Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

nopea57

Siis luin vain ylläolevaa, öbaut.

app

05.03.12 - klo:20:50 #46 Viimeisin muokkaus: 05.03.12 - klo:20:54 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 05.03.12 - klo:19:09
Lainaus käyttäjältä: app - 05.03.12 - klo:10:39Tiukalle menisi, sillä tuolla on ollut toinen raskaansarjan kaveri mukana Esport 24 kisassa, joka on vetäisyt 100+ moneen kertaan, ja 100 km juossut kisassa 15 h+. Mulla kyykyssä meni viimeksi 130 kg,  juoksussa enempi.

Mihin olisi sijoittunut tuloksella 50 km/6h (varustuksena kumisaappaat, rinkka + rynnäkkökivääri ja rinkassa n. 5-10 kg tavaraa) + 190 kg kyykyssä. Suoritukset tehty samana vuonna. Nykyisin en lähellekään pääse kummassakaan. Cooper oli samana vuonna 3250m.

Jaa-a, 60 km/6h (ultrilla virallisena kisa-aikana lyhin) ilman varusteitakin, on jo hyvää kuntoa vaativa tulos, eikä onnistu moneltakaan. 50 km varusteet mukana on ilman muuta kovempi veto, kun 60 pehmoiset juoksukengät jalassa.  Mutta tuossa kisassa ei tarvitse olla singeri selässä liikkeellä, riittää kun jaksaa pitkälle, ja/tai kyykätä reilusti. Cooperissa 3250 ei onnistu muuten moneltakaan kohtuu kuntoiselta harrastelijamaratoonarilta, vaikka mara menis alle 3 1/2 h.

Mulla meni kestovoimatestissä viimeksi toissa kesänä 130 max. kyykyssä, oma paino 68, ja ilman taukoa olen juossut neljä kertaa 248,6 km asfaltilla  Kreikassa (Spartathlon) 2006, -7,-8,-9. Ajat 35.18 - 35.55, ja kerran neljäkasin 2009, jossa sippasin pahasti, eikä mennyt kolme sataa rikki, mikä olisi pitänyt kunnon puolesta. Tulos 288.7 km.
Nyt on taas viime vuoden sairastelut sairasteltu, ja vihdoinkin saanut treeniputkesta kiinni. Syyskuun viimeinen viikonloppu taas Spartaan yritetään rämpiä.

Elikkä jos laitettais 288.7 + 130, saadan 418.7. Voimanostaja joka kyykkää 300 kg, joutuis juoksemaan (ultrakisoissa kävelläkin saa välillä kellon käydessä) 118.7, niin tasapeli.

Nitrous

^Ei se kyllä tuokaan homma ihan täysin terveen (siis korvien välistä) kaverin touhulta kuulosta. Mistä moisen harrastaminen muuten saa alkunsa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

06.03.12 - klo:09:51 #48 Viimeisin muokkaus: 06.03.12 - klo:09:54 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.03.12 - klo:09:14
^Ei se kyllä tuokaan homma ihan täysin terveen (siis korvien välistä) kaverin touhulta kuulosta. Mistä moisen harrastaminen muuten saa alkunsa?

Se on tauti, siinä kun tämä pääkalloajelukin. Ekaks menet lenkille, sitten toisen kerran... Ultriin vaihdetaan useimmiten siinä kohtaa kun lyhyemmillä matkoilla ei enää kule. Itse aloitin vasta veteraanina, ja valinta oli selvä lyhkäsempien matkojen ja yhden maran jälkeen. Kestävyyttä tuntui kertyvän, vaan ei nopeutta.

Rata-ajo on yllättävän fyysistä touhua, kas ei tee mitään juoksukunnolla, kun lajinomaiset painotukset tulee eri lihaksiin. Mulla alkaa kymmenen kierroksen kohdilla syke olemaan jo liian korkealla, että pystyy ajamaan omaan kovaa. Nyt kovasti koitan saada ranteisiin kestovoimaa lisää. Jalat ja keskiruoto pelaa ihan hyvin.

Juttelin eilen Esport 24 h-kisan nyt äsken voittaneen tuoreen 24 h suomen mestarin kanssa tästä ratailusta, ja sanoin että et pystyis viittä keirrosta enempää ens rupeamilla ratatykkien kyydissä, vaikka yhtä hyvin osaisit ajaa, kun fysiikka ei riitä juoksijalla. Kovasti voimaa treenanneet taas pärjännevät huomattavasti paremmin, mitä voimakestävyyteen tulee, sitähän tämä harrastus vaatii, jos aikoo samana päivänä ajaa useammankin hyvän setin.

