Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin

Aloittaja Sippe, 14.09.13 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sippe

Olen miettinyt missä vauhdeissa tietyn renkaan ominaisuudet muuttuvat vaarallisiksi/muuta ongelmaa.
Eli varmaan  melkein millä tahansa touring kumilla ajaa 1.40 jos nyt Alastaroa esimerkkinä.
Entäs tämän alle, vaikka 1.30-1.35 ajat. Kuvittelisin että tuohon pääsee kaikilla ratapainotteisilla sporttikumeilla, olettaen luonnollisesti että kuski osaa asiansa.

Entä slicksit siten, taitaa osa keskiryhmästäkin ajaa slikseillä, antaako tämä lisää turvallisuutta vai missä pointti? Onko muilla kuin ratarenkailla ongelmaa jos vauhti on liian alhainen, eli ei saa renkaita lämpenemään riittävästi. Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Pitääkö rengasvalinnoissa ottaa huomioon oma vauhti, lähinnä se (koskee itseäni) ettei toimisi liian hitaassa ajossa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 14.09.13 - klo:17:21
Olen miettinyt missä vauhdeissa tietyn renkaan ominaisuudet muuttuvat vaarallisiksi/muuta ongelmaa.
Eli varmaan  melkein millä tahansa touring kumilla ajaa 1.40 jos nyt Alastaroa esimerkkinä.
Entäs tämän alle, vaikka 1.30-1.35 ajat. Kuvittelisin että tuohon pääsee kaikilla ratapainotteisilla sporttikumeilla, olettaen luonnollisesti että kuski osaa asiansa.

Entä slicksit siten, taitaa osa keskiryhmästäkin ajaa slikseillä, antaako tämä lisää turvallisuutta vai missä pointti? Onko muilla kuin ratarenkailla ongelmaa jos vauhti on liian alhainen, eli ei saa renkaita lämpenemään riittävästi. Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Pitääkö rengasvalinnoissa ottaa huomioon oma vauhti, lähinnä se (koskee itseäni) ettei toimisi liian hitaassa ajossa.

Mikä tahansa rengas toimii kuinka hitaasti tahansa ajettaessa, jos sen vaan saa jotenkin pysymään lämpimänä.
Slickseissä tai kuviollisissa seosrenkaissa taitaa olla melkein vaikeampaa seosviidakon kanssa, että mikä pitää milläkin kelillä.
Noille seosrenkaille lämppärit on hyvä olla, joskaan ei pakolliset. Tosin jos niitä meinaa ajamalla lämmittää, niin yleensä silloin taidot on kirkkaasti siellä nopean ryhmän puolella.

Mun mielestä kierrosaika on vähän huono mittari siihen, miten rengasta pidetään lämpimänä. Esim. jos ajan omaa kovaa ja pudotan vauhtia 10 sek, pitäisi slicksien vielä teoriassa toimia hyvin, mutta menee sellaiseksi ympäripyöreäksi kruisailuksi, että jäähtyvät liikaa. Silloin kun ekoja kertoja ajelin slickseissä, oli samalla vauhdilla helpompi pitää ne lämpimänä, koska silloin tuntui olevan paljon enemmän tekemistä mopon päällä.

Lähinnä kun vauhti kasvaa, on tuollainen seoskumi turvallisemman tuntuinen luistella kun se alkaa olemaan kunnolla kuuuma ja kovalla kuormalla.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 14.09.13 - klo:17:21
Olen miettinyt missä vauhdeissa tietyn renkaan ominaisuudet muuttuvat vaarallisiksi/muuta ongelmaa.
Eli varmaan  melkein millä tahansa touring kumilla ajaa 1.40 jos nyt Alastaroa esimerkkinä.
Entäs tämän alle, vaikka 1.30-1.35 ajat. Kuvittelisin että tuohon pääsee kaikilla ratapainotteisilla sporttikumeilla, olettaen luonnollisesti että kuski osaa asiansa.

