520 vs 530 ketjut

Aloittaja tuomas, 10.09.13 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuomas

Hondaan tarvitsisi uusia talven aikana vitjat ja rattaat. Tuli mieleen että onko oikeasti etua vaihtaa ketjua 530:stä 520:een? Kestävyys varmaan heikkenee hieman, mutta kasvaako vauhti radalla?

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

marko_

Eipä taida vauhti kasvaa.
Tuskin on kestossakaan kovin suurta eroa.

Pienempi ketju säästää voimia rengasta vaihtaessa, on nimittäin kevyempi ottaa pois rattaalta. :D
Onhan noitten ketjujen välillä painossa iso ero.


Vuorela

Kevyempi ketju -> vähemmän häviöitä ja massaa -> kulkee kovempaa. Ainakin teoriassa.

Nitrous

Ja onhan tuo 520 ketju huomattavasti halvempikin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:11:53
Eipä taida vauhti kasvaa.
Tuskin on kestossakaan kovin suurta eroa.

Pienempi ketju säästää voimia rengasta vaihtaessa, on nimittäin kevyempi ottaa pois rattaalta. :D
Onhan noitten ketjujen välillä painossa iso ero.

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:11:53
Eipä taida vauhti kasvaa.
Tuskin on kestossakaan kovin suurta eroa.

Pienempi ketju säästää voimia rengasta vaihtaessa, on nimittäin kevyempi ottaa pois rattaalta. :D
Onhan noitten ketjujen välillä painossa iso ero.

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.

Itse en ole ikinä aikaisemmin nähnyt että tiivisteet korkkaa lenkkien välistä. Todistin tämän juuri hankkimallani 11tkm ajetulla yammulla. Siinä oli 520 ketjut ja ne oli aivan uskomattoman paskana reilusti alle 10tkm ajolla. Nyt hommasin motonetistä vakioketjuratas sarjan eli 530(?) ketjut kun ei ollut kuin 125€. Käsittääkseni oli 20€ kalliimpi kuin pelkkä ketju. Katuajossa tosiaan 530 ketjulla ajaa säännöllisesti rasvattuna helposti 40tkm.

Pointtina oli se, että jos haluaa pitää kiinni siitä paremmasta hyötysuhteesta niin tuo 520 ketju pitänee uusia muutaman tuhannen kilsan välein...

marko_

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:15:07

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.

Uskallan väittää että eroa ei huomaa jos tehoa on 2-3hv enemmmän.

Onko tuo vertailu ketjuista tehty niin että oot ajanu 530 ketjulla tiellä 40tkm matka-ajoa verrattuna siihen että ajoit 4tkm rataa 520 ketjulla?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.09.13 - klo:15:31
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:11:53
Eipä taida vauhti kasvaa.
Tuskin on kestossakaan kovin suurta eroa.

Pienempi ketju säästää voimia rengasta vaihtaessa, on nimittäin kevyempi ottaa pois rattaalta. :D
Onhan noitten ketjujen välillä painossa iso ero.

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.

Itse en ole ikinä aikaisemmin nähnyt että tiivisteet korkkaa lenkkien välistä. Todistin tämän juuri hankkimallani 11tkm ajetulla yammulla. Siinä oli 520 ketjut ja ne oli aivan uskomattoman paskana reilusti alle 10tkm ajolla. Nyt hommasin motonetistä vakioketjuratas sarjan eli 530(?) ketjut kun ei ollut kuin 125€. Käsittääkseni oli 20€ kalliimpi kuin pelkkä ketju. Katuajossa tosiaan 530 ketjulla ajaa säännöllisesti rasvattuna helposti 40tkm.

Pointtina oli se, että jos haluaa pitää kiinni siitä paremmasta hyötysuhteesta niin tuo 520 ketju pitänee uusia muutaman tuhannen kilsan välein...

Joka talvi vaihtuu uuteen. Joissain 1200cc twineissä saa vissiin vaihtaa kesken kaudenkin.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:15:07

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.

Uskallan väittää että eroa ei huomaa jos tehoa on 2-3hv enemmmän.

Onko tuo vertailu ketjuista tehty niin että oot ajanu 530 ketjulla tiellä 40tkm matka-ajoa verrattuna siihen että ajoit 4tkm rataa 520 ketjulla?

No, jos eroa ei huomaa 3 hv tapauksessa, niin silloin sitä ei huomaa myöskään 30 hv tapauksessa. Uskaltaisin väittää, että jos minulla olisi ollut 3 hv enemmän käytössä, olisin ajanut 1:22 puolelle, mutta nyt kun ei ollut, ajoin 1:23.008. Jos olet eri mieltä, mielellään joku todiste siitä, ettei kolmella hevosvoimalla ole MITÄÄN merkitystä ja mielellään joku uskottava taho, ei mutumiehen tietolaari netistä.