Wper

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 05.03.12 - klo:19:12
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 05.03.12 - klo:19:03
Mistäköhän johtuu, että mp-kuvioissa on kovin paljon yleisempää harrastaa maksimikiloja salilla eikä kestävyyttä, vaikka sitten tanssiplaattialla?

En allekirjoittaisi tuota väitettä jos puhutaan tosissaan kilpaa ajavista moottoripyöräilijöistä. Liivimiesten keskuudessa tilanne on varmastkin toinen ja siellä syytkin ehkä toiset.



oon samaa mieltä tässä. en näe että olis mitään hyötyä harjoittaa salilla voimaa sillä perusteella että siitä olis jotain hyötyä kilpaa ajaville kuskeille. meille harrastelijoille siitä tuskin on haittaa tai hyötyä sen kummemmin.
toisin taas pirun kova yleiskunto vaaditaan kilpakuskeilta ennemmin kun voimaa.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 06.03.12 - klo:09:51
Rata-ajo on yllättävän fyysistä touhua, kas ei tee mitään juoksukunnolla, kun lajinomaiset painotukset tulee eri lihaksiin. Mulla alkaa kymmenen kierroksen kohdilla syke olemaan jo liian korkealla, että pystyy ajamaan omaan kovaa. Nyt kovasti koitan saada ranteisiin kestovoimaa lisää. Jalat ja keskiruoto pelaa ihan hyvin.
Tai sit sun kannattais miettii ett mitä vikaa sulla on ajoasennossa ja liikkumisessa siinä mopon päällä, jos se käy ranteisiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.03.12 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: app - 06.03.12 - klo:09:51
Rata-ajo on yllättävän fyysistä touhua, kas ei tee mitään juoksukunnolla, kun lajinomaiset painotukset tulee eri lihaksiin. Mulla alkaa kymmenen kierroksen kohdilla syke olemaan jo liian korkealla, että pystyy ajamaan omaan kovaa. Nyt kovasti koitan saada ranteisiin kestovoimaa lisää. Jalat ja keskiruoto pelaa ihan hyvin.
Tai sit sun kannattais miettii ett mitä vikaa sulla on ajoasennossa ja liikkumisessa siinä mopon päällä, jos se käy ranteisiin?
IMHO, mitään vikaa APP:n ajoasennossa ei ole. Ajaa kokemukseen (=ratapäiviin) nähden aika kovaa ja siksi rentous vielä puuttuu. Lisäksi mopokin on rajuimmasta päästä.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 06.03.12 - klo:09:51
Juttelin eilen Esport 24 h-kisan nyt äsken voittaneen tuoreen 24 h suomen mestarin kanssa tästä ratailusta, ja sanoin että et pystyis viittä keirrosta enempää ens rupeamilla ratatykkien kyydissä, vaikka yhtä hyvin osaisit ajaa, kun fysiikka ei riitä juoksijalla. Kovasti voimaa treenanneet taas pärjännevät huomattavasti paremmin, mitä voimakestävyyteen tulee, sitähän tämä harrastus vaatii, jos aikoo samana päivänä ajaa useammankin hyvän setin.

Vahvistaa käsityksiäni siitä, että oma tapani valmistautua kauteen on ollut ihan tontilla. Yritän vetää maastopyörällä ja/tai lumikengillä 20-30 min sen verran kovaa mihin mun kunto riittää sen 2-4 krt/vko. Vastannee sykkeeltä ja kestolta aika hyvin mopokisan pituutta. Salitreeniä 3-4 krt/vko ja pari viikkoa ennen kisakauden alkua siirryn tekemään pitkiä (lue 20-50 toistoa) olevia sarjoja nykyisten 5-12 sijaan. Massaa olisi tarkoitus hieman tiputtaa, sillä tuli uusi yksiosainen teetettyä mittoihin 183/80 ja nyt on n. 84 kg. Mutta äkkiäkös tuo lähtee kun viikonlopun ryyppää ja unohtaa syödä. Tulee rento olokin, ellei satu löytämään jotain painikaveria ja on sitten taas nivelet kipeinä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