Entä slicksit siten, taitaa osa keskiryhmästäkin ajaa slikseillä, antaako tämä lisää turvallisuutta vai missä pointti? Onko muilla kuin ratarenkailla ongelmaa jos vauhti on liian alhainen, eli ei saa renkaita lämpenemään riittävästi. Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Pitääkö rengasvalinnoissa ottaa huomioon oma vauhti, lähinnä se (koskee itseäni) ettei toimisi liian hitaassa ajossa.
Tälläisenä uutena harrastelijana  kerron hiukan omaa historiaa, missä vaiheessa itse etenin noiden renkaiden kanssa.
Aloittelin tämän rataharrastuksen kesällä 2012 Heinäkuussa.
Ilman mitään suunnitelmaa ja aivan tavallisella katupyörällä (ZX12R Kawasaki) , ajatuksena oli vain parannella  ajotaitoa mutkateiden ajeluun.

Ensimmäiset ratapäivät alla Pirellin Diablot, mutta profiilin takia vaihdoin nuo  melkein heti misukan Power Pure renkaisiin , joilla ajelin Alastarolla 1:36 aikoja, siinä vauhdissa  alkoi olla jo välillä hiukan ohjelmaa ja lipsumista avauksissa.

(Tässä pitää muistaa että kuski kokematon ja ainakin minulla vauhti kasvoi kokoajan nopeammin kuin mitä ajotaidot olisivat sallineeet. )

Seuraava askel oli ostaa lämmittimet ja Pirellin Supercorsa  SC renkaat ja noilla ajat tippui heti 1:33 alkuisiin, ilman mitään isompaa ohjelmaa avauksissa.
Tälle kesälle vaihdoin sitten alle Pirellin Superbike SC  renkaat.  Noilla ajellut tämän kesän ja pitkän tahkoamisen jälkeen pääsin alle 1:29 Alastarolla.

Omana ajatuksena on ollut ajaa koko ajan niin hyvillä renkailla kuin vain perse kestää, koska tiedostan omat puutteeni , kuin  myös tuon käytössä olevan painavan ja tehokkaan pyörän  mukanaan tuomat haasteet.  Yrityksenä ollut koko ajan saada lisää turvallisuutta hyvillä renkailla.
Omasta mielestäni on ihan ok ajella keskiryhmässä seosrenkailla  kun  käyttää lämppäreitä.
Itse aloin siinä vaiheessa kun vauhti alkoi olla siellä nopeimmassa päässä keskiryhmää, käyttämään sellaista taktiikkaa että lähdin vasta sitten radalle kun keltaiset liput oli poissa ja ekat kuskit ehtineet ajella kierroksen tai pari ja kaikilla renkaat lämpimänä.

Joskus tein niin kun oli jo itsellä hyvä vauhti päällä, että  menin jonoon ajoissa  niin pääsin ensimmäisenä radalle ja heti vauhti päälle.
Tuo takasi sen että sai ajaa muutaman kierroksen yleensä aivan tyhjää rataa. Tuota ei kannata aivan kylmimmillä ilmoilla harrastaa, ettei renkaat ehdi jäähtyä liikaa siinä odotellessa vihreää.

Kaikilla renkailla ajellesssa tärkeintä on pitää huoli että paineet on oikeat suhteessa vauhtiin ja käytettäviin renkaisiin. 
Hitaan ryhmän vauhdeissa toimii samat renkaat ja rengaspaineet kuin kadulla. Noillakin kannattaa katsoa radalta tullessa että paineet eivät nouse liikaa, ja jos kuitenkin nousee, niin laskee sen mukaan hieman painetta lähtiessä.

Keskiryhmässä katurenkailla, laitoin lähtiessä paineet johonkin 2.2 paikkeille lähtiessä, ja seurailin ettei nousisi paljon yli 2.5 Bar radalta tullessa.

