Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.10.13 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: app - 01.10.13 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 01.10.13 - klo:08:42

Kannattaa katsella 29" fillareila olevaa vekotinta. Itse tein virheen ja ostin "säästellessäni" 26":sen. 29:llä on paljon mukavampi rullailla ja isommatkaan esteet ei tunnu niin pahalta.

Mitä arvelet, riittääkö joustokeula, vai onko täysjousitettu parempi? Entä polkimet. Kannattaako metsään lukkoja laittaa, vai ihan teräksiset hammastetut?
Ajattelin ruveta hyvää käytettyä metsästämään.

Maku-asioita ja riippuu siitä paljonko on halukas panostamaan.

Itsellä jäykkäperänen, fillarikaverit sanoo (varmaan vittuillakseen) että pro:t vetää jäykkäperäsellä. Onhan se ihan erilainen ajaa toi täysjoustettu, sellaisen itse nyt hankkisin jos olisin metsästämässä.

Lukkopolkimille en itse ole vielä löytänyt perusteita. Noh, jos niitä osaa käyttää, niin saa fillaroinnista tehokkaampaa, muttamutta.... metsässä tulee niitä ylläreitä aika usein ja lukkopolkimet saattaa aiheuttaa lisää ylläreitä ja sulakkeen paukkumisia. Itse ajelen siis ihan normi pedaaleilla.

Hyvä. Itsekkin epäilin lukkopolkimia. Maantiepyörällä ajelin niillä, ja en riskeeraa metsässä. Jalat pitää saada äkkiä irti, ja se ei niin luonnostaan mulla ainakaan onnistu lukoilla, kun on aina väännettävä ensin sivulle.

Mä katselen nyt käytettyä, ja ostan joko jäykkäperäisen tai täysjousitetun. Löysin eilen yhden, ja ei ole hinnalla pilattu. Katselin uusia, ja 2000+ näkyivät olevan. Onkohan tämän tyyppinen hyvä, kun on alamäkipyörä, vai onko näissä niin isoja eroja.
http://www.nettimarkkina.com/cannondale-perp/1160656

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:09:30
Mä katselen nyt käytettyä, ja ostan joko jäykkäperäisen tai täysjousitetun. Löysin eilen yhden, ja ei ole hinnalla pilattu. Katselin uusia, ja 2000+ näkyivät olevan. Onkohan tämän tyyppinen hyvä, kun on alamäkipyörä, vai onko näissä niin isoja eroja.
http://www.nettimarkkina.com/cannondale-perp/1160656

DH pyörässä kannattaa miettiä sitä rungon kokoa. Käsitykseni mukaan noi on yleensä pienempiä / matalampia, kuin mitä ihan normi maastofillarit on. Toisaalta isona plussana on yleensä kunnon kestävät palikat sekä jykevämmät alustakomponentit.

Itsellä on tuo: http://www.bike-magazin.de/test_technik/komplettbikes/marathon/corratec-x-vert-s-03/a1227.html ja siihen muutoin ollut tosi tyytyväinen, mutta nyt jos hankkisin, niin tosiaan 29":lla fillareilla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

slowrider

Mulla oli täysjousto dh fillari. Se oli hyvä kun ajoi mäkiä alas. Muuten se oli minusta ihan liian raskaskulkuinen. Leveät vanteet/renkaat ja takajousitus syö tehoa jonkinverran. Myin lopulta pois kun ei oikein ollut mukava peli poluilla/tiellä missä tuli eniten ajettua. Lisäksi oli liian kallis peli että olisi viitsinyt jonnekkin keskustaan jättää parkkiin, eli ei oikein toiminut salimatkoille tms hyötyliikuntaan

poutis

Jos meinaat ajella enemmän maastossa kuin alamäkeä niin unohda Dh fillarit. Ne on raskaita,kankeita ja huonoja polkea. Täpäri jossa on 120-150 millii joustoja riittää täällä joka paikkaan. Käytettynä löytyy vaikka fillaritori.com:sta aika runsas kattaus varsinkin noita L koon fillareita. Katsoo ostaessa et jousitus on kohtuu laadukas niin muita palikoita voi parannella tarpeen mukaan.
Itse ajellu jäykkäperäisellä tämän kesän ja kyllä silläkin pärjää. Siinä tosin antaa tasoitusta vaikeassa maastossa mut helpoilla poluilla pääsee karkuun kun ei jousto syö polkutehoja.
Mukavuus on täpäreissä parempi ja perse ei ole niin kovilla. Itse hommaamassa toiseksi pyöräksi täpäriä kun on jäänyt koukkuun tuohonkin hommaan. Käytetyn ajattelin etsiä ja kohta alkaa olemaan paras aika ostaa. Väline friikit myy vanhat pois et voi ostaa taas uuden mallin.