henkkaki

Itse harrastan enempi sellaista pitkäkestoista treeniä, 10-14 tuntia kerrallaan, 5-6 kertaa viikossa.
Päivä alkaa yleensä n.klo.4-5 hampaiden pesulla ja sit muutama huikka vettä ja vaatteet päälle.
Tämän jälkeen ulos, kävelyä 5-6 metriä ja kiivetään rekan ratin taakse, auto käyntiin ja liikkeelle.
Reilun 4 tunnin jälkeen vedetään aamupala ja sen jälkeen jatketaan harjoitusta taas useampi tunti. Kun tulee nälkä niin mennään syömään, yleensä on jo kova nälkä eli syödään kunnolla!
Jos on hyvä tsäkä niin illalla pääsee kotiin, jos on B-tuuria niin nukutaan autossa.
Tätä treeniä toistetaan joka päivä.
Kilometrejä tulee 3500-4000 viikossa. Eli kyllä näillä treeni kilometreillä pitäisi jaksaa ajaa rataa ympäri.
Onneks nämä nykyajan autot on automaatteja ettei mene oikea käsi ja vasen jalka ylikuntoon, ja tietysti myös kruiseri että saa lepuuttaa myös oikeaa jalkaa.
Että tämmöinen treeni!

pienisopoapina

Vaikka toiminkin nassikkapainiohjaajana ja siinä samassa hikoilen itsekin, niin huomasin Kemorassa käsieni väsyvän. Ajoin vain puolipäivää ja silti ennen viimeistä jaksoa kytkimen puolen käteni ehdotti lopettamista. Vaikka kysessä oli eka ajokerta ja uus pyörä, niin hieman huolestuin.
Asetin itselleni tavoitteeksi suorittaa kolmesti viikossa juoksulenkki, etunojapunnerrus ja leuanvetourakan.
Miten te muut, mitä muita lajeja/muuta kuntoilua harrastatte?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 06.05.12 - klo:09:11
Vaikka toiminkin nassikkapainiohjaajana ja siinä samassa hikoilen itsekin, niin huomasin Kemorassa käsieni väsyvän. Ajoin vain puolipäivää ja silti ennen viimeistä jaksoa kytkimen puolen käteni ehdotti lopettamista. Vaikka kysessä oli eka ajokerta ja uus pyörä, niin hieman huolestuin.
Asetin itselleni tavoitteeksi suorittaa kolmesti viikossa juoksulenkki, etunojapunnerrus ja leuanvetourakan.
Miten te muut, mitä muita lajeja/muuta kuntoilua harrastatte?

Siirsin tämän viestisi tänne ketjuun kun liippaa aika läheltä aihetta.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.05.12 - klo:10:14

Siirsin tämän viestisi tänne ketjuun kun liippaa aika läheltä aihetta.

Joo, muistelinkin tämmöisen ketjun olevan olemassa, mutten löytäny.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Teemu Tanila

05.07.12 - klo:20:29 #57 Viimeisin muokkaus: 05.07.12 - klo:20:35 käyttäjältä Teemu Tanila
Oma treeni on muutaman viimeisen vuoden junnannut aika lailla paikallaan. Olen kuitenkin saanut treenimotivaatiota tästä ajotouhusta, tavoitteena että jaksaisi paremmin radalla ajaa ja saisi tavallaan rahoilleen sillä laillakin  enemmän vastinetta. Hyvässä kunnossa jaksaa myös keskittyä paremmin ja pidempään joten se tuo toki turvallisuuttakin hommaan.

Anyways, omat treenit on koostuneet salitreenistä 2-3 kertaa viikossa ja aerobisesta 1-2 kertaa viikossa. Salitreenissä painopiste on ollut sellaisessa kestovoima tyyppisessa hieromisessa. Viime talvena kuitenkin kyllästyin omaan junnaavaan kaavaan ja mitättömään kehitykseen ja ajattelin investoida ammattilaisen apuun.

Selvittelin hieman noita personal trainereita ja muita valmennuspalveluja tarjoavia tyyppejä ja päädyin kaveriin jolla oli aika monipuolinen ja pitkä valmennuskokemus. Tämä kaveri tarjosi myös koko homman etänä ja mielestäni edulliseen hintaan. En kokenut tarvitsevani minkäänlaista live valmennusta, sen verran kauan on tullut omin päin touhuttua että liikkeet, ruokailu ja yleiset periaatteet jne on aika tuttuja.

Käytiin läpi mun treenihistoriaa, tätä RR lajia ja sen vaatimuksia ja sen pohjalta sain ohjelman. Otettiin 6kk projekti eli tammikuusta kesäkuun loppuun. Aikaa olisi saanut olla enemmänkin mutta tolla nyt lähdettiin liikkeelle. Kaikkein suurin muutos oli treenimäärien huomattava kasvattaminen. Parhaimmillaan mulla oli keväällä 10 treeniä viikossa jotka tietenkin orjallisesti tein :) Viisi kertaa salilla ja viisi aerobista treeniä  viikossa. Tämä oli suurin voluumi, perushomma oli 6 kertaa viikossa, kolme salilla ja kolme aerobista. Ns. ajokaudella ideana olis sitten lähinnä ylläpito.