Seosrenkailla olen mitannut   paineet ennen radalle menoa lämpimänä ja samoin tarkistus radalta tullessa.  Joskus olen joutunut lämpimänä päivänä tiputtelemaan paineita kun tulee pois radalta.
Eli itse olen ekalle setille lähtiessä mitannut paineet mennessä ja sen jälkeen vain hienosäätänyt tullessa niin että paine ei ylitä suositusta.

Tuossa on omia aloittelijan kokemuksia, joku kokeneempi tekisi varmasti jotain eritavalla.
Minunkin olisi kannattanut vaihtaa pyörää hieman urheilullisempaan ennen kuin menin tuonne nopeaan ryhmään ajelemaan. :o :)




murmela

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 14.09.13 - klo:17:21
Pitääkö rengasvalinnoissa ottaa huomioon oma vauhti, lähinnä se (koskee itseäni) ettei toimisi liian hitaassa ajossa.
Kyllä joo, mutta lämppärilämmöillä ja rengaspaineilla pelaamalla mä olen saanut "kaikki" seosrenkaat pelaamaan ok vaikka vauhti oli liian hidas ja keli liian kylmä.
Kylmällä kelillä lämppäreiden lämmöt ollu max 70 astetta, ja kylmä tai lämminpaineita olen alentanut jopa 0.3-0.4 baaria tjsp.
Esim alastaroa 1:35 vauhtia ajaessa en juurikaan katsonut mitä rengaspaine on itseisarvona, kunhan se on tontilla joko ensimmäistä kertaa kokeillessa, tai kokemuksen perusteella arvottuna. Vaan katsoin renkaan pintaa setin jälkeen, ja siitä sitten arvoin mihin suuntaan ja paljonko painetta pitäisi tai voisi muuttaa.
Renkaina tuolloin ollut lähinnä Pirelliä SC1/2 ja Continentalia medium/endurance. Mutta sen lisäksi ihan kaikenmerkkistä/mallista/ikäistä rengata mitä milloin on mistäkin halvalla tai ilmaiseksi saanut, esim roskiksesta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 14.09.13 - klo:19:52
Omasta mielestäni on ihan ok ajella keskiryhmässä seosrenkailla  kun  käyttää lämppäreitä.
Itse aloin siinä vaiheessa kun vauhti alkoi olla siellä nopeimmassa päässä keskiryhmää, käyttämään sellaista taktiikkaa että lähdin vasta sitten radalle kun keltaiset liput oli poissa ja ekat kuskit ehtineet ajella kierroksen tai pari ja kaikilla renkaat lämpimänä.
Tuon takia mulla oli aina radiopuhelinkuuntelu päällä. Jotta tiesi millon keltaset lasketaan. Sit vaan riipas lämppärit pois ja radalle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

15.09.13 - klo:14:07 #5 Viimeisin muokkaus: 15.09.13 - klo:14:08 käyttäjältä Fasu
Mikä pielessä? Renkaina Mich.Super Sportit ilman lämppäreitä.Paineet takana 2,5 ja edessä 2,3 lämmössä 42 astetta. Kemoralla repii olka alueella kunnon makkaraa,
niin että takasen saa vaihtokuntoon vähälläkin ajolla päivässä?? Onko rengas liian pehmeää seosta reunoiltaan tai painetta liikaa tai liian vähän.
Matalammilla paineilla kokeillessa pyörä on ihan tunnoton ajettava ja avauksissa heittelee takasta iloisesti kunnes kuski putoaa. Pyörä on kiritetty kusiainen.
VV

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Fasu - 15.09.13 - klo:14:07
Mikä pielessä? Renkaina Mich.Super Sportit ilman lämppäreitä.Paineet takana 2,5 ja edessä 2,3 lämmössä 42 astetta. Kemoralla repii olka alueella kunnon makkaraa,
niin että takasen saa vaihtokuntoon vähälläkin ajolla päivässä?? Onko rengas liian pehmeää seosta reunoiltaan tai painetta liikaa tai liian vähän.
Matalammilla paineilla kokeillessa pyörä on ihan tunnoton ajettava ja avauksissa heittelee takasta iloisesti kunnes kuski putoaa. Pyörä on kiritetty kusiainen.

