Oliskohan OK jatkaa tähän ketjuun kun on samanlaista juttua..
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.05.14 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: exhaust - 06.05.14 - klo:20:24
Tahmeeta se tuntuu olevan kaikissa ryhmissä. Syyskuun Alastaron päivällä aika parani kerralla sekuntikaupalla ja RaceChrono pysähtyi näyttämään 1:42. Talvella ajattelin, et heittämällä menee ens kerralla alle 1:40.
No ei mennnyt. Paronin Poikien päivillä keekoilin ryhmän mukana 1:44. Nyt sunnuntaina satuin Alastarolle sellaiseen aikaan, että pääsin ajamaan yhden setin sadepilvien lomassa. Ajoin sitten niin saakelin kovaa et sais nyt ainakin jotain parannusta... aika 1:45.
No ei se kumminkaan ihan hukkaan mennyt. Harjoittelin laspalmasiin tiukempaa ajolinjaa ja Circuit Tools näyttää, että siinä kohti sainkin vähän kiinni.
Tällaista täältä takariveistä 
Uskon muistavani sun ratahistorian kun kirjottelit siitä viime kesänä tuonne orgin puolelle (ellen sotke nickejä), joten uskalla kommentoida, koska et vetäse herneitä nenään. Pari juttua, joihin kannattaa kiinnittää huomioita.
1) Sun ajat on vielä sitä tasoa, ettei aikaa kannata yrittää tehdä ns. täysillä ajamalla. Silloin nostat vain turhaan riskikerrointa ja ajaminen menee turhan jäykäksi.
2) Ajolinja on hyvä pitää mukana ajatuksissa alusta asti, mutta sinuna keskittyisin alkuun hakemaan vaikka karvan pyöreämmän linjan avulla keskimutkan vauhtia kohdilleen. Mun mielestä nimittäin kaiken muun reenaaminen on pirun hankalaa jos mutkanopeus ei ole vielä kunnossa.
Jos sulla oli kamera tälläkin kertaa mukana niin laita ihmeessä videota niin saat taas parempia vinkkejä ajoon.
Varsinaisesti kovaa ajamisen yrittämisen sijaan sen tuntu taisi tulla tällä kertaa enimmäkseen siitä, että kokeilin käyttää vaihteita eri paikoissa. Syksyllä käytin vaihteita kyllä vaihtelevasti, mutta vähän. Paronin Poikien päivillä ajelin kolmosella koko ajan (1:44).
Nyt vaihdoin mm. kakkoselta kolmoselle ennen noita nopeita mutkia laspalmasin molemmin puolin. Se sählääminen ei ainakaan helpottanut mutkanopeuden asettamista. Oli se kuitenkin jotenkin yllätys setin jälkeen, että kierrosaika ei parantunut kun oli tuntunut, että oli kovinkin tehnyt töitä.
Toinen idea oli tosiaan kolmosmutkassa, laspalmasissa ja kahvilanmutkassa kokeilla ajaa tiukemmalla linjalla ulos mutkasta, pyörää nopeammin pystyyn, jne. Mutkavauhti näyttää tulleen hitaammaksi kun vertaa tuohon viime syksyn pyöreämpään linjaan. Tiukemmasta linjasta olis varmaan kokonaisuutena enemmän hyötyä jos uskaltais avata kans nopeammin. Nyt se meni aika +/- 0 enimmäkseen kun tarkemmin dataa katselee.
Ajolinjavertailua ja liitteenä on dataa:
https://www.youtube.com/watch?v=d55pC5gRFrETulipahan ainakin kokeiltua jotain ja kokemusta kerrytettyä.
Yläkroppaa olen yrittänyt saada enemmän alas ja sivulle ja luulen, että ajoasento ei ole vauhtia rajoittava tekijä tällä hetkellä. Ei ole kunnollista tuoretta videota sen käytöstä tosin.
Pyörähän on täysin vakio kusiainen steroideilla, cheater bike. Rengas Bridgestone S20 ensiasennusrinkulat vielä hetken aikaa.
Seuraavaksi varmaan minimimoin taas vaihteiden roplaamisen ja keskityn ainakin noiden nopeiden mutkien vauhdin lisäämiseen. Ja kommentista vaarin ottaen sitä pyöreämpää linjaa tosiaan vois kokeilla palauttaa hitaisiin mutkiin kun ei tuosta tiukemmastakaan tällä hetkellä etua ollut.
Kuulostaako järkevältä?
Harjoitukset jatkuu ainakin sunnuntaina 25.5. Alastarossa (lippu on jo) ja myös 24.5. jos saan ostettua lipun jostain.
Kallio Racing koulutuspäivään 18.6. mennessä olis kiva saada aika alle 1:40 kun tuli sinne keskiryhmään ilmoittauduttua ja tuo oli viitteellinen raja. Kun nyt pääsis edes yhden päivän kunnolla treenaan järkevissä olosuhteissa (ei näpit jäässä, pelkoa lumirakeista radalla, tai 50 pyörää siellä samaan aikaan täysin eri vauhteja) niin eiköhän se siitä.