530 ketjuilla 48.000 km josta rata-ajoa n. 25.000 km ja sitten vaihtoon. 520 ketjuilla rataa 2.000 ja katuajoa 1.500 km ja vaihtoon kun tiivisteet olivat aivan soronoo. 520:ia rasvaan n. 50-100 km välein ja aika vähän ajan sateessa. 530:lla rasvailuväli saattoi olla 2000 km ja mentiin kelissä kuin kelissä ja välillä olivat kuivat ja ruosteiset. 40.000 km on tullut täyteen omassa ajossa CBR 600 F:llä, CBR 900 RR:llä, R1:llä (vm. 2000). 2004 vm. Rytköseen ei vaihdettu kertaakaan ketjuja, myin kun mittarissa oli 24.000 km. Nykyiseen olen vaihtanut kuudesti ketjut, mittarissa n. 20.000 km josta 30 % kadulla, 70 % radalla.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

T1mppa

Kun seuraavan ketjuoston vuoro tulee, niin päätös on 520-ketju. Sillä takapyörä rullaa huomattavasti kevyemmin 520:llä mitä 530-ketjulla.

Mutut syrjään ja datat esille:

Ketjujen lenkkien välinen etäisyys on sama: 15,875mm
Ketjujen leveys:
520 = 6,7 mm
525 = 7,95 mm
530 = 9,53 mm (Huom mikä ero!)
Myös ketjun paksuus (korkeus) kasvaa.

Se, että ketju on kapeampi tarkoittaa, että myös rattaat on kapeammat. Näin ollen kitkaakin esiintyy vähemmän.

Näiden lisäksi voi päätellä, että 110+ lenkkiä ketjua painaa aika paljon. Kapeammat (kevyemmät) etu- ja takarattaat sekä kapeammat ketjut painaa oikeasti vähemmän. Pienellä googlauksella löysin tämmöisen:
http://www.superstreetbike.com/howtos/1109_sbkp_does_a_520_chain_conversion_increase_horsepower/

Tuo painosäästö on sitä paitsi jousittamatonta massaa (suurimmaksi osaksi). Ja se vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen.

Omalla kokemuksella 600:lla ajelee aika kivasti 520 ketjulla. 1000:sta ei ole kokemusta. Kuullut olen, että isossa pyörässä vaihtoväli on vähintään kerta vuoteen. Tietysti tämä riippuu täysin siitä kuinka paljon kilsoja tulee kauden aikana.

___

Marko_ oli vaihtanut uudet ketjut pyöräänsä jokin aika sitten. Hän on saanut takapyörän rullaamaan niin kiitettävästi, että ei voi kuin ihmetellä. Suuri hatun nosto täältä. Viitsisitkö ottaa videon kun hieman pyöräytät pukilla takarengasta?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:18:10
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.09.13 - klo:15:07

Tehohävikkiä tulee viisaampien kertoman mukaan n. 2-3 hv. Osaako ketjun aloittaja sitä hyödyntää vai ei, en tiedä.
Kestossa ei ole suurta eroa. Vakioketjuilla olen ajellut n. 40.000 km, 520:llä korkeintaan 4.000 km ja kun nolla ei merkitse mitään, ei eroakaan ole.
Vakioketjuilla olisin muutoin ajellut, mutta niihin ei löydy yhtä kattavaa valikoimaa rattaita, joten ajelen 520:llä.

Uskallan väittää että eroa ei huomaa jos tehoa on 2-3hv enemmmän.

Onko tuo vertailu ketjuista tehty niin että oot ajanu 530 ketjulla tiellä 40tkm matka-ajoa verrattuna siihen että ajoit 4tkm rataa 520 ketjulla?

530 ketjuilla 48.000 km josta rata-ajoa n. 25.000 km ja sitten vaihtoon. .

Mulla katkes gixeristä alle 20 000km ajetut 530 ketjut toissa kesänä Kemorassa. DID:n vitjat kyseessä ja rata-ajoa noilla oli harrastettu max. 4000km, todennäköisesti huomattavasti vähemmän. Ketju ei ollut vielä edes venynyt yhtään, joten ei ollut lähelläkään vaihtokuntoinen. Meni siististi lenkin keskeltä poikki.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Ajattelin mennä ja tilata välimallin, eli 525(mahtaa olla Kawan originaalikoko) ketjun ja rattaat täältä.
Eikö tuo ole jo aika edullinen ketju/ratas-paketti kullitettuine DID ketjuineen vai jostain vielä halvemmalla?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.09.13 - klo:20:47
Ajattelin mennä ja tilata välimallin, eli 525(mahtaa olla Kawan originaalikoko) ketjun ja rattaat täältä.
Eikö tuo ole jo aika edullinen ketju/ratas-paketti kullitettuine DID ketjuineen vai jostain vielä halvemmalla?

Hinta on ainakin kohdillaan. Melko nopeasti laskee, montako lenkkiä nykyisessä on kiinni. Ihan vaan tsekkaus, että tuo 110 lenkkiä riittää.

Vuorela

520 ketjun paras puoli lienee yleisyys ratakäytössä. Jos tulee ongelmia, niin varikolta todennäköisesti löytyy ylimääräiset ketjut toisin kuin muiden kokojen kohdalla.

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:20:57
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.09.13 - klo:20:47
Ajattelin mennä ja tilata välimallin, eli 525(mahtaa olla Kawan originaalikoko) ketjun ja rattaat täältä.
Eikö tuo ole jo aika edullinen ketju/ratas-paketti kullitettuine DID ketjuineen vai jostain vielä halvemmalla?

Hinta on ainakin kohdillaan. Melko nopeasti laskee, montako lenkkiä nykyisessä on kiinni. Ihan vaan tsekkaus, että tuo 110 lenkkiä riittää.

Okei, tsekataan mut valitsin tuolta merkin, mallin ja vuosimallin mukaan ton paketin, joten voipi olla oikea.

Powered by EzPortal