Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin

Aloittaja Sippe, 14.09.13 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Manska- - 24.06.15 - klo:12:23
Kiitoksia vaan nopeista vastauksista!
Tarkoituksena on tosiaan ajaa rataa enemmän ja parantaa sitä kierrosaikaa. Niin koukuttavaa hommaa tuo tuntuu olevan!
Tuo metzin m5:sta siirtyminen SP/K3 renkaisiin kuulostaa aika järki-vaihtoehdolta. Lämppärit nyt ei suuri konkurssi ole ja ne voisi kyllä hommata. Katsellaan niitä seosrenkaita sitten noiden jälkeen ja jos/kun saa edes perusajamisen kondikseen.
Kannattaa harkita näitä lämppäreitä. http://old.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=8095&p=17086#p17086
Eivät ole hinnalla pilatut ja ei ole ollut mitään valittamista niistä nyt parin vuoden aikana.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

BANDIT-R

Itse ajelen Bridgestonen S20 evo sarjalaisilla.
Lämpenee ajamallalla ja voi käyttää myös lämppäreitä.
Kohti ääretöntä ja sen yli
Valomainoksia ja tarroja työkseen tekevä/myyvä

Rhino

Huomasin eilen Alastarolla että takanen (rosso corsa) rupee lipsumaan ajovuoron loppupuolella jo 1:39 vauhdeissa. En tiedä johtuuko ylikuumenemisesta vai mistä? Profiilikin on radalle huono 190/50 niin ajattelin vaihtaa rataisammat renkaat vaikka nykyiset on melko uudet mutta kun eihän noita tourinki-rinkuloita saa kulumaan vaikka yrittäis. :) Jos ei vaihda suosiolla heti niin joutuu seuraavat kaksi vuotta luistelemaan noilla rinkuloilla.

En halua lähtee suoraan sliksi-linjalle vaan rauhassa parantaa kierrosaikoja ja hioa ajotekniikkaa. Mihin renkaaseen kannattaisi siirtyä, onko esim. Supersport Evo pykälän rataisampi kuin Rosso Corsa vai onko noi samassa kategoriassa?

T1mppa

Tässä googlen kautta jotain tarinaa Supersport Evoista. Ilmeisesti ihan hyvät renkaat.
http://www.visordown.com/product-features/michelin-supersport-evo-and-power-cup-evo-tyre-review/26632.html

Suosittelen tutustumaan myös Pirellin SC ja SP-sarjaan.

Jos multa kysytään, niin mahdollisimman suuri rengas alle. Sulla kun on tommonen iso pyörä.

Mutta kannattaa kiinnittää erityistä huomiota rengaspaineisiin (niihin lämminpaineisiin). Tällä saa ajettavuuden kondikseen (ei oo liian vähän painetta) sekä pidon kuntoon (ei oo liikaa painetta). Myöskin se vaikuttaa renkaan kulumiseen.

Rhino

Tarkoitatko 195/200 leveää vai korkeampaa profiilia?

Oon pitäny lämminpaineina etu 2,3/taka 2,2. Pirelli suositteli noita jossain taulukossa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JMH

27.07.15 - klo:10:35 #80 Viimeisin muokkaus: 27.07.15 - klo:10:41 käyttäjältä JMH
Lainaus käyttäjältä: Rhino - 27.07.15 - klo:08:22
Huomasin eilen Alastarolla että takanen (rosso corsa) rupee lipsumaan ajovuoron loppupuolella jo 1:39 vauhdeissa. En tiedä johtuuko ylikuumenemisesta vai mistä? Profiilikin on radalle huono 190/50 niin ajattelin vaihtaa rataisammat renkaat vaikka nykyiset on melko uudet mutta kun eihän noita tourinki-rinkuloita saa kulumaan vaikka yrittäis. :) Jos ei vaihda suosiolla heti niin joutuu seuraavat kaksi vuotta luistelemaan noilla rinkuloilla.

En halua lähtee suoraan sliksi-linjalle vaan rauhassa parantaa kierrosaikoja ja hioa ajotekniikkaa. Mihin renkaaseen kannattaisi siirtyä, onko esim. Supersport Evo pykälän rataisampi kuin Rosso Corsa vai onko noi samassa kategoriassa?

Ei johdu renkaasta. Väärät paineet/ väärä ajaminen tuon lipsumisen aiheuttaa. 1.39 on vauhti, joka pitää tulla millä vain mustilla ja pyöreillä. Rosso Corsalla painetaan kepeästi nopean ryhmän vauhtia. Tuon ja Supercorsa SP:n ero aika minimaalinen normiharrastelijalle.

Asettelet sen kylmäpaineen aluksi vaikka jonnekin 1.9 paikkeille ja sitten päivän mittaan liruttelet ilmaa ulos, jos paineet nousee liiaksi.