Jos noi on noi uudet Michelin Power super sport? Niin näyttäis olevan liikaa paineita suosituksiin nähden takana. Eteen ilman lämppäreitä 2,1 ja taakse 1,7

Katso liitteestä sivu 7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Fasu - 15.09.13 - klo:14:07
Mikä pielessä? Renkaina Mich.Super Sportit ilman lämppäreitä.Paineet takana 2,5 ja edessä 2,3 lämmössä 42 astetta. Kemoralla repii olka alueella kunnon makkaraa,
niin että takasen saa vaihtokuntoon vähälläkin ajolla päivässä?? Onko rengas liian pehmeää seosta reunoiltaan tai painetta liikaa tai liian vähän.
Matalammilla paineilla kokeillessa pyörä on ihan tunnoton ajettava ja avauksissa heittelee takasta iloisesti kunnes kuski putoaa. Pyörä on kiritetty kusiainen.

Jos repiminen johtuu ylipaineesta, niin se o yleensä sormen levynen kaistale. Jos alipaineesta nii kämmenen levynen.
Toki vikana voi olla muutakin.
Mimmonen takaiskari?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

15.09.13 - klo:20:06 #8 Viimeisin muokkaus: 15.09.13 - klo:20:16 käyttäjältä Fasu
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.09.13 - klo:18:45
Lainaus käyttäjältä: Fasu - 15.09.13 - klo:14:07
Mikä pielessä? Renkaina Mich.Super Sportit ilman lämppäreitä.Paineet takana 2,5 ja edessä 2,3 lämmössä 42 astetta. Kemoralla repii olka alueella kunnon makkaraa,
niin että takasen saa vaihtokuntoon vähälläkin ajolla päivässä?? Onko rengas liian pehmeää seosta reunoiltaan tai painetta liikaa tai liian vähän.
Matalammilla paineilla kokeillessa pyörä on ihan tunnoton ajettava ja avauksissa heittelee takasta iloisesti kunnes kuski putoaa. Pyörä on kiritetty kusiainen.

Jos repiminen johtuu ylipaineesta, niin se o yleensä sormen levynen kaistale. Jos alipaineesta nii kämmenen levynen.
Toki vikana voi olla muutakin.
Mimmonen takaiskari?
Repii puolen kämmenen alalta ja Kemoralla tietys oikealta. Kumit on paistoa 2412,takaiskari säädöissä oleva öhlins kuten keulakin. 1.7 paineilla sais olla Rossi ratissa ennenkun rengas lämpiää kunnolla ja paine lähtee nousee. :o  Jarruun liian aikaseen ja sitten on kiire kaasulle kun mopedi on vielä aika kallellaan??
VV

murmela

Lainaus käyttäjältä: Fasu - 15.09.13 - klo:20:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.09.13 - klo:18:45
Lainaus käyttäjältä: Fasu - 15.09.13 - klo:14:07
Mikä pielessä? Renkaina Mich.Super Sportit ilman lämppäreitä.Paineet takana 2,5 ja edessä 2,3 lämmössä 42 astetta. Kemoralla repii olka alueella kunnon makkaraa,
niin että takasen saa vaihtokuntoon vähälläkin ajolla päivässä?? Onko rengas liian pehmeää seosta reunoiltaan tai painetta liikaa tai liian vähän.
Matalammilla paineilla kokeillessa pyörä on ihan tunnoton ajettava ja avauksissa heittelee takasta iloisesti kunnes kuski putoaa. Pyörä on kiritetty kusiainen.

Jos repiminen johtuu ylipaineesta, niin se o yleensä sormen levynen kaistale. Jos alipaineesta nii kämmenen levynen.
Toki vikana voi olla muutakin.
Mimmonen takaiskari?
Repii puolen kämmenen alalta ja Kemoralla tietys oikealta. Kumit on paistoa 2412,takaiskari säädöissä oleva öhlins kuten keulakin. 1.7 paineilla sais olla Rossi ratissa ennenkun rengas lämpiää kunnolla ja paine lähtee nousee. :o  Jarruun liian aikaseen ja sitten on kiire kaasulle kun mopedi on vielä aika kallellaan??
Ja siihen lisäks viileempi keli ku kesällä ku radan pinta ei oo enää lämmin, ja vähä liikaa painetta renkaassa, ja ehkä ripariiki pari napsuu liikaa ku iskariöljytkin on hieman viileemmät ku kesäkuumalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Olbe

ei ole helppoa renkaiden osto... eli tuli ostettua kilvetön r1, 3 kesää olen ajanut bandiitilla radalla ja metzlerin z8. nyt viikonloppu luettu eri renkaista ja nyt on ihan sekasin :)
piti vaan tilata mitä mynetmoto suosittee jammuun 190/50 ja 120/70, mutta onko radalla nyt sitten parempi 190/55 ?
pirellin supercorsa sp ajattelin ? eiköhän tuolla alkuun pärjää ilman lämppäreitä, bandiitilla kierrosajat oli appara/alasto 1.42. mutta jos siitä nyt hiukan lähtisi radalle paremmin sopivalla pyörällä :)
jos hieman sais apuja

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Olbe - 24.02.14 - klo:20:33
... eiköhän tuolla alkuun pärjää ilman lämppäreitä, ...

Pari vuotta sitten hommasin katupyörän tilalle kilvettömän ja pohdiskelin samaa. Oma ratkaisuni oli hankkia lämppärit samantein. Ilman lämppäreitä päässä takoi: jokohan renkaat on tarpeeksi lämpimät, uskallanko jo kokeilla kovempaa... entä jos kuitenkin lipsahtaa...
Lämppärit helpottaa elämää ja huhujen mukaan renkaat kestää paremmin, kun ne ei välillä jäähdy ja taas lämpene. Joten hankintakustannus tulee sitä myöten takaisin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Olbe - 24.02.14 - klo:20:33
ei ole helppoa renkaiden osto... eli tuli ostettua kilvetön r1, 3 kesää olen ajanut bandiitilla radalla ja metzlerin z8. nyt viikonloppu luettu eri renkaista ja nyt on ihan sekasin :)
piti vaan tilata mitä mynetmoto suosittee jammuun 190/50 ja 120/70, mutta onko radalla nyt sitten parempi 190/55 ?
pirellin supercorsa sp ajattelin ? eiköhän tuolla alkuun pärjää ilman lämppäreitä, bandiitilla kierrosajat oli appara/alasto 1.42. mutta jos siitä nyt hiukan lähtisi radalle paremmin sopivalla pyörällä :)
jos hieman sais apuja
Pirellin Supercorsa SP on hyvö valinta. Lähes sama kumi on myös metzelerin K3 interact, joten ota se kumpaa saat halvemmalla. Profiilina tonniseen ehdottomasti 190/55, 195/65 200/55 tai 200/60. SP:tä ja k3:a tosin ei taida saada kuin 190/55 koossa.
Tuo vakio 190/50 profiili on rata ajoon liian laakea, jolloin pyörä on kankea kääntymään ja myös kallistusvarat renkaasta loppuvat kesken.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Olbe

no jestas kun sai apuja nopeesti kiitoksia vaan ! mites saako tuota sp/k3 lämmittää lämppäreillä ?

rranta

Pirelli Supercorsa SPtä ja Metukan K3 saa myös 200/55 profiililla. Ite oon ajanu tuolla Supercorsa Sp V2 ja se on hyvä rengas kyllä.

Powered by EzPortal