Toinen iso juttu oli jatkuvan progression ylläpito joka oli siis suunniteltu ohjelmaan mukaan. Tämän 6kk aikana sain muistaakseni 4 eri ohjelmaa. Lisäksi salihommissa liikevalikoima meni uusiksi, kaikenlainen näpertely laitteiden tai muuten eristävien liikkeiden kanssa unohdettiin kokonaan ja ohjelmassa oli mm. etukyykkyä, kulmasoutua tangolla, pystypunnerrusta jne. Lisäksi oli paljon tasapainoa ja koordinaatiota kehittäviä juttuja kuten yhden jalan maastavetoa, erilaisia yhden käden nostoja jne. Lopuksi vielä erikoishuomiota laitettiin keskivartalon lihasten kuntoon erittäin monipuolisen liikevalikoiman kautta, siinä oli kaikenlaisia erikoisliikkeitä joita tehtiin mm. oman kropan painoa hyväksikäyttäen.

Salitreenin suuri linja oli se, että ensin treenataan voimatyyppisesti ja sitten lähempänä kesää kestovoimatyyppisesti. Kestovoimankin saa sitä paremmalle tasolle mitä paremmassa kuosissa yleinen voimataso on. Kestovoima on kuitenkin se jota RR hommassa nimenomaan tarvitaan.

Aerobisella puolella homma koostui lenkkeilystä, murtomaahiihdosta ja pyöräilystä sekä kuntopyörällä että tavallisella fillarilla. Innostuin fillaroinnista sen verran, että hommasin hieman paremman pyörän - Cyclocrossin jolla tosin tulee pääasiassa asfaltilla ajettua. Pirun mukavaa hommaa ja parin tunnin lenkki menee vähän kuin vahingossa mitä ei voi juoksulenkistä sanoa.

Lopputulema tästä kevään rääkistä oli että ensimmäisen kerran radalla ei tarvinnut kertaakaan tulla väsymisen takia pois. Aikaisempina vuosina se oli se about 6-10 kierrosta ja alko ukosta loppuun virta. Painoa tippui siinä sivussa about 6kg. Pakko oli kuitenkin syödä kohtuu hyvin että jaksoi nuo treenit vetää läpi.

Ehdottomasti kannatti panostaa aikaa, vaivaa ja hieman rahaakin tähän. Omin päin kun touhuilee niin se homma tuppaa urautumaan ennen pitkää, ulkopuolinen pystyy laittamaan homman raiteilleen. Kuvittelin myös tietäväni treenaamisesta kohtuu paljon mutta tässä on kyllä tullut opittua kaikenmoista uutta. Kunto on tosiaan parempi kuin koskaan aiemmin omin päin säätäessä. En ole vieläkään missään erikoisen hyvässä kunnossa mutta lähtötasosta parannus on ollut kohtuu hyvä.

Mikä parasta tässä on saanut ihan uutta virtaa treenaamiseen yleisesti ja meinaan jatkaa samaan tyyliin jatkossakin vaikka en rataa varten treenaiskaan. Tämän kokemuksen pohjalta voin kyllä lämpimästi suositella tollasta valmentaja hommaa. Niitäkin on varmaan joka lähtöön mutta onneksi itse löysin osaavan kaverin. Se kannattaa tietty muistaa että tosta hommasta saa irti vain just sen verran kuin siihen on valmis panostamaan, kukaan ei sun puolesta siellä lenkkipolulla ravaa.

Teemu

jarska

05.07.12 - klo:21:16 #58 Viimeisin muokkaus: 05.07.12 - klo:21:20 käyttäjältä jarska
Tässä joku aika taaksepäin Carbon setäkin kertoi hommanneensa personal trainerin, 20-kesäisen naisen.
Nykyään kun soitan, on aina salilla tai sieltä tulossa.

Intoa puhkuen hää treenin jälkeen kertoilee, miten kunto nousee kohisten...tiedä tuosta sitten,ainakin hävisi mulle lihaskuntotestissä ja näyttää jäävän radallakin...en silti kirjoita tätä kateellisena vaan jatkan yksinäistä kotijumppaani, se näyttää tehoavan.

Fasu

Lisättäköön tähän vielä sekin,että sieltä lasareetista selviää ulos paljon nopeammin hyvän peruskunnon omaava.
VV

Powered by EzPortal