(Tuo profiili voi hieman vaikuttaa. Vaihda 180/55 alle. 190/55 saattaa mahtua. Riippuu ketjujen pitudesta. Oliko tuo muuten gen1 vai gen2 RSV?)

Hieman faktaakin: Jeremy McWilliams ajoi PB:n rengastestissä Supercorsa SP:llä Rockinhamissa BMW S1000R:llä 1.27 ja risat ja vuosi sitten Rosso Corsat alla 1.29 ja risat Kawasaki 10 R:llä.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Rhino

Kylmät paineet on tuota 1.9 luokkaa ja niillä lämminpaineiksi tulee 2,3/2,2. Otin nuo paineet tällä foorumilla jaetusta Pirellin suositustaulukosta. Alusta on säädetty näihin sport riderin suosittelemiin säätöihin.

http://www.sportrider.com/tech/suggested-sport-bike-motorcycle-suspension-settings

Rengas kuluu mielestäni oikein, vai? Kuva on tosin aikaisemmalta ajokerralta mutta samoilla säädöillä ajettu.

Ajotyylissä on varmasti parantamista mutta minusta ei ole normaalia että takapyörä lähtee sutimaan kun kiihdyttää melkein pystyssä Lemminkäisestä ulos.
Gen 2 kyseessä.

JMH

^
Jos tuo Gen2 sutii lämpöisellä Rosso Corsalla pyörä pystyssä, niin katsoisin ensiksi, että mitä valuttaa renkaalle. Ton vehkeen pitäis keulia. Ei ole siis normaalia. Kun renkaat ovat Pirellin taulukon mukaan, ja vauhti tukevaa keskiryhmää, niin en ekana epäile gummia pidon puutteesta. Tarkasta nyt se pyörä ainakin, ennen kuin laitat uutta pyörää alle. Oli se mitä sitten vain.

Ihan siistiltä toi rengas näyttää.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Rhino - 27.07.15 - klo:10:57
Kylmät paineet on tuota 1.9 luokkaa ja niillä lämminpaineiksi tulee 2,3/2,2. Otin nuo paineet tällä foorumilla jaetusta Pirellin suositustaulukosta. Alusta on säädetty näihin sport riderin suosittelemiin säätöihin.

http://www.sportrider.com/tech/suggested-sport-bike-motorcycle-suspension-settings

Rengas kuluu mielestäni oikein, vai? Kuva on tosin aikaisemmalta ajokerralta mutta samoilla säädöillä ajettu.

Ajotyylissä on varmasti parantamista mutta minusta ei ole normaalia että takapyörä lähtee sutimaan kun kiihdyttää melkein pystyssä Lemminkäisestä ulos.
Gen 2 kyseessä.
Paisto on ainakin jääny vajaaks ku näyttää sauma vähän revenneen.
Löytyykö renkaasta paistoleimaa, eli kuinka vanha rengas ja mistä ostettu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Rhino - 27.07.15 - klo:08:22
Huomasin eilen Alastarolla että takanen (rosso corsa) rupee lipsumaan ajovuoron loppupuolella jo 1:39 vauhdeissa. En tiedä johtuuko ylikuumenemisesta vai mistä? Profiilikin on radalle huono 190/50 niin ajattelin vaihtaa rataisammat renkaat vaikka nykyiset on melko uudet mutta kun eihän noita tourinki-rinkuloita saa kulumaan vaikka yrittäis. :) Jos ei vaihda suosiolla heti niin joutuu seuraavat kaksi vuotta luistelemaan noilla rinkuloilla.

En halua lähtee suoraan sliksi-linjalle vaan rauhassa parantaa kierrosaikoja ja hioa ajotekniikkaa. Mihin renkaaseen kannattaisi siirtyä, onko esim. Supersport Evo pykälän rataisampi kuin Rosso Corsa vai onko noi samassa kategoriassa?

Itse ajanut rosso corsilla ilman lipsumisia aikoinaan 1:30 vauhteja alastarolla... Pyörä oli gen1 rsv1000. Kunhan renkaan paineet ja lämmöt ovat kohdillaan niin kyllä silläkin nopean vauhteja pääsee.

Rhino

Pitää tarkastaa paisto kun menen tallilla mutta muistelisin että oli -14 vuosikertaa, ostettu rengas-onlinesta.

tamik87: muistatko mitä paineita käytit?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Rhino - 27.07.15 - klo:09:52
Tarkoitatko 195/200 leveää vai korkeampaa profiilia?

Sekä että, mutta ehkä enemmän sitä korkeutta. Korkeampi profiilisella renkaalla pyörä lähtee kallistumaan herkemmin. Samoin henkisesti voi ajatella, että mutkaosuudella on enemmän kumia asfaltissa kiinni. Niin kuin täällä jo mainittiin, niin lujaa noilla nykyisillä rinkuloillakin pääsee. Kunhan ei oo liian vanhoja (mitä Murmela kyselee) sekä paineet on kunnossa.

