Tai ainakin lähelle. Näkeehän sen toki sitten kellostakin että ajetaan eikä körötellä :)
Toi on kyllä hankala paikka varsinkin tonnarilla kun keula on kevyt siinä kohtaa kun pitäs taittaa sisään. Kusiaisella huomattavasti helpompi, koska painoa on paremmin keulalla, mutta silti tulee eka höllättyä kaasua ja sit vasta mentyä jarrulle. Ja mitä myöhemmin tossa vaihtaa pienemmälle, sen vähemmän mopo elää vaihdon takia ja sen vähemmän moottorijarru syö sitä vauhtia (joka loppuua aina kuitenkin kesken). Ite taidan tiputtaa kolmosen jossain siinä sisäkanttarin jälkeen ja kakkosen vasta ihan siellä ulkolaidassa vain hetkeä ennen kuin tarttee ruveta avaamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.02.15 - klo:17:32
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.02.15 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.02.15 - klo:15:04
Eli yhteensä 2,59 sekunnin ajan per 79 sekunttia kestävä kierros. Eli 3,3% ajasta on kaasu pohjassa.

Ja joku vielä väittää, että Suomen radoilla ei pääse käyttämään tonnarin tehoja! Hah! :D


Kemorasta ois mielenkiinoista nähdä vastaavat luvut. Prosentuaalisesti siellä mennään isosti enemmän kaasu selällään.

Mites ois kisabimmerillä ajettu kisakierros Kemoraa ajalla 1:08.83, kaasu ei kertaakaan 100%, maksimissaan 98%?

Tai 1:08.33 ja kapula 100% 0,123 sekunttia katsomosuoran avauksessa?

Tai 1:08.05, kapula&läpät 100%, ajat:

Varikkosuora:
0,458
keulii (eli joutuu himmaamaan kaasua)
0,260

Katsomosuora:
1,808
keulii
0,241
keulii
2,454

4-5 välisuora
0,469
keulii

Paluusuora
1,117

Yhteensä 6,807 sekunttia kierroksesta läppä selällään, eli abaut tasan 10% ajasta.

Eli tahtois sanoo että tommosia 1:08:ja voi kemoralla körötellä joko rennosti vihellellen ilman täyttä kaasua, tai sit ihan eniten kaasua räpäten ja keula pomppien. Sama kuski ja sama mopo ja sama kisa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Kun nyt oot innostunu noita tonnarin kaasun asentoja tuijottamaan niin oot varmaan ymmärtäny myös mitkä tekijät mopossa vaikuttaa siihen kaasun käytettävyyteen? Villinä veikkauksena sanoisin, että nopeen ryhmän harrastelija pääsee kemoralla tonnarilla tuohon n.6 sekunnin kaasunkäyttöön kierroksella ilman keulimisongelmia. Tämä kommentti ihan vain siksi, että porukka miettisi vähän enemmän, että mikä kaikki vaikuttaa mihinkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.03.15 - klo:07:35
^Kun nyt oot innostunu noita tonnarin kaasun asentoja tuijottamaan niin oot varmaan ymmärtäny myös mitkä tekijät mopossa vaikuttaa siihen kaasun käytettävyyteen? Villinä veikkauksena sanoisin, että nopeen ryhmän harrastelija pääsee kemoralla tonnarilla tuohon n.6 sekunnin kaasunkäyttöön kierroksella ilman keulimisongelmia. Tämä kommentti ihan vain siksi, että porukka miettisi vähän enemmän, että mikä kaikki vaikuttaa mihinkin.
Joo, kyllähän sen kaasun pitää olla old skool meiningillä 1:1, ja antaa kuskin hoitaa hommat. Harmi vaan ett nykysin ei oo enää kakstahtikoneita kuninkuusluokassa, niin ois vielä enemmän kuskin hanskasta kiinni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.03.15 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.03.15 - klo:07:35
^Kun nyt oot innostunu noita tonnarin kaasun asentoja tuijottamaan niin oot varmaan ymmärtäny myös mitkä tekijät mopossa vaikuttaa siihen kaasun käytettävyyteen? Villinä veikkauksena sanoisin, että nopeen ryhmän harrastelija pääsee kemoralla tonnarilla tuohon n.6 sekunnin kaasunkäyttöön kierroksella ilman keulimisongelmia. Tämä kommentti ihan vain siksi, että porukka miettisi vähän enemmän, että mikä kaikki vaikuttaa mihinkin.
Joo, kyllähän sen kaasun pitää olla old skool meiningillä 1:1, ja antaa kuskin hoitaa hommat. Harmi vaan ett nykysin ei oo enää kakstahtikoneita kuninkuusluokassa, niin ois vielä enemmän kuskin hanskasta kiinni.
Itseasiassa elektroniikan kans kaasukapulan 100% asento pitäs lisääntyä vs. vanhan koulukunnan laitteet. Jos A:n kärjen vauhteja ajavalla kuskilla on kaasu noin vähän 100% auki ratakierroksella siitä voi äkkiseltään päätellä, että voimaa on aikalailla omiks tarpeiks käytössä ja elektroniikka ei hirveesti rajota menoo vaan kuski paikkaa hanskalla. Teoriassa optimihan olisi, ettei kaasua tarvitse kierroksella käyttää maksimissaan kuin 99,9% auki, koska silloin tehoa on juuri riittävästi, mutta ei liikaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.03.15 - klo:20:03
Itseasiassa elektroniikan kans kaasukapulan 100% asento pitäs lisääntyä vs. vanhan koulukunnan laitteet.
Eikä pitäis jos ajetaan old skool meiningillä ja kapula on 1:1. Ei old skool meininki vaadi old skool laitteita, se vaatii ainostaan old skool asenteen.


Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal