Omakohtaisia kokemuksia ja huomioita. Kannattaa sitten muistaa, että kropat toimivat eri tavalla eri ärsykkeisiin ja sykerajat ovat henkilökohtaiset.
Ensinnäkin, omat salitreenit keskittyy ns. rospuuttoon, kun endurolla ei ole mielekästä tuolla mudassa ajaa ja valtaosa reiteistä on suljettuna. Käytännössä 1 - 2 kk rykäsyjä syksystä-alkutalvesta sekä lopputalvesta-alkukeväästä. Vuosi sitten talvella tein ihan punttitreenejä salilla sen 3 - 4 krt / vk, hiukan kordinaatiota sekä tasapainoa ja muutamia fillarilenkkejä, kelin niin salliessa. Alkuun tulosta tuli ihan ok ja kuntokin parani. Enduroa jaksoi ajaa ihan mallikkaasti, mutta silti huomasi, että kahden päivän SM -kisat alkoi ottamaan kropan päälle. Toki saakin, mutta olettamuksena oli, ettei ihan niin paljoa. RR:ää en edes kokeillut, mutta uskaltaisin väittää että sen ajaminen olisi ollut melkoisen leppoisaa touhua enduroon nähden. Ainakin näin koin 2013 kaudella.
Mutta viime syksylle ja tälle talvelle olen ottanut mukaan noita HIIT / syke -treenejä, kordinaatiota ja tasapainoa enemmän sekä jättänyt puhtaan salitreenin käytännössä 1 krt / viikko. Lisännyt sitten aerobisella alueella olevaa treeniä, kuntofillaria, soutua, juoksua sekä fillarilenkkejä aikasta paljon. Jos edellisien kausien keskisykkeet kaikista treeneistä on ollut 140 kantturoissa, niin nyt ollaan 133 kantimissa. En muista kuka sen on sanonut, mutta kuitenkin melkoisen paljon kestävyysurheilijoita treenauttava taho, että 70 - 80 % treenistä pitäisi olla peruskuntoalueella. Kroppaa pitää myös herätellä HIIT tai intervalli treeneillä ja sitten itse maksimivedot tulee vasta itse lajisuoritteessa. Olipa laji sitten hiihto tai mikä tahansa. On hyvä myös muistaa, että enemmän lihasmassaa = enemmän happea = vaaditaan parempi aerobinen kunto. Eli jo ihan tuon takia mä itse jätin puhtaita salitreenejä vähemmälle, tosin ei mulla liikaa lihasmassaa varmasti ole

mutta riittävästi kiikuttamaan enduroa pitkin rämettä.
Näistä myös yhden maratooneilla käyneen kaverin kanssa keskustelin ja hän omilta kontakteiltaan / "koutseilta" samoja asioita kyseli. Lopputulemana hänellä juoksutreenit keveni ja mukaan tuli intervallitreenejä. Nyt se mitä hänellä on käynyt, niin juoksu rullaa tosi komeasti ja vauhti kasvanut viime syksystä melkoisesti. Ja muutos oli siis että treenejä kevennettiin ja väliin vedetään intervallitreenit.
Itse äänestäisin monipuolisen treenaamisen puolesta. Eli kahvakuulaa, circuit, HIIT, punttia, juoksua, fillarointia, soutua jne. Ja kun yhdistelee tasapainoa ja kordinaatiota noihin punttisalijuttuihin, niin alkaa olemaan kasassa aika mielenkiintoinen paketti

Itse teen välillä kahvakuulatreenejä puolipallon päällä tasapainoillen tai salilla pystypunnerruksia, jalkakyykkyä jne. tuon puolipallon päällä. Kuulostaa varmasti hassulta ja tyhmältä, mutta on kertaluokkaa haastavampaa touhua, kuin pelkän kahvakuulan kanssa heiluminen ja hien saa ihan takuuvarmasti irti