Mutta 180/55, 180/60 tai 190/55 ovat varmasti passeleita. Nuo on jo kunnon rataprofiilin omaavia kumeja.
Ketjujen pituudesta kanssa mainittiin. Sillä haettiin sitä, että renkaan kehä laajenee, kun se pyörii kovaa. Täytyy tsekkaa, että keskikehän ja swingin väliin jää tarpeeksi tilaa.

Rhino

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 27.07.15 - klo:13:30
Lainaus käyttäjältä: Rhino - 27.07.15 - klo:09:52
Tarkoitatko 195/200 leveää vai korkeampaa profiilia?

Sekä että, mutta ehkä enemmän sitä korkeutta. Korkeampi profiilisella renkaalla pyörä lähtee kallistumaan herkemmin. Samoin henkisesti voi ajatella, että mutkaosuudella on enemmän kumia asfaltissa kiinni. Niin kuin täällä jo mainittiin, niin lujaa noilla nykyisillä rinkuloillakin pääsee. Kunhan ei oo liian vanhoja (mitä Murmela kyselee) sekä paineet on kunnossa.

Mutta 180/55, 180/60 tai 190/55 ovat varmasti passeleita. Nuo on jo kunnon rataprofiilin omaavia kumeja.
Ketjujen pituudesta kanssa mainittiin. Sillä haettiin sitä, että renkaan kehä laajenee, kun se pyörii kovaa. Täytyy tsekkaa, että keskikehän ja swingin väliin jää tarpeeksi tilaa.

Sen takia nimenomaan haluankin 55-profiilisen takasen että pyörä kääntyisi herkemmin ja pidon heikkeneminen lähellä reunaa tulisi tasaisemmin. Tuo 50-profiilin 190 on niin laakea että pito vähenee aika nopeasti kovissa kallistuksissa.

Kumit on muistaakseni viime vuodelta ja paineet suht tontilla mielestäni. En tiedä miten tarkat nuo kumit on oikeasta paineesta mutta veikkaisin että ei aivan 0,05bar tarkkuudella tarvitse olla kohillaan. 

Muistelen että swingin ja 190/50 renkaan väliin jää n. 20mm noilla välityksillä/ketjuilla. 

santerik

Mä ajelin viime kesän alussa pilot power 2ct:llä (pyöränä 929RR) kunnes yhtenä kauniina päivänä takanen vähän lipsahti mutkasta lähtiessä. Vauhti oli muistaakseni luokkaa 1.46 motoparkissa. Tuossa kohtaa mulla meni usko noihin kumeihin ja päätin etten aja niillä radalla enää senttiäkään. Juutuuppi on täynnä videoita, missä ammamiehet menee noilla samoilla kumeilla pellemiljoonaa, mutta mulle riitti siitä huolimatta.

Seuraavalle ratapäivälle hommasin alle Metzelerin K3:set (lienee samaa kastia sen Misukan supersportin ja pirellin SP:n kanssa), profiili taisi pysyä samana 190/55, mutta Metzeleri oli silti huomattavasti korkeampi kun otti ja nappasi vähän haarukkaan kiinni. Tai sitten muistan sen misukan profiilin väärin. Oli miten oli niin ajo muuttui aivan erilaiseksi. Luotin kumeksiin ja pyörä tuntui kääntyvän paremmin, mutkiin pystyi myös ajamaan ainakin kolmea sataa jne. Pitoa oli tuntui olevan loputtomasti. Ajelin noilla ilman lämppäreitä, pari kierrosta pikkuhiljaa kiristäen jonka jälkeen omaa täysiä.

Mun kohdalla renkaiden päivityksellä pykälän rataisampiin oli iso vaikutus "yleiseen nautittavuuteen" ja sen huomasi myös kellossa. Voi hyvin olla, että placebovaikutus oli suurempi mitä millään objektiivisella mittarilla em. kumien välille olisi saatu, mutta mitä sitten.

Vuorela

^ Ihan samoja kokemuksia itellä joskus aikanaan. Pilot power ja -96 blade. Kun kävi perse yks kaks yllättäen puoli metriä irti penkistä avauksessa, niin vaihtui kumit muistaakseni käytettyyn SC Pirelliin. Ihan eri hommaa ajaa helposti luettavalla renkaalla varsinkin kun ei vielä juuri mitään osannut. Kierrosajastakin lähti sitten joku 5s samalla pois :) Nykyään varmasti pääsis millä tahansa renkaalla kovempaa kuin tuolloin millään renkaalla, mutta ei se silti tee katukumista hyvää ratarengasta. Mitä vähemmän osaa, niin sitä enemmän pitäis renkaan antaa turvamarginaalia opetteluun.

Powered by EzPortal