Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin

Aloittaja Sippe, 14.09.13 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.14 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:42
Millos lyödään SC0 alle? Nimim. joudunko taas vaihtamaan renkaan. :D
Sit ku o ätäkkiä tarpeeks?
Ätäkkiä on aina eniten, vauhtia vaan uupuu. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.06.14 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.14 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 16.06.14 - klo:15:03
Eilinen alastaro toi kyllä hyvän fiiliksen ajoon ja renkaat toimi todella hyvin. Pirellin SC1 pari oli alla, paineet oli edessä 2.3 ja takana 1.8, eikä mun vauhdeilla ollu mitään ongelmaa. Ainoastaan kun en osaa ajaa, niin rengas alko kuorimaan hiukan, mutta liu'uttelin aivan liikaa mutkan sisään ja sit kammokiihdytys hävityn ajan korvaamiseksi :) Keskiviikkona uusiks opettelemaan vähän pyöreempää linjaa
Takana SC2 toimii "kylmällä" eli suomen normaalilla kesäkelillä paremmin. SC1 on takana kuuman kelin rengas, eli ne harvat suomen kesän lämpöset päivät.

Millos lyödään SC0 alle? Nimim. joudunko taas vaihtamaan renkaan. :D

Viimeks Motoparkissa ;) Kaipa se olis ollut sopiva rengas muutama viikko sitten Alastarossakin.

Siis siellähän mulla oli tapojeni mukasesti SC2 alla...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.14 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:42
Millos lyödään SC0 alle? Nimim. joudunko taas vaihtamaan renkaan. :D
Sit ku o ätäkkiä tarpeeks?
Ätäkkiä on aina eniten, vauhtia vaan uupuu. :D
Voihan sitä ätäkkiä olla eniten, mutta ei siltikään tarpeeks. ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.14 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.14 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.14 - klo:15:42
Millos lyödään SC0 alle? Nimim. joudunko taas vaihtamaan renkaan. :D
Sit ku o ätäkkiä tarpeeks?
Ätäkkiä on aina eniten, vauhtia vaan uupuu. :D
Voihan sitä ätäkkiä olla eniten, mutta ei siltikään tarpeeks. ;)
Mä oon sitä mieltä, että sitä on ihan riittävästi siinä vaiheessa kun ollaan taas käsinseisonnassa tankin päällä. Siitä on hyvä ottaa sit piiru takas päin.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Manska-

Terve vaan kaikille!
Nyt kun olen reippaan yhden kesän löytänyt itseni säännöllisen epäsäännöllisesti radalta ajelemasta ja pää on täyttynyt mieltä askarruttavilla asioilla niin uskalsin rekisteröityä alan foorumille kysymään apua.

Eli siis aloitetaan näistä mustista rinkuloista.
Ajan (ainakin vielä) ihan katumopolla ja uuden kierroksen hankinta on ajankohtaista, joten siitä herää kysymys, mitä alle?
Mitään sportti/tourinkikumeja tuskin on kannattavaa jatkossa ostaa? Ehkä rataisampaa esim. rosso corsaa vai kannattaako satsaus seosrenkaisiin ja lämppäreihin?
Katuominaisuuksilla ei ole kovinkaan paljon merkitystä, koska ajelen näteillä keleillä sen mitä ajelen. Alastarossa vauhti pyörii tuossa 1.40 korvilla .

vernerik

23.06.15 - klo:16:07 #65 Viimeisin muokkaus: 23.06.15 - klo:16:13 käyttäjältä vernerik
Lainaus käyttäjältä: Manska- - 23.06.15 - klo:15:06
Terve vaan kaikille!
Nyt kun olen reippaan yhden kesän löytänyt itseni säännöllisen epäsäännöllisesti radalta ajelemasta ja pää on täyttynyt mieltä askarruttavilla asioilla niin uskalsin rekisteröityä alan foorumille kysymään apua.