Käytän nykyään lukkopolkimia aina maastossa kun ainakin jäykkiksella ajaessa ei pysy jalat polkimilla. Omissa pystyy säätää herkkyyden millä aukeaa niin ei tule kovin usein ylläreitä. Ja vaikka välillä tulis niin kuuluu lajiin. Hyödyt on suuremmat kuin haitat ainakin omasta mielestä.
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

app

02.10.13 - klo:18:45 #499 Viimeisin muokkaus: 02.10.13 - klo:18:48 käyttäjältä app
No niin, nyt on lusikalliset housussa, eli kauppa tehty. Tämä ei käsittääkseni ole alamäkipyörä. Ei ainakaan sellaisessa käytössä ole ollut. Takapään saa lukittua jäykäksi maantieajoa varten, ja mukana uudet rullaavammat renkaat. Nastat pitää vielä hankkia.
Unohtui kokonaan tarkistaa vannekoko, mutta niillä mennään mitkä tuossa on.
Myyjä vaikutti asialiselta, ja sanoi ettei pyörällä ole kertaakkaan kaaduttu, ja runkokin on täysin naarmuton.

Just sain tekstarin, että pyörä matkahuollossa, ja vannekokoi 26.

Lisäys: Kysyin myyjältä ensimmäisenä kuin pitkä olet? Vastasi 178, eli sattumalta täsmälleen sama luku kun oma.
Kuitti tuli tekstarina, ja on ostettu juuri tuosta liikkestä, mikä ilmossa.

MikkoS

Täältä myös ääni lukkopolkimien puolesta. Ne on ajatuksen tasolla paljon hurjempi juttu, mitä käytännössä. Itse en edes uskaltaisi lähteä maastoon ilman lukkiksia.

Muutamat nöksyt ottaa todennäköisesti alkuun, mutta niiden tuoma lisäkontrolli pyörään on niin huima, että sillä jo pelastaa muutamat lipat sitten maastossa. Katselkaapa esim. DH maailmancupin fillareita; avareita hyvin harvassa. Ja tämä jokseensakin ainoa (kilpailu) laji jossa vielä saattaa joku avareilla vedellä (pl trial jossa kielletty). Harjoitella toki pitää, mut oisko kivaa jos kaiken osais valmiiksi?

Kunnollisissa lukkopolkimissa (shimanoissa) on tosiaan tuo aukeamiskynnyksen säätö, jonka voi sitten alkuun kääntää vaikka herkimpään asentoon. Itsellä otti kuukauden-pari, jonka jälkeen hätäpoistumistilanteessa lähti jalat lukkojen tiukimmasta asennosta irti siinä missä kädetkin tangosta.
Varsinkin jäykkiksellä etua tulee, kun takapäätä on helpompi nostella juurakoiden ym yli. Lisavoima pyörittämiseen tähän vielä päälle.

Kukin tosin tablaa tavallaan tässäkin jutussa, mutta on siihen ihan syynsä että miksi liki kaikki noita lukkoja käyttävät. Alkuun pääsee teitty ihan mainiosti ilmankin ja alun iso kuluerä vähän tasaantuu kun ei tarvi paria sataa sijoittaa kunnollisiin kenkiin ja polkimiin.
Esim Danny MacAskillilta voi sit kysellä että saako ilman lukkiksia mitään kontrollia pyörään =)

Varsinkin ekan pyörän sovittaminen tuleviin tarpeisiin on aika hiton hankala juttu. Useimmiten niitä pitää pari olla ennenkun tietää mimmosen haluaa/tarviaa. Vähänku prätkissä. Kunhan ei mitään susipaskaa "hinnat alkaen"-mallia hommaa niin hyvä.
Uuden mankelin hinta putoa yhdessä kaudessa puoleen, joten uudehko käytty on ihan hyvä lähtökohta. Ite tuli aiemmin herkästi ylimitoitettua fillari nähden mieluisiin ajomaastoihin, ajelin ongelmitta samat polut myöhemmin 80mm edestä joustavalla xc-pyörällä, mitä aiemmin 130mm molemmista päistä joustavalla täpärillä.







app

02.10.13 - klo:20:57 #501 Viimeisin muokkaus: 02.10.13 - klo:21:02 käyttäjältä app
Laitan lukot. Siinä onkin jo valmiina näemmä. Maantieltä ne on tutut, joten saavat nyt tulla maastossakin käyttöön. Sen verran kyllä investoin, että hommaan säädettävät, jos ei ole nuo kiinni olevat.
Nämä maantiekengät ei varmaan ole parhaat mahdolliset maastossa? Entä onko jotain varusteissa mitä pitäis hommata, esim. Suojia?

