Oma treeni on muutaman viimeisen vuoden junnannut aika lailla paikallaan. Olen kuitenkin saanut treenimotivaatiota tästä ajotouhusta, tavoitteena että jaksaisi paremmin radalla ajaa ja saisi tavallaan rahoilleen sillä laillakin enemmän vastinetta. Hyvässä kunnossa jaksaa myös keskittyä paremmin ja pidempään joten se tuo toki turvallisuuttakin hommaan.
Anyways, omat treenit on koostuneet salitreenistä 2-3 kertaa viikossa ja aerobisesta 1-2 kertaa viikossa. Salitreenissä painopiste on ollut sellaisessa kestovoima tyyppisessa hieromisessa. Viime talvena kuitenkin kyllästyin omaan junnaavaan kaavaan ja mitättömään kehitykseen ja ajattelin investoida ammattilaisen apuun.
Selvittelin hieman noita personal trainereita ja muita valmennuspalveluja tarjoavia tyyppejä ja päädyin kaveriin jolla oli aika monipuolinen ja pitkä valmennuskokemus. Tämä kaveri tarjosi myös koko homman etänä ja mielestäni edulliseen hintaan. En kokenut tarvitsevani minkäänlaista live valmennusta, sen verran kauan on tullut omin päin touhuttua että liikkeet, ruokailu ja yleiset periaatteet jne on aika tuttuja.
Käytiin läpi mun treenihistoriaa, tätä RR lajia ja sen vaatimuksia ja sen pohjalta sain ohjelman. Otettiin 6kk projekti eli tammikuusta kesäkuun loppuun. Aikaa olisi saanut olla enemmänkin mutta tolla nyt lähdettiin liikkeelle. Kaikkein suurin muutos oli treenimäärien huomattava kasvattaminen. Parhaimmillaan mulla oli keväällä 10 treeniä viikossa jotka tietenkin orjallisesti tein

Viisi kertaa salilla ja viisi aerobista treeniä viikossa. Tämä oli suurin voluumi, perushomma oli 6 kertaa viikossa, kolme salilla ja kolme aerobista. Ns. ajokaudella ideana olis sitten lähinnä ylläpito.
Toinen iso juttu oli jatkuvan progression ylläpito joka oli siis suunniteltu ohjelmaan mukaan. Tämän 6kk aikana sain muistaakseni 4 eri ohjelmaa. Lisäksi salihommissa liikevalikoima meni uusiksi, kaikenlainen näpertely laitteiden tai muuten eristävien liikkeiden kanssa unohdettiin kokonaan ja ohjelmassa oli mm. etukyykkyä, kulmasoutua tangolla, pystypunnerrusta jne. Lisäksi oli paljon tasapainoa ja koordinaatiota kehittäviä juttuja kuten yhden jalan maastavetoa, erilaisia yhden käden nostoja jne. Lopuksi vielä erikoishuomiota laitettiin keskivartalon lihasten kuntoon erittäin monipuolisen liikevalikoiman kautta, siinä oli kaikenlaisia erikoisliikkeitä joita tehtiin mm. oman kropan painoa hyväksikäyttäen.
Salitreenin suuri linja oli se, että ensin treenataan voimatyyppisesti ja sitten lähempänä kesää kestovoimatyyppisesti. Kestovoimankin saa sitä paremmalle tasolle mitä paremmassa kuosissa yleinen voimataso on. Kestovoima on kuitenkin se jota RR hommassa nimenomaan tarvitaan.
Aerobisella puolella homma koostui lenkkeilystä, murtomaahiihdosta ja pyöräilystä sekä kuntopyörällä että tavallisella fillarilla. Innostuin fillaroinnista sen verran, että hommasin hieman paremman pyörän - Cyclocrossin jolla tosin tulee pääasiassa asfaltilla ajettua. Pirun mukavaa hommaa ja parin tunnin lenkki menee vähän kuin vahingossa mitä ei voi juoksulenkistä sanoa.
Lopputulema tästä kevään rääkistä oli että ensimmäisen kerran radalla ei tarvinnut kertaakaan tulla väsymisen takia pois. Aikaisempina vuosina se oli se about 6-10 kierrosta ja alko ukosta loppuun virta. Painoa tippui siinä sivussa about 6kg. Pakko oli kuitenkin syödä kohtuu hyvin että jaksoi nuo treenit vetää läpi.
Ehdottomasti kannatti panostaa aikaa, vaivaa ja hieman rahaakin tähän. Omin päin kun touhuilee niin se homma tuppaa urautumaan ennen pitkää, ulkopuolinen pystyy laittamaan homman raiteilleen. Kuvittelin myös tietäväni treenaamisesta kohtuu paljon mutta tässä on kyllä tullut opittua kaikenmoista uutta. Kunto on tosiaan parempi kuin koskaan aiemmin omin päin säätäessä. En ole vieläkään missään erikoisen hyvässä kunnossa mutta lähtötasosta parannus on ollut kohtuu hyvä.
Mikä parasta tässä on saanut ihan uutta virtaa treenaamiseen yleisesti ja meinaan jatkaa samaan tyyliin jatkossakin vaikka en rataa varten treenaiskaan. Tämän kokemuksen pohjalta voin kyllä lämpimästi suositella tollasta valmentaja hommaa. Niitäkin on varmaan joka lähtöön mutta onneksi itse löysin osaavan kaverin. Se kannattaa tietty muistaa että tosta hommasta saa irti vain just sen verran kuin siihen on valmis panostamaan, kukaan ei sun puolesta siellä lenkkipolulla ravaa.
Teemu