Eli siis aloitetaan näistä mustista rinkuloista.
Ajan (ainakin vielä) ihan katumopolla ja uuden kierroksen hankinta on ajankohtaista, joten siitä herää kysymys, mitä alle?
Mitään sportti/tourinkikumeja tuskin on kannattavaa jatkossa ostaa? Ehkä rataisampaa esim. rosso corsaa vai kannattaako satsaus seosrenkaisiin ja lämppäreihin?
Katuominaisuuksilla ei ole kovinkaan paljon merkitystä, koska ajelen näteillä keleillä sen mitä ajelen. Alastarossa vauhti pyörii tuossa 1.40 korvilla .

Suosittelen lämpimästi siirtymään seosrenkaisiin ja ajamaan rengaslämmittimillä, etenkin jos tarkoitus on ajaa enemmin rataa ja parantaa kierrosaikaa. Tämä on rata-ajon kannalta selkeästi paras vaihtoehto. Itse ajelin vähäsen seoskumeilla kadullakin. Ei ne hyvät sinne ole, mutta kun ajaa lämpimänä päivänä ja malttaa ensimmäiset kilometrit ottaa iisisti, niin pääsin aina perille. Kylmällä ja märällä pito on olematon.

Mikäli et seoskumeihin halua ryhtyä, niin supercorsa SP tai metzeler K3 on hyviä vaihtoehtoja, jotka toimivat ilman lämppäreitäkin. Pari kiekkaa iisimmin, että kerää vähän lämpöä. Pidon ja etenkin luiston kanssa on iso ero näillä rataisilla katurenkailla vs oikeat seosrenkaat.

Noilla SP tai K3 pitäisi kuitenkin päästä suht ongelmitta tuonne lähelle nopean ryhmän vauhteja. Kannattaa kuitenkin ajoissa siirtyä seoskumeihin. Itse ajelin vähän turhankin pitkään noilla K3, Kemorassa parhaaksi niillä jäi 1.18.1. Seuraavana kesänä ekana viikonloppuna seoskumeilla alle 1.15.
Yamaha R1 -08

Nitrous

23.06.15 - klo:16:51 #66 Viimeisin muokkaus: 24.06.15 - klo:07:58 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 23.06.15 - klo:16:07

Noilla SP tai K3 pitäisi kuitenkin päästä suht ongelmitta tuonne lähelle nopean ryhmän vauhteja. Kannattaa kuitenkin ajoissa siirtyä seoskumeihin. Itse ajelin vähän turhankin pitkään noilla K3, Kemorassa parhaaksi niillä jäi 1.18.1. Seuraavana kesänä ekana viikonloppuna seoskumeilla alle 1.15.



Kyllä noilla K3:lla, varsinkin interactilla laskee aika kovaakin. Olikohan 1:15 huitteita mitä ajelin niillä Kemoralla vakiolla k7 kilpigixulla. Toki seoskumi pitää sitten jonkin verran paremmin, mutta noissa vauhdeissa etu tulee lähinnä siitä, että lisäpito antaa kuskin virheitä vähän enempi anteeksi. Parhaimmillaan ihan hyvä juttu, mutta pahimmillaan kuski oppii huonon ajotekniikan kun rengas antaa liikaa anteeksi.

Edit. Lainaus kuntoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mattirk

Itse oli viime kesänä samassa tilanteessa kuin Manska-. Aloittelin touhun toukokuussa, ensin Metsun M7RR, sitten K3 jolla Alastaro meni tuonne 1.33.9 aikoihin. Tälle vuodella nyt 4 päivää takana joista kaksi viimeistä oli ekat jossa Supercorsa SP + lämppärit alla, viimeisin päivä oli eka jonka uskalsin ostaa keskinopeaa ja lahjaton räveltäjä pääsi nyt 1.31.0 vaikka tuo ajan parantaminen ei olekaan itsetarkoitus. En nyt tällä hetkellä kauheasti moitittavaa tuosta SP:stä keksi, hyvin ajeli myös viime sunnuntain Länsi-Uusimaan maaseutukierroksen, itsekään en sateella aja ellei ole joku todella pakottava syy ja tourinkitouhuihin ja rautaperseisiin olen liian mukavuudenhaluinen.

Mistään en mitään tiedä mutta tilanne vaikuttaa siis aika samalta kuin itsellä. Supercorsa SP tai K3 (eikös Metzeleriltä tullut joku uusikin kumi tuohon luokkaan tälle vuodelle??). Lämppärit tai ilman, suosittelen valtaisalla kokemuksellani lämppäreitä koska loppui se ekojen kierrosten arpominen. SP:tä on varastossa nyt odottamassa kaksi takasta ja yksi etunen.