Unohdin laittaa sen pyörän linkin, minkä ostin. Tässä:
http://www.nettimarkkina.com/trek-fuel-ex7/1154646

Siinä on huollettavat iskarit, ja tuon takapään saa jäykäksi ajon aikana nappulasta.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:20:57
Unohdin laittaa sen pyörän linkin, minkä ostin...

Kovapeli! Piti nimittäin ostaa samanlainen tossa keväällä mutta meni vähän silmien edestä. Kohtuukevyt, ei liikaa joustoa. Tolla ajelee vaikka missä.

Tossa on shimanon lukkopolkimet kiinni (ainakin kuvassa). Säätöruuvi on polkimen takaosassa oleva kuusiokoloruuvi. Siinä on ainakin uutuuttaan joku säätöön viittaava + ja - merkintäkin jos ei oo kulunut pois.
http://www.fortheriders.com.au/shimano-pd-m520-spd-pedals-187g-b1.jpg
Molemmat puolet pitää säätää erikseen. Eli polkimen "ylä- ja alapuoli" (ja vasen ja oikee =).

Maantiefillarikengät ja -polkimet on ihan kokonaan erilaiset kun maastossa. Siulla voi ihan hyvinkin olla maastokengät, kun samanlaisia sukkuloita ne aika pitkälti on ulkonäöltään.http://drivemybike.files.wordpress.com/2009/05/cleatcompare1.jpg
Tossa on vasemmalla maantie- ja oikeella maastoklossi. Jos tarvii uusia kenkiä ostella, niin SIDI on turvallinen valinta. Ihan yhtä superior kun ratahommissakin =)

Kypärä päähän, käsineet käteen ja kovaa ajoa. Jotain slimmejä polkkareita tapaavat käyttää sikakivikossa mutta hikilenkkihommiin vähän siinä ja tässä...

tonibergholm


tonibergholm

Nää on ainakin cyclocrossarissa olleet aivan loistavat lukkikset http://www.lookcycle.com/quartz/en/

app

Kengät pitää hankkia. Kypärä on hyvä. Ei kun säätämään.

Ja tässähän on alustan säädötkin  reps_1. Saas nähdä mitkä väännöt tästä saadaan aikasex. Onkohan murmiksella kokemusta maastopyörän säädöistä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:23:23
Onkohan murmiksella kokemusta maastopyörän säädöistä...
Ei mitn hajuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:23:23
Kengät pitää hankkia. Kypärä on hyvä. Ei kun säätämään.

Ja tässähän on alustan säädötkin  reps_1. Saas nähdä mitkä väännöt tästä saadaan aikasex. Onkohan murmiksella kokemusta maastopyörän säädöistä...

Nyt lähti syksy ja talvi kulumaan mukavasti, mä taidan hankkia tollasen kans.
Saakohan noihin Bituboo alustaan, rempua jarruiksi ja datalokkeria takatuuppariin?

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.10.13 - klo:23:27
Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:23:23
Onkohan murmiksella kokemusta maastopyörän säädöistä...
Ei mitn hajuu.

No pitää tutustua tuohon alustaan ensin. Eihän me muuten siitä päästää vään.. siis keskustelemaan.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.10.13 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: app - 02.10.13 - klo:23:23
Kengät pitää hankkia. Kypärä on hyvä. Ei kun säätämään.

Ja tässähän on alustan säädötkin  reps_1. Saas nähdä mitkä väännöt tästä saadaan aikasex. Onkohan murmiksella kokemusta maastopyörän säädöistä...

Nyt lähti syksy ja talvi kulumaan mukavasti, mä taidan hankkia tollasen kans.
Saakohan noihin Bituboo alustaan, rempua jarruiksi ja datalokkeria takatuuppariin?

Kaikkea löytyy varmasti. Sulla ois iso moottori jo valmiina. Mun pitää tyytyä kusiaiseen.

Powered by EzPortal