Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 17.08.12 - klo:18:26
Jos huipulle pyritään,rajat on pakko ylittää eikä vältellä iankaikkisesti riskejä.Muuten kiertää rataa mailman tappiin ilman tulosta.Jukka voisi kertoa tarkemmin,milloin kuljettaja on valmis voittamaan kisalähdön?
Jos +40 -vuotiaana RR-kisailun aloittanut kuski pääsee huipulle (MotoGP:n tai MM:n kärki) niin nostan kypärän aika korkealle, vaikka munasillaan menen viemään sen Stadikan torniin.
Puurot ja vellit alkaa mennä sekaisin. Minun puolestani (ja mielestäni) kuljettaja saa ottaa niin paljon riskejä kuin perse kestää. Koulutettavani (nainen) on niitä ottanut huomattavasti enemmän kuin minä ja kaatunutkin aika monta kertaa reilun vuoden aikana. Tulosta on syntynyt ja illat on mopoa fiksailtu.
Olen vain todennut, että joistakin kuskeista näkee milloin riskit alkavat nousta ja pääsee 10 %:n listalle. Jotkut uskovat kun käy sanomassa, että nyt on ehkä liikaa avausta/kallistusta/jarrua/päin hel****iä olevaa ajolinjaa. Vauhti kasvaa, riskit vähenevät. Osa taas syystä tai toisesta yrittää kasvattavaa vauhtiaan VAIN riskitasoa nostamalla. Joku Wehniäisen Kari ajelee 1:22 alkuista kierrosaikaa Alastarolla käytännössä nollariskillä. Itse uskoisin pääseväni 1:23 alkuisia jos nostaisin riskin tasolle jossa kaato tulisi joka toinen päivä. Nyt on vaan rusto siinä kunnossa ettei kärsi edes autossa istua, joten lisäkivut eivät hirveästi nappaa, joten ajelen miten ajelen ja muut menkööt miten menevät.
Se on sitten asia erikseen jos kuskin ajotyyli on muita vaarantava. Esim. älyttömät ohitukset apeksiin, ajolinjan poukkoilu, törkeät kiilailut jne. Silloin siihen tulee puuttua.
Itse tykkään ennustella. Ennustin, että koulutettavani tullee ajamaan erästä neuvoja antavaa kovempaa tänä kesänä vaikka saikin häneltä paljon kritiikkiä ajoasennosta ym. talven aikana. Kemoralla tämä on jo aika isolla marginaalilla toteutunut, Alastarolla todennäköisesti tänä vuonna. Ennustan myös, että tämä henkilö ajaa soolona minua kovempaa ensi vuonna, mutta kisalähdöissä tuskin vielä minua pöllyttää koska lähdöt osaan tehdä aika hyvin ja ohituksissakin lienen härskimpi.
Ennustan itselleni yhden kaadon tälle kaudelle ja ennustan hyvien olosuhteiden sattuessa (ei märkää eikä kylmää) pääseväni vielä tämän kauden aikana 1:24 puolelle. Riskitasoa nostan hieman, syksyn viimeisenä ratapäivänä tasolle tulos tai ulos.
Hyvä jos keskustelua heräsi. Varsinaiset osallistujat luultavasti kykenevät huomennakin kommunikoimaan varikolla, mielensäpahoittajista en tiedä.
Nyt varikolle paperihommiin ja huomista päivää valmistelemaan.