Jos nyt joskus kävisi vahinko että opin ajamaan ja nopeammaksi niin sitten varmaan SC1/2 komboa ensi kesäksi. uskottelen itselleni että kovin pahasti en ole hakoteillä tällä suunnitelmalla.

Manska-

Kiitoksia vaan nopeista vastauksista!
Tarkoituksena on tosiaan ajaa rataa enemmän ja parantaa sitä kierrosaikaa. Niin koukuttavaa hommaa tuo tuntuu olevan!
Tuo metzin m5:sta siirtyminen SP/K3 renkaisiin kuulostaa aika järki-vaihtoehdolta. Lämppärit nyt ei suuri konkurssi ole ja ne voisi kyllä hommata. Katsellaan niitä seosrenkaita sitten noiden jälkeen ja jos/kun saa edes perusajamisen kondikseen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Manska- - 24.06.15 - klo:12:23
Lämppärit nyt ei suuri konkurssi ole ja ne voisi kyllä hommata.
Katsellaan niitä seosrenkaita sitten noiden jälkeen ja jos/kun saa edes perusajamisen kondikseen.
Kannattaa sit kerralla ostaa kunnon säädettävät lämpötilanäytölliset lämppärit, eikä ensin niitä halpoja.
Luotto renkaisiin helpottaa perusajamisen opettelua.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

peitsamo

Minä laitoin tälle kesälle alle Pirellin Supercorsa SP:t ja hommasin säädettävät lämppärit: http://allrightshop.fi/tuote/405550

Lämminpaineet noin 1,8/2,0 ja vauhti sellaista keskiryhmän keskivauhtia. Nyt tuntuu, että on hyvä luotto kumekseihin heti alusta asti ja rengas kuluu varsin nätisti.
Calacucco

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 24.06.15 - klo:14:12
Minä laitoin tälle kesälle alle Pirellin Supercorsa SP:t ja hommasin säädettävät lämppärit: http://allrightshop.fi/tuote/405550

Lämminpaineet noin 1,8/2,0 ja vauhti sellaista keskiryhmän keskivauhtia. Nyt tuntuu, että on hyvä luotto kumekseihin heti alusta asti ja rengas kuluu varsin nätisti.
Oletan, että nuo on taka/etu paineet. Laita eteen ainakin 0,3bar lisää, mielellään 0,5bar ja tiputa takaa pois 0,05-0,15bar. Eli eteen semmonen 2,4-2,5bar ja taakse 1,6-1,9. Noin matalalla paineella tuo etunen kääntyy tosi kankeesti. Takasen paine sulla onkin tontilla, mutta rengas kyllä kestää vähän pienemmänkin paineen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

leppis

Jos esim noita Supercorsa SP:tä alkaisi lämmittelemään sähkön voimalla niin mihis lämpöihin noi pitäis lämmittää. Katurengas ei kai tykkää seoskumien 80C vai mihin niitä nyt lämmitelläänkään?

wbaum

Ite kun noilla vielä kikkailin niin vetelin 80c ja ei ongelmia.

hupeli

Lainaus käyttäjältä: Manska- - 24.06.15 - klo:12:23
Kiitoksia vaan nopeista vastauksista!
Tarkoituksena on tosiaan ajaa rataa enemmän ja parantaa sitä kierrosaikaa. Niin koukuttavaa hommaa tuo tuntuu olevan!
Tuo metzin m5:sta siirtyminen SP/K3 renkaisiin kuulostaa aika järki-vaihtoehdolta. Lämppärit nyt ei suuri konkurssi ole ja ne voisi kyllä hommata. Katsellaan niitä seosrenkaita sitten noiden jälkeen ja jos/kun saa edes perusajamisen kondikseen.
Kaikki vähäiset ratapäiväni olen Metzelerin k3:lla ajanut ja eipä ole pahaa sanaa sanottavana. Valtaosa ajoistani normaalissa katukäytössä ja toimii erinomaisesti. Juuri alle laittamassa nykyiseen pyörääni samanlaiset.

Powered by EzPortal