Lainaus käyttäjältä: menac - 10.03.12 - klo:09:12
Voi jeesus. Tää on kuin kiihkouskovaisen kanssa väittelisi.
Et ole ainoa. Kokeillaan faktojen maailmaa, katsotaan kuinka käy vai joudunko taipumaan ja tunnustamaan, että maapallo on sittenkin litteä.
Fakta 1. Olen Juhaa nopeampi. Sen verran nopeampi, että ohittaisin kierroksella kilpailussa. Millainen vauhti on 1:30.0 ja millainen 1:26.0 voi aiheeseen perehtymättömämpi tarkastella vaikka tuolta:
http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_tuloksetAlla kärkiviisikon ajat, osa ajanut tonnisella, osa kusiaisella. Timon pyörä on verrattavissa omaani, hieman paremmalla alustalla tosin, mutta tehot samat.
1 66 Timo Viinikka 01:25.011 Yamaha R1
2 99 Olli E Immonen 01:25.873 Honda CBR 1000 RR
3 2 Santtu Pyymäki 01:26.192 11 121,609 Suzuki 600
4 65 Markus Pulkkinen 01:26.170 Yamaha 600
5 5 Jukka Pöllänen 01:26.933
Fakta 2 En juurikaan roiku pyörän päällä, aika eleettömästi liikun, videoilta asian voi tarkastaa jos epäilyttää
Fakta 3 En ole 12 vuoden aikana kaatunut kertaakaan moottoriradalla treeneissä, en kertaakaan kuivalla, kisalähtöjä takana vajaa 50, ratapäiviä vajaa 700. Sateella olen kisassa kaatunut kerran.
Faktoista (premisseistä) 2 ja 3 vedetty johtopäätös: Roikkumattomuus ei johda automaattisesti kaatumiseen vauhdin kasvaessa tasolle 1:34 kun se ei johda kaatumiseen selkesti kovemmassa vauhdissakaan (1:26). Uskaltaisin väittää, ettei tästä maasta löydy yhtään kuskia, maailmatakaan tuskin montaa, joka ajaisi omalla pyörälläni 8 sekuntia/kierros nopeammin Alastarolla kuin minä (rataennätys on 1:17 alkuinen hieman laitetummalla pyörällä ja hieman pitävimmillä renkailla ja Kallion ajamana).
Fakta 4 Alle 20 ratapäivää ja ensimmäistä kesää ajanut kuski (nainen) ajoi 1:34 alkuisen ajan Alastarolla ZX6R vm. 2005 -pyörällä minun ja muutaman muun neuvojen jälkeen.
Fakta 5 (tosin kuljettajan itsensä kertomaa) n. 80:n ratapäivän ja 4 vuoden jälkeen kuljettaja (mies) ei ollut vielä päässyt 1:34 alkuiseen aikaan Alastarolla ZX6R vm. 2005 -pyörällään. Samalla kuljettajalla on kuitenkin omasta mielestään kompetenssia neuvoa itseään huomattavasti nopeampia kuljettajia.
Fakta 6 Väitteistä huolimatta tässä jo useamman kerran jauhettu kaato EI tapahtunut keskimutkassa vaan mutkan alussa.
Oletus kaadon syistä: a) liian kova ja äkillinen jarrutus, joka johti eturenkaan pidon menettämiseen b) pidon menettämisen jälkeen pyörä kallistui kyljelleen, c) jalkatappi otti kiinni rataan d) jonka jälkeen myös takarenkaan pito loppui ja e) pyörä kaatui kyljelleen.
Fakta 7 Kävin itse tutkimassa paikan päällä kaatumisen jäljet toisen kouluttajan kanssa ja kuvasimme jäljet ja analysoimme asiaa muutaman muun aihepiiriin perehtyneen kanssa.
Fakta 8 Murmela alias Murmela joka väittää kaadon tapahtuneen keskimutkassa ja johtuneen liiallisesta roikkumisesta EI ole nähnyt kaatoa, EIKÄ ole käynyt kaadon jälkiä tutkimassa VAAN on tehnyt oletuksia mielikuviensa perusteella JA vetänyt näistä fiktiivisistä, todellisuuteen pohjautumattomista mielikuvistaan johtopäätöksiä jotka ovat nyt vaan vääriä.
Jatkamme opetusta meidän metodeilla ja elämme oletuksessa, että saamme kouluttamamme kuljettajat lähes poikkeuksetta oppimaan ajamaan nopeammin ja turvallisemmin mitä itse olemme oppineet yrityksen ja erehdyksen kautta. Toistaiseksi näin on kaikkien kohdalla käynyt.
Jos murmelalla ei ole itse aiheeseen mitään annettavaa, voi toki jatkaa henkilöön käyvää arvostelua. Reiluuden nimissä toivoisin sen kuitenkin tapahtuvan ihan nokatusten.